Sök i Mediepodden
Sökresultat
138 träffar för “Journalisten” (sida 3)
-
Avsnitt 16
·
29:26 – 29:30
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
och försöker skapa en någorlunda bra bild av vad som har hänt. Det här tror jag att de flesta som har haft en journalist på besök i deras värld inser eller har upptäckt att journalisten sällan vet särskilt mycket om nånting. Det är väldigt ytlig kunskap vi försöker rapportera vidare. Att det som presenteras oftast inte har djup förståelse, nyanserna
-
Avsnitt 15
·
10:00 – 10:05
·
2016-11-11
Avsnitt 15: Trump och rapportklump
Det som blir viktigt då blir ju snarare att försöka uppmuntra de som tar sig tid att sätta saker i sammanhang. Jämför kvällens... en politikerdebatt. Journalisten som bara sitter och tweetar citaten från debatten och journalisten som tar citaten och försöker sätta det i en kontext och med hjälp av data och omvärldskoll kan förklara det här som de säger nu
-
Avsnitt 15
·
10:05 – 10:09
·
2016-11-11
Avsnitt 15: Trump och rapportklump
Jämför kvällens... en politikerdebatt. Journalisten som bara sitter och tweetar citaten från debatten och journalisten som tar citaten och försöker sätta det i en kontext och med hjälp av data och omvärldskoll kan förklara det här som de säger nu är relevant på grund av det eller det här är inte relevant på grund av det.
-
Avsnitt 11
·
23:50 – 23:52
·
2016-10-14
Avsnitt 11: Politikerdebatt och sociala medierhatt.
Det kan man kalla fortfarande. Vem man tittar i ögonen. Du tittar, är journalisten eller medborgaren ögonen. Förstår du vad jag menar här? Sen när det är öppet för frågor, då kan du journalisten och kan det vara en mer naturlig dialog i rummet. Men att man går till ett rum och berättar för journalisterna så att ni sen kan gå till folket för att meddela dem vad som har hänt. Det tycker jag är konstigt. Ja, men görs det så ofta då?
-
Avsnitt 7
·
23:30 – 23:33
·
2016-05-27
Avsnitt 7: Radiodystopi och kommunikatörsutopi
eller vad som hänt i fotbollsmatchen. Allt sånt här är sånt som kommunikatörer eller informatörer på företag nu kan hantera, som inte alls behöver processas genom nån som kallar sig journalist. Då får journalisten fokusera på att göra journalistik. Berätta om det företagen INTE vill få berättat. Lyfta på stenar, kasta ljus i mörker. Det köper jag. Att väldigt mycket journalistik är återrapportering av pr.
-
Avsnitt 330
·
3:41 – 3:44
·
2026-02-12
Blodbadet på Washington Post, mediekoncentrationen i Sverige och nya krisen för SVT och SR
Ja, precis. Jag är VD och chefredaktör på tidningen Journalisten. När jag började här var jag också chefredaktör för tidningen Finansliv, men sen la ju Finansförbundet ner den. Så nu är det bara för tidningen Journalisten då. Och det tänker jag blir ett bra vinkel in i Mediepoddens favoritsamtalsämnen. Så vi har en liten lista på ämnen som jag tänker att du och jag ska borra oss in i
-
Avsnitt 285
·
27:34 – 27:38
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Och så gillade de lite grann att man förklarade nyheten. En negativ effekt på transparensen var ju ifall vi hade använda kommentarer som var negativa till journalistiken. Då såg vi att trovärdigheten för journalisten och innehållet gick ner lite grann, men det var väldigt lite. Huvudslutsatsen är ändå att nålen låg ganska stilla. När ni börjar prata om transparens, dels så dyker frågan aldrig upp självmant
-
Avsnitt 262
·
38:52 – 38:54
·
2024-08-29
EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå
ansvarig utgivare som är ansvarig för första då. Och då svarar Mats att de är delansvariga för innehållet i publiceringar. Och då säger journalisten, det är det väl inte? Jo, den enskilda journalisten får också ta ett ansvar för innehållet därför att det kommer från den journalisten. Det är inte en diskussionsfråga, det är inte en åsiktsfråga är man på en stor redaktion så tillhör man ju det. Det finns ett rad olika lager
-
Avsnitt 41
·
28:25 – 28:30
·
2017-06-14
Avsnitt 41: Medieutredningens död och journalistinfluencerns stöd
Eller inredning. Vad spelar det för roll? Men att det är så mycket som är på spel. När det gäller just journalistiken. Alltså samhällsförtroendet. Skulle det gå åt det här hållet. Att journalisten som också skulle granska blev avsändare för. För reklam så skulle det korrumpera. Jag tror att det är en lite romantisk bild. Av journalisten. För det är ju precis som Anton är inne på. Det är ju ofta så här det fungerar.
