Sök i Mediepodden
Sökresultat
41 träffar för “Ann Lagercrantz”
-
Avsnitt 285
·
17:49 – 17:50
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Ja, men det är ju lite samma sak där. Det är ju en sorts fixering från Anders Holmbergs sida vid Sverigedemokraterna. Jag tror han pratade om dem i 12 eller 13 minuter. Ja, minst. Ja, Ann Lagercrantz, hon har ju sina talepunkter och hon försöker hålla sig till dem. Men det blir ju också svårt när Anders Holmberg återkommer till Sverigedemokraterna som att det vore den absolut viktigaste målgruppen
-
Avsnitt 285
·
20:24 – 20:26
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Men jag vet inte, det var inte en jättebra medieföretag prata förstås. Det är ju på något sätt hon som ansvarar också för att sätta agendan för disk intervju från vare sig Anders Holmberg eller Ann Lagercrantz. Hoppas att hon mognar in i rollen att bli grillad, för den kommer hon behöva. Flera gånger. Det känns bara så otroligt 2025 att prata om SD och public service.
-
Avsnitt 329
·
2:56 – 2:58
·
2026-02-05
SVT:s nya strategi, newsfluencers, badfluencers och statsministerns podd
vilket jag tyckte var lite udda, utan fram till 2030. Det var det första jag studsade lite på. Men det kan du få återkomma till sen då. Det som man berättar sen och det här kom alltså i veckan den 28 januari så skrev Ann Lagercrantz på din egna hemsida en relativt kort text. Vad kan det vara? Ett A4, ett och ett halvt kanske? Om den här strategin.
-
Avsnitt 304
·
8:42 – 8:44
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
att hon hade en så nyfiken, ödmjuk approach till digital utveckling. Och generellt kritisk kanske kring hur media hanterat den utveckling som pågått. Det gjorde mig munter på något sätt. Förstår att Ann Lagercrantz har någon slags girl crush på henne. Jag antar att de har träffats på sådana public service-möten eller branschkonferenser genom åren kanske och connectat. Det verkar som att Ann Lagercrantz
-
Avsnitt 112
·
44:06 – 44:08
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
Vilket är ju speciellt, får man ju säga. Eller vad säger du? Ja, det är det. Och därför, istället för att vi då ska gissa det ena eller andra hit först så har jag då ringt upp Ann Lagercrantz. Så jag säger helt enkelt hej och välkommen till Ann Lagercrantz och undrar helt enkelt, vad får det för konsekvenser för SVT?
-
Avsnitt 270
·
7:03 – 7:05
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
Dessutom då så har alla som jag har pratat med de senaste sex månaderna och innan det också varit helt övertygade om att Sveriges Television har ju sin nya VD i vice VD Ann Lagercrantz. Allting pekar mot att det är Ann Lagercrantz som kommer ta över som VD. Hon är liksom groomad för det. Hon är lämpad. Hon har stöd internt. Alla säger att hon är nästa VD.
-
Avsnitt 112
·
48:42 – 48:45
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
som helst utan att fråga om något. Det handlar absolut inte om det. Utan det handlar om en nyhetshändelse som faktiskt skakade om Sverige. Det var alltså Ann Lagercrantz. Vad säger du, Olle? Det finns så mycket att säga. Hon är ju glasklar i vad SVT tycker. Jag är också ganska förvånad över den här domen. Den är märklig.
