Sök i Mediepodden
Sökresultat
266 träffar för “EFN” (sida 5)
-
Avsnitt 304
·
30:26 – 30:28
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
är stulen. Jag håller på att jaga en ny. Men... Gå förbi Clas Ohlson eller Kjell &. Lös detta Olle. Nu får det vara on the record. Lös det. EFN kan säkert låna ut någon liten bandare till Leo Lagercrantz och vad det nu var ni skulle gå på Stureplan. Det är i alla fall hur som helst det sista ordinära om inte någonting akut skulle hända. Lusten skulle bli helt påträngande.
-
Avsnitt 46
·
26:06 – 26:08
·
2017-07-28
Avsnitt 46: Marknadsstörare - EFN
Så ser jag på det. Det blir väl en bra avslutning också på det här samtalet. Tack så mycket för att jag fick träffa dig Charlotte Stjärngren på EFN och så hörs vi nästa vecka med nya marknadsstörare här på Mediepodden.
-
Avsnitt 337
·
17:00 – 17:04
·
2026-04-03
SVT sparar hårt och Omni Ekonomi försvinner
Men sen är det ju också den otroliga förändring av hela affärsjournalistikmarknaden som har dragits som en tromb genom medie-Sverige. på allt från EFN till alla de andra varianterna på det. Affärsvärlden som ju till exempel har gjort en stor uppryckning under de här åren. Och också mycket söktrafik
-
Avsnitt 305
·
3:54 – 4:00
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Det känns inte som Leo Lagercrantz för mig. Nej, men det är Newsmill var något helt annat och otroligt mycket mindre projekt än EFN. Jag både känner väldigt mycket mer för EFN och mycket mer stolt över det vi har gjort med EFN men jag har haft också en del sådana här déjà vu-er av det där att bli bespottad. Det var liksom en intressant upplevelse att gå igenom lite där. Och sen så får man säga så att det vore lätt att glömma bort att jag har varit oerhört privilegierad.
-
Avsnitt 319
·
1:33 – 1:35
·
2025-11-14
BBC:s chefer avgår: ansvarstagande eller krishaveri
Och de anställer ju och växer och sådär. Ja, det är ju han som äger det bolaget som alla EFNs anställda då sitter i, i princip. Utom en, ja. Chefredaktören. Så frågar Leo, får du inte jobba med EFN? Och då svarar han, nej det vet jag inte. Men det hade känts konstigt. Du skrattar. Men det är ändå lite speciellt på många sätt.
-
Avsnitt 307
·
28:27 – 28:30
·
2025-08-20
Sommar i P1:s knappa succé – Underbara claras betalvägg-succé och så går det för Mauris chips
som de gör och har i kassan fortfarande. Absolut. Och det är en helt annan relation. Vad tycker du? Jag tycker att man kan säga i alla fall att Gabriel Mellqvist och Henrik Mittelman typ dubblade sina löner när de gick till EFN. Och det tror jag att vi kanske har sagt vad det har spekulerats om här tidigare också. Och att Leo Lagercrantz poäng då är att ja, det är några få som fick höga löner.
-
Avsnitt 305
·
10:22 – 10:24
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
vilka mediearbetsplatser är så säkra idag? Man kan vända på det. Man kan se historiskt sett, tror jag, såhär lite att de som... Det fanns de som ropade om att det här kommer läggas ner imorgon när EFN startades för mer än 12 år sedan, 13 år sedan, 14. Och många av de plattformarna och redaktionerna finns inte längre så att det är rätt svårt att förutse vad är ett säkert jobb idag?
