Sök i Mediepodden
Sökresultat
300 träffar för “EU” (sida 5)
-
Avsnitt 74
·
31:40 – 31:42
·
2019-03-08
Avsnitt 74: Åtalet mot Facebook-gruppen som kan förändra internet - Mediesajten Tortoise
det första och pratar om det andra då, huruvida man är publikfinansierad eller inte så det liknar lite ditt dilemma som du hade inför din crowdfunding kampanj när du vill åka till EU vilket du också får göra. Hur ser relationen med ens finansiärer ut och hur använder finansiärerna den relationen i sitt eget syfte och hur uppfattas
-
Avsnitt 331
·
12:12 – 12:14
·
2026-02-19
Schibsteds nya drag, Meta förlänger med Källkritikbyrån och Aller satsar i Finland
har någon kommentar att ge, att de inte tycker att det är någon ny fakta som kommit i ärendet. Det som man kommunicerade då för ett år sen, det var att man hade kvar det här i EU. Det gick inte att dra undan direkt eftersom det finns en massa lagar att förhålla sig till som är lite hårdare reglerar vilket ansvar plattformar har. Och att man väntar på något slags förhandsbesked.
-
Avsnitt 321
·
15:22 – 15:25
·
2025-11-27
Socialdemokraternas mediehus och Henrik Jönssons lansering av 100%
uppslagsverk och det är ett oberoende sajt som drivs av mediebolaget AIP Media Produktion AB som i sin tur ägs av Socialdemokraterna. Det fanns ju en annan sån här som hade ett sånt valkompass under EU-valet. Det var ju Alternativ för Sverige som hade det här högerextrema politiska partiet. De skrev inte ens under att de var... Man kunde inte hitta på något sätt på deras sida att de var bakom det.
-
Avsnitt 301
·
37:38 – 37:40
·
2025-06-04
Allt om bråket mellan TV4 och SVT och om SR:s nya ruta
Ja, det där var ju tramsigt. Det var ju någon film då på någon som gick runt i en dinosauriedräkt som de hade fångat upp då. Men jag ser ju här på deras tiktokkonton att det är allt möjligt. EU-beslut om nya regler för A-traktorer. Insekter i skolmaten eller Bojorten ligger ute till försäljning. Men poängen då som du menar är att det här hade inte funkat
-
Avsnitt 289
·
18:48 – 18:50
·
2025-03-05
Ledarsidorna måste dö, länge leve kultursidan
Och vi ser det i våra förtroendemätningar som vi har pratat om alldeles nyss i tidigare avsnitt här också. Men allra tydligast blev det ju när Sverigedemokraterna släppte sin eftervalsanalys efter EU-valrörelsen här i början på veckan. Du såg den också, rubriken var i alla fall när SVT återgav den. Att det var fel att attackera medier inför EU-valet. Du såg det. I valanalysens sammanfattning skriver då Sverigedemokraterna
-
Avsnitt 281
·
25:17 – 25:19
·
2025-01-11
Metas unika vändpunkt - Så blir medieåret 2025
stora plattformar att sprida skadlig information och då måste det skickas in någon slags transparensrapport som ska förklara att det här är de förändringar vi gör och så där. Så det kommer inte riktigt slå igenom kanske lika snabbt i EU och så där. Men den här tendensen finns egentligen oavsett det och det är en sak med sociala medier och det kanske också är en sak med traditionella medier, men jag tror också att det handlar väldigt mycket om
-
Avsnitt 275
·
17:25 – 17:27
·
2024-11-28
Därför har Emanuel ändrat sig om "länkskatten" – och Stora journalistpriset-reaktioner
Kommer de redovisa utfallet för det här även för oss i Mediepodden? Ja, det är en bra fråga. Utifrån Googles svar där. Jag har inte läst om det här är en del av kanske ett krav från EU eller liknande. Det har jag faktiskt inte koll på men man får ju ändå utgå från att det kommer tillgängliggöras. Det beror kanske lite på vad utfallet blir kan man ju tänka också i och för sig.
-
Avsnitt 258
·
1:41 – 1:44
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
Kanske inte för långt, för vi har ju faktiskt pratat om det här i mediepodden vid flera tillfällen. Ja, det har vi. Och du skulle bara ge hisspitchen så att säga. Ja, men hisspitchen, det är ju lite speciellt att det är ett svenskt förslag från början. Ylva Johansson som ju är Sveriges EU-kommissionär, är ju den som har tagit fram det här. Men det korta då, det är att man vill ha en ny lag som helt enkelt ska hitta övergrepp mot barn.
