Sök i Mediepodden
Sökresultat
668 träffar för “Medierna” (sida 4)
-
Avsnitt 299
·
32:18 – 32:20
·
2025-05-22
Sex stora medieaffärer som väntar runt hörnet och nu är Medin fri
och informationskunnighet. Så det är en ganska liten del av AI-frågan. Men det hade gått mig förbi i alla fall att man från regeringens sida ändå ser att medierna påverkas av AI och att man behöver tillsätta pengar för att fördjupa arbetet med de här frågorna. Så det kanske kommer en ny konferens som du får
-
Avsnitt 285
·
25:34 – 25:37
·
2025-02-05
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
2000 och framåt så fanns det en ganska stor diskussion både inom forskarvärlden och inom branschen att transparens skulle vara ett verktyg för att jobba upp trovärdigheten för medierna. Och särskilt då mot grupper som var skeptiska till journalistiken. Och jag skrev en hel del runt det här själv också teoretiskt och så ville jag undersöka det. Vad tycker publiken om detta?
-
Avsnitt 277
·
5:18 – 5:20
·
2024-12-12
Stora medieanalysen efter USA-valet - hur står sig journalistik mot populism?
väldigt stor påverkan på valutgången eller på vilka frågor som är de viktiga. Det tror jag i och för sig att de kanske fortfarande har men inte de traditionella medierna på samma sätt och att de traditionella medierna de tar hand om majoritetselitens frågor men inte den stora breda väljargruppen den stora medborgarfrågorna
-
Avsnitt 277
·
12:26 – 12:28
·
2024-12-12
Stora medieanalysen efter USA-valet - hur står sig journalistik mot populism?
att du menar att medierna har rätt och en populist har fel. Det kan väl vara också så och det är väl det som jag ser som ett drag i den amerikanska relationen mellan medier och politik att man ifrågasätter ju medierna för att man tycker att de skriver om fel saker och att de skriver om saker på fel sätt. Men det låter på dig som att det aldrig kan ske. Nej, nej, nej, absolut inte. I så fall är vi oense.
-
Avsnitt 277
·
29:08 – 29:10
·
2024-12-12
Stora medieanalysen efter USA-valet - hur står sig journalistik mot populism?
Men om man lägger den bredvid andra små opinioner som till exempel den illegala invandringen så skapas det en ganska stor väljarrörelse som de traditionella medierna inte ser, men som också blir väldigt splittrad om man tittar på sociala medier där man är, som jag var inne på tidigare, in i någon sorts algoritmers ensamhet. Och det är också en ny ingrediens
-
Avsnitt 268
·
15:12 – 15:14
·
2024-10-10
Maktbarometern pekar ut medieskifte och generationsskifte
Ja, men för det tänker jag är ju en fråga vad som driver vad här. Men en andra sak som jag tänker när du beskriver det här är ju också att du målar ju upp en ganska propagandaaktig bild egentligen av de sociala medierna. Att man försöker sitta på, vara snaben hela vägen ut i medborgarnas öra. Men jag tänker ju att det du beskriver kring Sverigedemokraterna och Riks och kanske framförallt ändå
-
Avsnitt 257
·
18:52 – 18:54
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
en motposition position i alla frågor. Sen kan det ibland uppfattas som lite höger. Om man är alltid motvalls, hur kan man då uppfattas oftast som höger? Ja, det är konspirationsteorin. Därför att de traditionella medierna alltid går åt vänster. Men jag skulle vilja säga så här att anledningen att de uppfattas som höger det är väl att de också pratar om frågor som högern traditionellt tycker om att prata om.
-
Avsnitt 255
·
20:56 – 20:58
·
2024-05-30
Vem tar över efter Hanna Stjärne på för Sveriges Television
som hittar den ingången i diskussionen? Exakt, varför hittar inte vi det i mediepodden? Ja, men också, varför hittar inte utgivarna eller tidningsutgivarna det? De som ska försvara just medierna och som ska försvara just tv-medierna. Så hur kan inte Johan Taubert då, och Ann Lagercrantz eller som ordförande i Utgivarna till exempel som är tv-motsvarigheten, ha slagit sig in
-
Avsnitt 251
·
7:05 – 7:07
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
därför att den här sortens granskningar blir väldigt irrelevanta om man tänker att medierna då ska handla om mediekonsumentens vardag. Och det är ju det som är det övergripande uppdraget som P1 har till medierna. Det var så som Nina Glans beskrev det här för mig. För du har inte fått läsa programbeställningen? Nej, den lämnade de inte ut. Men hon läste upp delar av den för mig. Så inte helt otransparent. Men jag kan förstå.
