Sök i Mediepodden
Sökresultat
21988 träffar för “Vi” (sida 31)
-
Avsnitt 45
·
26:06 – 26:08
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
göra det till en demokratisk organisation. Och så ser det ju ut i Sverige och då kan man ju tänka sig hur det ser ut i andra länder, det vill säga ungefär tio gånger värre. Och vi har ett styrelserum i Fifa med styrelsemedlemmar som är vita äldre män som sitter där och bestämmer att vi ska spela fotbolls-VM i Ryssland
-
Avsnitt 45
·
31:32 – 31:34
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
Ni vill som sagt nå, ni vill växa och nå 300 miljoner. Kan man göra det bara genom att vara Forza-fotog? Ja, det tror jag absolut. Om vi har resultat för alla fotbollsmatcher i hela världen så tror jag vi kan nå 300 miljoner användare. Sen är frågan om vi lyckas med det eller inte. Om jag förstår det rätt då, så säger du
-
Avsnitt 45
·
32:02 – 32:04
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
ni därmed en slags samlingsplats för det här. Egentligen så låter det ju som att ni är tillbaka där ni var innan 2012. Ja, det är lite ångestframkallande. Nej, men skillnaden är väl egentligen att vi datamässigt försökte samla in alla artiklar, vilket via algoritmer och så vidare, vilket är ganska svårt. Men jag hade ju sett att vi kanske hade journalister på tidningar som pushade
-
Avsnitt 45
·
33:30 – 33:32
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
annars kommer inte gästerna komma tillbaka. Men hur gör man det? För att du är inte ensam här. Giro är ganska få, ni är ju några fler. Det är ju bra att vi är 34 personer. Så det handlar ju om att hela tiden ifrågasätta vad kan vi göra bättre. Så ett sätt att bli bättre, det är ju att täcka fler ligor. Så vi täcker 500 ligor idag och nu har vi som mål att täcka 50 000
-
Avsnitt 45
·
42:16 – 42:18
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
en analys baserat på det. Så de borde ju tycka att det här är intressant. Om fem år framöver då, fem år bakåt börjar ni fem år framåt, vad är ni då? Förhoppningsvis så täcker vi 50 000 ligor istället för 500 ligor och vi jobbar med flera tusentals klubbar som skapar innehåll i vår plattform och vi har redan visat exempel på
-
Avsnitt 44
·
6:06 – 6:08
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
Eller varför hade inte den här familjeapoteksbranschen? som ni förvärvade då? Kommit längre? Jag menar apoteksbranschen var ju ett monopol fram till 2010 kan vi säga. Så därför var det ju att innan dess fanns det ju ingen drivkraft att driva någon internetförsäljning. Om man är ett monopol
-
Avsnitt 44
·
18:10 – 18:12
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
Jag känner en viss oro för att med allt ifrån Apotea till när jag var på Adlibris att kommer vi förstå när någon annan kommer in och utmanar oss? Eller kommer vi då vara den här gamla som är den trötta? Så jag tror att det där är det är en absolut en stor utmaning för alla
-
Avsnitt 44
·
31:49 – 31:50
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
och allting är idag mycket mer sammanflätat än det kanske har varit tidigare. Jo, men då tror jag så här att då kan man ju se på apoteken, där är det ju så att det finns ju en väldig massa regler för hur vi som apoteksföretag får agera på marknaden. Till exempel vi måste sälja receptbelagd medicin till alla som vill.
-
Avsnitt 44
·
32:06 – 32:08
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
receptbelagd medicin till alla som vill. Vi kan inte neka kunder vi måste göra en väldig massa regler vi måste sköta det på ett säkert sätt. Vi måste olika så här. Och då har man ju från samhällets sida satt upp en väldigt tydligt regelverk och sen kan vi som kommersiell aktör vara i det landskapet.
-
Avsnitt 44
·
32:12 – 32:14
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
vi måste göra en väldig massa regler vi måste sköta det på ett säkert sätt. Vi måste olika så här. Och då har man ju från samhällets sida satt upp en väldigt tydligt regelverk och sen kan vi som kommersiell aktör vara i det landskapet. Och det är klart att jag tror på tydliga bra regleringar
-
Avsnitt 44
·
35:00 – 35:02
·
2017-07-12
Avsnitt 44: Marknadsstörare - Apotea
ska ju spela på samma villkor. Vi ska ju självklart ge lika bra och kvalificerad rådgivning och medicinerna som man gör på ett fysis apotek. För att annars är det annars spelar vi inte på samma villkor. Och då hade det blivit konstigt. Men det gör vi ju idag. Och alla blommor kan blomma. Det där är en intressant tanke.
