Sök i Mediepodden
Sökresultat
347 träffar för “DN” (sida 6)
-
Avsnitt 6
·
10:12 – 10:15
·
2016-05-20
Avsnitt 6: BetalvÀggsstrategi och viralklippshÀleri
miljön ocksÄ, delvis. Men jag upplever ÀndÄ nÀr jag pratar med publicister och journalister att man har en ganska... AlltsÄ, man har en tydlig ambition att gÄ mot det som du sÀger. AlltsÄ bort frÄn det hÀr mittenmaterialet. Jag tycker att DN i mycket högre utstrÀckning och bÀttre Àn vÀldigt mÄnga andra i Sverige gör det hÀr. Men att man samtidigt inte kan slÀppa den gamla identiteten för man har fortfarande en tidning att fylla och ett ansvar som kommer med den
-
Avsnitt 307
·
19:18 – 19:20
·
2025-08-20
Sommar i P1:s knappa succĂ© â Underbara claras betalvĂ€gg-succĂ© och sĂ„ gĂ„r det för Mauris chips
Utan DN har haft det hela tiden. Journalisten.se rapporterade om det hÀr och dÀr bekrÀftar Àven journalistklubben pÄ Dagens Nyheter att det hÀr Àr en policy som DN har och att journalistklubben inte har nÄgra invÀndningar mot det hÀr beslutet. Men det innebÀr ju dÄ till exempel att Kristina Hedberg, profilerad reporter pÄ Dagens Nyheter, tidigare programledare
-
Avsnitt 307
·
24:18 – 24:20
·
2025-08-20
Sommar i P1:s knappa succĂ© â Underbara claras betalvĂ€gg-succĂ© och sĂ„ gĂ„r det för Mauris chips
Med anledning av det sÄ pÄminde du ocksÄ om Sonja Hedstrand som vi pratade om för inte sÄ lÀnge sen som, ja du kan vÀl sammanfatta vem hon Àr. Ja, hon var konstkritiker och skrev för DN Kultur och sen gjorde hon ett stort nummer av att hon hoppade av uppdraget. Dels för att hon tyckte vÀl att hon fick för lite uppmÀrksamhet men framförallt att hon fick alldeles för dÄligt
-
Avsnitt 301
·
4:34 – 4:36
·
2025-06-04
Allt om brÄket mellan TV4 och SVT och om SR:s nya ruta
sÄ gÄr de ut dÄ i just DN. Jag vet inte om man ska se det som att det Àr nÄgonting gulligt eller vem det Àr man tÀnker att man tar talar till. Det mÄste ju vara liksom att man vill ut i maktens korridorer och dÄ Àr det liksom DN Debatt som har den typen av genklang. Ja, möjligt. Men du menar att man borde ha fört den hÀr pÄ TV4s sajt istÀllet eller pÄ Aftonbladet Debatt? Eller?
-
Avsnitt 289
·
11:42 – 11:44
·
2025-03-05
Ledarsidorna mÄste dö, lÀnge leve kultursidan
nyhetsarbete pÄ en höger-vÀnster-skala, alltsÄ nyhetsartiklar i allmÀnhet, sÄ kategoriserar man Aftonbladet mer till vÀnster, Expressen mer till höger, Svenska Dagbladet mer till höger, DN mer till vÀnster. AlltsÄ, det gÄr alltid i direkt linje mellan vad som stÄr pÄ ledarsidan och hur man förstÄr nyhetssidorna. AlltsÄ, det Àr ju sÄ uppenbart problem
-
Avsnitt 262
·
29:40 – 29:42
·
2024-08-29
EFN fortsÀtter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som fÄr gÄ
gÀngkriminells konto. Vilken jÀkla hÀrva det har varit. Har du hÀngt med nu de senaste turerna? Jag har lÀst det som har skrivits i journalisten och Dagens Nyheter. Det Àr ocksÄ speciellt eftersom att DN har försökt avsÀtta en egen redaktion som ska bevaka frÄgan utifrÄn journalistiska principer utan att ta hÀnsyn till att det ocksÄ Àr en kollega och att det Àr DN sjÀlva som Àr föremÄl
-
Avsnitt 262
·
29:50 – 29:52
·
2024-08-29
EFN fortsÀtter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som fÄr gÄ
Det Àr ocksÄ speciellt eftersom att DN har försökt avsÀtta en egen redaktion som ska bevaka frÄgan utifrÄn journalistiska principer utan att ta hÀnsyn till att det ocksÄ Àr en kollega och att det Àr DN sjÀlva som Àr föremÄl för utredningen indirekt. Men först dÄ gÄr ju Wolodarski ut och sÀger det hÀr att vi har gjort en intern utredning. De har haft nÄgon extern hjÀlp för att göra
