Sök i Mediepodden
Sökresultat
528 träffar för “Google”
-
Avsnitt 32
·
14:04 – 14:06
·
2017-03-31
Avsnitt 32: Den stora genomgången av svenska tidningars betalväggar
av journalistiken. Det finns ju under några år där, 2004-2005 så såg man ju väldigt många exempel på tidningar som började skriva för att ranka bra i Google. För att få in mycket trafik och därmed då kunna sälja fler banners på på sidvisningarna. Och då sen kan vi säga mellan om jag höftar lite då, mellan
-
Avsnitt 31
·
30:48 – 30:49
·
2017-03-24
Avsnitt 31: Medlemskap och betalväggar – vad räddar tidningarna och vem döljer sig bakom Jockiboi?
tycker du att det är ett skönt buzzword, Content Discovery, ja eller nej? Ja, såklart! Ja, jag tycker också att det funkar. Det är ju såhär, det är en algoritm styrd precis som Google. Så det är ju mycket där bakom, så om du och jag surfar in på GP så får vi olika artiklar serverade för oss. Grymt!
-
Avsnitt 196
·
15:58 – 16:00
·
2023-01-19
Avsnitt 196: Varför hänger de svenska medierna inte på Facebooks nya uppdatering? Och visst ser det mörkt ut för Elon Musk och Twitter?
redan i EU. Sverige var ganska sena med att implementera det här som svensk lag så det går ju att följa där hur det har hänt och vi har ju sett det här ske även med till exempel Google. Nu har Google Sverige inte svarat hur de ska hantera det för att där är ju medier lika irriterade att de vill ju till exempel att Google ska betala för att Google indexerar nyheter och skriver rubriker och korta utdrag från nyheten
-
Avsnitt 76
·
34:38 – 34:41
·
2019-03-21
Avsnitt 76: Digitalisering och AI - hur ställer stora företag om + e-handel på Insta
utan det blir lite av en sån här, wow, vad häftigt. Sen är det ju så att försöka att utveckla sin verksamhet genom att starta ett labb till exempel. Det ser vi ju också jättetydligt. Google satsar ju på Google X. Och nu finns det väl nästan inte ett företag som inte har någon liten hubb som heter X efteråt, där man försöker att utveckla och driva på sin egen omställning så mycket som möjligt.
-
Avsnitt 289
·
30:30 – 30:32
·
2025-03-05
Ledarsidorna måste dö, länge leve kultursidan
Men man gör också då möjligt nu så tror man att man ska kunna ta ut en avgift av de här leverantörerna och det har ju varit få pa och då tänker jag, i Sverige så har ju då till exempel Google, Facebook, LinkedIn tar ju en allt större del av annonskakan. Men de betalar ju nästan ingenting tillbaka till det svenska mediesystemet. Och det där har jag undersökt varför det är så
-
Avsnitt 229
·
25:32 – 25:34
·
2023-11-10
Journalisten som saknas i Stora Journalistpriset 2023 - och om TV-branschens kris och Apple och Googles miljardaffär
Vi får se. En sista liten kortis. Det är ju en, numera är den kanske två veckor gammal men vi hann inte dra den. Men jag tycker att den är kul. Det handlar ju om den här rättegången då som pågår om Google. Deras dominans på den amerikanska marknaden och så där. Det finns en lite pikant detalj som läckt ut som handlar om att Google har ett avtal med Apple om att vara sökmotorn.
-
Avsnitt 221
·
22:44 – 22:46
·
2023-09-14
Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol
och visa att man gör det enligt den lagstiftning som finns. Men det är att den här veckan drar igång en rättegång då med namnet USA ett all vs Google. Där alltså amerikanska myndigheter ska granska om Google brutit mot lagen genom att då hindra en välfungerande marknad. Ganska likt på ett sätt det som händer i EU. Men här är det alltså
-
Avsnitt 198
·
25:04 – 25:06
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
de blir viktigare som fördjupningskälla. De blir viktigare och Google och Facebook, deras sök kommer inte användas på samma sätt. Som kanske inte konkurrerar med medieföretagen på samma sätt som tidigare.
