Sök i Mediepodden
Sökresultat
793 träffar för “Spotify” (sida 12)
-
Avsnitt 212
·
35:14 – 35:16
·
2023-05-26
Avsnitt 212: Så fördelas vår medietid och så mycket omsätter betalpoddar
Alltså fotbollstidningen Offside, deras podd där man kunde låsa upp inuti Spotify, klicka på en länk och låsa upp det avsnittet för att lyssna på det då. Trots att man är en premiumanvändare av Spotify till exempel. Och det var ju den lösningen som Sesamee stod för, eller hur? Ja, precis. Elegant faktiskt. Ingången i det här samtalet var att jag tyckte det hade varit för krångligt, så kände jag ändå där, ja men där är det
-
Avsnitt 206
·
18:23 – 18:26
·
2023-04-06
Avsnitt 206: Pontus Rasmusson och annonsörerna - och om AI, Elon Musk och Public service-utredningen
Jag har knappt fattat att det finns ens. Men som sagt, nu läggs det ner. Det påstås ha kostat 600 miljoner kronor. 60 miljoner dollar, ska vi säga. Det här projektet för Spotify. Spotify Live alltså. Det är inte klokt, eller? Det är otroligt mycket pengar. Men det roliga, är väl fel. Men det som jag tycker är intressant, det är ju också hur otroligt nervösa alla
-
Avsnitt 201
·
3:46 – 3:50
·
2023-03-07
Avsnitt 201: Poddsverige 2022 - årets stora analys av poddmarknaden
Av deras mest lyssnade poddar så är ju inte deras egna störst. De har några stora. Men det är inte den där dominansen som de borde kanske ha. Syftet för Spotify att investera tungt i podd är ju att poddarna ska attrahera nya prenumeranter. Och få de befintliga att stanna kvar. Det överraskade mig lite grann att de inte har fler toppoddar.
-
Avsnitt 201
·
6:08 – 6:10
·
2023-03-07
Avsnitt 201: Poddsverige 2022 - årets stora analys av poddmarknaden
För det första ska vi ju säga att ja, det är pyttelite. Men vi måste ju också komma ihåg det vi pratade om tidigare att det finns... Poddmarknaden är ju inte bara annonsfinansierad som sagt utan det är ju Spotify, det är PodMe och det är ganska mycket pengar i de bolagen ju. Och sen har vi hela Sveriges Radio som också ställer om väldigt mycket till poddar så det byggs ju upp väldigt mycket poddbolag och det finns ju...
-
Avsnitt 191
·
25:34 – 25:36
·
2022-12-01
Avsnitt 191: P2:s lyssnarras och SR:s åtgärder – så klarar sig linjär radio
möjlighet att påverka placeringarna av musik i Spotify, där som man är delägare, än vad Hatten förlag har. Jag tror inte det behövs i det här fallet. Det här är ett självspelande piano och har varit det sen 2017. Du har starka känslor inför den här. Ja, känslor. Det här är ju min låt.
-
Avsnitt 186
·
19:50 – 19:53
·
2022-10-27
Avsnitt 186: äktenskapet mellan Facebook och mediebranschen kraschar - och vad hände när svenska staten styrde över Dumpen.se?
För det är ju intressant med de nya globala mediebolag som skapas och se hur de växer inte minst då som en slags tendens på hur lätt eller svårt det blir för lokala mediebolag att lyckas. Och då tänker jag på YouTube och Spotify som släppt kvartalsrapporter. YouTube tillhör ju Alphabet då, Googles ägarbolag och de har särredovisat sen 2019 just YouTubes
-
Avsnitt 184
·
27:34 – 27:36
·
2022-10-12
Avsnitt 184: Svenskarna och internet - den stora mediegenomgången
Men även bland poddlyssnande så är ju Spotify störst. Det var ju en eller som en liten stötefråga för något år sedan. Alltså hur stor är Spotify på podd egentligen? Men om man tittar på den här undersökningen så är ju helt klart Spotify dominerande bland svenskarna som lyssnar på podd. Ja, 17% uppger att de använder Spotify
-
Avsnitt 173
·
18:34 – 18:36
·
2022-06-16
Avsnitt 173: många unga medarbetare lämnar Ekot - och är Lamotte journalist?