-
Avsnitt 303
·
16:56 – 16:58
·
2025-06-18
NWT säljer vidare, DI surar och SvD granskar badfluencers
i print och störst på nätet utan det finns andra sätt att få ett kvitto på att du som journalist gör ett bra jobb. Så det är mycket som samspelar här som kanske inte bara handlar om EFN. När du säger det så slår det mig också om hur viktig Edek Jabar har varit. Vi har inte pratat så mycket om henne. Jag träffade henne här för någon månad sen också men det är ju då en ung tjej
-
Avsnitt 294
·
26:14 – 26:16
·
2025-04-10
Så försöker svenska medier lura Facebook – och därför funkar det (kanske inte)
som jag pratade med, han hade, just när det här samtalet genomförts, varit ute ur rummet så han kunde inte berätta vad som hade sagts och jag var ju inte där och jag har försökt prata med andra som var där. Men där kanske det har pratats då om kostnaderna för EFN men mer än så vet vi inte. Fortfarande famlar vi i ovisshet och jag tycker det är lite märkligt att EFN inte redovisas i Handelsbankens årsbokslut
-
Avsnitt 270
·
40:03 – 40:05
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
Det är inte konstigt att han lämnade. Nej, verkligen inte. Jag tror inte han kommer tillbaka. Jag tror att han är jätteglad för att göra sina nördiga grejer på EFN som tydligen ska handla om nördkultur på något sätt. Och så hittar EFN en vinkel på det där och han tjänar väldigt mycket mer pengar och kan leva gott och ställa upp i olika kommersiella sammanhang. Det är slut på exponeringsfaktorn. Nu är det hårda pengar som gäller. De kommer från banken.
-
Avsnitt 262
·
3:44 – 3:46
·
2024-08-29
EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå
och lyckats dra in en dryg halv miljon för. Det såg då kanske Nathalie Rothschild, som du kanske känner till. Absolut, hon har varit på Sveriges Radio Studio 1, tror jag, bland annat. Och sen om vi kör vidare på EFN-spåret så är det ju inte så mycket nya rekryterade den här veckan utan just hur som sagt, EFN rör om i grytan och skapar känslor, kan man väl säga.
-
Avsnitt 260
·
11:00 – 11:02
·
2024-08-15
EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder
göra utifrån tv-format och på EFN som är ju då ägd av en bank för mig blir det lite det hade varit naturligare att se henne skriva i fokus kvartal än att se henne göra tv på EFN jag gissar att det är det som lockar också förstås att få prova att göra någonting nytt men inte helt självklart liksom var att det bara sakfrågan alltså en fresh take
-
Avsnitt 260
·
12:16 – 12:18
·
2024-08-15
EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder
men senare har han ju också framförallt gått in i din värld. Han skriver böcker. Han skriver otroligt bra deckare och är en av Sveriges bäst säljande nya deckarförfattare. Jag tror inte att han gått till EFN bara för pengarna, för han säljer väldigt bra med sina böcker. Ja, varför han går till EFN då är kanske inte lika klart. Han ska bli programledare där på EFN. Han ska
-
Avsnitt 257
·
30:26 – 30:28
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
Vi får väl se hur det blir med den där trean i Florens. Men ytterligare ett stornamn som går från traditionell public service till uppstickar content marketingkanalen EFN. Vi pratar inte mer om det så eller? Nej, men vi kanske ska vara tillräckligt generösa för att inte säga att det är en content marketingkanal. Att deras ambition är att vara lika mycket fristående redaktion som
-
Avsnitt 256
·
7:48 – 7:51
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
281 visningar. Och vad är kostnaden per titt då? 30 sekunders titt där. Det måste ju vara en otroligt hög kostnad. Ja, och så där fortsätter det. Det är klart att de har en hög produktionstakt, men det är väldigt otydligt vad EFN ska vara. Och det blir inte bättre av att man öser in pengar. Jag tror snarare att det blir svårare, för det som händer, inte minst, det kanske är det som är det historiska misstaget här. Att man har satsat på att man ska vara
-
Avsnitt 256
·
33:06 – 33:10
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Men då vet vi vart han tog vägen. Jag tänkte att följa upp. Det är viktigt, vad hände sen? Exakt. Det är en viktig fråga. Och efter en hård budstrid mellan Göteborgsposten och EFN så valde Ove Nilsson Göteborgsposten. Det är så vi ska tolka. Den måste ju gå till EFN. Förr eller senare ska man hamna där. Det var allt vi hade för den här veckan. Stötta allt det vi pratar om
-
Avsnitt 248
·
24:22 – 24:24
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Det är klart att det ska vi satsa på istället. Och så fortsätter man ge pengar på det här. Vilket säkert sticker i ögonen då för en bank som i övrigt kanske fått dra ner eller spara på andra saker. Nu ska man satsa helt plötsligt på EFN här. Men jag tycker det är superkul. Och som ett slags bidrag till samhället. Vi behöver mer journalistik och inte minst då en slags idé om att man ska försöka hålla
-
Avsnitt 304
·
1:00 – 1:03
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
Ja, det kan tänka sig. Sen 00-talet. Det är väl därför ingen går på Riche längre antar jag då. För att det är som ett fotografi från 20 år sedan. Alla bord är upptagna av EFN-profiler. För i baren då satt en annan EFN-profil. Gabriel Mellqvist, Dagens Industri. I en otroligt snygg kostym med, jag tror att det var rävjaktsmotiv i små tablåer på kavajen. Och åt friterade kalamaris
-
Avsnitt 46
·
1:07 – 1:11
·
2017-07-28
Avsnitt 46: Marknadsstörare - EFN
utan den som anpassar sig bäst till förändring. ! Idag har turen kommit till EFN, Ekonomi och Finansnyheter. Jag ska träffa Charlotte Stjärngren, chefredaktör och ansvarig utgivare. EFN står för Ekonomi och Finansnyheter. Det är en renodlad ekonomi-tv-kanal som finns på EFN.se och på lite andra plattformar.