-
Avsnitt 49
·
30:34 – 30:36
·
2017-09-18
Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi
är de som man vänder sig till oftast och som får högst förtroende och så lyckas man kapitalisera på det. Jag vill bara citera, för att återkoppla. Det var Thomas Mattsson som lyfte upp Ann Lagercrantz citat, numera då divisionschef på SVT, som säger att vi har alla tider citerat varandra inom medier eftersom ett medieföretag aldrig kan avstå en nyhet med stort allmänintresse
-
Avsnitt 333
·
26:24 – 26:26
·
2026-03-05
Public service problem med SD – och allt om politiserade Warner Bros-affären
inte tror på staten. För att hela vår konstruktion bygger på att få pengar från staten. Det kan ju inte de säga. Men egentligen är det kanske det de borde säga. Vi kan inte ta hänsyn till dem. Jag undrar om jag inte har hört Ann Lagercrantz eller Cilla Benkö nu kommer jag inte ihåg vem det är som också påpekar det. Att det här är också en väljargrupp som har lågt förtroende för alla institutioner. Inte bara för public service. Utan det är en väldigt systemkritisk
-
Avsnitt 321
·
20:24 – 20:26
·
2025-11-27
Socialdemokraternas mediehus och Henrik Jönssons lansering av 100%
för att problematisera de villor som folk vill bo i. Arkitektupproret Mikael Diamant. Ja, så är det en länk till hans text då. Nästa är i nya SVT-serien Semester med Garplind åker SVT-vdn Ann Lagercrantz make författaren David Lagercrantz med till den lyxiga Toppnyheter i kvartal idag. skidorten Zermatt. Och så en länk till den där. Tredje är en krönika från Jörgen Huitfeldt. Huruvida SVT sett att redigera Trumps sjätte januarital
-
Avsnitt 319
·
22:50 – 22:52
·
2025-11-14
BBC:s chefer avgår: ansvarstagande eller krishaveri
Och den här idén om att en politiskt tillsatt person också skulle haft ett finger med i spelet skulle inte heller kunna finnas och därför skulle det vara mer omöjligt. Ja, men det är ju lite som att vi skulle vakna upp och Anna Careborg och Ann Lagercrantz avgår från SVT för en fulklippning i Uppdrag Granskning. Det skulle ju fortfarande teoretiskt sett kunna hända oavsett hur styrelsen och förvaltningsstiftelsen
-
Avsnitt 297
·
5:30 – 5:32
·
2025-05-08
Radions nya regler, AI-chatten på Aftonbladet och ledarsidornas baksida
Det var intressant. Jag hade... Jag vet inte om jag nämnde det. Att jag ledde senkonstens branschdagar. Det här förra veckan. Som var väldigt spännande på många sätt. Men dels då så började jag med med Ann Lagercrantz som var spännande. Men efter henne så Kristina Axén Olin var med. Och då ska vi bara tydliggöra att för den som inte vet att Ann Lagercrantz är SVTs VD. Och Kristina Axén Olin
-
Avsnitt 285
·
19:06 – 19:08
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
av Anders att sitta där och veva om SD för han vet att där kommer Rive upp Twitterstormarna. Det här är precis det som högeropinionen vill höra. Man vill se Ann Lagercrantz bli anklagad för att vara SD-kritiska. Så tänkte jag. Tror du att han sitter och är så kalkylerad? Kalkylerad och kalkylerad. Jag tycker ofta att 30 minuter hamnar där. Han är en jättebra
-
Avsnitt 255
·
7:06 – 7:08
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
Nej exakt, så jag tror att det är bäst och då är det någon som är. Fostrad, klippt, skuren, hel och rentvättad, skrubbad, liksom i public service-tänket. Och det är ju Ann Lagercrantz. Ja, det är absolut den stora lågoddsaren då. Ska man säga någonting bara om historiken av vilka som har tillsatts, för att få med perspektivet. Jag sa ju att det är svårt att komma in om man inte har varit
-
Avsnitt 255
·
21:02 – 21:04
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
Ja, men också, varför hittar inte utgivarna eller tidningsutgivarna det? De som ska försvara just medierna och som ska försvara just tv-medierna. Så hur kan inte Johan Taubert då, och Ann Lagercrantz eller som ordförande i Utgivarna till exempel som är tv-motsvarigheten, ha slagit sig in på det här tidigare? Jag tycker det igen då signalerar en slags slapphet från de som ska vara bäst
-
Avsnitt 304
·
8:53 – 8:54
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
Förstår att Ann Lagercrantz har någon slags girl crush på henne. Jag antar att de har träffats på sådana public service-möten eller branschkonferenser genom åren kanske och connectat. Det verkar som att Ann Lagercrantz är själva anledningen till att Naia då tog det här jobbet. Och du såg, det kom precis nu här att Sveriges Television och Ann Lagercrantz har också rekryterat en ny
-
Avsnitt 112
·
44:10 – 44:12
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
Och därför, istället för att vi då ska gissa det ena eller andra hit först så har jag då ringt upp Ann Lagercrantz. Så jag säger helt enkelt hej och välkommen till Ann Lagercrantz och undrar helt enkelt, vad får det för konsekvenser för SVT? Jag är ju besviken och faktiskt förvånad över domen.