-
Avsnitt 251
·
8:19 – 8:22
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
och försöker extrapolera upp den till nån sorts övergripande mer idénivå. Men för mig blir det ändå alldeles för snävt och jag tror att det är en del till varför jag tycker att medierna har blivit irrelevanta. Men vi var inne och kollade på Medierna i P1 programsida här på Sveriges Radio och då står det “Granskar medier och journalistik går bakom veckans rubriker och spanar in i framtidens medielandskap.”
-
Avsnitt 248
·
9:14 – 9:16
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Exkludera de traditionella medierna. Skriva ett manifest fullt med stavfel. Spränga ut helikoptern. Så har man också skapat ett content runt lanseringen. Som de traditionella medierna, inklusive Emanuel Karlsten då, hjälper till att fortsätta sprida som gör att Folklistan då får mycket, mycket mer spridning än den hade fått än om Jan Emanuel bara hade lanserat det här själv
-
Avsnitt 248
·
10:20 – 10:22
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
lager, så behöver han en parhäst i det här fallet. Och han behöver en parhäst i så fall som kan lirka de traditionella medierna på samma sätt som han har lyckats lirka de digitala medierna kring sitt finger. Och där är ju Sara Skyttedal en perfekt person ju som har verkligen inte alls samma framgång digitalt. Enligt Maktbarometern. Till skillnad från
-
Avsnitt 247
·
12:16 – 12:18
·
2024-03-28
Danskens kupp efter Realtid-förlusten och därför undviker svenskar medier
Och det kan man ju också se om man tittar på lite större perspektiv. Det finns en mätperiod mellan 2019 och 2023 här där man till exempel frågar medierna berättar, eller ställer påståendet medierna berättar inte hela sanningen i viktiga samhällsfrågor. Och då ser man att det har minskat, andelen som faktiskt instämmer delvis eller helt i det. Men jag vill inte egentligen stanna upp så mycket på det. Det jag ville fara efter var det som jag tyckte var
-
Avsnitt 247
·
22:24 – 22:26
·
2024-03-28
Danskens kupp efter Realtid-förlusten och därför undviker svenskar medier
och relevant för dem. Och kanske snarare att de mår dåligt av den när de har sett den. Och det måste finnas fler sätt att berätta det. Och vi ser ju också nya aktörer komma fram i de här sociala medierna som är bättre på att hitta sätt att förklara de här sakerna. Det är så viktigt med det. De här hundra åren som vi har haft demokrati det har ju också skett parallellt med
-
Avsnitt 243
·
8:46 – 8:48
·
2024-02-23
En familjedrama på Youtube och TikTok utmanar mediernas etik
eller den nya relationen mellan den nya och den gamla makten och så vidare och vi har ju inte sett inslaget i öst så jag ska ju egentligen inte uttala mig om det men det känns ju mer som ett inslag för medierna kanske än för lokalvinkeln här, tänker jag. Men du blev ju ändå uppringd av SVT och som ville ha expertkommentaren. Vad var ditt svar? Jo, men då var de liksom i fasen
-
Avsnitt 230
·
23:14 – 23:16
·
2023-11-16
Influencer marketing-branschen omsätter mer än 1 miljard - men går med förlust
Mediehistoriskt så är det väl ändå rimligt eller om man ska säga i linje för att det var väl just att man ville behålla olika politiska röster i en stad till exempel där medierna ju hade den funktionen eller lokaltidningen hade den funktionen. Men nu då när kanske det finns stöd för att ha två olika nyhetstidningar så har man då kvar i alla fall opinionssidan.