-
Avsnitt 46
·
1:56 – 2:00
·
2017-07-28
Avsnitt 46: Marknadsstörare - EFN
Men vi har ett program där jag själv är programledare som heter Börslunch. Det är väl det som har nått flest tittare hittills. Hur distribueras er? Hur ökar sändningar? Vi finns på EFN.se men också på affärsidén. Som tar det mesta av det vi gör. Sen är vi naturligtvis på Facebook och vi är på Twitter. Vi finns på Youtube. Där kan du själv se hur många tittare som vi har på just den kanalen.
-
Avsnitt 46
·
22:02 – 22:04
·
2017-07-28
Avsnitt 46: Marknadsstörare - EFN
att man ska nå ut med. När jag började här för fyra år sedan så var det väldigt mycket disk Varför vet ingen om att EFN finns och varför når vi aldrig ut? Och då kände jag att det gör inte så himla mycket för jag var inte så nöjd med det vi producerade. Men nu tycker jag att vi har ett innehåll som jag är väldigt stolt över
-
Avsnitt 319
·
0:12 – 0:16
·
2025-11-14
BBC:s chefer avgår: ansvarstagande eller krishaveri
Jag har en liten nyhet om EFN, Emanuel. Jaha, det var ett tag sen. Ja, det var ett tag sen. Jag var ju ute och minglade i Stockholms medienatt och då träffade jag Leo Lagercrantz som ju är någon sorts hjärnan bakom nystarten av EFN. Han slutade innan sommaren och då intervjuade jag honom till Mediepodden och berättade att han hade ett uppdrag för stiftelsen, Handelsbankens stiftelse, som då är finansiär och på något sätt delägare i EFN.
-
Avsnitt 303
·
16:06 – 16:08
·
2025-06-18
NWT säljer vidare, DI surar och SvD granskar badfluencers
att känslorna inte bara stannar inom redaktionen utan att den läcker ut så här till en tredje part då. En intressant sak som håller också på att hända det är ju att, det är ju det som EFN själva lyfter upp, jag vet inte om jag håller med om det men det är ju att man är ju väldigt stor på YouTube och i sociala medier och har lyckats bli det väldigt snabbt vad det nu är värt
-
Avsnitt 294
·
2:27 – 2:30
·
2025-04-10
Så försöker svenska medier lura Facebook – och därför funkar det (kanske inte)
som har hittat ett trick, en bakdörr in i Facebooks algoritmer. Har det verkligen någon effekt när man lägger länken i kommentarsfältet? Och så ska vi prata om allsvenskan och AI. Och sen har vi nya uppgifter om hur mycket EFN kostar Handelsbanken varje år. Nu drar vi igång.
-
Avsnitt 278
·
14:28 – 14:30
·
2024-12-19
Varför lustmordet på Henrik Jönsson var meningslöst – Schibsteds sparpaket och så bra spådde vi årets mediehändelser
som inte räknas in i, vad vet jag, när Bolagsverkets redovisning ska skickas in då, eller? Ja, det går inte att ljuga om det. Men däremot så kan man ju på sin sida skriva att man har, räkna in frilansare. Men du var ju inne och tittade på EFN.se. De har ju över 80 stycken människor uppradade under personal. Sen vet vi ju att många av dem inte anställer, ens jobbar heltid med EFN. Så att det är väl ett sätt att brösta upp sig lite grann
-
Avsnitt 267
·
50:20 – 50:22
·
2024-10-03
Olle ersätts med AI och allt om internetrapporten och Epoch times reds ut
Men en pikant detalj med Finansmagasinet, det är finansmagasinet.se. Har du gått in på den? Nej. Det är ju otroligt att dels inte du har gjort det, men framförallt då inte EFN har gjort det. För det är ju inte EFNs sajt. Det är något annat, det är någon slags AI-genererad sajt med generiska poster. Jag fattar inte ens det står inte ens vem som är bakom.