-
Avsnitt 17
·
17:04 – 17:06
·
2016-11-25
Avsnitt 17: SVT Dold-irritation och Facebook live-enkäter
som man kan återuppleva till exempel förra årets mässa. Journalisten Asmat Kha berättar till exempel om ny teknik och innovationer i undersökande journalistik och man kan hacka journalisten för att ge plats åt nya röster. Kanske kan det ge lite inspiration till det här och till nästa avsnitt. Och så får ni gärna höra av er i så fall med vad
-
Avsnitt 16
·
34:39 – 34:43
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
Det finns ju tusen sätt som vi faktiskt kan bidra med nånting annat än som ger perspektiv på den här undersökningen av tusen personer. Men vi skriver våra artiklar och så är vi nöjda. Vi har gjort ett journalistiskt hantverk. Det journalisten egentligen gör är att i ingressen skriva koppla samman helt utan grund med att det rapporterats väl mycket om Telia och Ericsson och Göteborgshävdan. Det är antagligen därför som folk tycker så här. Det finns ingen grund i det, men det är den enda han tillför egentligen.
-
Avsnitt 10
·
4:13 – 4:16
·
2016-06-17
Avsnitt 10: Algoritmrapport och betalningstorrt
mannen på gatan så har ju den nog högre tro till att en algoritm kan skräddarsy den bästa informationen för mig än vad en journalist gör. Journalisten har ju bara ett visst urval av nyheter ett urval av information. Algoritmen känner ju mig utan och innan och kan ju väldigt mycket bättre då presentera mest relevant information.
-
Avsnitt 335
·
4:21 – 4:25
·
2026-03-19
SR:s nya mål, SVT:s burgare – och AI-slasket som tar över Facebook
Men den kommer säkert vara helt fel. Men nu har det ju hänt massor med saker här och du ville prata om... Ja, vadå? Ja, men vi hade det på agendan redan förra veckan. Dels om den här P1-journalisten då, Mårten Antzén. Som, jag vet inte om han är sen tidigare eller skulle bli programledare för kultur. Heter det nytt på Sveriges Radio? Eller heter det Kulturnyheterna? Han är väl programledare då och då?
-
Avsnitt 330
·
3:31 – 3:35
·
2026-02-12
Blodbadet på Washington Post, mediekoncentrationen i Sverige och nya krisen för SVT och SR
och sen försvann det brevet. Och det vet inte jag hur diskussionen gick kring det. Nej. Och idag då så är du chefredaktör på tidningen Journalisten. Ja, precis. Jag är VD och chefredaktör på tidningen Journalisten. När jag började här var jag också chefredaktör för tidningen Finansliv, men sen la ju Finansförbundet ner den. Så nu är det bara för tidningen Journalisten då. Och det tänker jag blir ett bra vinkel in i Mediepoddens
-
Avsnitt 323
·
26:22 – 26:26
·
2025-12-10
Netflix, miljardbud och Lundell-dokumentären: Mediernas maktspel i USA och Sverige
men det jag har läst om det, framförallt från dig och några andra journalister är ju inte så att man blir särskilt nyfiken. Det är ju väldigt svårt att beskriva vårdnadstvister. Bo-Göran Bodin, journalisten i fråga här, han har ju ! Han verkar ju också tycka om att göra reportage om vårdnadstvister och såriga familjekonflikter. Han gjorde den här dokumentären Att rädda ett barn för några år sedan
-
Avsnitt 313
·
0:54 – 0:56
·
2025-10-03
Svenskarna och internet 2025, Schibsteds AI-trafik och nya medieaffärer
Jag fick ju ingenting från de här olika journalisterna som jag träffade som har släppt böcker. Det är också ett jäkla otyg. Att alla journalister egentligen inte vill vara journalister. Utan vill vara författare. Jag tror att jag är den enda journalisten i Sverige som inte vill vara en författare. Nej, så kan det vara. Men de andra journalisterna kommer ju. också vara. De kommer ju eka evigheten. Det är väl därför man skriver en bok. Sitta och randa text som bara