Spotifys tanke i alla fall är väl att det inte ska bara dra in pengar via annonser utan också dra in abonnemang. Jag antar att det har inte räknat in där då till exempel. Alltså hur många det är som kanske skaffat ett Spotify-evenemang för att kunna lyssna på sina favoritpoddar eller lyssna utan reklam på sina favoritpoddar. Nej, det här är ju intäkter bara på poddarna. Och de redovisar ju också hur mycket de förlorar på poddmarknaden. De förlorar 110
-
Avsnitt 173
·
19:14 – 19:18
·
2022-06-16
Avsnitt 173: många unga medarbetare lämnar Ekot - och är Lamotte journalist?
investeringar i det här. Och det är klart att det på sikt så ska de tjäna pengar på det. Men de har också gått, de hade en siffra från en halv miljon poddar på Spotify 2019 till fyra miljoner poddar idag på Spotify. Så de har ju ökat väldigt mycket sitt utbud av poddar på Spotify. Jag tyckte ändå att det var en intressant datapunkt som kan vara värd att ändå ha koll
-
Avsnitt 156
·
1:32 – 1:35
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
Det är ju inte första gången som Joe Rogan gör kontroversiella saker. Utan det här är ju liksom en lång historia. Det var ju själva... orsaken till hans framgång. Men också ett skäl till att Spotify köpte. Det var ju att han har en stor lyssnarskara som väcker mycket känslor. Men att man inte har granskat det förrän nu. Det är väl ett minus i protokollet. Även för oss.
-
Avsnitt 156
·
2:32 – 2:34
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
Jag har inte letat heller. Men det har du gjort. Nej, jag har gjort det. Eftersom att man sa att det var så man skulle hantera det här. Och det är lite... Speciellt, apropå källor då. Så har jag källor på Spotify som förklarar att allt sånt här rapporterande. Det finns liksom ingen AI som scannar av och hittar vad som är eventuellt känsligt. Så som det är till exempel då
-
Avsnitt 156
·
3:42 – 3:44
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
som hamnade i någon sorts teknisk bugg-loop. Som gjorde att Spotify fick gå in manuellt och göra om den på något sätt. Så att den inte raderades. För den automat-anmäldes. Så det verkar ju vara någonting hos Spotify som är väldigt oautomatiserat. Och det kanske överraskar lite. Just Just ett sådant stort företag som skryter med all data de har. Men just detta har de haft svårt att göra. Men är det inte
-
Avsnitt 156
·
9:34 – 9:36
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
har, och det är absolut inte fallet och sen så fortsätter han att säga att Spotify passar inte in i bara en kategori och så pratar han om hur man jämför Spotify med typ en radiokanal eller tv-kanal vi skapar en helt ny plats i tech och media, säger Daniel Ek vi är ett väldigt annorlunda företag och vägen skapas, menar vi, innoverar och sen fortsätter han genom att säga
-
Avsnitt 156
·
10:42 – 10:44
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
på hans avsnitt och sådana här saker. Men Ek menade då att exklusivity does not equal endorsement och att lösningen kanske istället skulle vara, om man nu tycker att det här är ett problem, att Spotify ska börja signa fler exklusiva poddavtal då med personer som står för någonting annat. Ungefär som det här att vi pratar bara med folk och så
-
Avsnitt 156
·
17:08 – 17:10
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
Rogens show på Spotify. Och Rogan gick också ut och beklagar hur han har uttryckt sig historiskt. Och det här är intressant för att det här händer efter att Spotify först då vägrat agera mot Rogan. I alla fall när det gäller covid-19 och vaccinen och sådär. Och har varit väldigt publik med att ingen extern person kan sätta press
-
Avsnitt 156
·
23:54 – 23:56
·
2022-02-09
Avsnitt 156: Spotifys utgivardilemma fortsätter + Metas ras och nya poddaktörer
så menar jag, i alla fall om vi ska avsluta just konflikten mellan vaccin, Rogen och Spotify och rasism att det ställer till det ändå lite för Spotify just hur man hanterar de här olika detaljerna. Att ena stunden så är man ganska känslig kring vad som sägs hos Rogen och förmår honom att radera. Medan i andra stunden så klistrar man på en etikett och säger att hantera det som du vill.