-
Avsnitt 258
·
3:26 – 3:28
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
prestigefråga för henne att få igenom sitt förslag. Men EU-parlamentet då, det fungerar ju så i EU att innan någonting blir lag så är det två lagstiftande organ som ska skaffa en position. Det ena är ju EU-parlamentet som vi nu ska gå till val om. Vilka det ska vara. Och sen är det ministerrådet som består av representanter från EU-ländernas regeringar. Och EU-parlamentet har tagit en position i det här
-
Avsnitt 258
·
3:50 – 3:52
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
De har tagit bort i princip allt det allvarliga i det här lagförslaget och kommit till en mycket mer balanserad position. Men ministerrådet, regeringarna i EU-länderna, de har ännu inte tagit en position. De hade en ganska usel position, kan man säga eller väldigt tillåtande i september förra året. Sen har det inte hänt någonting. Förrän nu då,
-
Avsnitt 258
·
5:30 – 5:32
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
så att säga. Det har skett otroligt snabbt. Och det som är irriterande då är att det här har varit en stor grej. Medier har rapporterat om det. Men det är som att allt som händer kring EU finns det ingen som har någon slags bevakning på. Det finns ingen som har uppföljande koll, ingen som har kontakter ingen som har intresse. Och det är ju ett stort demokratiskt problem när det handlar om en aktör
-
Avsnitt 258
·
7:40 – 7:42
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
det är väl just det hur problematiskt det är att kunskapen och intresset är så lågt hos redaktioner. Det är som att varje gång som man dinglar med någonting som heter EU framför näsan på redaktioner så ryggar man tillbaka. Eller man bara inser att det här är för komplicerat för oss. Det här är för stort arbete för oss. Vi måste läsa in för mycket
-
Avsnitt 258
·
8:30 – 8:32
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
Är det inte helt sjukt? Ja, definiera sjukt. Jag tänker så här, det är extremt upprörande. Det håller jag med om. Och det är också en dålig balans i att så mycket makt ligger i EU men att så mycket bevakning ligger på den svenska och den amerikanska inrikespolitiken i svenska medier. Men det är väl också någonting i själva journalistikens
-
Avsnitt 257
·
14:14 – 14:16
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
att det går liksom inte att säga att den som spenderar mest eller som lyckas bäst i sociala medier som också går bäst i valet. Men det finns säkert andra saker som spelar in här, just EU-valet. Det är svårt att säga vilken som är den viktiga sakfrågan eller vilken har varit bensinpris vid pumpfrågan. Om man går tillbaka till valet 2022.
-
Avsnitt 256
·
16:00 – 16:03
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Och jag försökte göra någon slags inventering och säga att det är inte särskilt mycket nytt som har hänt. Jag vet inte om du har hittat någonting. Egentligen är det Aftonbladets och deras EU-chattbot som är det enda nya greppet kan man väl säga, i den här valrörelsen. Har du hittat något? Nej, men det är väl det. Plus alla de här sakerna som du har avslöjat med falska och propaganda-EU-valkompasser.
-
Avsnitt 255
·
32:16 – 32:18
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
som han efterträder. Men jag tror att det är ett välkommet generationsskifte hur som helst. Spännande. Och sen så tänker jag att vi nästa vecka, Olle, läxan, det är att prata lite om EU-valet. Det är ju sista veckan inför EU-valet och prata om journalistiken som har varit det. Har det funnits några innovativa grepp? Aftonbladet har gjort en chatbot. Det är nog det mest innovativa jag sett utöver valkompasserna vilket kanske säger något om verkshöjden också.
-
Avsnitt 251
·
27:00 – 27:02
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
hur många videos man tittar på, hur man interagerar med videos och att eventuellt så kan man använda de här poängen på något sätt. Man försöker gamifiera, spelifiera användandet av appen. Och det där har ju då EU gått ner som hökar på. Vad är det ni håller på med nu? Ni ingår ju i de här stora mäktiga som vår lagstiftning säger att vi ska ha extra koll på. Och nu håller ni på att skapa ny app.