-
Avsnitt 43
·
18:03 – 18:04
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Idag är det många bloggare som har gått från att vara ganska glad, naiv och tacksamma. Åh, får jag blogga för L? Åh, vill Sköna hem ha mig? Man är smickrad. Till att förstå att... Ja, fast det är ju vi som... Vi är ju deras trafik. Vi är ju deras... Vi är ju jätteviktiga för dem. Det är inte vi som ska vara tacksamma. Men har du exempel på det där, vad ska man säga, traditionella medier har känt sig...
-
Avsnitt 43
·
19:53 – 19:55
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Ja, alltså jag gillar det uttrycket. Det är ju inte så jag tänker. Men samtidigt, ja, lite grann. Vi vill följa riktiga personer. Vi vill följa människor. Och i en tidning så... Skribenter är utbytbara. Chefredaktörer byts ut. Det är svårt att behålla, tycker jag, en tidningsidentitet över åren.
-
Avsnitt 43
·
38:53 – 38:55
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Vilket kan vara otroligt frustrerande. Det är sån häxjakt på bloggare. Man får inte göra fel. Man får inte annonsmärka fel. Och det är självklart att vi ska inte annonsmärka fel. Vi ska inte fuska. Det är jätteviktiga saker. Men det är som att det har vuxit. Fram nån slags känsla av att väldigt många läsare. Tycker att det är omoraliskt och orimligt.
-
Avsnitt 43
·
41:01 – 41:02
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Det är ju inte som att jag bara går ut heller och pekar. Och får vem som helst. Det är ju väldigt många företag. Otroligt nog som fortfarande säger. Vi har ingen budget för. Samarbete i sociala medier. Vi jobbar inte så. Vi jobbar med tv-reklam. Stora företag. Som är etablerade. Som fortfarande inte ens har förstått den grejen. Då är det ju svårt att samarbeta med dem.
-
Avsnitt 42
·
33:05 – 33:07
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
Så det blir väl en skön sommarlyssning. Förhoppningsvis på en. Varm sandstrand. Eller kallglass i handen. Det får vi hoppas. Och vi kommer ju höras varje vecka fram till. Ja vad blir det kan bli på mitten på augusti. När vi är tillbaka igen med vanliga typen av samtalspodds avsnitt.
-
Avsnitt 41
·
15:53 – 15:54
·
2017-06-14
Avsnitt 41: Medieutredningens död och journalistinfluencerns stöd
Jag har väldigt svårt att se att det skulle förändras någonting under nästa år. När det är valår. Då kommer alla vilja sitta still i båten och inte tjafsa om 500 miljoner hit eller dit. Men vi släpper i alla fall i den här podden så länge då. Ja, det gör vi. Jag tror att vi kommer kunna återkomma till det. Och kanske med Vad var det vi sa. Vi har en partner som heter Burt som är Göteborgsbaserade.
-
Avsnitt 40
·
32:25 – 32:27
·
2017-06-08
Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?
behöver vi vara och desto mer selektiv människor måste vara desto större betydelse får de individuella intressena och motivationen och förmågor för vi måste välja så mycket tydligare när det finns så många källor det finns så mycket att ta till oss. Och då väljer man väl utifrån fördomen kanske eller förmågan
-
Avsnitt 39
·
10:18 – 10:20
·
2017-05-18
Avsnitt 39: Spotify för nyheter och Qvibergs Metro-krasch
offentligt finansierat i den största medieägaren med Sveriges Television och Sveriges Radio. Sen så är det mycket stiftelser typ Mittmedia. Och sen har vi en börsnoterad koncern i Schibsted och sen så har vi familjeföretag. Det finns flera familjeföretag men det största är ju Bonnier och tidigare också Stampen.