-
Avsnitt 155
·
10:19 – 10:23
·
2022-02-04
Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros
Det är ganska få artister. Och det är artister som har väldigt lite att förlora på att ta bort sin musik från Spotify. Men det här dilemmat finns ju kvar. Och det fanns ju också redan från början. När Spotify köpte rättigheterna till Joe Rogens podd. Och man började ju med att ta bort avsnitt som Spotify inte tyckte då funkade. Bland annat intervjuer med högerextremisten Alexander. Och andra. Det ska man ju verkligen vara tydlig med.
-
Avsnitt 155
·
14:34 – 14:36
·
2022-02-04
Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros
Den här sortens nya publicister kan inte förväntas hjälpa mediekonsumenten att värdera orientering utan där ligger mycket större ansvar på den enskilde mediekonsumenten. Sen kan man ju som i Spotify, eller Instagram eller YouTubes fall välja att säga att det här är en kontroversiell åsikt, här finns det mer att läsa om det. Det är ju då svaret från Spotify att de avsnitt som handlar om corona eller covid
-
Avsnitt 155
·
34:10 – 34:12
·
2022-02-04
Avsnitt 155: Stora genomgången av mediestormen kring Rogan och Pärleros
dräpande slag för svenska medier, såklart. Vad skulle de känna på det? Nej, de skulle inte känna någonting på det. Det har vi pratat om tidigare varför det inte skulle funka med Spotify för nyheter, i alla fall inte då mellan olika tidningskoncerner. Så det funkar väl uppenbarligen då med internationella medier och det gör också att Omni kan bredda sig och mycket
-
Avsnitt 153
·
15:00 – 15:03
·
2022-01-20
Avsnitt 153: kommersiell radio utveckas vidare + allt om Annika Jankells influencernätverk
Och de analyserar den, nu citerar jag här, mest streamade musiken över alla stora digitala plattformar i Sverige i realtid. Inklusive Tiktok Spotify, Apple Music, Google Music, Youtube och Shazam. Mhm. Så det är det som de då ska ha som någon sorts beslutsunderlag för att ta fram vilken musik de spelar. Det tyckte jag var lite intressant.
-
Avsnitt 150
·
10:16 – 10:18
·
2021-12-15
Avsnitt 150: P3 vänder trenden och lockar lyssnare i en radiovärld som kollapsar
att lyssna på radio i Sverige är ju i bilen och där har vi ju också sett en enorm uppgradering av teknikparken i bilarna så det är ju idag mycket lättare att lyssna på Spotify. Om man har en gammal bil som jag så är man ju liksom utlämnad åt CD-skivor eller radio men så ser det inte ut i en modern bil så det tror jag också slår väldigt hårt mot de kommersiella radiostationerna.
-
Avsnitt 127
·
5:23 – 5:26
·
2020-11-19
Avsnitt 127: Poddsverige 2020: Hur mycket omsätter poddsverige?
Jag skulle säga att Acast har varit väldigt framgångsrika under 2020. Med att plocka in stora nya poddare i sitt erbjudande. Och har också samarbetat med Spotify till exempel. Med några av sina poddare. Så jag tror att de har haft en ganska tydlig bild. Av att de ska vara de stora poddarnas plattform. Men det har ju även de här nya poddplay och poddspace. Också haft som ambition.