-
Avsnitt 308
·
11:21 – 11:24
·
2025-08-28
Kupé lägger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
Men vi försökte väl gräva lite här. Du skulle höra av dig till Irena. Fick du något svar? Ja, jag fick svar. Hon var glad för frågan, men hade egentligen ingenting mer. Eller jag frågade om hon hade något mer att tillföra än det som hon redan har sagt till journalisten.se. Och det hade hon inte. Och då tyckte inte jag heller det var någon större idé, eller kanske inte någon av oss, att göra en egen intervju här, för då har vi ju egentligen allting som är sagt. Det är ju en intressant grej, bara det,
-
Avsnitt 308
·
12:42 – 12:44
·
2025-08-28
Kupé lägger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
som man inte vill avslöja några detaljer på, eftersom att allt inte är på plats. Men det är en ny medietjänst i ett format som saknas på den svenska marknaden, med målgruppen kvinnor 20–45 år. Och då så säger Irena så här till journalisten.se, vi bygger ett nytt varumärke och en helt ny typ av produkt som tar sikte på att stoppa nyhetsundvikandet. Det ökar, alltså nyhetsundvikandet, i alla åldersgrupper, men det är ett extra stort problem bland kvinnor.
-
Avsnitt 262
·
37:14 – 37:16
·
2024-08-29
EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå
som tidigare har haft den här sajten Second Second opinion som du kanske kommer ihåg som fortfarande nog finns kvar och som bedriver lite lobbyarbete hit och dit kanske man kan säga. Nu i alla fall så har journalisten gjort en grej på det här som jag tycker det finns något i det som också gör mig otroligt matt alltihopa. Men nyhetsgången har väl varit ungefär så här då journalisten skrev om hur näringslivets medieinstitut, det här bolaget
-
Avsnitt 141
·
6:28 – 6:30
·
2021-05-28
Avsnitt 141: Sveriges Radio och Ekots motstånd till att granskas
när man har bevakat och beskrivit till exempel sådana här utlämningsärenden på ett obalanserat sätt? Det är ju det vi vill ha reda på. Det är inte liksom ifall journalisten har haft eller inte haft olika källor. Så tänker jag i alla fall kring det här. Det är ganska typiskt då att reaktionen är liksom så här navelskådande inifrån perspektivet. Att man ska granska journalisterna i detta.
-
Avsnitt 16
·
22:08 – 22:12
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
J-Södra ville sända presskonferensen själva till sina fans eller andra intresserade. Vilket ju är fullt logiskt och rimligt. Det är klart att de ska få göra det. Det är ju de som vill prata med allmänheten, inte journalister. Journalisten är bara där för att vara ställföreträdare för läsaren. Ställa de initierade frågorna, ge djupet, kunskapen, datan, faktan som läsare inte har tid att sätta sig in i själv eller ha. Ändå skriker journalister när de inte får sända.
-
Avsnitt 16
·
34:05 – 34:09
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
och försöker få den som har gjort datan att förklara lite, som är ganska neutral organisation, Transparency International. Men ändå finns ingen riktig fakta. Ingenstans har journalisten hittat andra eller ansträngt sig för att använda andra källor, annan data, som visar och sätter saker i perspektiv. Hur många är anmälda för korruption? Hur många artiklar har skrivits om korruption i svenska medier?