-
Avsnitt 39
·
23:56 – 23:58
·
2017-05-18
Avsnitt 39: Spotify för nyheter och Qvibergs Metro-krasch
väl. Och det finns ju inte riktigt något syfte med längre och där kan man fundera över framtiden också. Vilken poäng finns det att vi har ledarsidor överhuvudtaget längre. Att det utrymmet för, mediepåverkan ska finnas. Och det handlar egentligen
-
Avsnitt 39
·
34:10 – 34:12
·
2017-05-18
Avsnitt 39: Spotify för nyheter och Qvibergs Metro-krasch
Spotify för nyheter. Det är i alla fall den bilden som jag har fått fram när jag har pratat runt med några mediehus i Sverige. Det kanske inte är så långtgående som vi trodde. Eller? Har du någon annan känsla? Nej, men det tror jag inte. Men snarare är det väl precis som du säger, att de flesta till exempel om vi pratar om Mittmedia
-
Avsnitt 39
·
43:48 – 43:50
·
2017-05-18
Avsnitt 39: Spotify för nyheter och Qvibergs Metro-krasch
Det var allt vi hade för idag. Vi gör ju som vi gjorde förra veckan att vi kommer lägga ut lite kortare medienyheter på mediepodden.se för den som vill hålla koll på saker vi snubblat över veckan och tycker är värt att ha kännedom om. Det kan ju till exempel vara Svenska institutets blocklista
-
Avsnitt 38
·
18:04 – 18:06
·
2017-05-12
Avsnitt 38: Kents nya mediesatsning och mediernas raljerande om icke-prenumeranter
Sveriges Televisions och Sveriges Radio innehåll på nätet. I övrigt så är det ju på något sätt som att vi mediekonsumenter har blivit på ganska kort tid då blivit så vana vid att vi alltid kan ta del av det så att vi förutsätter det. Och när det nu börjar tas ifrån oss så anser vi att det varar en
-
Avsnitt 38
·
43:24 – 43:26
·
2017-05-12
Avsnitt 38: Kents nya mediesatsning och mediernas raljerande om icke-prenumeranter
hur det ser ut idag så är ju det videoinnehåll som drivs där är ju väldigt annorlunda från det som finns på till exempel Netflix eller SVT. Alltså att det är som vi pratade om mycket mer likt AJ Det är mycket klipp från AJ+. Eller det är Explanatories. Eller det kan också vara ganska låg
-
Avsnitt 38
·
45:18 – 45:20
·
2017-05-12
Avsnitt 38: Kents nya mediesatsning och mediernas raljerande om icke-prenumeranter
att skapa informerad samhälle när det är så de har skrivit eller Marcus Zuckerberg har skrivit. Det har hänt det senaste halvåret bara att de tar ett allt större kliv till att vi är om vi ska vara internet för människor så måste vi också ta ett större ansvar och bli så att säga mer publicister än bara en teknik leverantör.
-
Avsnitt 36
·
0:58 – 1:00
·
2017-04-28
Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles
Vi ska presentera varandra också. Jag är Olle Ridbom. Till vardags kommunikationschef på Norstedts och Rabén &. Sjögren. Och jag är Emanuel Karlsten. Och jag, du kan kalla mig journalist. Nu drar vi igång. Vi har gjort en liten rundringning, kan man säga så?
-
Avsnitt 35
·
0:35 – 0:36
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
Och jag är samma person hela tiden. Emanuel Karlsten och är journalist. Det kan man väl enklast sammanfatta mig som. Ska det räcka då? Nu kör vi igång. Nu kör vi.
-
Avsnitt 35
·
0:58 – 1:00
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
Vi ska ju göra den här podden lite av en vårstädning. Har du kallat det. Vi har haft flera. Stora ämnen som har tagit väldigt mycket tid. Vilket gjort att många små ämnen inte fått lika mycket utrymme. Och det finns ju en del som har hänt. Under de här senaste veckorna som verkligen borde få utrymme.
-
Avsnitt 35
·
17:10 – 17:12
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
för 15 år sedan. Så det är klart att svaren blir väldigt formade av sin tid. Och det som jag tror då, om man tittar idag så är det klart att och det var ju det vi pratade mycket om förra avsnittet när vi dissekerade mediearbetet kring terrordådet att det fanns mycket att diskutera, dissekera och ifrågasätta kring mediernas bevakning. Men att
-
Avsnitt 35
·
27:04 – 27:06
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
många publicister och där vi då valde att köpa trafik. Det puffade för ett av våra avsnitt hos andra publicister och så fick vi trafik då. Rätt trafik är hela konceptet. Att det är en publik som har rätt beteende. Det är väl det som man byter till sig.
-
Avsnitt 35
·
38:34 – 38:36
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
sitt blå TV. Ändå har TV4 inte agerat förrän nu. Så det där tänker jag att vi kan vi vet lite mer om det. Det är bara en nyhetsflash. Så kan vi kanske gräva ner oss lite djupare i det. Prata vidare om vad det här betyder. Det är magkänsla i allt det här. Vad är det det betyder? Vad skulle du säga? Det är klart att det här har påverkat
-
Avsnitt 35
·
40:38 – 40:40
·
2017-04-20
Avsnitt 35: Nuggets, Aftonbladets TV-lyft och hur stor Springare-gruppen är - egentligen
på Titanic, inte isberget. Ja, det känns så att det här får vi dedikera en mycket längre del av Mediepodden till. Ja, absolut. Vi sätter streck för Mediepodden denna gång. Vad härligt att ni lyssnade. Fortsätt höra av er till oss med tips och kommentarer och hejarop eller kritik.
