Sök i Mediepodden
Sökresultat
21988 träffar för “Vi” (sida 79)
-
Avsnitt 184
·
13:21 – 13:24
·
2022-10-12
Avsnitt 184: Svenskarna och internet - den stora mediegenomgången
Men det är ju inte det här vanliga sociala mediet som med väldigt hög daglig användning längre. Och där har vi sett en tendens under flera år av att vi ser att de yngsta lämnar då. Vi var inne på det lite tidigare, men vi ser ju det här även fortsatt i år, att 12-15-åringar så minskar man ju veckoanvändningen då, minskar det 7 procentenheter. 71% av 12-15-åringarna är inne varje vecka. Vi ser även minstingen ske,
-
Avsnitt 183
·
5:36 – 5:38
·
2022-10-06
Avsnitt 183: allt om årets digitala makthavare - från Emil Henrohn och Sverigedemokraterna till The Typical Jag och Nocco
Jag tror att det började med att man gjorde musik va? Var det inte det? Det var liksom en vanlig grej att alla som hade inflytande skulle släppa låtar. För det var musikförlagen duktiga på att se att här kan vi tjäna pengar, så vi gör en låt till dig och så autotunar vi i rösten och så kör det. Och sen var det ju böcker som ju alla skulle släppa det ett tag. Alla skulle ha biografier över något tufft eller över livet i allmänhet.
-
Avsnitt 180
·
25:12 – 25:16
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Vad blir den största skillnaden i invandringspolitiken? Den kommande mandatperioden. Kan du säga det redan nu? Nej, jag kommer inte kommentera någonting kring det. Nu har vi haft några månader där vi har dansat efter er pipa. Och er i medias pipa. Och varit på era debatter. På era tidpunkter, mera debattordningar. Och era uppställningar och så vidare. Och era frågor.
-
Avsnitt 179
·
28:08 – 28:10
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
Nej, och jag är inte säker på att det är ett av kriterierna och journalistprisets förnyarklass heller. Och jag vet inte hur mycket det förnyar. Men man kan ju fortsätta bredda på det. En som jag tycker är väldigt intressant, som vi inte pratar om så ofta och som vi nog ska ha med när vi pratar om Pure Players, det är Newsworthy. Svårt att säga på svenska. Men som är ett gäng svenska datajournalister. Jens Finnes som startade och som är superduktiga på att
-
Avsnitt 172
·
15:38 – 15:40
·
2022-06-09
Avsnitt 172: DN:s rekordsiffror, Svd:s eventuella död och ny mediecensur
Sverige för första gången då. Någon typ av innehåll nästan får man säga på internet. Så det gör ju att man inte kan komma åt till exempel Russia Today och Sputnik. Och det där har vi pratat om och vi har också haft en intervju med digitaliseringsministern. Och nu är det alltså klart att det är tre nya ryska medier som ska blockeras i EU. Och då är det medier som vi nu har
-
Avsnitt 165
·
3:42 – 3:47
·
2022-04-21
Avsnitt 165: Svenska Facebookgrupper peakade under pandemin för att sedan rasa
Av de öppna svenska Facebookgrupperna som möjligt där. Och då få en slags bred bild av hur interaktionen på just Facebookgrupper har sett ut. Och när vi gjorde det då så ser vi ett rätt intressant mönster. Vi får dela den här för våra patrons också, den här datan. Så att ni kan följa med och titta på den här också. Men man kan väl sammanfatta det så här att vi hade ett slags före och efter pandemin.
-
Avsnitt 160
·
5:44 – 5:48
·
2022-03-17
Avsnitt 160: Har medieintresset för Ukraina svalnat?
För det såg vi väldigt snabbt med pandemin. Man nådde en slags peak väldigt snabbt. Alla tidningar slog rekord i besök. Men det var liksom ingen puckel som låg kvar väldigt länge. Och då ville vi se nu då om vi hade nått den puckeln. Så jag har ju tagit ut lite data från Facebook, Instagram och även hur många artiklar som har skrivits på internet
-
Avsnitt 159
·
0:57 – 1:00
·
2022-03-10
Avsnitt 159: Krig och mediekrig - vilka gynnas?