-
Avsnitt 262
·
30:54 – 30:58
·
2024-08-29
EFN fortsÀtter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som fÄr gÄ
tidigare varit i kontakt med den aktuella gÀngkriminella som hon dÄ senare har skickat 150 000 kronor till. SÄ i DN-jobbet har hon alltsÄ haft kontakt och har haft samtal övervakade eller medlyssnade av kriminalvÄrden samtal och DN har ocksÄ dÄ tagit del av tjÀnstemannens
-
Avsnitt 262
·
33:52 – 33:54
·
2024-08-29
EFN fortsÀtter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som fÄr gÄ
det Àr ett otroligt svÄrt lÀge för en arbetsgivare hÀr, men det hÀr Àr ÀndÄ sÄ pass snyggt som man kan sköta det. Det var min kÀnsla nÀr jag lÀste det. Kul att du kÀnner det. Alltid sÄ DN-vÀnlig, Olle Lidbom. Det var jag vÀl inte alldeles nyss i och för sig, men absolut. SÄ hÀr Àr det vÀl. Jag jobbar ju sjÀlv som chef och jag vet ju hur extremt
-
Avsnitt 259
·
10:27 – 10:29
·
2024-06-27
Public service-bolagen blir ett, Malin Ekmans avhopp, Mustiga Mauris nya storaffÀr och Aftonbladets AI-journalistik
Som hade vÀl varit dÀr lÀnge va? I Ryssland. Men det innebar dÄ att hon flyttade till Ukraina. Och blev utrikeskorrespondent dÄ i Ukraina. Men det fÄr man ju sÀga dÄ. Inte minst du som Àr en flitig DN-lÀsare. Det vet ingen som skickar. Lycka pressklipp frÄn DN lika ofta som du. Vilken diss. Att du har missat det hÀr. Ja, diss. SÀg inte det till... Volodarioski mÄste vara överlycklig nÀr han hör det hÀr. Men att till och med du har missat det hÀr Àr ju otroligt dÄ.
-
Avsnitt 235
·
22:12 – 22:14
·
2023-12-21
LĂ€ckta dokumentet som visar Sveriges radios nya organisation
Men de har inte valt i alla fall inte hittills dÄ att skaffa ett konto pÄ Threads. De har ju ett pÄ Instagram sÄ det Àr superenkelt för dem att göra den konverteringen. Men man kan tÀnka att för Aftonbladet och DN sÄ Àr ju det hÀr plattformen betydligt mer kompatibel med deras övriga affÀrsmodell Àn till exempel TikTok. För TikTok kan de inte dra till trafik men hÀr Àr det ju
-
Avsnitt 215
·
20:44 – 20:46
·
2023-07-01
Avsnitt 215: Medier dissar Almedalen, nya mediestödet och Bonniers unika böter
förra sommaren dÀr man visade hur Sveriges Radio har slarvat med sÀkerheten. Framförallt dÄ i relation till sitt uppdrag som att man Àr en del av det svenska totalförsvaret. Ja, men DN körde rÀtt hÄrt pÄ det dÀr och utifrÄn sÄ sÄg det faktiskt vÀldigt graverande ut och sen sÄ fick jag i morse ett pressmeddelande frÄn Sveriges Radio dÀr de skrev att
-
Avsnitt 209
·
24:14 – 24:16
·
2023-05-04
Avsnitt 209: Konsten att fÄ sparken frÄn Fox News - och grus i DN och Schibsteds maskineri
av Anna Gullberg, lika gÀrna, men tydligen sant Ja, det dÀr Àr ju intressant för DN var ju för nÄgra Är sedan jag tror att det var 2017 som de var rasande pÄ Omni för att de tyckte att de snyltade pÄ DN just och i princip plagierade eller re-ritade för mycket vi kan vÀl lyssna bara pÄ hur det lÀt i medierna i P1 nÀr Martin Jönsson
-
Avsnitt 198
·
26:04 – 26:06
·
2023-02-10
Avsnitt 198: DÀrför borde inte Public service-bolagen slÄs ihop
Men det Àr en av de sista gÄngerna vi ser den. Det Àr vÀl en av de sista... Nej, det tror jag inte. som vi sÄg kommentarer. Ja, det tror jag. DN dÄ, de har ju haft IfrÄgasatt nu dÄ, som Àr ett bolag som specialiserar sig pÄ att med bank-id verifiera kommentarer. Och det har ju varit det senaste företaget dÄ som alla svenska mediehus vÀnt sig till.