-
Avsnitt 34
·
0:30 – 0:32
·
2017-04-13
Avsnitt 34: Mediernas hantering av terrorattacken i Stockholm
Där vi har tagit på oss uppdraget att beskriva, analysera och försöka sätta ord på en medieförflyttning som skett. Vad är ens medier idag? Har ju varit en löpande, fråga som vi haft. Genom alla avsnitt som vi har gjort. Och den här veckan har det ju varit särskilt tydligt. Tycker jag i alla fall. Hur svårt det är att sätta fingret på det.
-
Avsnitt 34
·
18:28 – 18:30
·
2017-04-13
Avsnitt 34: Mediernas hantering av terrorattacken i Stockholm
sanningskriteriet betydligt viktigare. Kan man som medie ta steget tillbaka och säga att vi väntar, vi vill göra analysen eller vi vill bara skriva om det som är bekräftat. Alltså på bekostnad då av att man inte är först. Du köper inte den
-
Avsnitt 34
·
30:58 – 31:00
·
2017-04-13
Avsnitt 34: Mediernas hantering av terrorattacken i Stockholm
Ja men vi kan väl ta det förra vi hade då. Vilka startups kan förändra mediebranschen? Det är väl ett fenomenalt bra exempel. Bra riktig klickis. Och sen bestämmer vi budget då. Vi avsätter 5 000 för det här. Okej, 5 papp. Man betalar bara för de här användarna som man faktiskt får. Det är ju inte som på banners att man betalar för
-
Avsnitt 34
·
44:22 – 44:24
·
2017-04-13
Avsnitt 34: Mediernas hantering av terrorattacken i Stockholm
köper den biljetten nu. Så gör det. Och så får vi väl tacka för oss den här gången Ola? Ja, tack Emanuel. Och tack Benvid Hansen som klipper ihop vår podd också. Vi hörs nästa vecka.
-
Avsnitt 33
·
18:24 – 18:26
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Då hjälper det inte att det finns en liten central stab i Sundsvall. Som försöker i inledande skede hyra in frilänsare. Som täcker en ort. Utan där behövs det en tydligare publicistisk idé. Vad ska vi göra? Det är någonting med semantiken. Om du sluter ögonen. Och så säger jag lokaltidning. Vad tänker du då?
-
Avsnitt 33
·
20:54 – 20:56
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Nu kommer vi till min andra fråga kring det här. Och det handlar ju egentligen om läsaren. Och betalningsviljan. Vi gick igenom betalväggar. Förra episoden av Mediepodden. Och 119 kronor. Det är ju väldigt dyrt per månad. För att då som News ska ta.
-
Avsnitt 33
·
21:51 – 21:53
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Det finns ju utrymme i plånboken för ytterligare en betaltjänst. Som då ska bevaka ditt samhälle. Askersund då. För att ta att nu finns det en av dem. Men vi låtsas Ask. Askersund. Som jag har sådana starka känslor för. Och så binder jag upp mig på det utan att veta hur mycket bevakning det blir. Om den blir bra.
-
Avsnitt 33
·
36:42 – 36:44
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
att få in ny trafik som du säger. Som har högre kvalitet än också Facebook och Google-trafik. Men det har ju gått snabbt ändå. Från att vi hade väldigt mycket startsidigtrafik för 10-15 år sedan. Där man skrev in webbadressen till sin lokaltidning från när man idag
-
Avsnitt 32
·
50:48 – 50:50
·
2017-03-31
Avsnitt 32: Den stora genomgången av svenska tidningars betalväggar
Inte minst för att de har gjort bra analyser av hur ord och fenomen har förändrats i tid och hur vi hade till exempel Sverigebilden. Hur har den förändrats över tid. Men de är inte bara omvärldsbevakade. Jag tycker det var intressant. Jag noterade att de bevakade
-
Avsnitt 32
·
52:18 – 52:20
·
2017-03-31
Avsnitt 32: Den stora genomgången av svenska tidningars betalväggar
avsnittet. Det kändes svårt att liksom hasta igenom det här och bara göra en quick fix på alltihopa. Nej, men verkligen. Väldigt roligt med den oerhört kvalitativa responsen som vi fått. Jag är ödmjuk inför hur mycket som görs och tänks och hur långt vi ändå har kommit. Spänd också på att komma ännu längre såklart.