-
Avsnitt 248
·
12:32 – 12:34
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
i en del av Sverige som är helt förbised av traditionella medier eller som traditionella medier inte når. När de här paras ihop det är då det blir spännande. Och inte minst så är det ju spännande för att EU-valet är ju ett val som folk skiter i. Det har vi ju sett historiskt. Junilistan kunde komma in genom att bara säga att vi ogillar EU. Piratpartiet fick mandat genom att säga att vi tycker om piratnedladdning
-
Avsnitt 235
·
12:10 – 12:12
·
2023-12-21
Läckta dokumentet som visar Sveriges radios nya organisation
2024, men jag är nog nyfiken på vad din känsla är efter den här första veckan. Men om man ska lägga lite grunden med då så är det ju någonting som lanserades i somras i alla fall globalt, men EU har fått vänta på det för att det finns ganska avancerade regelverk inom EU för hur mycket data om EU-medborgare som får passera EUs gränser och då har Facebook
-
Avsnitt 228
·
17:14 – 17:16
·
2023-11-01
Därför stäms Meta, därför tar de betalt och Tiktoks märkliga siffror
och inte på lokal. Men det är klart att det är lättare att sälja in TikTok som en viktig annonsplattform om man säger att 3,2 miljoner använder det månatligen. Men som jag har förstått det så är det ett EU-regelverk som avgör hur man ska räkna det här. Och jag har sökt TikTok Sverige, deras precis för att försöka få klarhet i vad det är exakt som man mäter. Men det
-
Avsnitt 221
·
10:49 – 10:51
·
2023-09-14
Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol
Ja, precis. Jag trodde du brann för de här frågorna. Nej, det har jag inte. Men du tänker ju på att jag har bevakat olika upphovsrättsstrider och så vidare på EU-nivå under lång tid, eller hur? Ja, exakt. Men det är inte så att jag gör det för att jag tycker det är särskilt kul. Det är väldigt sällan som de grejerna jag har råkat profilera mig om att jag tycker det är särskilt roligt.
-
Avsnitt 193
·
6:32 – 6:35
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
som de här kommersiella medierna har gjort. Och det här uppropet kommer ju också i en kontext där det finns ett beslut på EU-nivå att public service eller stats bärande medier, jag vet inte vad vi ska kalla dem, i EU inte får ha för mycket text. Det har liksom tagits ett slags prejudicerande beslut. Berätta lite om det här, Olle. Ja, men det var Finland som detta dök upp. Och där har man då det finländska medieförbundet lämnat
-
Avsnitt 170
·
13:36 – 13:38
·
2022-05-27
Avsnitt 170: NRK stänger ned på Facebook och om Kenzas gammelmodiga Instagram-attack
där man har många gånger liksom gjort long reads i textformat från SVT och SR Svall då. Och det här har man ju varit kritiska mot och i Finland så har de kommersiella medierna drivit det här till EU-kommissionen och fått någon slags vägledande beslut som kan ha ganska stor effekt då på vilken typ av innehåll som man får publicera och hur det här tolkas nu i olika länder, det kommer nog bli ganska
-
Avsnitt 162
·
24:36 – 24:38
·
2022-03-31
Avsnitt 162: Stora inskränkningar i svenskarnas friheter när ryska statsmedier censureras
i form av möjligheten att söka information och så. Samtidigt så kan man ju kanske inte begära om det finns ett vagt förbud som är straffsanktionerat och där det då med emfas förs ut en tolkning, bland annat från EU kommissionen och kanske då från andra myndigheter att de är skyldiga att agera. Det är ingen tvekan om att många privata aktörer hamnar i en svår situation och det är därför det är så viktigt att man
-
Avsnitt 144
·
28:04 – 28:06
·
2021-08-26
Avsnitt 144: Kartläggning av Patreon i Sverige: Ökar 60% – omsätter 50 miljoner
eller Flashback Forever 10 kronor då. Och sen är det plus watt då, alltså plus moms. Momsen är av någon obegriplig anledning 25 procent. Och det är för att EU typ har tvingat Patreon att lägga 25 procent. Men när man tar ut pengar eller man skickar en faktura till någon utanför Sveriges gränser då tar man ju alltid bort momsen.