Ja, det finns många likheter. Jag tror att det kanske finns likheter också mellan hur medierna har hanterat det här kriget. Och hur man hanterade coronapandemin i början. Vi kanske kan komma till det senare, eller så gör vi inte det. En skillnad då, om man pratar om kriget och pandemin, är ju att det är aktörer här. Det tänkte vi väl börja prata lite grann om. Propagandadelen av kriget.
-
Avsnitt 149
·
10:28 – 10:30
·
2021-11-18
Avsnitt 149: Så går det för Omni, Breakit, Sweclockers och andra svenska pure players
har varit en stor belastning för dem men det ser ut som att de har gjort något stort inköp eller gjort någon satsning som gör det här enorma minusresultatet. Möjligtvis att det är pandemin som har påverkat dem. Ja, det vet vi inte. Så det ska vi nog inte spekulera i men i övrigt så håller jag med dig. Det har varit ett bra år. Men som jag sa, om ni visar plusresultat för första gången. De har snart funnits i fem år. Det är ju en fantastisk utveckling
-
Avsnitt 147
·
5:24 – 5:27
·
2021-10-21
Avsnitt 147: Så gick det för influencer marketing 2020 - är branschen död?
Det är där de nya användarna, mediekonsumenterna, tittarna. Det är där de finns. Att det här inte har ökat med. Det tyckte jag var lite överraskande när jag gjorde den här sammanslagningen. Ja, alltså vi kan väl dela det här Excel-arket som vi har. Vi delar det till våra patrons så man kan få titta i den här. I all data själv då. Men det man kan se där är ju att det är väldigt olika. Det är ju inte så att alla bolag ökar 2% såklart.
-
Avsnitt 147
·
17:36 – 17:38
·
2021-10-21
Avsnitt 147: Så gick det för influencer marketing 2020 - är branschen död?
Alltså varför har vi egentligen exkluderat dem? Och vad är helt plötsligt då influencer marketing? Kan man ju börja fundera. Det är reklam, man gör det på en ny plattform och så är vi lite fascinerade över det. Så försöker vi komma på ett nytt ord och så kallar vi det influencer marketing bara. Nej men det är det där marketing begreppet som är ju lite vilseledande då kan man tycka. Och det kommer nog bli ännu mer vilseledande i framtiden därför att
-
Avsnitt 142
·
37:27 – 37:30
·
2021-06-10
Avsnitt 142: Cissi Wallins avbön ett eko av mediehistoria
Så antingen då så tycker man att vi inte gör kvalitetsjournalistik och då kan man fråga sig varför fortsätter och lyssna vecka efter vecka. Eller så är man bara en lat jäkel. Och tycker man Patreon is worked så kan man sw swisha. Det säger vi sist i varje avsnitt. Och vi säger det väldigt snabbt eftersom att vi hellre vill att man ska gå in på Patreon. Numret är 123 622 0271. Det är svårt att hänga med, men så är det. Vi vill helst ha någon på Patreon.
-
Avsnitt 141
·
0:30 – 0:38
·
2021-05-28
Avsnitt 141: Sveriges Radio och Ekots motstånd till att granskas
Vi är tillbaka Olle efter ett extra avsnitt som vi körde förra veckan. Det var uppskattat tror jag. Och roligt att kasta in ett sånt. Men nu blir det lite mer normalt. Vi kanske ändå ska börja där vi slutade. För det finns ju fortfarande mycket att säga om det där.
-
Avsnitt 133
·
11:14 – 11:21
·
2021-02-18
Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen
Och på TikTok är det väl snarare Cosper View egentligen. Eller mill views. Då views och impressions är definierat lite som samma sak just nu på plattformen. Så vi räknar alltid som, vi kallar det för CPM fast CPMV också. Och sen CPC, Cosper Click. Vilket är betydligt mycket svårare att göra i organisk marknadsföring på TikTok. I och med att det inte finns direkt. Länksmöjligheter utifrån plattformen via till exempel influencers egna posteringar.
