Sök i Mediepodden
Sökresultat
175 träffar för “New York Times” (sida 4)
-
Avsnitt 5
·
28:10 – 28:14
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
New York Times. Jag tror inte jag har varit på ett enda seminarium om medielandskapet eller journalistikens framtid eller journalistik versus teknik utan att man pratar om New York Times på ett eller annat sätt. De har ju legat väldigt långt fram och det har de gjort väldigt länge. De var tidiga med betalvägg och de har varit väldigt framgångsrika med sin
-
Avsnitt 5
·
34:36 – 34:38
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
haft en ansats att vilja förändra sig. Men den frukten som det har burit jag kan knappt peka på något. Jag kan inte komma på någonting som jag tycker shit det där som New York Times gjorde, det var ju banbrytande, det lärde hela branschen mediebranschen någonting. Men det intressanta då tycker jag i så fall är den här utvecklingen som jag gjort där man satsar mer på affären
-
Avsnitt 223
·
20:01 – 20:04
·
2023-09-27
Avsnitt 223: historiska händelser och stora svenska medieaffären
ballaste cv-arna som jag känner till. Han var Director General, alltså någon sorts vd och publicist topphöna på BBC under många år. Och sen så lämnade han den och gick till New York Times där han gjorde karriär som vd och chefredaktör och på många sätt också omdanade New York Times som innan han kom dit var ganska
-
Avsnitt 189
·
26:26 – 26:28
·
2022-11-21
Avsnitt 189: Krossade drömmar på The Economist och Stora Journalistpriset
Den här aktivistfonden hette Value Act och de har varit inne i Adobe och City Group och Nintendo. Så de har ju i de här andra bolagen sett olika saker som behöver förändra. Nu har de gått in och köpt 7% i New York Times Det var två saker som intressant där. En var ju att New York Times som alla andra börsbolag har ju gått väldigt dåligt det senaste året 27% bak. Men när
-
Avsnitt 189
·
27:28 – 27:30
·
2022-11-21
Avsnitt 189: Krossade drömmar på The Economist och Stora Journalistpriset
Ja, intressant. Det där tänker jag att jag ska hålla ögonen på. Apropå det vi började prata om här då att Sverige ligger i framkant. Så finns det ju ett annat mediehus som hålls högst av alla och det är ju New York Times som var ju väldigt tidiga med att både utveckla sina annonsaffärer men också ta betalt av sina läsare digitalt på nätet. Så det är ju någonting här, om aktivistfonden har sett någonting
-
Avsnitt 152
·
3:12 – 3:18
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Saker som har hänt de senaste veckorna kan man väl säga. Som jag tänkte vi kunde prata om. Och det som jag tyckte var lite intressant. Och som också skapade lite intresse i vår Facebook-grupp. Var ju den nyheten att New York Times köpte sajten The Athletic. För 550 miljoner dollar. Det är väldigt mycket pengar. Och allting var också i cash. Alltså i faktiska pengar så att säga.
-
Avsnitt 77
·
10:34 – 10:39
·
2019-03-28
Avsnitt 77: Metros krasch och Upphovsrättsdirektivet
Just därför att man tycker att man vill ha en egen relation med slutkunden. Inte vara beroende av Apples plattform. Affärsmodellen är helt enkelt en annorlunda idag än den var för tio år sedan. Idag är det digitala prenumerationer på New York Times eller DM.se. Som man bygger på, inte på att sälja prenumerationer på sina pdf-liknande tidningar i en sån här tjänst. Vi har ju kritiserat egentligen det här fenomenet utförligt i tidigare poddar.
-
Avsnitt 329
·
38:10 – 38:14
·
2026-02-05
SVT:s nya strategi, newsfluencers, badfluencers och statsministerns podd
Men du, förresten bara en sista grej. Jag vet inte om du är så intresserad av, men det kanske finns Mediepodden-lyssnare som är intresserade av Barry Wise. Vet du vem det är? Nej. Hon var som skribent och krönikör på New York Times och Washington Post bland annat innan hon hoppade av och var med och startade en site som heter The Free Press som anses vara någon sorts woke-kritisk eller
-
Avsnitt 266
·
25:03 – 25:07
·
2024-09-25
Vilka helt digitala mediehus går bäst i Sverige?