-
Avsnitt 124
·
11:46 – 11:48
·
2020-10-09
Avsnitt 124: Stora analysen av makthavarna på nätet - Lokaltidningens förtroendetapp under corona
att man, medan Spotify såklart är superstort så finns ju inte heller all musik. Särskilt om man har om man är född utanför Sverige eller kanske utanför Europa så finns ju inte all musik på Spotify och då är YouTube, att lyssna på, använda YouTube som musikspelare blir ju superviktigt då. Så att, det är verkligen tydligt att de använder framförallt Instagram och YouTube
-
Avsnitt 119
·
10:27 – 10:30
·
2020-07-15
Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi - intervju med Spotifys poddchef i Sverige
Vi behöver hjälpa till att öka förståelsen för. Hur utbrett Spotify är i jämförelse med till exempel Apple. Apple finns bara på iPhone-telefoner och Apple-enheter. Och bara där är det 50 procent som faller bort. Spotify finns i alla mobiler och alla enheter. Vi gör egna marknadsundersökningar med oberoende företag utifrån. Så att när Mediavisions rapporter kom ut om räckvidden i Norden.
-
Avsnitt 119
·
13:16 – 13:18
·
2020-07-15
Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi - intervju med Spotifys poddchef i Sverige
Så kan du själv sälja annonser i den. Eller ha ett företag som presenterar. Eller vad det nu må vara. Och du behåller de intäkterna. Men vad händer då? Med min pengar? Så jag som Spotify-kund. När jag lyssnar 50% på poddar. Du menar att du som premiumkund när du betalar dina 99 kronor? Exakt. Ja, de fördelas ut till... Det är royaltypengar som går...
-
Avsnitt 119
·
15:10 – 15:13
·
2020-07-15
Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi - intervju med Spotifys poddchef i Sverige
Ja, där har vi en hög grad premiumanvändare till exempel. Och det kommer sig av att Spotify funnits här länge och att många användare varit med oss från början. Men det finns allt däremellan. Spotify finns ju på vadå, 79 marknader idag. Och man kan tänka sig att det frukturerar väldigt mycket på olika marknader. Men ser ni då det här en chans för att bli bättre på annonsaffären?
-
Avsnitt 119
·
25:41 – 25:43
·
2020-07-15
Avsnitt 119: Spotifys podd-strategi - intervju med Spotifys poddchef i Sverige
Joe Rogan-värvningen där, det var ju att ni också började prata om videopoddar eller om man kallar det så. Den distributionen ska ni ju också ta över. Innebär det då att Spotify är på väg att inkludera fler format än bara ljud? Är det video-Spotify vi kommer att se här inom ett år? Nej, men det är roligt. Det skiljer sig också lite åt på olika marknader.
-
Avsnitt 117
·
5:50 – 5:52
·
2020-05-28
Avsnitt 117: Därför ritar Rogan och Spotify om poddvärlden – Paolo Roberto och medieetiken
Så att han tog ju med sin poddar och den gick då från att vara öppen till att vara exklusiv på Spotify. Sen så har vi också, det är inte bara Spotify, det finns ju också en liten tendens men absolut inte särskilt framgångsrikt där det är svenska bolag som har försökt göra samma sak, lägga sina poddar bakom betalvägg. Kommer du ihåg till exempel när Lotta Romé slutade på P4 Extra
-
Avsnitt 117
·
16:50 – 16:52
·
2020-05-28
Avsnitt 117: Därför ritar Rogan och Spotify om poddvärlden – Paolo Roberto och medieetiken
kanske där då, så vore ju det väldigt märkligt om de skulle ge upp det, tänker jag. För att det är ju det som händer här nu, gissar jag. Spotify ser att det inte bara är mer lukrativt med poddar, utan att också positionera dem väldigt mycket tydligare och gör att de blir mer intressanta för en bredare publik. De differentierar Men då kan man ju fråga sig