-
Avsnitt 172
·
3:02 – 3:04
·
2022-06-09
Avsnitt 172: DN:s rekordsiffror, Svd:s eventuella död och ny mediecensur
Mediebarometern frÄgar ju om man har lÀst en morgontidning digitalt, bland annat. Och dÄ tÀnkte jag att man kunde titta lite jÀmföra det dÀr, det vill sÀga vad man fÄr ut av det. Det Àr ju att man förstÄr liksom om DN överlevererar, eller underlevererar i sin Äldersgrupp. Och dÄ kan man ju sÀga att i den hÀr Äldersgruppen dÄ, 25 till 44 Är,
-
Avsnitt 171
·
4:12 – 4:14
·
2022-06-01
Avsnitt 171: SÀllananvÀndare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
Populister, opportunister. Alternativa. Och det Àr ju problemet. Att det Àr bara nÄgra fÄ som betalar sig in bakom de hÀr betalvÀggarna. Det Àr ju en jÀtteliten grupp. Det Àr kanske 300 000 som prenumererar pÄ DN. Det Àr ju inte ens 10% av svenskarna. Och sÄ vidare. Och dÄ Àr ju det just det hÀr som Àr slutpunkten. I vad de svarande i den hÀr undersökningen sÀger. Det rimmar illa med bilden om medierna som demokratins stöttepelare.
-
Avsnitt 296
·
3:06 – 3:08
·
2025-05-01
Joakim Medin, Aftonbladets nakna design och statens mediekonferenser
fÀngslade journalister utan man kan ocksÄ Äka och visa pÄ plats att det hÀr Àr faktiskt en journalist. Joakim Medins förlÀggare, han Àr ju inte bara journalist utan han Àr ju Àven författare till sex böcker och hans förlÀggare skrev i DN just hur viktigt det Àr att pÄminna alla om att det hÀr Àr en journalist och en författare. SÄ att det hÀr terrorist-spÄret inte fÄr fÀste. Och dÄ skicka
-
Avsnitt 132
·
26:18 – 26:20
·
2021-02-04
Avsnitt 132: varför blev CoronaÄret 2020 inte kris utan kanon för medierna
Nej, minst sagt. Det har ju varit deras bÀsta resultat pÄ hur mÄnga Är var det? Kommer du ihÄg det? Jag kommer inte ihÄg, men nÀr jag har gÄtt tillbaka sÄ kan jag inte minnas att man har gjort sÄ hÀr bra resultat. DN Àr ju ett exempel som du nÀmnde dÄ. De pratar ju framförallt om att prenumerationsaffÀren har gÄtt vÀldigt bra under 2020. De har ju ocksÄ lÄst upp delar av sitt material för prenumeranter
-
Avsnitt 111
·
19:58 – 20:00
·
2020-03-06
Avsnitt 111: Ăven "Nya P3" tappar lyssnare - kartlĂ€ggning visar nytt ras
Jag tycker det Àr logiskt att man som tidning försöker ta betalt av sitt innehÄll men att man ocksÄ mÄste göra avvÀgningar kring den hÀr publika rollen och samhÀllsuppdraget som man har. Jag tycker ÀndÄ att DN har skött det bra. Jag följer ju det hÀr med coronavirusets utveckling ur ett professionellt perspektiv eftersom det pÄverkar mig i mitt arbete. Eftersom jag har mycket internationella kontakter och sÄ
-
Avsnitt 68
·
25:53 – 25:55
·
2019-01-23
Avsnitt 68: Facebookgrupper tappar tiotusentals medlemmar - e-handeln bÀr Metro
SÄ de insett vÀl att det Àr ingen som vill lÀsa vad som hÀnder i VÀsterÄs om man bor i Kristianstad. SÄ det finns liksom inget konkurrens dÀremellan. Och dÀrför fungerar det dÀr menar man. Men nu dÄ sÄ gÄr DN in i det. Och det jag tyckte var lite intressant var ju för det första att affÀrsmodellen hÀr dÄ dÄ tÀnker man ju att jaha, nu fÄr jag det hÀr pÄ köpet. NÀr jag har en DN-prenumeration. DÄ fÄr jag ocksÄ tillgÄng till alla de hÀr landsortstidningarna.