-
Avsnitt 265
·
24:40 – 24:42
·
2024-09-19
Allt om Kvartal, Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News, AI på Aftonbladet och EFN
Men vi får se hur det här experimentet faller ut. Det blir kul att följa upp, tycker jag. Ska vi också följa upp lite vad vi har pratat om? Vi har pratat om EFN så många gånger och vi har också pratat om ryktena om att det skulle bli en tidning eller någon slags nätmagasin. Nu blev det klart då i veckan. EFN gick ut själva och
-
Avsnitt 260
·
8:32 – 8:34
·
2024-08-15
EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder
att Malin Ekman, Svenska Dagbladets före detta USA-korre, gick till tror ni väl EFN som ju har varit en följetong här. Alltså EFN har ju varit en följetong här under våren i mediepodden just för att de har värvat massor av kända etablerade namnkunniga journalister och så. Att man då plockade Malin Ekman
-
Avsnitt 260
·
13:36 – 13:38
·
2024-08-15
EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder
Och jag har sagt att även affärsvärlden de har ju varit kritiska till det här och skrivit ganska roligt och salta artiklar. Gabriel Mellqvist då som gick från Dagens Industri till EFN var ute och twittrade, förklarade hur han tyckte att man skulle tolka det här. Där menar han ju bland annat då att Handelsbanken har ju inte högre räntor än någon
-
Avsnitt 256
·
0:37 – 0:40
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
! Olle, den här veckan måste vi börja prata om EFN. För vi har ju pratat om den här kanalen tidigare. Ekonomi och finansnyheter som väl EFN står för. Och som då helägs av Handelsbanken som var uträknad, som går tillbaka.
-
Avsnitt 256
·
2:37 – 2:39
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Som är ett produktionsbolag för poddar. För att nu ska EFN också... Också göra poddar. Och sen då den senaste veckan så har det avslöjats. Att det också finns planer på att starta en tidning. EFN är ju i huvudsak, har ju varit video då. Och det här dementerar eller bekräftar för all del inte någon på EFN då. Och snarare att man säger att vi har så starka skribenter. Så det vore väl kul, typ.
-
Avsnitt 248
·
20:46 – 20:48
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
och i vår Facebook-grupp och sådär att det här är en kanal som man kanske inte riktigt har koll på vad det är även fast jag tror att vi har pratat om den en del och den har funnits länge. Men EFN, kan inte du berätta lite vad det är? Det är Handelsbankens TV-kanal skulle man väl kunna sammanfatta det som, eller? Ja, exakt. 2011 startade Handelsbanken en egen TV-kanal Handelsbanken TV.
-
Avsnitt 248
·
24:06 – 24:08
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Och givet det då kan man ju förstå att den tidigare ledningen ville lägga ner EFN. Och sen så bytte de VD. Det glömde du att nämna där. Det hör väl ihop med det. Var det den chef som var ansvarig för EFN då? Som blev VD för Handelsbanken som då och då givetvis tyckte att det här är en kanongrej som har varit ansvarig för alla år. Det är klart att det ska vi satsa på istället. Och så fortsätter man ge pengar på det här. Vilket säkert sticker i ögonen då för
-
Avsnitt 320
·
25:08 – 25:11
·
2025-11-21
Så mycket tjänar Sveriges största Patreon-skapare – hela listan
Och det är en intressant rörelse tycker jag. ! Okej, Olle, vi får prata lite om EFN här nu då innan vi avslutar idag. För det är ju ändå intressant den nyhet som kom, att det sker en bantning på Leo Lagercrantz bolag som ju är då, där alla EFN-anställda
-
Avsnitt 319
·
0:25 – 0:29
·
2025-11-14
BBC:s chefer avgår: ansvarstagande eller krishaveri
som ju är någon sorts hjärnan bakom nystarten av EFN. Han slutade innan sommaren och då intervjuade jag honom till Mediepodden och berättade att han hade ett uppdrag för stiftelsen, Handelsbankens stiftelse, som då är finansiär och på något sätt delägare i EFN. Delägare, inte helägare eller vadå? Jo, jag vågar inte ge mig in i det där. För det är så mycket snack om vem som äger det. Är det Handelsbanken eller är det stiftelsen? Jaha, okej. Skitsamma.