-
Avsnitt 117
·
22:52 – 22:54
·
2020-05-28
Avsnitt 117: Därför ritar Rogan och Spotify om poddvärlden – Paolo Roberto och medieetiken
som smögs ut lite under radarn men som jag tror påverkar Spotify väldigt mycket och också kommer påverka poddmarknaden väldigt mycket. För Spotify och Amazon har ju två helt olika strategier och helt olika syn på kunden och på hur man gör innehåll tillgängligt. Att Amazon ger sin härd
-
Avsnitt 113
·
5:16 – 5:18
·
2020-04-02
Avsnitt 113: Plattformarna som ökar under kristider – MSB om hur de ska använda sina 75 miljoner
just för att vi har satt oss i karantän utan den ökningen har varit pågående under längre tid. Och sen är de väldigt förtegna med om det faktiskt är så att det totala lyssnandet på Spotify har minskat det är såklart en väldigt känslig information i och med att de är börsnoterade och sådär om det nu skulle vara någon sån slags tendens så den är de väldigt försiktiga med. Acast har ju också gått ut och sagt
-
Avsnitt 110
·
22:50 – 22:52
·
2020-02-20
Avsnitt 110: GP förlorar var fjärde pappersläsare - så förklarar tidningen tappet
Och Peter Kafka på Vox som har hittat nyheten och avslöjat den. Han menar att ungefär 100 miljoner har Spotify betalat för det här poddnätverket. Så det är intressant då att Spotify fortsätter investera i poddnätverk. Och jag lyssnade just på en podd med Peter Kafka Recode Media som jag kan rekommendera
-
Avsnitt 102
·
22:38 – 22:41
·
2019-11-28
Avsnitt 102: Var är de unga på nätet - SR och Spotify - Obegripligt med försvunna likes på Instagram
Att ladda upp sin fil. Specifikt på Facebook. Varför är det konstigt att ladda upp den på Facebook än på Spotify? För att man laddar ju inte upp den. Du registrerar ju ett RSS-flöde. Från Sverigesradio.se för att synas på Spotify. Det är den stora skillnaden. Hade Facebook haft någon liknande funktion. Att Sveriges Television hade kunnat ta sin spelare. Som ju är inbäddningsbar för kommersiella sajter.
-
Avsnitt 71
·
2:38 – 2:40
·
2019-02-14
Avsnitt 71: Joakim Lundell gör dokusåpa på Youtube - Så många lyssnar på nyhetspoddar via Google home
som kanske rinner in till svenska poddare. Och det är ju ganska lite jämfört med andra medieslag. Men däremot så växer det väldigt snabbt och det är väl därför det är så intressant för Spotify och även för oss. Acast sålde poddannonser för 16 miljoner 2015 och de har sexdubblat omsättningen på två år. Så det är ju väldigt stark tillväxt.
-
Avsnitt 70
·
3:49 – 3:51
·
2019-02-06
Avsnitt 70: Stora analysen av Spotifys köp av poddbolag
Men här har ju Spotify uppstickaren helt plötsligt sagt att ni kommer inte vara ensamma om att försöka locka poddare och poddlyssnare. Utan nu är Spotify med i leken också. Och det är ju smart och spännande och också i linje med nästan alla de här nya förvärven som vi sett. Som ju handlar om att då försöka. Skapa och köpa in unikt innehåll som gör att folk då vill prenumerera på just deras tjänster.
-
Avsnitt 70
·
8:00 – 8:04
·
2019-02-06
Avsnitt 70: Stora analysen av Spotifys köp av poddbolag
Som upphovsperson kan skapa musik i en app som direkt distribueras ut till Spotify. Men alla de här tidigare förvärven har ju varit globala. Men här har vi då i mina ögon ett väldigt amerikanskt förvärv. Som uppenbarligen då är ett... Tänkt att höja värdet på Spotify i USA. Sen kan man säkert få effekter av det här utanför USA. Men det är ett väldigt amerikanskt förvärv jämfört med Spotifys tidigare förvärv. Men det är intressant också att de inte bara gör ljud.