-
Avsnitt 92
·
23:18 – 23:20
·
2019-09-13
Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv - och Cmores ofattbara förlust
att det är klart att förvärvet går igenom. Men det som jag tycker är intressant som man vill förstå mer av och det får vi vänta till november med, men det är ju vilka eftergifter har Telia gjort till EU-kommissionen för att få driva igenom det här förvärvet. Det är säkert en lång lista. Men vad är motargumentet här då? De här aktivisterna som du kallar det på Time Warner, vad är det som man inte
-
Avsnitt 85
·
5:06 – 5:08
·
2019-05-31
Avsnitt 85: EU-valet behöver Christer Björkman, den gulliga franska medieaffären och Facebook rensar 2 miljarder fejkkonton
som journalister alltid gör när man ska om man vill förklara någonting hitta en konflikt och en berättelse. Eller en konfliktyta i alla fall. Det gör man ju inte på EU-nivå. Det är väl det som har varit Niklas Svenssons skickligaste redskap, att han har hittat hjältar och skurkar och byggt upp en dramaturgi kring dem. Och det är väl det som man skulle vilja ha i EU-politiken. Men jag vill inte bara ha
-
Avsnitt 83
·
23:50 – 23:52
·
2019-05-15
Avsnitt 83: Vem betalar Bensinupproret - låt Niklas Svensson ta över EU-bevakningen
växlade ut sen då i en del politiska scoop. Och där har han ju varit ledande under väldigt lång tid. Men är inte lite, om man nu ska översätta det till EU-politiken, är inte lite av problemet här att, visst man skulle kunna bevaka EU-politiker på ett bättre sätt, men det är ju frågorna här som är så oerhört svåra att komma åt och liksom få in under handen. Inget land i Europa
-
Avsnitt 83
·
24:24 – 24:26
·
2019-05-15
Avsnitt 83: Vem betalar Bensinupproret - låt Niklas Svensson ta över EU-bevakningen
när det har varit framgångsrikt som förra EU-valet och som det ser ut till exempel i Polen och Ungern nu då, inför det här valet så är det ju som invandringsfrågan då, som är den som går som en kil in i EU-valet, det är den som man då kan skapa engagemang kring. Lite också därför att jag upplever fattar också att det finns en skiljelinje som är väldigt tacksam för medier att jobba med. Och det finns också
-
Avsnitt 83
·
26:00 – 26:02
·
2019-05-15
Avsnitt 83: Vem betalar Bensinupproret - låt Niklas Svensson ta över EU-bevakningen
uppgift att göra det spännande. Jag menar att medierna misslyckas kapitalt med att bevaka ett sådant maktcentra. Det är ju ett underbetyg till journalistiken. Och hela EU är ju det som sagt fallet. Men det kräver ju att man då vågar ta sig tid och kanske kräver att det är någon som går före också. Som vågar testa på något nytt grepp här. I att mänskliggöra
-
Avsnitt 79
·
23:50 – 23:52
·
2019-04-12
Avsnitt 79: nya finansieringsmodeller för poddar, nyhetssajter och journalister
En annan modell för att hitta nya intäkter det är ju att ragga unga läsare. Jag vet inte och du har noterat att Dagens Nyheter bland annat erbjuder gratis prenumeration på sin tidning till unga under EU-valet. Ja det har jag. Känns det bra? Har du unga du har inte så gamla barn? Nej och det var väl upp till 30 så att, ja för sig nu är
-
Avsnitt 78
·
24:52 – 24:54
·
2019-04-04
Avsnitt 78: Raset för P3 tilltar - nu tappar SR även i poddlyssning
startade det här projektet i mediepodden i princip, där vi rådfrågade dig mycket om hur jag ska göra med det här. Idén är, eller bakgrunden är ju då att jag har varit i EU-parlamentet för att bevaka frågan om upphovsrättsdirektivet och att jag valde att resa med stöd av läsare. Så de stöttade mig via
-
Avsnitt 33
·
39:06 – 39:08
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
det är ju den här åldersgränsen i sociala medier. Den kommer ju med det här då. Där Sverige då ska välja mellan 13 eller 16 år. Det är det spannet som EU har tillåtit. Det är nästan, bara det är värt i sig att diskutera lite vidare kring. Det finns så himla mycket här som jag tror vi kommer behöva beröras av och som berör