-
Avsnitt 61
·
22:46 – 22:48
·
2018-12-06
Avsnitt 61: BonnierÀgda ENT lÀggs ned och SVT:s mellohaveri fortsÀtter
inte göra. SÄ det innebÀr att redan nu har den hÀr perioden börjat dÄ de inte fÄr marknadsföra Crusader Kings-spelet frÄn Paradox. Och sen blir det intressant eftersom DN stÀller frÄgan om Judit och Judit. Kommer du ihÄg de karaktÀrerna? Absolut. Telia hade vÀl, det var tvÄ reklamkaraktÀrer som de jobbade med. Kom hem var det vÀl? Kom hem var det. FörlÄt. I mÄnga, mÄnga Är var det ju
-
Avsnitt 61
·
23:10 – 23:12
·
2018-12-06
Avsnitt 61: BonnierÀgda ENT lÀggs ned och SVT:s mellohaveri fortsÀtter
i reklamfilmer. Och de försökte ju ocksÄ stÀlla upp i Melodifestivalen. Jag vet inte om du minns det. Det var en grej kring det dÀr. Att de skulle vara artister dÄ. Och vad Àr skillnaden? För de fick ju inte svara, sÄ frÄgade DN. Och dÄ tycker Helenius att det hÀr Àr ett bra exempel. Eftersom att Judy och Judit Àr, citat, framtagna av bolaget för att enbart göra reklam som profiler i marknadsföring.
-
Avsnitt 32
·
8:20 – 8:22
·
2017-03-31
Avsnitt 32: Den stora genomgÄngen av svenska tidningars betalvÀggar
prenumeranter i sin plustjÀnst. Vilket dÄ skulle innebÀra en intÀkt pÄ 12,7 miljoner i mÄnaden. Och sÄ tar vi DN dÄ. De menar att de har 5 000 av de hÀr 85 som Àr i kampanj just nu. AlltsÄ 80 000 fullbetalande. Och sÄ vill de inte upp. Hur mÄnga av dem som Àr i den hÀr billigare Àn 99 kronor
-
Avsnitt 336
·
7:56 – 7:58
·
2026-03-26
Ljud och bild tar död pÄ text - och dÀrför sitter medier med svartepetter pÄ hand
varje mÄnad sÄ Àr ju det ganska mycket pengar och jag tror inte att Podd Me Àr tillrÀckligt stora för att göra ett stort avtryck pÄ de hÀr 800 kronorna. Det tror jag dÀremot en prenumeration pÄ DN Àr. Jag förstÄr. Jag tror vi pratar förbi varandra. Du pratar om den faktiska siffran hÀr. Jag tÀnker mer framtidssÀkra generellt. Men okej. Detta om just
-
Avsnitt 333
·
17:42 – 17:44
·
2026-03-05
Public service problem med SD â och allt om politiserade Warner Bros-affĂ€ren
skulle jag nog tro. 66 procent tycker att den Àr neutral. Pratar vi GP fortfarande. 14 procent att den Àr vÀnster. Till sist var det DN. Vi kanske ska prata om TV4 med, men DN som ligger ganska balanserad. Det Àr 51 procent som tycker det Àr neutralt. 26 procent som tycker det Àr höger. 23 procent som tycker det Àr vÀnster. Och TV4 har 22 till vÀnster,
-
Avsnitt 318
·
8:06 – 8:09
·
2025-11-07
Journalistpris-gissningar, SVT:s Lundell-grĂ€v â och Magda Gads tummetott
Nej, det Ă€r sant. De anvĂ€nde den hĂ€r Sportadmin-lĂ€ckan ocksĂ„, databasen med anvĂ€ndare. Det stĂ„r âmed hjĂ€lp av trĂ€ningsappar, egenkodade program, ansiktsigenkĂ€nning och inspiration frĂ„n andra lĂ€nder, avslöjar DN hur joggande SĂ€povakter kan utgöra en allvarlig sĂ€kerhetsriskâ. Jag tror inte att det var sĂ„ enkelt att de bara kollade pĂ„ Strava. Det var ju vĂ€ldigt mycket mer som de fick fram. Jag tycker att det hade nĂ„t. Det som jag ska sĂ€ga med SVT, som du inte hade sett,
-
Avsnitt 308
·
20:39 – 20:42
·
2025-08-28
Kupé lÀgger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
Eftersom det var en av mina spaningar inför 2025, att LinkedIn skulle fÄ en mycket viktigare plats som medieplattform under Äret. Det var faktiskt dÀr som jag sÄg det. Jag sÄg det inte pÄ DN Debatt, inte pÄ Instagram, utan det var pÄ LinkedIn som jag sÄg filmerna. Samma hÀr. Jag ser nu att han har en privat Facebooksida ocksÄ dÀr han har lagt upp det, men inte alls...