Och så är det ju inte riktigt att journalistiken är utrotningshotad. Jag vet att New York Times hade det här mottot som, “democraty dies in darkness”. Det är väldigt snyggt formulerat men det är också väldigt förmätet. Att tänka sig att den enda försvararna av demokratin är New York Times. Men här tycker jag då kanske ändå att det fanns i det här uppropet exempel på vad man menar med hat och hot. Så det blev ju också mer reellt än det här som jag har stört mig på tidigare.
-
Avsnitt 265
·
22:58 – 23:00
·
2024-09-19
Allt om Kvartal, Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News, AI på Aftonbladet och EFN
hur länge la de på det? Fem sekunder att berätta att det skulle vara en AI som skulle komma senare. Det kunde väl personen ha sagt typ efter hej och välkommen. Det här är en AI-summering. Vet du hur det låter när AI har den i New York Times? Så kan du få jämföra. Vad tycker du?
-
Avsnitt 155
·
39:00 – 39:02
·
2022-02-04
Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros
någonting annat också kanske. Vi får väl se. Kul tycker jag. Jag tänker som gamla tidens knarklangare de har en liten bjudpåse. Inkörsporten till tyngre grejer. Så är det väl kanske också här för Worlden och New York Times. Ja. Det lät som att du hade alldeles för mycket erfarenhet kring det där. Inga kommentarer. En annan grej. Jag käkade en lunch med en lyssnare häromdagen
-
Avsnitt 152
·
9:21 – 9:24
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Det Athletic har ju på ett sätt skakat om den amerikanska sportmarknaden. Då får man ju komma ihåg att risken om New York Times inte köper. Det är ju att någon annan köper och därmed också kommer åt den sportmarknaden. Som kanske också då hotar New York Times på ett eller annat sätt. Så det kan man kanske också kan se lite grann som en defensiv övning här. Att man ser till att... Ingen annan konkurrent går och köper D-Athletic och därmed förstör den egna affären.
-
Avsnitt 152
·
10:14 – 10:18
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Om man säljer för 550 miljoner? 5 000 svenska kronor då. Så det är ändå en hög värdering för det man säljer. Särskilt då eftersom man inte går med vinst. Men det är ju spännande just att New York Times gör det här. För att de har ju inte någon särskilt god historik av goda, framförallt digitala affärer. De har köpt tidigare, jag läste någon sammanställning här. Det var ju about.com som de köpte 2005.
-
Avsnitt 126
·
26:30 – 26:32
·
2020-11-05
Avsnitt 126: Så går det för Omni, Breakit och andra helt digitala mediebolag//Därför är Trumps strategi förlegad
jämfört med många traditionella tidningar. Så det är fortfarande så att även om tidningarna inte plockar upp det han säger så får det väldigt spridning och på ett sätt så spelar det kanske ingen roll om New York Times skriver eller inte skriver om Trumps senaste attack på Twitter. För bland Trumps kärnväljare, det är ju de som är väldigt viktiga i det här valet. För de gör ju
-
Avsnitt 152
·
9:13 – 9:16
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Men jag gissar att de har en kalkyl som är bättre än så. Dessutom får man ju alltid i sådana här stora affärer. Det Athletic har ju på ett sätt skakat om den amerikanska sportmarknaden. Då får man ju komma ihåg att risken om New York Times inte köper. Det är ju att någon annan köper och därmed också kommer åt den sportmarknaden. Som kanske också då hotar New York Times på ett eller annat sätt. Så det kan man kanske också kan se lite grann som en defensiv övning här.
-
Avsnitt 152
·
9:38 – 9:43
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Att man ser till att... Ingen annan konkurrent går och köper D-Athletic och därmed förstör den egna affären. Jag tror att det kanske också ligger i den här analysen. Utan att veta hur exakt Excel-filerna hos New York Times såg ut inför affären. Nej men det har väl tagit en stund. Vad jag läst in mig på här så har ju de försökt varit ute och försökt få sålt sitt bolag under en tid. Och kanske hade hoppats på en ännu högre summa då.