-
Avsnitt 285
·
17:36 – 17:38
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Vi håller inte med varandra här då. Men om vi styr bort ifrån det här beslutet som jag tyckte var taktlöst och pratar istället om den intervju. För att den är ju intressant. Anders Holmbergs intervju som gjordes med Ann Lagercrantz, den nya vdn för SVT. Vad tyckte du? Ja, men det är ju lite samma sak där. Det är ju en sorts fixering från Anders Holmbergs sida vid Sverigedemokraterna. Jag tror han pratade om dem i 12 eller 13 minuter.
-
Avsnitt 285
·
22:12 – 22:14
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Men den frågeställningen kanske hade tjänat på lite mer spets. Men angående det där så har ju vi en intervju som vi har gjort med en forskare som tangerar en del av det som Ann Lagercrantz försökte svara på, alltså hur man bygger förtroende hos breda grupper i samhället. Eller hur, Olle? Ja, där studsar jag direkt, för hon pratar ju om att det bästa sättet, det är
-
Avsnitt 271
·
4:22 – 4:24
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
Så att Sveriges television är ju inte vilket företag som helst. Utan det har ju liksom en väldigt symbolisk position. Och den måste ju en vd företräda och försvara. Och ifall Ann Lagercrantz gör det väl. Så kommer det inte tittarna märka så mycket av det. Men det är ett utsatt... läge. Och det jag tänkte är kanske det viktigaste för en ny vd.
-
Avsnitt 270
·
7:53 – 7:55
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
men ambitionen att vara i mål under hösten inget talar just nu för något annat. Vice VD går in i glappet mellan Hanna och ny ordinarie VD. Och vice VD är ju Ann Lagercrantz, men det där är ju standardsvar för en ordförande såklart. och logiskt och rimligt på många sätt. Men det som du säger här mot slutet är väl det som är kanske det mest uppseendeväckande?
-
Avsnitt 325
·
14:20 – 14:22
·
2026-01-09
Så blir medieåret 2026
på swish-lädret. Det är ett bra sätt att konvertera till nya prenumeranter. Och det där kommer driva på den här kritiken mot public service. Så jag tror det kommer vara väldigt svettigt för Ann Lagercrantz och Cilla Benkö i år. Vilket jag då tror att till exempel Cilla Benkö det här kanske blir hennes sista år. Alltså det kommer vara väldigt jobbigt för henne och hon kanske kommer känna sig att hon lämnar 2026
-
Avsnitt 297
·
5:39 – 5:40
·
2025-05-08
Radions nya regler, AI-chatten på Aftonbladet och ledarsidornas baksida
Men dels då så började jag med med Ann Lagercrantz som var spännande. Men efter henne så Kristina Axén Olin var med. Och då ska vi bara tydliggöra att för den som inte vet att Ann Lagercrantz är SVTs VD. Och Kristina Axén Olin då är ju riksdagsledamot sitter i kulturutskottet. Hon sitter i riksdagen för Moderaterna. Och hon kommenterade då
-
Avsnitt 297
·
5:50 – 5:52
·
2025-05-08
Radions nya regler, AI-chatten på Aftonbladet och ledarsidornas baksida
är SVTs VD. Och Kristina Axén Olin då är ju riksdagsledamot sitter i kulturutskottet. Hon sitter i riksdagen för Moderaterna. Och hon kommenterade då det samtalet jag hade haft med Ann Lagercrantz och om public services minskade bidrag. Men det här föreslagna bidraget som de ska få, eller budget som de ska få, är ju mindre
-
Avsnitt 285
·
22:38 – 22:40
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Det vill säga att man ska visa hur kolor fabriken fungerar och hur man kommer fram till sina artiklar, hur man jobbar med källor och ja, transparens helt enkelt. Och den här verifieringsdesken som de har pratat om innan Ann Lagercrantz tillträdde också. Det är ju också någon sorts idé om att SVT har ett uppdrag att se till att det man producerar och publicerar är sant. Och det är ju
-
Avsnitt 270
·
7:05 – 7:07
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