-
Avsnitt 197
·
11:44 – 11:46
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
Och det som händer kring Google och de utmaningar som de står inför jag skulle säga att de är så allvarliga så att det här året kan nog bli ett ödesår helt enkelt för Google. Vi pratade ju om det när vi gjorde vårt första avsnitt för året att det var väl en av spaningarna men då var det ju utifrån sökmotorn och det hotet som kom från artificiell intelligens
-
Avsnitt 98
·
14:22 – 14:24
·
2019-10-25
Avsnitt 98: Isabella Löwengrips fejkade bloggstatistik avslöjad - Rapporten som visar avgrunden för lokaltidningar
är att det går från lokalt till nationellt. Nästa steg är ju rimligen att annonspengarna börjar flytta från nationellt till global nivå. Vi har ju sett det delvis när det gäller Facebook och Google. Men jag tror att vi kommer framåt också få se fler internationella medieföretag i Sverige och då kommer också förflyttningen göras. Så att det inte är svenska medieföretagen
-
Avsnitt 67
·
28:38 – 28:40
·
2019-01-18
Avsnitt 67: Bonnier lägger ned Family Living och säljer Feber
Det kommer ju rita om lokaltidningsmarknaden väldigt mycket både i USA och i Sverige. Två sista grejer då, väldigt kort. Det ena är att Facebook matchar Google kan man väl säga, genom att de aviserar att nu så ska vi sponsra journalistik. Framförallt är det väl amerikansk journalistik vad jag förstår av deras pressmeddelande. Men att de då
-
Avsnitt 49
·
22:42 – 22:44
·
2017-09-18
Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi
Precis. Han var ju inte ensam om det. Det var ju flera internationella jättar som var ute och vevade på samma sätt. Men hur kan Google citera våra nyheter? Och utan att betala och hur det slår undan fötterna för journalistiken och så vidare. Och jag kände då som nu
-
Avsnitt 41
·
29:08 – 29:10
·
2017-06-14
Avsnitt 41: Medieutredningens död och journalistinfluencerns stöd
Om Oscarsson gör reklam för Magnum. Är det bara konstigt. Men okej eftersom det inte kan anses påverka hans rapportering. Men om du eller Olle. Skulle göra reklam för Dagens Nyheter. Eller Google. Det vill säga något inom ert kärnområde. Är det inte först då som balansgången blir svår. Det vill säga när du får betalt av någon. Där är det en kredd de vill åt. Och då gäller det väl också om Kakan Hermansson.
-
Avsnitt 24
·
11:55 – 11:56
·
2017-01-27
Episod 24: Från chatbots, AI och big data till journalistikens nya nyckeltal
Och sammanställa allt det här. Har du druckit två halva glas vin i Malin? Du tänker ju mycket större och mycket bättre än vad jag gör. Ja men självklart. Det är väl den ultimata drömmen. Ett Google. Alltså någonting som tar det här hela vägen. Och det är möjligt att du har rätt i att betalningsviljan inte är så hög. Men samtidigt så kan man ju tänka sig.
-
Avsnitt 197
·
17:42 – 17:44
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
justitiedepartementet och den riktade in sig mot Googles hjärta kan man säga. Därför att vad de har sett och som de då stämmer Google för, det är att Google har tagit en alldeles för dominerande ställning på annonsmarknaden. Som annonsör i framförallt USA, så har du inga alternativ. Alltså det enda sättet att annonsera digitalt, mer eller mindre, det är att
-
Avsnitt 196
·
16:04 – 16:06
·
2023-01-19
Avsnitt 196: Varför hänger de svenska medierna inte på Facebooks nya uppdatering? Och visst ser det mörkt ut för Elon Musk och Twitter?