-
Avsnitt 214
·
4:22 – 4:24
·
2023-06-22
Avsnitt 214: hemligheterna bakom CNN:s härdsmälta
förlorade positioner som oberoende. Ja, vi ska inte fördjupa oss mer i det. Man får lyssna på tidigare avsnitt om man vill veta mer om haveriet på medierna i P1-redaktion. Men ska vi gå in i det som är aktuellt då? Och det är ju framförallt att du har gått igång väldigt mycket på CNL och den stora affären och den stora röran som för mig har varit så
-
Avsnitt 211
·
23:22 – 23:24
·
2023-05-18
Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen
Medierna i P1 hörde av sig direkt efteråt och ville poängtera att man skulle kunna förstå vår beskrivning av jävet som om att den ordinarie producenten i Medierna i P1 sambo satt i själva moderbolagets styrelse och var ägare i själva moderbolaget och det fanns kanske fog för det även om vi försökte vara tydliga då
-
Avsnitt 211
·
24:32 – 24:34
·
2023-05-18
Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen
bokbranschen eller om man tittar på företagsstrukturen som köper det argumentet utan anser nog att det här dotterbolaget och moderbolaget är väldigt tätt sammankopplade. Men här valde medierna då försvarslinjen. Och sen ganska kort därefter så gick en av mediernas reportrar ut på Twitter och använde ett annat argument som agenturen har försökt
-
Avsnitt 211
·
26:30 – 26:32
·
2023-05-18
Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen
halmdocka här att då säger man att ja tycker ni jäviga ja men se då på den här reportern hur jävig han var. Jag tyckte att det var otroligt märkligt. Det är så konstigt att medierna här har valt på något sätt, i den här konflikten mellan agenturen och Uppdrag granskning för det är ju det det handlar om så har man valt agenturens argument i två fall. Det tycker jag var det
-
Avsnitt 210
·
12:52 – 12:54
·
2023-05-11
Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage
vetat om att Uppdrag granskning vill prata med dem och granska dem men har vägrat ställa upp i någon intervju hos Uppdrag granskning av olika skäl, vad det nu kan vara för någonting. Men går då till medierna i P1 och börjar bearbeta dem i februari om att vi vill berätta, vi ställer upp med allt, med alla personer ni vill ha. Vi har gjort egna utredningar som
-
Avsnitt 210
·
13:16 – 13:18
·
2023-05-11
Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage
ger andra bilder av det. Ni kan få prata med vår stjärnadvokat, ni kan få prata med grundaren av agenturen, ni kan få prata med vem ni vill i princip. Och så gör ju då medierna i P1 i helgen som har gått ett reportage om det här och sagt att ja, vi har hållit på i flera månader med det här, det skulle ha sänts nu, nu kommer det inte sändas och då ska vi prata om hur det känns att vara utsatt för en granskning
-
Avsnitt 210
·
14:28 – 14:30
·
2023-05-11
Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage
Men jag skulle också säga att det här är andra gången som medierna i P1 gör det här. Jag vet inte om du lyssnade på den väldigt långa intervjun med Linda Staaf, som medierna gjorde för några veckor sen. Linda Staaf är ju då en högt rankad polischef och det var ju hon som var föremål för hela den här diskussionen om Mats Löfving om det förekom jäv
-
Avsnitt 210
·
18:50 – 18:52
·
2023-05-11
Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage
Men optiken blir ju inte att medierna i P1 har agerat oberoende och det är väldigt illa för deras ställning i mediebranschen, tycker jag. Vi ska väl säga då till medierna i P1s försvar och förklara hur man har resonerat där. Att medierna i P1 då tycker att de har löst det genom då att byta ut den här producenten.