de senaste sex månaderna och innan det också varit helt övertygade om att Sveriges Television har ju sin nya VD i vice VD Ann Lagercrantz. Allting pekar mot att det är Ann Lagercrantz som kommer ta över som VD. Hon är liksom groomad för det. Hon är lämpad. Hon har stöd internt. Alla säger att hon är nästa VD. Och då tycker jag det är ännu märkligare
-
Avsnitt 270
·
8:08 – 8:10
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
för en ordförande såklart. och logiskt och rimligt på många sätt. Men det som du säger här mot slutet är väl det som är kanske det mest uppseendeväckande? För det måste ju signalera att det är någon annan än Ann Lagercrantz som är första valet, eller? Ja, så kan det vara. Hade man varit stensäker på att det var Ann Lagercrantz så hade man ju naturligtvis gjort det. Hade man sluppit den här limbosituationen
-
Avsnitt 270
·
9:10 – 9:13
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
Om det skulle finnas nån sån anledning, att man vill tacka av den första och sen så vänta. Men nu har det ändå gått några dagar sen Hanna Stjärne tackades av och nu är man i den här limbosituationen där Ann Lagercrantz har gått in som tillförordnad. Jag tycker också att det är märkligt att man inte ser det signalvärdet då, men det måste ju innebära, det kan inte innebära nånting annat väl, än att det är nån annan som har förstahandsvalet.
-
Avsnitt 215
·
6:07 – 6:10
·
2023-07-01
Avsnitt 215: Medier dissar Almedalen, nya mediestödet och Bonniers unika böter
Det går inte att mäta eftersom de inte finns med i programmet. Hur många runda bordsamtal. Men jag har pratat med supermånga här. Som pekar åt det hållet också. Och att medierna bantar är ju också. Jag pratade med Charlotte Friborg och Ann Lagercrantz. Här igår och snubblade in i dem. Och de bekräftar ju såklart då. Dels att deras stora scener är borta. Men de kör ju alltså bara på gräven. Har du sett Aktuellt någon gång här ikväll från Almedalen?
-
Avsnitt 304
·
9:02 – 9:04
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
och connectat. Det verkar som att Ann Lagercrantz är själva anledningen till att Naia då tog det här jobbet. Och du såg, det kom precis nu här att Sveriges Television och Ann Lagercrantz har också rekryterat en ny teknikdirektör. Du försökte ju ringa den förra i samband med de här hackerattackerna eller belastningsattackerna. Jag fick inget svar och det hänvisades till någon mejl och sådär.
-
Avsnitt 333
·
26:07 – 26:09
·
2026-03-05
Public service problem med SD – och allt om politiserade Warner Bros-affären
Förtroende är ju otroligt. Att de ligger på gränsen för KD. I så fall som de verkligen skulle behöva. Men är det en kamp som man ska ta eller bry sig om? Det här är ju omöjligt för Ann Lagercrantz och Cilla Benkö att sitta och säga när de pressas om det. Att de inte kan bry sig om personer som inte tror på staten. För att hela vår konstruktion bygger på att få pengar från staten. Det kan ju inte de säga.
-
Avsnitt 271
·
3:21 – 3:24
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
Varför man inte kunde berätta det. Så det var väl också ett snack som när jag pratade runt med människor i mediebranschen. Också började fundera över. Men det betydde ju ingenting. Utan planen var uppenbarligen hela tiden att Ann Lagercrantz. Sen hon egentligen blev vice vd för Sveriges television i maj 2023. Och så var den. Som curlades fram för att bli vd för Sveriges television. Så slutet gott, allting gott.
-
Avsnitt 270
·
9:23 – 9:25
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
Jag tycker också att det är märkligt att man inte ser det signalvärdet då, men det måste ju innebära, det kan inte innebära nånting annat väl, än att det är nån annan som har förstahandsvalet. Det är inte så att Ann Lagercrantz sitter där och är besvärlig med lön, jag har väldigt svårt att tänka, eller olika villkor. Nej, jag har ingen insikt så jag kan inte göra annat än spekulera. Ja, det gör alla andra också och det är det som är problemet, ja.