-
Avsnitt 282
·
2:18 – 2:21
·
2025-01-16
DN-kritiker som startar mediehus kan skapa trendbrott / Mediestödets osynliga 7000-grÀns
Om vad som tillÄts pÄ den plattformen. Och dÄ har ju Ghost fÄtt ett litet uppsving det senaste halvÄret. Kanske man skulle kunna sÀga. Hur som helst. Det om sjÀlva plattformen. Det som Àr intressant hÀr Àr ju inte det. Utan det Àr just att hon lÀmnar stora fina DN. Hon gjorde en video hÀr. Tror jag publicerades igÄr. Som jag tÀnker att vi bara kan lyssna pÄ ett litet utdrag frÄn. Det Àr mÄnga lÀsare som har hört av sig och undrar sÄ hÀr. Hur kan du sluta pÄ Dagens Nyheter?
-
Avsnitt 230
·
15:41 – 15:44
·
2023-11-16
Influencer marketing-branschen omsÀtter mer Àn 1 miljard - men gÄr med förlust
gör en PR-vinkel pÄ hÀr att om ni Àr en vÀldigt viktig nyhetskanal framförallt för yngre mediekonsumenter och viktigare bland 18 och 34-Äringar sÄ Àr det viktigare Àn DN och Expressen och GP. Det Àr bara Aftonbladet och SVT-nyheter som rankar högre bland den gruppen 18 till 34-Äringar. Det Àr vÀl det som jag tÀnker att
-
Avsnitt 222
·
11:55 – 12:00
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Att fortsÀtta vara relevanta och fortsÀtta kunna attrahera annonsörer eller betalande lÀsare. SÄ det Àr ju den som jag tÀnkte vi skulle prata hÀr om en liten stund. Hur Àr betalningsviljan för till exempel ett digitalt DN-abonnemang? Eller att ha bÄde ett Viaplay, ett Netflix och ett Disney Plus-abonnemang? Det Àr den andra frÄgan hÀr som ocksÄ kommer stÀlla de kommersiella medieföretagens framtid lite pÄ sin spets.
-
Avsnitt 216
·
6:33 – 6:37
·
2023-07-07
Avsnitt 216: Han anmĂ€lde för missbruk av personuppgifter â nu fĂ„r Bonnier betala miljoner
det som DN och Expressen, som var de som jag framförallt fokuserade pÄ, sjÀlvklara skÀl efter debattartikeln eller den intervjun, var ju att det man sa det stÀmde ju inte alls med det man gjorde. Och i DN-kollen, den hÀr lilla granskningen jag gjorde, sÄ kunde jag publicera tydliga exempel pÄ vad jag hittade för nÄgonting. Och sjÀlvklart sÄ begÀrde jag ocksÄ ut mitt registerutdrag frÄn DN och vi kunde titta pÄ det.