-
Avsnitt 327
·
18:57 – 19:00
·
2026-01-22
Fajten om eftermiddagstittaren mellan TV4 och SVT
Att man har ett ansvar som producent av AI-genererad bild och ljud. Och det har ju Google ett verktyg för. Då har man ju ett ansvar från och med i sommar om jag har förstått det rätt, ett EU-direktiv att det ska vara tydligt för användaren. Mm. Jag kan läsa här i mejlet då. De skrev så här. I sommar är det tänkt att EUs transparenskrav och regler för märkning av AI-innehåll
-
Avsnitt 327
·
19:10 – 19:14
·
2026-01-22
Fajten om eftermiddagstittaren mellan TV4 och SVT
att det ska vara tydligt för användaren. Mm. Jag kan läsa här i mejlet då. De skrev så här. I sommar är det tänkt att EUs transparenskrav och regler för märkning av AI-innehåll ska bli fullt tillämpliga i Sverige och övriga EU. Tidigare, får man hoppas, blir förmodligen EU-kommissionens God of Practice klar. Den ska definiera exakt hur märkningen ska se ut tekniskt för att uppfylla lagens krav. Organisationen C2PA,
-
Avsnitt 322
·
21:10 – 21:12
·
2025-12-03
Showdown mellan gammal och ny medieetik: Joakim Lundell vs SVT
Har sedan oktober förbjudit all typ av politisk annonsering på plattformen. Man får fortfarande publicera politiska Facebookposter eller innehåll såklart. Men på grund av en ny EU-lag, TTPA så har man sagt att från Metas håll att den här nya lagen är för snårig. Den kräver för mycket transparens för mycket olika regler. Det är för lätt för oss att göra fel.
-
Avsnitt 314
·
11:02 – 11:04
·
2025-10-09
Maktbarometern 2025 – Algoritmer, AI-slask och ett nytt politiskt landskap
som då kunde få styra val dit man ville. Det här avslöjades ju efter 2016 amerikanska valet den hade ju skett många gånger innan då. Så det EU har bestämt är att det måste finnas en extremt stor transparens om till exempel Facebook eller YouTube eller vilka plattformar som helst ska visa annonser med politiskt innehåll.
-
Avsnitt 300
·
34:06 – 34:08
·
2025-05-29
Stora analysen av regeringens nya förslag för Public service
pengarna kommer ju definitivt inte förändras gissar jag. I december 2025 föreslås den här lagen träda i kraft. Det ska vi säga att det är en ny lag, en helt ny lag som ska vara i enlighet med nån EU-grej. Och en sak som vi inte har nämnt som vi ändå ska säga är en ganska viktig sak och som public service verkligen har lobbat hårt för. Det har ju varit att det i händelse av krig
-
Avsnitt 289
·
25:24 – 25:26
·
2025-03-05
Ledarsidorna måste dö, länge leve kultursidan
Och det är ju en svår grej där att vi har en offentlighetsprincip men när det har systematiserats och kapitaliserats på det här sättet så skapar det ju enorma utmaningar och så har vi då GDPR på EU-nivå som ska slå mot den grundlagstiftning som vi har i Sverige och så blir det det här märkliga slutet. Men hur som helst, en sak som jag tyckte var ännu mer intressant kanske eller ja, en kul detalj i alla fall
-
Avsnitt 281
·
21:07 – 21:09
·
2025-01-11
Metas unika vändpunkt - Så blir medieåret 2025
Musk när han tog över Twitter och X. Han har ju väldigt tydligt skruvat om sina algoritmer på ett sätt som, i alla fall jag uppfattar det som extremt mycket mer polariserande än det var tidigare. X har ju fått väldigt mycket kritik från EU för att det innehåller väldigt mycket falska påståenden och propaganda och påverkansinnehåll. Men det har ju varit
-
Avsnitt 267
·
1:25 – 1:27
·
2024-10-03
Olle ersätts med AI och allt om internetrapporten och Epoch times reds ut
Vi pratade väl om det i podden här, om de olika rättighetsproblemen som uppstod där med Scarlett Johanssons röst som det lät som. Hur som helst, nu i veckan rullades det ut. Tyvärr inte i EU på grund av olika regleringsskäl. Men med en VPN-tunnel kan man använda Och det innebär ju alltså att den här podden helt enkelt kan göras utan dig. Kan jag få spela upp lite hur framtiden kommer låta?