-
Avsnitt 210
·
23:46 – 23:48
·
2023-05-11
Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage
public service-bolagen. De har ju snarare jobbat mot att närma sig. Men jag såg att till och med Sveriges Televisions chef Charlotta Friborg var ute och twittrade om den här skandalösa koppling som medierna inte redogör för. Det har jag inte sett henne göra tidigare. Så det är ju faktiskt spännande att se hur den konflikten mellan Sveriges Television och Sveriges Radios medieprogrammedierna
-
Avsnitt 207
·
17:48 – 17:50
·
2023-04-20
Avsnitt 207: Rätt eller fel av SR att lämna Twitter
här, att undrar om inte Elon Musk har underskattat det. Ja, sen så tror jag att han fullkomligt struntar i just mediehusen och det är väl också en återkommande sak att medierna överskattar ofta sin egen närvaro väldigt mycket och tänker att de välsignar plattformar med sin närvaro och på samma sätt som Facebook gång på gång lite försiktigt försöker säga
-
Avsnitt 198
·
24:30 – 24:32
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
ännu tydligare knyta det mot mediebranschen så är det ju intressant för att eftersom Google tillsammans med Facebook är ju de som har förstört annonsmark. marknaden för de traditionella medierna. Och här har vi då en produkt som inte är annonsdriven eller annonsfinansierad. Och det tänker jag, jag är i alla fall inte förmögen
-
Avsnitt 190
·
13:30 – 13:32
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
Och där politiken, det finns två dominerande partier som också har haft en ideologiskt väldigt olika grund och dragit den åt varsitt håll. Och medierna har följt med. Och det har också slitit sönder det amerikanska medielandskapet. Men jag tror inte man kan säga att det är på grund av medierna som det politiska landskapet har polariserats
-
Avsnitt 190
·
14:09 – 14:12
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
Det finns liksom ingen som ifrågasätter de här två, tre största medierna i Sverige. På samma sätt som det i USA finns halva landets valda politiker ifrågasätter de två, tre största medierna. Och det är ju en väldigt stor skillnad mellan det svenska och det amerikanska. Och jag tänker att det kanske är lite samma sak på andra marknader. Nu kan inte jag alla förtroendesiffror
-
Avsnitt 186
·
9:53 – 9:56
·
2022-10-27
Avsnitt 186: äktenskapet mellan Facebook och mediebranschen kraschar - och vad hände när svenska staten styrde över Dumpen.se?
Alltså är de offer som ska kompenseras medier eller är de brukare av verktygen? Och det där är ju intressant, inte minst det vi har pratat om de senaste månaderna om TikTok, som nu drar igång en slags positioneringskrig bland medierna, där de igen då kastar sig över medierna fullt in, tar varje tillfälle att positionera sig där. På samma sätt som man gjorde med Facebook och alla andra sociala medier,
-
Avsnitt 186
·
11:16 – 11:18
·
2022-10-27
Avsnitt 186: äktenskapet mellan Facebook och mediebranschen kraschar - och vad hände när svenska staten styrde över Dumpen.se?
tar en väldigt stor del av annonsintäkterna. Det såg vi ju när vi pratade om den här rapporten Medieekonomi i förra avsnittet. Just hur annonsintäkterna absolut ökar i Sverige, men de minskar för medierna och ökar för de internationella annonsplattformarna. Så det här är väl nån sorts utjämningssystem då. Sen kan man ju till det lägga att svenska medieföretag betalar ju väldigt mycket skatt
-
Avsnitt 185
·
21:52 – 21:54
·
2022-10-20
Avsnitt 185: Stor kartläggning: Svenska influencers som tjänar mest
Myndigheten för press, radio och tv som är en myndighet som då bland annat beskriver medieutvecklingen i Sverige och de har precis släppt en rapport som heter “Medieutveckling 2021” som beskriver hur medierna mådde under 2021. Där kan man titta på ett litet medieföretag och då tänker jag att man kan jämföra rörelse marginalen i alla fall. Vad hade vi då för snitt på
-
Avsnitt 183
·
18:04 – 18:06
·
2022-10-06
Avsnitt 183: allt om årets digitala makthavare - från Emil Henrohn och Sverigedemokraterna till The Typical Jag och Nocco
Det verkar ha avtagit lite. Och då tänker jag att det är den här drivningen som vi har noterat. Allt fler aktörer vill liksom runda de traditionella medierna. Man vill liksom ha en egen lina ut till sina fans och sina följare utan att få kritiska frågor eller låta det filtreras hos någon annan. Och det gäller ju många här
-
Avsnitt 183
·
33:08 – 33:10
·
2022-10-06
Avsnitt 183: allt om årets digitala makthavare - från Emil Henrohn och Sverigedemokraterna till The Typical Jag och Nocco
men har de med ljudet avstängt. TikTok precis tvärtom. Där är ljudet ett väldigt viktigt inslag i vad som funkar och inte funkar. Så det tänker jag är en utveckling även av de sociala medierna. Att ljudet och ljudets kvalitet och sound design är ett betydligt mer avgörande inslag. Om man ska säga en sista sak om TikTok
-
Avsnitt 181
·
1:55 – 1:57
·
2022-09-22
Avsnitt 181: Tiktok vann inte något val
Men just att det i väldigt många länder har ju varit TikTok-valet. När det har varit ett val det senaste året. Att man kallat det det för att det har varit det nya. I Sverige skapades ju aldrig något momentum. I alla fall inte hos politikerna själva. Eller hos de traditionella medierna. Det har ju inte varit någon TikTok-hype, kan man ju inte påstå. Jag vet. Jag håller mig nog lite kallsinnigt. Jag tycker det är svårt att bedöma. Det är svårt också. Jag menar, medierna har ju inte hajpat upp det som att det har varit TikTok-valet.