-
Avsnitt 215
·
21:18 – 21:20
·
2023-07-01
Avsnitt 215: Medier dissar Almedalen, nya mediestödet och Bonniers unika böter
SÄ jag tÀnkte nu kan jag bestÀlla fram ett dokument och sÄ har jag gjort. Jag bestÀllde fram det hÀr beslutet. Det var en sÄn antiklimax Emanuel. Ja, men om man tittar pÄ det som DN avslöjar och som ocksÄ ligger till grund för anmÀlan till LÀnsstyrelsen sÄ det Àr ju ganska allvarliga saker. Men man avslÄr det sÄ hÀr. UtifrÄn ingivandet
-
Avsnitt 194
·
14:08 – 14:10
·
2022-12-22
Avsnitt 194: Twitter fĂ„r TT-rĂ€v att lĂ€mna/Ă
rets största artiklar
Men de skulle ju faktiskt behöva det. Skulle de inte det? Ja, men det Àr ett bra tips. Annars sÄ skrev ju Peter Wolodarski. TrÄkigt Ove. Det blir inte samma lina. SÄ det Àr vÀl kanske pÄ DN eller Aftonbladet dÄ. Som han fÄr ett krönikagig. Det skulle passa honom bra. Det var sista parentesen dÄ i Ove Nilsson-affÀren. Det var det. Vi stÀnger den. GÄ vidare till Ärslistan.
-
Avsnitt 194
·
14:56 – 14:58
·
2022-12-22
Avsnitt 194: Twitter fĂ„r TT-rĂ€v att lĂ€mna/Ă
rets största artiklar
Men i Sverige Àr det ju nÀstan vÄra Facebook som genererar trafik. Och det hÀr har vi gjort i fyra Är eller nÄgonting. Och jag har gjort det innan mediepodden. Jag har gjort det lÄngt innan ocksÄ. I olika medier. Allt frÄn DN till GP har publicerat de dÀr listorna. SÄ jag gjorde igÄr faktiskt. En liten tillbakablick. DÀr jag la in dem i ett Excel-ark. Som vÄra patrons dÄ kan fÄ tillgÄng till ocksÄ tycker jag. Men dÀr man kan se hur det har sett ut.
-
Avsnitt 159
·
15:58 – 16:00
·
2022-03-10
Avsnitt 159: Krig och mediekrig - vilka gynnas?
Det hĂ€r har vi pratat om. Eller jag har ju pratat mig, skrikit mig blĂ„ om det hĂ€r genom Ă„ren. Att jag inte förstĂ„r varför varje gĂ„ng man har nĂ„got viktigt sĂ„ ska man gĂ„ till Dagens Nyheter och DN Debatt och lĂ€gga det bakom lĂ„s och bom för 100 000 personer istĂ€llet för att anvĂ€nda de öppna plattformar man har. Ă
tminstone lÀgga en kopia öppet dÀr. Men nu har vi ju verkligen under pandemin lÀrt oss vikten av det dÀr
-
Avsnitt 112
·
53:48 – 53:50
·
2020-03-19
Avsnitt 112: SÄ har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för jÀrnrörsfilmen
Det hÀr Àr ju ganska unikt. Det Àr ju han Lagercrantz ocksÄ inne pÄ. Det Àr ju inte sÄ att det kryllar med sÄdana hÀr publiceringar. Den jag lyckades vaska fram ur minnet var ju den hÀr Skyttedals publicering som DN gjorde men annars Àr det ju ganska ovanligt
-
Avsnitt 111
·
20:56 – 20:58
·
2020-03-06
Avsnitt 111: Ăven "Nya P3" tappar lyssnare - kartlĂ€ggning visar nytt ras
om de hÀr annonserna tidigare, dÀr man anvÀnder Filip Hammar och Leif GW för att lura in folk i bitcoin-hÀrvor och vilket ansvar Facebook har i det dÀr, och sÄ vidare. DN har gjort en jÀttestark granskning dÀr de har hittat vilka de hÀr bluffmakarna Àr ju. Jag hÄller med dig att alla ska sÄklart fÄ betalt för sitt innehÄll och man kan ju diskutera olika affÀrsmodeller som vi har gjort
-
Avsnitt 68
·
27:27 – 27:30
·
2019-01-23
Avsnitt 68: Facebookgrupper tappar tiotusentals medlemmar - e-handeln bÀr Metro
De har ju inlett flera samarbeten. Bland annat ett med New York Times. DÀr man fÄr billigare prenumeration pÄ nÀtet om man Àr DN-prenumerant. Och Àven BookBeat, den hÀr ljudboksappen. FÄr man ju ocksÄ billigare om man Àr DN-prenumerant. De satsar ju mycket pÄ att bygga sÄdana hÀr allianser med andra medieaktörer. Men det hÀr tycker jag Àr det starkaste. Jag tycker nog 100 kronor Àr ganska rimligt.