-
Avsnitt 130
·
2:10 – 2:13
·
2021-01-07
Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin
Delningar, kommentarer på Twitter, Facebook, Reddit också, Pinterest och så vidare. Jag tycker att det här är en sån intressant genomgång. För vi har gjort den här alla år som vi har sänt Mediepodden. Vi är väl inne på det femte året nu. Och där är det ju, tycker jag, så tydligt. Dels så ser man över vilka ämnen som har förändrats. Alltså vad som funkar i sociala medier.
-
Avsnitt 129
·
1:40 – 1:44
·
2020-12-17
Avsnitt 129: Stora genomgången av Svenskarna och internet
frågan. Och därför så är det ju såklart viktigt även för en mediepodd att djupdyka i. Det är ju väldigt många som har pratat om det. Men det är också en väldigt omfattande undersökning. Så att vi kan väl välja ut det som vi tycker är intressantast. Och det vi tror är mest intressant för våra lyssnare. När vi pratade om det här förra mediepodden. Då var vi lite tveksamma till om coronaeffekten skulle synas här.
-
Avsnitt 129
·
10:40 – 10:42
·
2020-12-17
Avsnitt 129: Stora genomgången av Svenskarna och internet
tidigare kan vi känna. Men det är väl också därför som jag tog upp det utifrån att du tyckte att det var förundrande att jag accentuerade det här med att tv offline fortfarande var störst. Vi kan ta den sista då, det är ju lyssning. Då har vi tittning, läsning och lyssning. Och då är det ju såklart radio och podd och alla de där grejerna. Och då är det också intressant att där har vi sett
-
Avsnitt 128
·
23:02 – 23:04
·
2020-12-04
Avsnitt 128: varför pratar alla om Bulletin - men ingen om Therese Lindgren?
Verkligen. Och som sagt, jag är jätteimponerad av vad de gör. Och som sagt att de tillåts göra fel och att de lär av det och publika öppna med det och säger att det blir fel, vi ska göra bättre och så går vi framåt. Det här har hållit på länge. De var ju väldigt tidiga ut. Jag tror att det var på Twitter man började och gjorde lite testballonger hit och dit. Jag har genom åren tyckt att
-
Avsnitt 107
·
2:02 – 2:05
·
2020-01-23
Avsnitt 107: allt om domen mot Lamottes Facebook-postning
Nej, jag tycker att det känns mest renhårigt att inte göra det. Så vi kallar honom Näthatsgranskaren bara i generella... Han får den titeln här nu när vi pratar. om honom vidare då. Den föreningen, by the way, ska vi säga, har vi pratat om tidigare. De har ju väldigt effektivt granskat och framförallt då anmält jättemånga Facebook-statusar just. Som har handlat om allt från
-
Avsnitt 105
·
22:34 – 22:36
·
2019-12-19
Avsnitt 105: Årets mest engagerande artiklar överraskar - och om Flashbacks finansiering
Jag vill gärna komma ihåg det här. De skulle på något sätt markera mot rasister eller andra människor som skulle kapa gruppen med sina egna agendor. Och så sa de, vi måste stå upp för att vi står för en enda sak och det är det enda vi gör. Och skit i allt annat. Tycker du som vi, skriv under då. För att visa att vi är många. Skriv under genom att bara skriva ja
-
Avsnitt 105
·
25:40 – 25:42
·
2019-12-19
Avsnitt 105: Årets mest engagerande artiklar överraskar - och om Flashbacks finansiering
och så fanns det en massa annan laddning i det. Och att det är lite det som händer också med Breakit-artikeln här. Alltså det, vi har gått runt och vi kanske känt och det gnagt i oss. Eller det kanske välter en föreställning som vi haft, att det är väl så härligt att vi kan blippa. Ja, men just det. Det kanske är bra med kontanter av ett annat skäl. Och så välter det någonting och det är därför det får den här effekten. Men det är en ö som bildas.