-
Avsnitt 70
·
15:28 – 15:30
·
2019-02-06
Avsnitt 70: Stora analysen av Spotifys köp av poddbolag
som Spotify har att köpa bolag som då ägnar sig så att man får en vertikal integration på sin verksamhet. Jag har så svårt att se vad Spotify vinner på det här. Ta till exempel Gimlet-poddarna som är superpopulära. Jag antar att de inte, eller är det det man tänker, att man ska låsa in dem
-
Avsnitt 66
·
26:16 – 26:18
·
2019-01-10
Avsnitt 66: Aftonbladet startar kasinosajt - och alla borde prata om det
reaktioner, men 33 procent av dem är ju kommentarer för att folk har varit diskuterat och var förbannade på i det här fallet då Spotify som inte tagit ställning mot Mr. Cool som då uppmanade till pedofili i en satirisk sång, som ni kommer ihåg var en stor grej. Det finns många sätt att läsa den här topplistan på, tycker jag, som man
-
Avsnitt 29
·
4:54 – 4:56
·
2017-03-09
Avsnitt 29: Guldspade och Tim Pools trasiga journalistmetod
Nej, men när du sitter i den sortens sammanhang och diskuterar journalistpriser. Och journalistik. Min känsla är ganska sällan man blir överraskad som... Jag kommer ihåg första gången jag öppnade Spotify. När jag insåg så här, men det här finns ju all musik i hela världen. Och den finns som ett klipp. Inte som Napstet, för jag var tvungen att vänta sju minuter. Utan jag kunde lyssna på all musik i världen direkt.
-
Avsnitt 6
·
26:40 – 26:43
·
2016-05-20
Avsnitt 6: Betalväggsstrategi och viralklippshäleri
av svenskarna 16–25 år lyssnar på radiostationer på nätet. Så det är en väldigt liten andel. De flesta lyssnar på musik, 94 %. De flesta av dem gör det via Spotify. Poddradio, 16–25 år, bara 20 %. Det känns som att det har ökat mycket. Nu kommer väl en ny i höst. Då kan man tänka att den blir lite uppskriven.
-
Avsnitt 443
·
27:58 – 28:00
·
2026-05-21
Därför lämnar profilerna SVT – och varför DN:s Edvin-satsning spårade ur
Vlog. Nej, vlogg är ju när du dagboksfilmar. Ja, okej. Jag vet inte vad vi ska ha för namn. Det kanske är voddar som vi ska ha då. Voddar. Ja, men det är ju det som Spotify också har satsat mycket på. Det har vi pratat om. Och hur det har smittat över sig på YouTube. Att lyssnandet på YouTube är ju enormt stort. Mycket större än vad man kanske förstår.
-
Avsnitt 329
·
40:08 – 40:10
·
2026-02-05
SVT:s nya strategi, newsfluencers, badfluencers och statsministerns podd
som går från Perfect Day och apropå att vi pratade om Perfect Day och hur de tappar allt fler profilpoddar till just Schibsted-ägda Podmy. Jag tror att de börjar i Gynningeberg på Spotify och har nu vandrat från Perfect Day till Podmy där den ska bli reklamfri och ges också ut som en reklamfinansierad version med samma
-
Avsnitt 327
·
21:22 – 21:24
·
2026-01-22
Fajten om eftermiddagstittaren mellan TV4 och SVT
alltså som upphovsperson och jag gissar också som plattform så kommer du behöva ha koll på de här frågorna och det är klart att om en musikfil innehåller en vattenmärkning att här finns det AI-genererat, då är det ganska lätt för Spotify till exempel att lägga den lilla ikonen på den låten. Sen är det ju upp till lyssnaren att bedöma om man vill lyssna eller inte. Sen så den andra delen är ju att det finns ju en ganska tydlig rörelse mot att skydda upphovsrätten mer
-
Avsnitt 326
·
8:06 – 8:08
·
2026-01-14
AI-låten på plats ett och miljonkostnaden SVT, och nya satsningar för Podme och Therese Lindgren
genom att skapa grafik och illustrationer med hjälp av AI i flera år. Och det var intressant när jag hittade det för då så kände jag igen estetiken i de här klippen. Vi tittar ju på det när man kollar på den här låten på Spotify så finns det ett litet klipp som loopas. Du har sett ett videoklipp som en musikvideo. Ja. Och den är ju exakt den estetik som Niklas Engvall har använt tidigare.