-
Avsnitt 305
·
2:09 – 2:13
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Jag får väl ta en lunch med honom. Men du ska ändå vara kvar i Handelsbanken på något sätt? Ja, det känns som att det händer väldigt mycket spännande. Det är väldigt dynamiskt. Som ni har uppmärksammat så har det byggts ordentligt på EFN. Men det är också väldigt vitalt och roligt. Okej, det var ju ett icke-svar. Men du ska ju liksom ändå vara kvar i Handelsbankens stiftelse.
-
Avsnitt 305
·
17:03 – 17:07
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Ja, det är ett tag sen och obegripligt. Ja, jag förstod ingenting av den. Vad var det som stod bra med den? Emanuel är ju duktig på att formulera den där gräsrots... känslan. Jo, fast det var ju ingen som ville ta del av den. Men det är ju många som säger samma sak om EFN. Ja, men det är ju inte sant. Det kan vi ju bevisa. Ja, jag vet. Ni är stora på YouTube och ni har liksom en annan målgrupp. Men jag tänker att om man nu tänker sig mediemakt då så är det ju fortfarande så att... Jag önskar att den hade gått...
-
Avsnitt 280
·
31:10 – 31:12
·
2025-01-02
SPECIALAVSNITT: Så byggde Ivar Arpi mediehus som blev störst på Substack
Men du behöver externt kapital för att växa. Och att ragga kapital till en viss storlek, som man gjorde på Bulletin eller som de har då, EFN där de har byggt upp, men då har de bara en enda finansiär som är gigantisk och som är... Det är en intressant satsning, men det är svårt att göra det när konkurrensen ser ut som den gör. Alltså, du konkurrerar med aktörer
-
Avsnitt 256
·
1:00 – 1:04
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Och som då helägs av Handelsbanken som var uträknad, som går tillbaka. Vi pratade om varför, hur är det möjligt och vad är strategin bakom allt det där? Hur ska man förstå det? Men den senaste veckan så har det ju pepprat ut. Nyheter om vad EFN är på väg att börja bygga upp. Som låter som att någonting kom från 70-talet. Som att man har en outsinlig källa av pengar att ösa ur. Och där man får i princip göra vad man vill.
-
Avsnitt 256
·
7:07 – 7:10
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Och det är väl möjligtvis det då som man kan tänka att det är ganska svårt för ett ny kanal att starta, inte minst att starta med tv. Och det är ju det som har varit ingången hela tiden. Att man ska göra tv i första hand. Och det har ju varit då en egen kanal på EFN, men också på YouTube. Men har du varit inne och kollat på deras YouTube-kanal någonting? Majoriteten av klippen ligger ju under 3 000 visningar.
-
Avsnitt 249
·
23:47 – 23:51
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Det som var en kul reaktion också var när vi pratade om EFN. Vi fick lite reaktioner i gruppen. Det var Thomas Mattsson som tog upp en kul filosofisk diskussion. Kanske man kan säga det. Att EFN då, de definierar sig själva som privat public service. Ungefär som TV4 titulerade sig som kommersiell public service. Och då kan man fundera över, menar Mattsson då, vad public service är, alltså som begrepp.
-
Avsnitt 248
·
23:36 – 23:38
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Men det är också helt obegripligt varför man då släppte att kalla det Handelsbanken TV. Hade man gjort det, då hade man ju fattat varför de gör det. Ja, men det är en content marketing för att förklara att Handelsbanken är så bra på det här. Men nu heter de EFN och inte särskilt många fattar att det är Handelsbankens TV. De har inte jättestor räckvidd. De har en YouTube-kanal. Den är inte särskilt stor. Producerar enormt mycket innehåll.