-
Avsnitt 32
·
52:24 – 52:26
·
2017-03-31
Avsnitt 32: Den stora genomgången av svenska tidningars betalväggar
Nej, men verkligen. Väldigt roligt med den oerhört kvalitativa responsen som vi fått. Jag är ödmjuk inför hur mycket som görs och tänks och hur långt vi ändå har kommit. Spänd också på att komma ännu längre såklart. just i det journalistiska medielandskapet. Fortsätt hör av er till oss i Finns på Mediepodden.
-
Avsnitt 31
·
0:11 – 0:14
·
2017-03-24
Avsnitt 31: Medlemskap och betalväggar – vad räddar tidningarna och vem döljer sig bakom Jockiboi?
Vi ska prata om två saker som är vitt skilda den här gången. Det ena är betalväggar som det känns som att vi behöver komma lite till botten kring. Vi behöver avgöra vad vi tycker om det. Är du med på det Olle? Vi gör ett försök. Det är en komplex och evig fråga. Så känns det, men jag är beredd att lägga det på altaret för det här poddavsnittet. Och så ska vi prata om en annan grej.
-
Avsnitt 31
·
4:31 – 4:32
·
2017-03-24
Avsnitt 31: Medlemskap och betalväggar – vad räddar tidningarna och vem döljer sig bakom Jockiboi?
Det vill säga, du betalar aldrig direkt för en enskild artikel utan du betalar för paketeringen eller för en helhet eller för distribution. Optimistiskt också kan man väl kanske argumentera att det vi ser idag. Alltså som jag känner igen också från dagstidningar och tidningar som jag har varit på besök på där man tittar just på konvertering som ett mått på
-
Avsnitt 31
·
42:23 – 42:24
·
2017-03-24
Avsnitt 31: Medlemskap och betalväggar – vad räddar tidningarna och vem döljer sig bakom Jockiboi?
Och det var allt för Mediepodden denna gång. Vi tackar Meltwater och Strossel. Och tackar dig också, Olle. Tack, Emanuel och Ben V Hansen. Vi hörs nästa gång. Hej!
-
Avsnitt 30
·
1:46 – 1:47
·
2017-03-17
Avsnitt 30: Det orubbade förtroendet för medierna och Sveriges självbild
Frida Edman, direktor från Mediedagarna. Hon är ju i Göteborg. Som är här i Göteborg. Hon är där och rapporterar. Och kanske också hämtar hem någonting till Mediedagarna i september. Vi får väl se. Mega är ju partner till denna podd. Och vi ska väl i samband med det också säga att det finns fortfarande early bird-priser. Till den som vill köpa sig en biljett. Och det kommer bli grymt. Kanske inte lika grymt som SS6V.
-
Avsnitt 30
·
2:04 – 2:06
·
2017-03-17
Avsnitt 30: Det orubbade förtroendet för medierna och Sveriges självbild
Och det kommer bli grymt. Kanske inte lika grymt som SS6V. Men lite mer svenskt. Och det är väl det som är. Vår nisch här va? Vi försöker göra ett veckoligt SS6V. Kan vi sammanfatta det? Det är mediepodden. Jag skulle inte vilja spänna bågen så långt. Däremot så är vi väl liksom den här. Det är vi som är konferensbakfyllan kanske. Haha.
-
Avsnitt 30
·
27:04 – 27:06
·
2017-03-17
Avsnitt 30: Det orubbade förtroendet för medierna och Sveriges självbild
här. I USA är det ju riktigt uselt och i många andra länder internationellt så är förtroendet för alla samhällsinstitutioner på väg ner. Men vi är inte där ännu i Sverige. Vårt system bärs fortfarande under armarna av en slags tyst majoritet eller i alla fall en tystare majoritet. Men det är ju det som är
-
Avsnitt 30
·
32:36 – 32:38
·
2017-03-17
Avsnitt 30: Det orubbade förtroendet för medierna och Sveriges självbild
och ett, ja i och för sig, förvisso högljutt debattlag från majoriteten, men ett ganska litet debattlag som representerar majoriteten då. Jag tror att vi aldrig kommer att, i modern tid i alla fall, återse det enade samhället som vi har haft tidigare, där det finns en stor gemensam berättelse, utan att vi går mot en fragmentiserad värld