-
Avsnitt 298
·
37:25 – 37:28
·
2025-05-15
Traditionella medier står starka i Mediebarometern - döljs av ett digitalt glapp
Jag vet inte om du har noterat att man kan se fullängdsprogram där? Mycket tack för att du skickade länken. Jag har aldrig sett det tidigare. Det var ju lite spännande att se hur de... hur det kändes att titta på TV på Spotify. Ja, och det tror jag många andra tänker också och de offentliggjorde data på det då och att de fick totalt 500 000 tittare. Och då är det ju, vet jag faktiskt inte hur de räknar tittare.
-
Avsnitt 276
·
16:14 – 16:16
·
2024-12-05
Bonnier går ihop med NWT men snuvas på Berlingske + allt om årets wraps från Spotify, Tiktok och Youtube
Nu är det true crime som växer starkt här. Och de mest spelade poddarna totalt då, inte bara de nya är ju P3 Dokumentär, Fallen ni aldrig glömde, Rättegångspodden, men sen också Joe Rogan Experience ligger fyra som den mest spelade podden på Spotify i Sverige. Det tycker jag är spännande. Ja, det är väldigt speciellt. Att man lockar mer än P3 Krim och Svenska brott och Framgångspodden, ursäkta. Men det är ju lite annorlunda mix också här
-
Avsnitt 272
·
26:08 – 26:10
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Ja, alltså Joe Rogan är ju den största och det var ju alldeles sent. Jag vet inte om du såg hur Daniel Eks blandades in i det där? Såg du det? Nej, det gjorde jag inte. Daniel Ek eller Spotify har ju köpt exklusiva rättigheter för Eurovision. Du kommer ihåg det? Absolut. Jag tror att vi pratade om att det var 200 miljoner dollar som de betalade för att han skulle flytta in i Spotify och det var ju också där som det utvecklades videoformat
-
Avsnitt 270
·
18:18 – 18:21
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
Ja, eller algoritmen, tänker jag. Och det är väl lite Googles fördel gentemot till exempel Spotify eller Apple Podcaster, att den här discovery-abilityn är väldigt låg i Spotify. Det är svårt att hitta nya poddar i Spotify och även i Apple Podcaster, medan Google har ju med algoritmen. Det här var ju styrkan till varför YouTube har blivit så otroligt framgångsrika på video, exceptionellt bra, inte lika bra som TikTok,
-
Avsnitt 269
·
0:16 – 0:20
·
2024-10-17
Fler svenska digitala medieföretag som växer
En undersökning som kom här i somras som visar då att YouTube är den mest använda poddlyssnarplattformen i USA. Och det säger då att 31 procent säger att de använder YouTube för att lyssna på poddar. Följt av Spotify 21 procent och Apple 12 procent.
-
Avsnitt 269
·
29:14 – 29:16
·
2024-10-17
Fler svenska digitala medieföretag som växer
Och vi får väl se hur det där utvecklar sig. Jag är mer fascinerad över YouTubes framfart generellt här då. Och hur många år det tar innan de toppar och gör egna poddrapporter. Så som Spotify då har gjort de senaste åren. Ja, men precis. Det sista här är väl vi har ju gjort Poddsverige i många år. Där vi går igenom hela Poddsverige. Så lyssnandet sitter och funderar nu på hur vi kan