-
Avsnitt 101
·
14:09 – 14:12
·
2019-11-21
Avsnitt 101: Poddsverige omsätter 190 miljoner kronor - den stora genomgången av svenska poddar
De är jättestora tillsammans. Absolut. Men en sak som man kan titta på här också. Det är ju att Sveriges Radio tappar marknadsandel. Det här tycker ju inte de om att höra. Vi pratade ju om det här i våras när vi tittade på data. Och konstaterade att Sveriges Radio växer förvisso. Hittills i år så har de vuxit med 26% jämfört med förra året. Men de växer ju inte lika snabbt som marknaden i helhet.
-
Avsnitt 94
·
34:46 – 34:48
·
2019-09-24
Avsnitt 94: Avslöjande: En av Sveriges största poddar plagierar TT i ny bok
Och nu är det ju dags att för dig som inte har gjort det att öppna plånboken och lägga en slant på patreondoftcoms-mediepodden. Det vill vi verkligen framhålla för det är det som gör att vi går runt. Och just nu så gör vi faktiskt inte det. Och då har vi sagt att då får vi kanske gå ner i frekvens har vi sagt nu. För att nu har vi haft en månad där vi gick jättemycket plus relativt sett, dubbelt upp vad vi begärde
-
Avsnitt 93
·
1:36 – 1:41
·
2019-09-20
Avsnitt 93: Intervju med Kit-chef och Facebooks nya granskningsnämnd
Men de som jobbar hos oss är i grunden alla journalister och innehållare innehållsmakare. Jag skulle säga att egentligen, när det kommer till det egna innehållet så jobbar vi inte annorlunda än vad vi gjorde innan den här omorganisationen. Men det kändes ju som att det redan var slut för ett tag sedan. Då rapporterades ju om hur Storykit då, eller man har gjort en slags delning av bolaget och sådär.
-
Avsnitt 93
·
2:06 – 2:10
·
2019-09-20
Avsnitt 93: Intervju med Kit-chef och Facebooks nya granskningsnämnd
Men samtidigt så kom ju du på plats då och talade i olika medier om att nu skulle ni gå. Gasa den journalistiska satsningen var inte över. Vad var det här ett år sedan ungefär? Jag vet inte om vi sa att vi skulle gasa den journalistiska verksamheten eftersom vi faktiskt plockade bort roller på redaktionen. Däremot så ska vi gasa som bolag. Och jag menar att det här,
-
Avsnitt 92
·
8:24 – 8:30
·
2019-09-13
Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv - och Cmores ofattbara förlust
För att det de försöker göra med Watch är ju att bryta egentligen med hela det beteendet som de har använt en livstid till att försöka förvalta. Alltså det beteendet som de har fokuserat på Facebook. Det är ju det här rastlösa småätandet som vi gör när vi utmanar. Utan någon riktig avsikt, utan någon riktig idé om vad vi vill uppnå. Så tar vi upp mobilen 150 gånger om dagen och går in på sociala medier och scrollar. Och det är utifrån det beteendet som man har optimerat och försökt att skapa algoritmer som ska få oss att fastna i det här scrolltummandet.
-
Avsnitt 91
·
12:00 – 12:05
·
2019-09-06
Avsnitt 91: Admin bakom Sveriges största Facebookgrupp berättar: Kuppförsök, troll och Facebooks okända bugg
Under sommaren här då så har ju ni testat en ny form att organisera er i. Att skapa en förening. Berätta om det. Varför har ni gjort det? Föreningen uppropar. Då har vi skapat för att dels kunna legalisera hur många vi är. Så det inte uppstår frågetecken och så vidare. Även för att kunna lyfta upp saker och ting till en högre nivå och ha lite mer... Alltså...