-
Avsnitt 263
·
17:00 – 17:02
·
2024-09-06
Allt skvaller + insikter om Bonniers omorganisation
Inget av det här är ju klart. Det kom upp ett rykte som jag sen också läste i Dagens Media. Det är att SVT håller på att rekrytera en ny vd efter Hanna Stjärne. Allting pekar ju på att det blir Ann Lagercrantz. Men att Peter Wolodarski har varit inne i rekryteringsprocessen. Jag håller det för helt osannolikt därför att uppdraget för SVT är ju
-
Avsnitt 285
·
18:02 – 18:04
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
och hon försöker hålla sig till dem. Men det blir ju också svårt när Anders Holmberg återkommer till Sverigedemokraterna som att det vore den absolut viktigaste målgruppen för Sveriges Television att jobba efter. Jag tycker Ann Lagercrantz har en poäng när hon säger att SVT kan inte ta hänsyn till den partipolitiska vardagen här och nu utan de måste ju tänka långsiktigt. Sen använder hon talepunkterna
-
Avsnitt 271
·
2:22 – 2:25
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
Kanske att vi var lite, eller att jag i alla fall, var lite onödigt kritisk förra veckan. För jag menar, vad är det? Första november så formellt skulle ju den nya vdn då ha sin första arbetsdag. Och det är vad Ann Lagercrantz nu också kommer få. Hanna Stjärne har ju ännu inte rent formellt slutat innan dess. Så i efterhand så har jag väldigt svårt att förstå varför vi var så upprörda förra veckan över det här. Jag vet inte om vi var så upprörda.
-
Avsnitt 271
·
6:47 – 6:50
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
och inte revolutionera. Upprätthålla kanske är ett bättre ord än förvalta. Hon har upprätthållit en fortsatt hög nivå och det är uppdraget också framöver kanske. Ja, precis. Det får vi hoppas att Ann Lagercrantz köper in på. Jag ska säga att jag har också fått en kommentar från Kristina Björklund då, som är ordförande för SVT om det här med om de tyckte att de hade väntat. Då skriver hon så här.
-
Avsnitt 270
·
8:14 – 8:17
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
är väl det som är kanske det mest uppseendeväckande? För det måste ju signalera att det är någon annan än Ann Lagercrantz som är första valet, eller? Ja, så kan det vara. Hade man varit stensäker på att det var Ann Lagercrantz så hade man ju naturligtvis gjort det. Hade man sluppit den här limbosituationen och man hade också sluppit en interimlösning mellan vice VD och en tillträdande då, som ordföranden säger här. Så det ställer ju mycket frågor
-
Avsnitt 271
·
1:36 – 1:40
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
Det är ju att SVT äntligen har fått en verkställande direktör. Till sist kom Bonnes. som alla har väntat på. Som slog ner som en ask med bomull över mediesverige. När Ann Lagercrantz i måndags blev utsedd till ny vd för Sveriges Television. Det var ju helt i linje med alla spekulationer. Men det som är grejen är att det tog lite längre tid då, än vad alla förväntar sig. Även vi. Vi pratade ju om det här förra avsnittet.
-
Avsnitt 287
·
7:19 – 7:24
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
någonting annat att göra som är lite svårare tycker jag sätta fingret på. Men det som är allra mest besvärande för de här är ju det som du tangerar och som jag kanske inte tycker att man har en lösning på. Och det som också Anders Holmberg försökte trycka på i intervjun med SVTs vd Ann Lagercrantz. Det är ju hur polariserat förtroendet är. Jag vet inte om vi ska hoppa in på det direkt eller? Ja, men det kan vi absolut göra och det är ju egentligen den mest intressanta aspekten av det. Och utmaningen är inte bara för Sveriges Radio och Sveriges Television utan för hela mediebranschen att
-
Avsnitt 313
·
0:24 – 0:30
·
2025-10-03
Svenskarna och internet 2025, Schibsteds AI-trafik och nya medieaffärer
Och då tänkte jag också att det skulle vara mycket mediafolk här. Jag kan inte säga att det var det. Vi var ju tillsammans på den här invigningen på Bokmässan då. Jag tror inte det var en enda mediaperson där. Nej, men sen gick vi ju vidare och då träffade vi Ann Lagercrantz och Sofia Wadensjö-Carré. Och Cilla Benkö. Vi träffade hela, precis de gick där på rad också. Vad mer kan du önska dig? Det där var väl högvilt? Ja, men någonting roligare.