-
Avsnitt 180
·
15:07 – 15:09
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Institutet för mediestudier som ägnar sig åt forskning på medieområdet. Som styrelseledamöter tycker att de gör bra forskning. De hade en bok som kom här före valet. Som hette valrörelsen i medierna. Som tycker man kan läsa om man är specialintresserad. Och då har de ett kapitel som handlar om. Nätet som politisk arena. Och där är det väldigt tydligt då. För där säger av 00-talisterna.
-
Avsnitt 180
·
22:07 – 22:09
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Men jag tänker att vi har ju haft en valupptakt. Som har ju varit tryfferad med avslöjanden. Jan Helin på SVT slog sig själv och andra journalister för bröstet. I medierna här i helgen. När han pratade om just hur mycket bra avslöjanden det har varit. Har ju haft i princip noll betydelse för valutgången. Oavsett ifall det har avslöjats att det finns nazister på Sverigedemokraternas listor.
-
Avsnitt 175
·
3:06 – 3:08
·
2022-07-01
Avsnitt 175: Analysen av nya mediestödet - chefen Olle kräver ska avgå
för den är lite nyskapande ändå. Och det har vi ju pratat om tidigare i Mediepodden då hade vi en, ska vi säga en rewrite är väl fel men en retalk av ett inslag i Medierna i P1 som hade grävt fram vad det här förslaget egentligen skulle innehålla och vad det skulle få för effekt på svenska tidningsmarknaden. Och det sa jag till dig då att har inte det mesta redan varit ute
-
Avsnitt 171
·
2:41 – 2:44
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
Medierna upplevs krydda rubriker bara för att locka till prenumeration. Och nyheter bakom betalväggar hindrar också medborgare. För att ta del av viktig information. Vilket enligt många rimmar illa med bilden. Om medierna som demokratins stöttepelare. En liten golfapplåd här från mig. En liten golfapplåd. Det här är ju verkligen ditt forte. Det här brukar ju du ofta prata om. Absolut. Och då brukar jag invända. Kanske för dramaturgins skull.
-
Avsnitt 171
·
8:34 – 8:36
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
att man genom sociala medier hamnar utanför en slags filterbubbla? Exakt. Då kan man gå vidare till nästa slutsats. Det läser jag innantill här. Det förekommer en upplevelse av att medierna, framförallt dagspressen, inte är oberoende när de rapporterar om samhället utan snarare driver en egen agenda. Upplevd subjektivitet påverkar förtroendet för medierna. Det vill säga
-
Avsnitt 171
·
8:44 – 8:46
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
upplevelse av att medierna, framförallt dagspressen, inte är oberoende när de rapporterar om samhället utan snarare driver en egen agenda. Upplevd subjektivitet påverkar förtroendet för medierna. Det vill säga bland de här cellanvändarna så tycker man man anar en tendens till att sociala medierna, it's decure not a cancer, om du förstår. Annars brukar man ju ofta säga tvärtom
-
Avsnitt 171
·
8:50 – 8:52
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
driver en egen agenda. Upplevd subjektivitet påverkar förtroendet för medierna. Det vill säga bland de här cellanvändarna så tycker man man anar en tendens till att sociala medierna, it's decure not a cancer, om du förstår. Annars brukar man ju ofta säga tvärtom att det är de sociala medierna som är problemet. Det brukar jag säga. Om man hoppar av Twitter så skulle det bli ett
-
Avsnitt 171
·
18:46 – 18:48
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
och ta del av nyheter och att det inte alls är särskilt bra för ditt psykiska välmående. Där är det en väldigt knepig balans. Och det var väl det som jag gick igång på när jag läste den här rapporten. Sammanfattningsvis så står ju medierna inför en enorm utmaning. Därför att de här sällananvändarna de är toppen på isberget. Det här är de som har känt sån stark antipati till att konsumera media.