-
Avsnitt 308
·
13:11 – 13:14
·
2025-08-28
Kupé lägger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
men man blir lätt överväldigad av nyhetsflödet. Och det slutar med att man helt undviker nyheter. Det görs väldigt mycket bra journalistik i Sverige som människor vill ta del av. Kanske kan vi överbrygga glappet där? Då säger journalisten, det låter som ett omni för yngre kvinnor. Ja, det är inte fel, men det kommer inte fungera på det sättet alls. Och sen så pratar man lite om affärsmodellen och att det är en förstahandsannonsaffär och andra steget är en plustjänst. Det är investerare som man öppnar för,
-
Avsnitt 287
·
33:56 – 34:00
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
och därmed inte kan få Stora Journalistpriset och därför måste avgå och kan avgå tydligen redan nu då och fortfarande då vara möjlig för att få Journalistpriset. Nu har han i alla fall gjort det. Nu har han avgått. Journalisten gjorde en uppföljning på våran grej och nu har han formellt sett också lämnat. Han säger till journalisten.se att jag har fått påtryckningar från många personer att lämna juryn. Varför då? Frågar journalisten. Jag vet att jag kommer låta lite kaxig nu, men det är väl ingen hemlighet att maktens
-
Avsnitt 248
·
4:55 – 5:00
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Precis som Sara Skyttedal och Jan Emanuel. Så på det sättet så skiljer det sig kanske från tidigare trollningar. Ja, ja, ja. Alltså det handlar inte så mycket om PR-tricket. Det finns ju med där som en botten såklart. Att journalisten utan mer är ju en symbol över att målgrupper. Gruppen för det här eventet. Inte är de journalister som sitter på läktaren. Alltså de är där såklart som en del. För att skapa någon slags PR-trickseffekt.
-
Avsnitt 13
·
9:56 – 9:59
·
2016-10-28
Avsnitt 13: Jätteaffär och viralmisär
Men det är klart att man litar på rubrik och ingress i övrigt. Men däremot, om det är nåt som sticker ut så tar det mig ofta inte bara tiden att läsa artikeln utan också att försöka hitta andra källor eller gå till botten för att försöka fatta vad det är. Har journalisten förstått fel? Eller den som skrivit det? Hur gör du själv? Jag var faktiskt slarvigare förut med, framförallt på Twitter att dela länkar som jag inte hade läst. Men sen är det några gånger, för ett par år sedan
-
Avsnitt 335
·
26:07 – 26:10
·
2026-03-19
SR:s nya mål, SVT:s burgare – och AI-slasket som tar över Facebook
Ja, kanske. Men okej, den sista punkten på public service-rummet här som vi har, det är det som jag tyckte var så sensationellt när jag såg det i veckan. Det var nog journalisten som var först och berättade om det om hur SVT styrelsen nu larmar till kulturministern. Och det är ju angående de här pengarna som vi har pratat om sen i nyår, när det stod klart då att TV4 skulle lämna marknätet
-
Avsnitt 290
·
31:32 – 31:34
·
2025-03-12
Den sista nya papperstidningen - och lagen som kan tvinga bort whatsapp från Sverige
Den är kontroversiell utifrån att jag tror att det är Stockholms journalistförbund eller så har försökt att driva frågan att det inte borde kunna klandras enskilda medlemmar. Det som är speciellt med den där klandringen. Jag tycker att det var så intressant för att tidningen och journalisten tog upp det och pratade med ordförande i journalistklubben på Aftonbladet och försöker sätta lite kontext kring den här enskilda reportern som blev klandrad. Hon säger
-
Avsnitt 180
·
23:33 – 23:36
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Ja, fast kan det inte vara så också att det helt enkelt inte har någon betydelse. För mediekonsumenter eller väljare. Who cares? Ja, hur ska man ta det vidare. Om publiken ändå inte tycker att det är ett viktigt avslöjande. Det är bara journalisten som tycker att det är ett viktigt avslöjande. Då faller själva premissen att det skulle ha ett publikintresse. Och att det blir lite inskränkt. Och det är väl lite det som vi också tycker här många gånger.
-
Avsnitt 16
·
30:14 – 30:17
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
En reporter förklarar i artikeln vad gated communities är. Det är avgränsade områden, oftast inom staket, där man skapar ett grannskap isolerat från andra för att skapa trygghet. Journalisten citerar sen den rika personen som säger att tiden är mogen eftersom vi lever i en sån osäker värld. Sen pratar journalisten med en expert som ger en motbild. Experten säger Jag skulle drista mig att säga att om vi får fler gated communities riskerar
-
Avsnitt 16
·
30:20 – 30:25
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
isolerat från andra för att skapa trygghet. Journalisten citerar sen den rika personen som säger att tiden är mogen eftersom vi lever i en sån osäker värld. Sen pratar journalisten med en expert som ger en motbild. Experten säger Jag skulle drista mig att säga att om vi får fler gated communities riskerar vi faktiskt att öka osäkerheten, eftersom det ökar rädslan, intoleransen fördomar och så vidare.