där hur det har hänt och vi har ju sett det här ske även med till exempel Google. Nu har Google Sverige inte svarat hur de ska hantera det för att där är ju medier lika irriterade att de vill ju till exempel att Google ska betala för att Google indexerar nyheter och skriver rubriker och korta utdrag från nyheten som ska hjälpa folk att klicka in. Då menar svenska medier att Google är betalningsskyldiga. Och det Google har
-
Avsnitt 49
·
22:26 – 22:30
·
2017-09-18
Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi
när Peter Wolodarski gick ut och vevade mot Google. Kommer du ihåg att han pratade om dem som parasiter? Nej, det har jag faktiskt förträngt. Men det låter som Google. För då var det mycket Google som var parasiten, eller hur? Precis. Han var ju inte ensam om det. Det var ju flera internationella jättar som var ute och vevade
-
Avsnitt 45
·
9:28 – 9:30
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
förstör produkten. Så vi säljer alla annonser direkt och försöker göra en bra produktupplevelse att integrera annonserna. Så min förebild är Google Adverse. Om Google Adverse hade försvunnit från Google det vill säga deras reklamspotar så hade sökmotorn blivit sämre. Och så vill vi att våra annonser ska vara för våra användare också. Så till exempel om en spelare gör mål så säger vi vilken sko han gjorde
-
Avsnitt 178
·
25:26 – 25:28
·
2022-09-02
Avsnitt 178: Allers slakt i Malmö och Tiktok-valet som aldrig nådde Sverige
Vad är det för fråga du ville ställa mig då? Kan du göra en specifik fråga? Men den här, jag sa. Varför vi grundade ur ett rasistiskt Ja alltså varför vi gick med i, alltså för det grundades av en syster, det har jag sett på google. Jaha, okej på google. Stämmer allt på google? Nej men det har vår lärare också sagt. Vad är källan på det här? Ja men det han sa. Nej det är en dum fråga.
-
Avsnitt 327
·
18:44 – 18:46
·
2026-01-22
Fajten om eftermiddagstittaren mellan TV4 och SVT
Dels så har vi hört ifrån, ja, det var en person på Google som mejlade oss, eller hur, Olle? Mm, exakt. Och berättade om hur man ser på det här från Google-sidan. Att man har ett ansvar som producent av AI-genererad bild och ljud. Och det har ju Google ett verktyg för. Då har man ju ett ansvar från och med i sommar
-
Avsnitt 306
·
33:29 – 33:30
·
2025-08-14
Kan 5000 prenumeranter och ett upprop sätta Magda Gads mediesatsning på kartan?
Det är ju en krympande marknad. Olle, jag vill också bara lägga in det här som vi pratade om innan sommaren. Att Google har börjat med de här AI-summeringarna när man söker efter något på Google. Jag kommer inte ihåg vad de heter nu men de har ju något namn där i alla fall. Och att det var så uppenbart att det var problematiskt
-
Avsnitt 292
·
15:04 – 15:06
·
2025-03-27
Google visar data om att nyheter är värt nästan ingenting
innehåll, för det är ju uppenbart att i den här rapporten i tidigare undersökningar vi kan titta på förtroendebarometern, svensken och internet. Google som sökkanal eller som nyhetskälla är inte stark. Det finns inget förtroende för Google som nyhetsförmedlare. Så att man parasiterar på innehållet. Man kanske kan lägga det åt sidan
-
Avsnitt 289
·
31:08 – 31:10
·
2025-03-05
Ledarsidorna måste dö, länge leve kultursidan
ändå uppfattar man ändå att det är möjligt att man tar ett bidrag från de här aktörerna på 1,5 procent helt plötsligt. Jag tror att det här kanske öppnar upp för det vore väl fantastiskt ifall Google, Facebook, LinkedIn kunde bidra med 1,5 procent av sin omsättning i Sverige till en mediefond som kan finansiera mediestödet eller public service eller någonting annat.
-
Avsnitt 287
·
4:08 – 4:09
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
SVT, SR och TV4 har ökat. För sen kan man ju då titta på. Några andra medieslag. Lokala morgontidningen har minskat lite grann. Dagens Nyheter samma. Svenska Dagbladet. Typ samma minskat lite grann. Google ungefär samma. Aftonbladet ungefär samma. Så om man tittar på medieslagen generellt så har det inte varit så stor förändring mellan 2024 och 2025. Förutom då för de här tre etermedierna.