-
Avsnitt 258
·
13:44 – 13:46
·
2024-06-19
Vad cirkusen kring Chat control säger om mediernas EU-bevakning
efter all din kritik här nu. Jag är bannad. Du är blockerad från att lyssna. Men de gjorde ju väldigt bra, eller Freddie Ramel va? Deras reporter gjorde en väldigt bra genomgång av EU-politiken här. Jag tror att det var förra veckan eller om det var två veckor sen där man gick igenom valkompassen och frågorna som finns där. Där ju flera av frågorna berör EU men inte berör EU-valet
-
Avsnitt 256
·
26:44 – 26:46
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
som när man ska forma en lag som ska knådas tillsammans i en kompromisslösning och sånt där. Men allt det där blir för abstrakt för många och jag har ju bevakat flera stora EU-frågor och har ju verkligen känt av hur otroligt okunniga man är på svenska redaktioner och kring EU-politik i allmänhet. Och jag har ju tvingats sätta mig in i det. Det är megakomplext
-
Avsnitt 255
·
18:14 – 18:16
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
Men här var det svårt? Har EU ingen egen valkompass? Nej, inte någon egen, men de har en EU-finansierad Europaportalen verkar länka till någon sån. För jag trodde att det är väl omöjligt från början att EU skulle ha en... Det vore helt sjukt väl om EU skulle guida medborgarna? EU är ju bara någon slags paraply i sig ju. Men det fanns någon EU-finansierad i alla fall, men det är ju supertydligt märkt. Det räcker ju att man
-
Avsnitt 255
·
18:18 – 18:20
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
Nej, inte någon egen, men de har en EU-finansierad Europaportalen verkar länka till någon sån. För jag trodde att det är väl omöjligt från början att EU skulle ha en... Det vore helt sjukt väl om EU skulle guida medborgarna? EU är ju bara någon slags paraply i sig ju. Men det fanns någon EU-finansierad i alla fall, men det är ju supertydligt märkt. Det räcker ju att man bara skulle ställt en enda fråga vem är avsändaren här och inte hitta
-
Avsnitt 255
·
32:14 – 32:16
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
hur länge som helst på BT tidigare som han efterträder. Men jag tror att det är ett välkommet generationsskifte hur som helst. Spännande. Och sen så tänker jag att vi nästa vecka, Olle, läxan, det är att prata lite om EU-valet. Det är ju sista veckan inför EU-valet och prata om journalistiken som har varit det. Har det funnits några innovativa grepp? Aftonbladet har gjort en chatbot. Det är nog det mest innovativa jag sett utöver valkompasserna
-
Avsnitt 253
·
35:18 – 35:21
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
Den utvecklingen har vi ju bara sett eskalera sen dess. Så det är väl också, kan man tänka, nästa steg här. Kommer Jimmie Åkesson ställa upp i partiledardebatter i TV4 eller kommer sverigedemokratiska företrädare ställa upp i debatter i TV4 inför EU-valet? Lite som det har vi sett i USA då. Trump ställer inte upp i de kanaler som han inte tycker passar. Så det är väl förlängningen av det här kriget är ju att vi kommer få en hårdare ton.
-
Avsnitt 252
·
15:30 – 15:32
·
2024-05-09
Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik
eller wallraffande när man gör det i tv-mediet. Men sen tror jag också att det har att göra med att det här kommer inte under valkampanjer utan det kommer mellan två val. Förvisso väldigt nära ett EU-val som nästan ingen verkar bry sig om förutom Jan Emanuel och Sara Skyttedal. Men i övrigt så att skriva om det här eller lyfta upp det här, det uppfattas mindre som att man tar politisk ställning än om man gör det
-
Avsnitt 251
·
27:22 – 27:24
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
Så rikta er mot unga personer. Och ni har lagt in någon spelifieringgrej så att de spenderar ännu mer tid på. Och så har de öppnat en andra undersökning för att titta just på det. Så att i EU så är det ju som väldigt annorlunda landskap som inte handlar så mycket om att de är från Kina utan mer handlar om har ni koll på att ni inte förstör barn och unga idag eller att ni inte förstör människor i allmänhet.
-
Avsnitt 193
·
16:17 – 16:20
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
Men man säger inte att man kommer använda det. Så skulle man göra det så skulle det väl vara i princip ett Alexanderhugg och så är det klart sen. Och så får SVT inte längre publicera längre artiklar. Eller hur? Ja, på pappret är det väl så. Men vi som har lite koll på EU-lagstiftning vet ju att det sällan är så enkelt att man bara trycker på en knapp. Först så ska det liksom tröskas av jurister i Sverige och sen så ska det vidare och så ska det upp kanske