-
Avsnitt 287
·
34:01 – 34:05
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
tydligen redan nu då och fortfarande då vara möjlig för att få Journalistpriset. Nu har han i alla fall gjort det. Nu har han avgått. Journalisten gjorde en uppföljning på våran grej och nu har han formellt sett också lämnat. Han säger till journalisten.se att jag har fått påtryckningar från många personer att lämna juryn. Varför då? Frågar journalisten. Jag vet att jag kommer låta lite kaxig nu, men det är väl ingen hemlighet att maktens chattar är ett av GPs mest uppmärksammade avslöjanden i modern tid.
-
Avsnitt 120
·
2:34 – 2:37
·
2020-08-14
Avsnitt 120: Vem har rätt om coronajournalistiken och nu kommer Vogue till Sverige
Men så har man nu under en väldigt lång tid, dagligen under en lång period, fått inblick i hur det går till på en presskonferens. Man har lärt känna ansiktet på olika journalister. Man har fått en förståelse och kanske till och med förväntan. Att nu är den här journalisten där och den ska ställa den frågan. Eller varför ställer de inte bättre frågor? Och så har man tagit allt det här och på något sätt byggt upp någon slags ackumulerad kunskap, upplever man, om hur journalistiken fungerar.
-
Avsnitt 16
·
33:44 – 33:49
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
Det är helt otroligt. Här säger han till och med att det är medias fel att media bara berättar halva sanningen, inte ger den komplexa bilden, inte försöker fördjupa... Det sjuka då är att journalisten egentligen gör allt by the book här. Alltså, han tar bara en rapport och han berättar om den och försöker få den som har gjort datan att förklara lite, som är ganska neutral
-
Avsnitt 262
·
1:30 – 1:34
·
2024-08-29
EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå
Dels att den här rapporten om NMI, har du hört talas om den? Näringslivets medieinstitut heter det va? Ja, just det. Vad är det för rapporter den har jag missat? Nej, men inte en rapport, utan det är ju journalisten som har gjort ett eget gräv om ett lobbyarbete mot journalister. Framförallt är det ju Erika Bjerström som var klimatreporter på SVT. Den skulle man också kunna prata om då. Kanske vi hinner göra här också, men jag hinner inte ens rabbla upp alla smågrejer.
-
Avsnitt 33
·
9:06 – 9:12
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Gärna frilansare som kanske finns i en avbefolkad ort. I alla fall avbefolkade i ett slags mediabemärkelse. Det vill säga att det inte finns så stark mediebevakning på orten. Och så ska den här journalisten då ha ekonomiska incitament av att faktiskt producera innehåll här. Och genom att man producerar här då och kanske drar in läsare till News. Så får skribenten 70 procent av intäkten som de har genererat.
-
Avsnitt 286
·
11:47 – 11:55
·
2025-02-13
Stora medieanalysen om skolskjutningen i Örebro
Så det ska bli spännande att se den vidräkningen med den publiceringen för att se hur den, hur man tittar på den ur ett mer kyligt och pragmatiskt, mer etiskt perspektiv så småningom. Ja, den här har ju också blivit massanmäld till Yrkesetiska nämnden då, rapporterade journalisten här i veckan direkt såklart. Och det som var speciellt kan jag väl tycka, det är ju att den här förvånads eller äcklet som allmänheten då instinktivt kände kring denna publicering gjorde ju också att den fick extra stor spridning.
-
Avsnitt 62
·
1:16 – 1:28
·
2018-12-13
Avsnitt 62: Den stora kartläggningen av Influencernätverken och DN påväg in i Göteborg
Det där är ju ett illavarslande generellt tecken kring hur allt mer mediehantering handlar om att förflytta intervjuer till sms och mejl. Även SVT och tidningen Journalisten gjorde en ganska uppmärksammad intervju med generaldirektören för Rättsmedicinalverket tidigare i höstas. De vägrade svara på frågor på telefon och det gjorde det också uppenbart hur svårt det är att göra och bedriva bra journalistik när man inte kan ställa följdfrågor.