-
Avsnitt 275
·
10:38 – 10:40
·
2024-11-28
Därför har Emanuel ändrat sig om "länkskatten" – och Stora journalistpriset-reaktioner
det är utifrån den utvecklingen som har varit de senaste, ja men egentligen kanske sen 2019. För det som har hänt här de senaste åren har du tänkt på det att om du söker på någonting på framförallt Google så får du allt oftare upp särskilt om du är specifik i din sökning får du upp resultatet utan att behöva klicka på någon länk. Har du tänkt på det? Absolut.
-
Avsnitt 275
·
11:14 – 11:16
·
2024-11-28
Därför har Emanuel ändrat sig om "länkskatten" – och Stora journalistpriset-reaktioner
men kanske 200 tecken eller någonting som ger dig svar på frågan utan att du behöver klicka dig in på artikeln. Du kan också få en massa relaterade följdfrågor där Google undrar menade du det här istället? Och istället för att du klickas in till någon sajt som har svaret så får du en drop down där de har summerat svaret från en nyhetssajt då till exempel. Du känner igen det här va?
-
Avsnitt 246
·
17:52 – 17:54
·
2024-03-21
Tiktok väcker nya frågor om medieägande - och därför använder inte fler Jens Nylanders databas
eller det samtalet föras av amerikanska myndighetsföreträdare. Men det borde ju vara lika rimligt att tänka samma tankar eller samma misstankar om Google och Microsoft och Apples produkter. Om vi nu är så medvetna om hur ett land då teoretiskt kan tvinga sig till data vid de här apparna.
-
Avsnitt 229
·
25:52 – 25:54
·
2023-11-10
Journalisten som saknas i Stora Journalistpriset 2023 - och om TV-branschens kris och Apple och Googles miljardaffär
om att vara sökmotorn. Alltså den standardsökmotorn på iPhone om man nu söker på någonting i sin Safari webbläsare då till exempel. Och det finns då uppgifter om att Google varje år betalar miljarder kronor mellan 196 till 218 Nej du skojar, miljarder? Ja, är inte det otroligt?
-
Avsnitt 221
·
14:34 – 14:36
·
2023-09-14
Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol
kring det där och nu så då skulle till exempel kunna innebära att utöver att Apple har App Store så skulle de också kanske behöva släppa in Googles butik som ju heter Google Play va? Och likadant så handlar det ju om till exempel att man ska tillåta olika webbläsare och att man inte ska spåra användare som inte har gett sitt godkännande
-
Avsnitt 200
·
7:00 – 7:02
·
2023-02-23
Avsnitt 200: AI-sökmotorns upphovsrättsproblem och nu börjar Facebook ta betalt
En ganska enkel fråga. Så har de ibland slutat att ha sökresultat. Utan skriver själva ett längre utdrag. Från en artikel. Så att man inte ska behöva klicka. Bort från Google. Det är ju ett helt annat upphovsrättsintrång. Tycker jag. Och som inte alls bygger på hela den här blålänksgemenskapen. Som ju internet utgår från. Att man ska vara bjussig och schysst.
-
Avsnitt 198
·
17:18 – 17:20
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
om att Google var toast var ju din panel här då. Och man behöver inte fördjupa sig mer i det. Men det handlar ju då om att chatt-GPT skulle förstöra marknaden för Google. Och det är ju rimligt och sådär. Men då menade jag att Google sitter ju kanske på egen data. Och det vi har sett nu bara senaste veckan händer ju så otroligt mycket på det här området. Dels släppte Google
-
Avsnitt 197
·
11:22 – 11:24
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
Jo, men vi pratar om någonting helt annat. Därför att jag börjar nog tro att 2023, det är året då Google blir toast. Alltså, det är så mycket som händer inom det här området som Google men för all del också Meta befinner sig inom.
-
Avsnitt 197
·
14:56 – 14:58
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
försvar som Google och Meta har haft, det är att de sitter ju på liknande teknik och har ju, menar jag, jobbat på det här länge. Det var ju inte länge sen det kom uppgifter inifrån Google där det var en utvecklare som hade gått ut och sagt att deras artificiella chatbot började utveckla ett eget känsloregister.