-
Avsnitt 59
·
35:50 – 35:52
·
2018-11-22
Avsnitt 59: Löwengrips bot, Kits död och grundlagsÀndringen som öppnar för terror och hat
Eller betalvÀgg. Det Àr ju som Aftonbladets premiumtjÀnst. För att lÀsa vissa artiklar sÄ mÄste du vara pluskund. Det Àr ju inte en betalvÀgg som DN eller Svenskan dÀr du inte fÄr lÀsa nÄgot om du inte har betalat. Men absolut Àr det ju en ideologisk, ett ideologiskt kliv
-
Avsnitt 18
·
16:34 – 16:39
·
2016-12-02
Avsnitt 18: Medier och KPI:er - vi blir vad vi mÀter
Jag kan vÀl nÀmna bara det som KIT gjorde ocksÄ. Jag tyckte det var rÀtt intressant ocksÄ. Ja, men det Àr lite liknande pÄ samma bok. De sÀger att de ska innehÄllsdeklarera sitt innehÄll. UtgÄngspunkten för dem Àr egentligen precis samma som för DN. Allt mer redaktionellt innehÄll, journalistik, delas och distribueras och konsumeras i sociala medier. SÄ de blir liksom snackbites. En artikel i DN kan dyka upp i Facebook-flöde.
-
Avsnitt 18
·
16:48 – 16:52
·
2016-12-02
Avsnitt 18: Medier och KPI:er - vi blir vad vi mÀter
UtgÄngspunkten för dem Àr egentligen precis samma som för DN. Allt mer redaktionellt innehÄll, journalistik, delas och distribueras och konsumeras i sociala medier. SÄ de blir liksom snackbites. En artikel i DN kan dyka upp i Facebook-flöde. Det enda som egentligen berÀttar för dig om att det Àr en DN-artikel. Det Àr att det stÄr DN's logotyp pÄ det. Eller att nu stÄr det inte ens en logotyp. Utan nu stÄr det lÀngst ner i lÀnken till DN.se.
-
Avsnitt 18
·
16:56 – 16:58
·
2016-12-02
Avsnitt 18: Medier och KPI:er - vi blir vad vi mÀter
SÄ de blir liksom snackbites. En artikel i DN kan dyka upp i Facebook-flöde. Det enda som egentligen berÀttar för dig om att det Àr en DN-artikel. Det Àr att det stÄr DN's logotyp pÄ det. Eller att nu stÄr det inte ens en logotyp. Utan nu stÄr det lÀngst ner i lÀnken till DN.se. Vilket gör att man... Det Àr ganska lÀtt att missa avsÀndaren. Det Àr ocksÄ ganska lÀtt att missförstÄ vem som har skrivit och varför man har skrivit.
-
Avsnitt 334
·
22:08 – 22:12
·
2026-03-12
Alex och Sigge till PodMe, radiotillstÄnd och regeringens utredning om sociala medier
De Ă€r i de hĂ€r flödena hela tiden. Det hör inte heller den hĂ€r, ska man sĂ€ga, nĂ€stan propagandan som Ă€r mot de hĂ€r farliga medierna utan ansvarig utgivare. De lĂ€ser inte Ă
sa Wikforss mÄnadskrönika pÄ DN i Àmnet. Exakt, som ju bara handlar om det hÀr. De har ju gjort en karriÀr pÄ det i princip. Men jag fick en kul frÄga frÄn Magnus Alselind pÄ Kvartal dÀr han undrade om högergrupper,
-
Avsnitt 308
·
19:06 – 19:11
·
2025-08-28
Kupé lÀgger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
pÄ DN Debatt. LÄst, ska vi ocksÄ tydligt göra. Och just dÀrför tycker jag att det Àr intressant som mediegrepp detta. I vanliga fall skulle man nöja sig med att DN Debatt tog in ens utspel, men att Magnus var sÄ, vad ska man sÀga, strategisk kanske, sÄ att han förstod att han dels behöver tillgÀngliggöra det för allmÀnheten, men ocksÄ kan göra det i flera steg för att fÄ den hÀr maximala effekten.