-
Avsnitt 155
·
16:58 – 17:00
·
2022-02-04
Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros
så är ju hela etablerade samhället med på noterna. Alltså vaccin är det som kommer bromsa pandemin. Det är vetenskapen överens om och då har medierna också granskat och kommit fram till samma sak. Men det finns ju andra frågor där det inte är lika tydligt eller viktigt ens. Jag tycker att liknelsen fungerar väldigt väl
-
Avsnitt 150
·
11:36 – 11:38
·
2021-12-15
Avsnitt 150: P3 vänder trenden och lockar lyssnare i en radiovärld som kollapsar
utan public service-radion då. Men mitt spår här då, som jag tycker som sagt gjorde allt det här mycket mer problematiskt, det vill säga att public service då, som ju finns till för att inte vara de kommersiella medierna börjar likna de kommersiella medierna och då dör de kommersiella medierna. Alltså det är ju en väldigt skulle jag sitta på Bauer, eller vad de nu heter de här stora radio
-
Avsnitt 150
·
11:38 – 11:40
·
2021-12-15
Avsnitt 150: P3 vänder trenden och lockar lyssnare i en radiovärld som kollapsar
Men mitt spår här då, som jag tycker som sagt gjorde allt det här mycket mer problematiskt, det vill säga att public service då, som ju finns till för att inte vara de kommersiella medierna börjar likna de kommersiella medierna och då dör de kommersiella medierna. Alltså det är ju en väldigt skulle jag sitta på Bauer, eller vad de nu heter de här stora radio mediebolagen, så skulle jag ju använda det här
-
Avsnitt 146
·
28:26 – 28:28
·
2021-10-06
Avsnitt 146: Maktbarometern och Olle intar kritisk position
folkhälsomyndigheten, försvarsmakten, krisinformation. Det är topp fem på våra företag och myndighetstopplista. Och alla de är ju just företag som kan fokusera på plattformarna att vara på de här sociala medierna. Inte vara där för att man ska få folk att lämna plattformarna. Kul att ni är här, men klicka på den här länken för att köpa vår läsk eller klicka på den här länken för att läsa våra nyheter.
-
Avsnitt 137
·
25:56 – 25:58
·
2021-04-16
Avsnitt 137: Pedofiljaktens nya medieetik - så tänker de nya spelarna
Nej, och vad leder det oss till då? Vad blir effekten av det? Ja, antingen så blir det ju mer lagstiftning så det är ju den ena vägen. Den andra vägen skulle ju vara alltså antingen då att de traditionella medierna överger den gamla medieetiken och beter sig mer som den här sortens aktörer gör. Alltså att man tittar mer på svensk lagstiftning. Skulle bli friad i tingsrätten för förtal
-
Avsnitt 132
·
13:00 – 13:02
·
2021-02-04
Avsnitt 132: varför blev Coronaåret 2020 inte kris utan kanon för medierna
Och liknande argument drar man ju fram här, att man letar fram folk som har radikaliserats i någon utsträckning och pekar på medieanvändningen. Sen säger man det måste ha varit medierna som har radikaliserat dem. Och det man gör är ju att sätta ett implicit antagande om att medierna har drivit på den här utvecklingen. Man demonstrerade inte så att säga.
-
Avsnitt 129
·
20:39 – 20:41
·
2020-12-17
Avsnitt 129: Stora genomgången av Svenskarna och internet
Har du noterat den lilla grafen, sidan 108 här i rapporten? Nej, berätta. Twitter har ju tappat, kan man väl säga, de senaste åren. Och inte haft samma goda utveckling som de andra sociala medierna. Och stagnerat. Och det såg vi ju förra året och även under första kvartalet i år så har det ju fortsatt att förlora användare.