-
Avsnitt 197
·
16:04 – 16:06
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
förlorat, eller? Nja, nu sa jag väl inte det. Jag sa att 2023 De var toast, sa du? Precis, de är toast i ett födelseår. Därför att jag tror det du beskriver där, kring att ja, men Google och Facebook har ju jättemycket arbete på det här området. Det är precis det som är problemet här, att det som man kallar för The Innovators Dilemma
-
Avsnitt 197
·
17:54 – 17:56
·
2023-01-27
Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?
tagit en alldeles för dominerande ställning på annonsmarknaden. Som annonsör i framförallt USA, så har du inga alternativ. Alltså det enda sättet att annonsera digitalt, mer eller mindre, det är att annonsera via Google. Och det har Google gjort genom dels olika sätt att då deala med medieföretag, så att du säljer annonsen nästan bara via Google och också att de har gjort mängder av uppköp.
-
Avsnitt 186
·
22:30 – 22:32
·
2022-10-27
Avsnitt 186: äktenskapet mellan Facebook och mediebranschen kraschar - och vad hände när svenska staten styrde över Dumpen.se?
på att annonsmarknaden håller på att bromsa in kraftigt. Och då får man ju tänka på att det här är den delen av mediebranschen som annonsörerna älskar mest. Det är nog inte på YouTube och Spotify och Google som man börjar att dra ner sina marknadsinvesteringar. Så det här är motsatsen till kanariefågeln i gruvan. Det ser nog betydligt värre ut hos de traditionella medieföretagen i annonsinvesteringar
-
Avsnitt 178
·
26:52 – 26:54
·
2022-09-02
Avsnitt 178: Allers slakt i Malmö och Tiktok-valet som aldrig nådde Sverige
att TikTok är en allt mer vanlig källa för nyheter och det har ökat också de senaste åren. Men det som jag tyckte var lite uppseendeväckande, det var att Google har en intern rapport som de är väldigt oroade över på Google och det är att unga människor använder TikTok för att söka. Alltså att man ersätter
-
Avsnitt 170
·
7:55 – 7:56
·
2022-05-27
Avsnitt 170: NRK stänger ned på Facebook och om Kenzas gammelmodiga Instagram-attack
argument. Och det är väl ganska så här typiskt norskt också. Jag vet inte om du kommer ihåg för några år sedan Schibsted, ett annat norskt stort medieföretag gick ut och sa att de skulle konkurrera med Facebook och Google. Man har alltid varit väldigt kritisk mot de stora nätverksplattformar. Mycket mer kritisk än de svenska medieföretagen som har varit mer, jag kan inte säga att man har jamsat med, men man har ju ändå haft en mer
-
Avsnitt 149
·
18:06 – 18:08
·
2021-11-18
Avsnitt 149: Så går det för Omni, Breakit, Sweclockers och andra svenska pure players
Fitbit och liksom gör självkörande bilar och allt vad de nu gör, drönare de är så väldigt mycket mer och det blir otydligt att heta Google som alla kopplar till en sökmotor och så kan man prata om att Google äger YouTube och Fitbit och alla de här saker och då skapar man ett ägarbolag som äger en rad olika bolag och det är ju tänker jag, det rimliga för Facebook också. Det är väldigt komplicerat att
-
Avsnitt 134
·
26:18 – 26:20
·
2021-03-04
Avsnitt 134: Här är svenska medierna som är störst på Tiktok + mer om Facebooks australiensiska bråk
i de traditionella medierna. Alltså hur många som tittar och läser tidningar. Den har ju ökat. Så det är inte så att folk har slutat konsumera media för att börja konsumera Facebook och Google. Utan de finns ju fortfarande där. Så det är inte en av Gud given utveckling att annonsörerna måste flytta pengarna. Och jag säger inte att man ska
-
Avsnitt 131
·
25:22 – 25:24
·
2021-01-22
Avsnitt 131: Sveriges största Facebookgrupper