-
Avsnitt 284
·
8:27 – 8:30
·
2025-01-30
SĂ„ mĂ„nga prenumeranter gav GP:s supergrĂ€v â vad har Olle Palmlöf pĂ„ SVT?
Jag kan inte peka ut nÄgonting, men Millenniumgranskning dÀr tyckte jag ju Dagens Nyheter var riktigt, riktigt vassa. GP var inte dÄliga, men DN vann det racet i hÄrd konkurrens med BorÄs Tidning. SÄ jag tycker ÀndÄ att DN har gjort skillnad och kanske konkurrens Àr alltid bra Àven för journalister. Fast journalister har nÄgon sorts idé om att man Àr i allmÀnhetens tjÀnst sÄ Àr man ju tÀvlingsinriktad. Och det Àr klart att om det kommer in en redaktion med resurser
-
Avsnitt 282
·
12:38 – 12:40
·
2025-01-16
DN-kritiker som startar mediehus kan skapa trendbrott / Mediestödets osynliga 7000-grÀns
egentligen sÀga med allt det hÀr. Det Àr ju en frustration över att hon vill sÄ gÀrna publicera det hÀr. Hon brinner för det, hon Àlskar det. Hon fattar att DN har svÄrt att vÀrdera det och det Àr helt sjukt att hon fÄr sÄ lite betalt för det hÀr och hon har massa mÀnniskor som faktiskt vÀrderar det, som hör av sig och sÀger att vi vill gÀrna betala. Det skulle inte kunna vara en idé dÄ givet att de antagligen inte har
-
Avsnitt 280
·
25:08 – 25:10
·
2025-01-02
SPECIALAVSNITT: SÄ byggde Ivar Arpi mediehus som blev störst pÄ Substack
Men vi ska inte dra kvar för lÀnge i det. Men om man bara ska stanna upp nÄgonting vid det mÄste jag ÀndÄ kommentera. Det handlar inte om att de försöker se vad Àr det Sverige Àr intresserade av. Och det angreppssÀtt som jag gissar att DN vill ha dÄ Àr att man vill granska de skeendena, alltsÄ de Àmnena som folk Àr intresserade av. För det Àr det som flest berörs av, inte att man ska förstÀrka de sakerna. Det lÀt som att det var det du for efter,
-
Avsnitt 264
·
4:12 – 4:14
·
2024-09-12
Bonnier-reaktioner, Perfect Day Media-affÀren och pingisskandalen som skakade Sveriges Radio
efter den hÀr Expressen-artikeln som alltsÄ skrevs om Dagens Nyheters hantering av den hÀr foxtrotkvinnan som var ganska komprometterande. Det var ju jobbigt för DN. Du tyckte inte det, men jag tyckte att det var mycket sÄ. DÄ ringde Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski upp. Inte chefredaktören pÄ Expressen utan reportern Helena Trus flera
-
Avsnitt 262
·
5:57 – 6:00
·
2024-08-29
EFN fortsÀtter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som fÄr gÄ
Peter Wolodarski sÀger att man fÄr alltsÄ det hÀr Àr ett direkt citat, profilerade medarbetare fÄr vÀlja om de vill medverka hos oss eller EFN. Men sen Àr det ju som du sÀger att DN, och det Àr egentligen den enda kÀllan jag har sjÀlva ska skriva en nyhet om det hÀr. DÄ skriver de att i höst tar Fredrik Strage ledigt frÄn sitt uppdrag som krönikör i Dagens Nyheter för att leda TV-programmet
-
Avsnitt 230
·
20:34 – 20:36
·
2023-11-16
Influencer marketing-branschen omsÀtter mer Àn 1 miljard - men gÄr med förlust
AlltsÄ det Àr ju otroligt. Men har inte det att göra med klimatfrÄgorna de har drivit det hÄrt pÄ Dagens Nyheter Det Àr Björn Wiman-effekten som tilltalar Miljöpartiet. Jag tror att man tycker att DN stÄr för nÄnting dÀr. I VÀnsterpartiet dÄ Àr det kanske mer förvÄnande att det finns en överrepresentation. JÀttekonstigt mÄtt det dÀr med överrepresentation men i alla fall 11 procents överrepresentation i partiet för DN dÄ.