-
Avsnitt 320
·
2:13 – 2:15
·
2025-11-21
Så mycket tjänar Sveriges största Patreon-skapare – hela listan
Det måste vara fruktansvärt att sitta och lyssna på den här podden och vecka efter vecka höra det här tjafset. Vad tänker folk? Nej, det vet vi inte. Fake news, Olle. Men vi kommer inte vidare. Vi får se om vi kan sparka igång något mer om EFN innan avsnittet är slut. Nu kör vi. Du lyssnar på Mediepodden. Jag heter Emanuel Karlsten. Och jag heter Olle Lidbom.
-
Avsnitt 305
·
3:38 – 3:41
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Sen gick ni två vidare och startade Newsmill. Och det är ju också otroligt uppmärksammat och bespottat och kritiserat och hyllat och lyft medieprojekt. Du får exakt de orden kan man väl säga om EFN också. Ska du bara sitta och mata duvorna nu? Det känns inte som Leo Lagercrantz för mig. Nej, men det är Newsmill var något helt annat och otroligt mycket mindre projekt än EFN.
-
Avsnitt 290
·
1:20 – 1:23
·
2025-03-12
Den sista nya papperstidningen - och lagen som kan tvinga bort whatsapp från Sverige
Jag gratulerade henne till en nystart av Sveriges näst största mediepodd. Ja, just det. Kul podd faktiskt. Ja, kul. Det händer lite i mediepoddsvärlden. Men vi lämnar inbjudningar och pratar väl kanske lite mer om EFN. Det är ju en av veckans största nyheter. Vi drar igång. Jag heter Emanuel Karlsten. Och det här är Mediepodden.
-
Avsnitt 249
·
25:13 – 25:16
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Ja, du har nog en väldigt idealiserad bild av vad en stiftelse kan åstadkomma i form av att vara medieägande. Det är ju inte så att det ligger någon sorts magi eller någon sorts magisk självständighet i att vara stiftelseägd. Jag menar, det är ju inte säkert att EFN hade varit annorlunda bara för att det hade varit, eller mer fristående, bara för att man varit stiftelseägd. Så jag håller nog med Malmsten där i sin dräpande kommentar. Stiftelseformen är ju inte en garant för att man är en public service.
-
Avsnitt 320
·
1:00 – 1:03
·
2025-11-21
Så mycket tjänar Sveriges största Patreon-skapare – hela listan
att de inte kreddat dig. Eftersom vi förvisso pratade om det på onsdagen men mellan torsdag och fredag morgon så hade de ju en egen nyhet på det här att EFN skulle dra ner där då EFN också säger, ja det är inte FN som drar ner utan det sker i produktionsbolaget som ägs av Leo Lagercrantz. Det är klart att då har ju Dagens Media ringt upp och gjort hela nyheten som hade kunnat vara din. Om vi hade släppt när nyheten var klar, Olle.
-
Avsnitt 305
·
1:35 – 1:39
·
2025-08-08
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Och Riche ligger ju närmare Handelsbanken och EFN. Men nu slutar du som publisher. Vad ska du göra då? Jag är jättetråkig, jag kan inte säga så mycket om det. Dels så är jag ju delägare i det här bolaget som driver EFN. Som driftar det, kan jag tänka mig. Produktionsbolaget. Och det är ju en rätt stor apparat. Nu har de satt nästan 100 miljoner förra året. Kommer det omsätta mer eller mindre i år? Det får du fråga VD Jacob Westberg.
-
Avsnitt 256
·
2:16 – 2:20
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Ja, okej. Det var bara en liten detalj. Vem är Lotta Dinkelspiel? Journalist och har varit på Affärsvärlden. Så känner jag henne i alla fall. Exakt. Men det som har hänt då. För några veckor sedan så meddelade ju EFN att man skulle starta bokförlag. Sen dess har man också värvat hela gänget från Banda. Eller värvat i alla fall ett gäng från Banda. Som är ett produktionsbolag för poddar. För att nu ska EFN också...
-
Avsnitt 252
·
23:38 – 23:40
·
2024-05-09
Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik
och som du också satt och förbedde att du skulle vara med i något, vad var det, typ EFN-TV eller någonting, apropå att vi pratade om det för någon vecka sedan, typ strax efter vår inspelning? Nej, när jag var på EFN, då pratade jag om Viaplay och TV4. Men jag var med i Sveriges Television och kommenterade då att public service-kommittén, som skulle lägga fram förslag på hur public service ska utvecklas framåt och hur sändningstillståndet