Men det som kan vara lite problematiskt och det som man kan uppröras mest över, det är väl just att det inte kommenteras från Google sett utåt. Alltså att man inte kan få en kommentar från dem, att de stänger ner en kanal som vi då ska vi säga är ganska stor. De har ju ändå jag tror att de hade 50 000 prenumeranter på kanalen. Förra året
-
Avsnitt 131
·
34:04 – 34:06
·
2021-01-22
Avsnitt 131: Sveriges största Facebookgrupper
syn på vad Swebbtv är, så kanske också finns ett lättare sätt för en aktör som Facebook. Alltså om du ansluter dig till någon sorts Google-etiskt system så kan det ställas högre krav på dig och då kan det också vara lättare att kommunicera kring de här besluten. Nu verkar inte det vara bekymret
-
Avsnitt 109
·
21:26 – 21:28
·
2020-02-05
Avsnitt 109: TT fick betalt för podd-plagiat – Så mycket koldioxid släpper PK-journalisterna ut – Youtubes Netflix-kross
då alltså för 10% ungefär. I alla fall om man ser det senaste kvartalet där de drog in eller omsatte 5 miljarder dollar och Alphabet som är moderbolaget för Google drog in, omsatte nästan 50 miljarder då. Så det är ju inte jättemycket. Jämför man med Google Sök då
-
Avsnitt 86
·
27:12 – 27:14
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
Bonnierkoncernen att använda den där kunddatan. Och det är klart att det är ju liksom inte eller syftet med GDPR är ju dels att motarbeta Google och Facebook vilket jag för övrigt tror att GDPR misslyckas med men det är ju också att skydda din kunddata där har ju Bonnier varit väldigt skickliga på att
-
Avsnitt 54
·
13:32 – 13:34
·
2018-10-19
Avsnitt 54: Avslöjar Bonniers prenumerationsfiasko och svenskarna som tagit över Indien
varit väldigt skadlig. Och i det här fallet som tycker om det själva då är orsaken till att de har förlorat väldigt mycket annonspengar till Facebook och Google. Men man kan inte skylla dem för det. Ja, i alla fall inte bara. Och det är ju som du säger en efterlängtad men också lite, jag vet inte
-
Avsnitt 40
·
13:32 – 13:33
·
2017-06-08
Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?
har varit väldigt annonsörsberoende. Att intäkterna, alltså tillväxten, nästan hela tillväxten för bland annonsörerna går till Facebook och Google. Det vill säga inte till publicister utan till distributörer. Och att det här är förstås en en enorm utmaning för alla medieföretag som då traditionellt är väldigt
-
Avsnitt 33
·
36:12 – 36:14
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Det är ju det vi pratade om här nyss. Den här startupen News. Hur ska läsarna hitta till just dem? Är det Google eller är det Facebook? Det är liksom de två plattformarna som dominerar idag. Och det är väl där som Strossel ser
-
Avsnitt 31
·
29:43 – 29:44
·
2017-03-24
Avsnitt 31: Medlemskap och betalväggar – vad räddar tidningarna och vem döljer sig bakom Jockiboi?
det var ju så Yahoo började också. Som en katalogsida och sen så utvecklades till en sökmotor. Och det var liksom då andra steget att man hittar information därför att man frågar en algoritm. Typ Google då. Hur länge kokar man ett löskokt ägg? En av mina vanligaste recept-googlingar. Och på det sättet så försökte man
-
Avsnitt 2
·
35:50 – 35:52
·
2016-04-22
Avsnitt 2: Räckviddsnack och nätneutralitetsattack
heter det sånt här rapporteringsverktyg. Som enkelt får man säga. Man kopplar upp sitt Google Analytics sitt Instagramkonto, Facebookkonto och sen samlar de ihop hela ens räckvidd eller engagemang eller vad man nu väljer att mäta ut där
-
·
5:22 – 5:24
·
2019-08-23
Flashbacks nya finansiering och vad händer på Expressen efter Thomas Mattsson?
konspirationsgruppen av, vad var det? Nästan vad ska man kalla den? Hemlig sammanslutning av människor då som ville störta Google och Flashback för att de var liksom yttrandefrihetsivrare och liksom inte hade några dubier kring att hänga ut