-
Avsnitt 152
·
13:58 – 14:00
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Det är väl kanske det som kommer hända med den här affären. Att man ser att det finns publik, det finns möjlighet att utveckla en ny affärsmodell och det finns kapital. Sen behöver det kanske inte alltid komma från New York Times, men det finns kapital som är intresserade av att investera i sport, därför att sport är en sån otroligt viktig del. Dessutom, det som är lite intressant med de här svenska och de amerikanska
-
Avsnitt 36
·
2:32 – 2:36
·
2017-04-28
Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles
Det var ju under mycket ståhej. Alla hade ju en åsikt kring det. Och Facebook, de dealade ju upp med några av de sista. Största publicisterna. Jag tror att New York Times, Washington Post, Guardian och var CNN som var med. Från start. Så de laddade de stora kanonerna för att visa att det här var inte ett hot mot publicister och dagstidningar. Utan ett fint redskap då att öka intäkterna.
-
Avsnitt 36
·
4:05 – 4:11
·
2017-04-28
Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles
Och lite anledning till att vi började prata om det här nu. Det är ju för att de senaste veckorna så har det ju blivit fler och fler och fler stora medieföretag som har uttryckt tveksamhet kring det. Sort New York Times har liksom, som man då skriver på Digiday, kastat in handduken. Och även Forbes och några andra har sagt att de inte... De lägger ut allt färre Insta-Articles-artiklar. Och istället så satsar man på den egna webben.
-
Avsnitt 152
·
7:53 – 7:57
·
2022-01-12
Avsnitt 152: sportjournalistik för 5 miljarder, tablå-tv ökar och QR-kodernas revansch
Det är ju att Atletic har beviset att de har en prenumerationsmodell som funkar. För en nisch. Som New York Times tycker är intressant. Och de säkert också ser här att här finns det synergieffekter. Man har en grupp läsare som New York Times själva kanske har svårt att vinna in. Som kunder till sitt eget nätverk. Med New York Times och allt vad de jobbar med. De är ju jätteduktiga på. Inte bara New York-journalistik.
-
Avsnitt 57
·
21:39 – 21:43
·
2018-11-09
Avsnitt 57: Svenska enmansmediet som lever på gåvojournalistik
Jag tror det ser ut som att du... Nedvärderar och missförstår vad de traditionella medieföretagen håller på med. Absolut är det så att det som Raka Pucker Henrik gör. Det gör ju inte en journalist på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet eller New York Times. Men det är ju inte så att en journalist i ett traditionellt medieföretag är ointresserad av relationen med sin läsare. De flesta journalister som jag träffar idag som jobbar på traditionella mediehus är ju väldigt medvetna om hur
-
Avsnitt 51
·
6:55 – 7:00
·
2018-09-28
Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt
Den är bra men kanske... Man känner att de famlar mest kring sitt format. Jag tycker väl att man hade kunnat renodla det som The Daily i New York Times. Det kanske de kommer utveckla mer framåt. Vad tyckte du? Jag håller väl med dig. Och jag håller också med dig i det som vi bara snuddade vid nu. Att Breakit är de som lyckas bäst här.
-
Avsnitt 23
·
0:05 – 0:11
·
2017-01-19
Avsnitt 23: Jockiboi och den parallella världens journalister
Du har läst den här rapporten från New York Times. Du tycker att det är värt att prata om alltså? Ja, men du vet ju att jag är väldigt svag för rapporter från New York Times. De har ju ett grepp som de är ganska ensamma om. Och det är ju att de använder sina egna journalister till att undersöka sina framtidsutmaningar.
-
Avsnitt 51
·
9:48 – 9:54
·
2018-09-28
Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt
Ja, jag har lyssnat ganska mycket på The Daily. Jag tycker att det finns tre komponenter som gör The Daily. Till vad den gör. Den är så uppmärksammad och hyllad. Den ena är ju att de utgår väldigt mycket från New York Times egna journaliststab och redaktion. De bästa avsnitten som jag lyssnar på. Har de ju en journalist som har förstahandskällor. Eller har en erfarenhet som de kan återberätta. Det kan ju vara att de har varit i en hearing vid senaten.
-
Avsnitt 15
·
6:37 – 6:41
·
2016-11-11
Avsnitt 15: Trump och rapportklump
och dra trafiken utifrån det, snarare än att lyfta fram den journalistiken liksom man i viss mån har gjort. Jag tror... Absolut. Men jag tror... Min känsla... Det här är livsfarligt, men min känsla är att om du skulle titta på New York Times så skulle jag gissa att deras bevakning av Donald Trump handlar en del om det som du... De här klickisarna. Att Trump har sagt ditt eller sagt att.