-
Avsnitt 91
·
16:44 – 16:51
·
2019-09-06
Avsnitt 91: Admin bakom Sveriges största Facebookgrupp berättar: Kuppförsök, troll och Facebooks okända bugg
Utan vi är faktiska. Och hur de väljer att behandla den gruppen. Avgör vilken kraft vi får. Vi har sagt rakt ut att om inte vi får gehör från riksdagsmännen. Eller från riksdagsledamöterna. Så får vi själva med tid ta upp detta på en riksdagsnivå. Känns det som frågan. Framtiden på något sätt för medborgare att organisera sig i?
-
Avsnitt 81
·
6:57 – 7:00
·
2019-04-24
Avsnitt 81: Bakom Dyngbaggegalan & Filmfabriken och analys av Fortnite som mediefenomen
De ser det inte som att de heller tjänar några direkta pengar. Och att det därför inte är något större problem. Alltså, det vi gör på ett sätt. Det är just snor eller lånar. Eller som vi gärna säger då att vi tar ju ett klipp och... ger lite solsken på det. Så det känns ju som att... Det är ju liksom ingenting vi gör själva. Vi själva medverkar till klippen. Så det är en annan typ av kredd.
-
Avsnitt 77
·
2:36 – 2:40
·
2019-03-28
Avsnitt 77: Metros krasch och Upphovsrättsdirektivet
De har ju nästan 200 000 betalande prenumeranter idag. Om de kan växa ytterligare då. Med en sån här lokal satsning. Att de kan växa även på nätet. Ja men det tror jag verkligen. Och jag tror att det finns ett enormt sug. Det pratade vi om i det avsnittet där vi diskuterade dessa planer tidigare. Det finns ett enormt sug efter en ny aktör i Stockholms journalistik. Och det finns också ganska många besvikna GP-prenumeranter. Det finns också många glada.
-
Avsnitt 74
·
14:02 – 14:04
·
2019-03-08
Avsnitt 74: Åtalet mot Facebook-gruppen som kan förändra internet - Mediesajten Tortoise
det är ju just att det tydliggör individens ansvar för det är så otroligt enkelt i debatten nu att skjuta in sig på Facebook och säga att det är Facebook som har tillgängliggjort allt det här som gör att vi ser allt det här och som gör att vi nu får alla de här hatgrupper och hit och dit och sådär. Men vi får komma ihåg att det är människor ju. Det är ju människor som har startat det här. Det är individer som har gjort det här. Ja, och det säger
-
Avsnitt 74
·
30:02 – 30:04
·
2019-03-08
Avsnitt 74: Åtalet mot Facebook-gruppen som kan förändra internet - Mediesajten Tortoise
mediegrejer som du och jag har noterat och som vi tycker förtjänar uppmärksamhet i etern eller på podden. Ja, får jag börja? Gör det. För att om vi fortsätter på det här spåret, nu har vi pratat om kvartal några gånger, så vill jag bara uppmärksamma någonting som jag studsade lite över. För att jag tycker att vi ska hålla lite extra koll på kvartal nu då, när deras svansföring har blivit lite högre.
-
Avsnitt 61
·
0:37 – 0:40
·
2018-12-06
Avsnitt 61: Bonnierägda ENT läggs ned och SVT:s mellohaveri fortsätter
Det har varit en riktigt härlig upprampning till veckans Mediepodden. Ja, vi har ju till och med tidigarelagt vår inspelning här, Olle. För att, ja, jag tror att det är för att vi båda har varit på tå då. Det är också för att vi har några saker som vi vill släppa. Nyheter. Vi kan väl börja med den tydligaste nyheten. Och det är ju att YouTube-nätverket ENT, eller ENT, läggs ner.
-
Avsnitt 60
·
13:22 – 13:27
·
2018-11-29
Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland
Alla våra sociala medier-konton, de stora, berättar ju sagor om oss själva. Alltså så som vi vill att andra ska uppfatta oss. Så går ju alla våra sociala liv ut. Vi berättar de delar som vi tror kommer fängsla eller intressera vår omgivning. Och ännu mer i sociala medier. Och att det är det som Isabella Löwengrip har varit så väldigt duktig på. Och så medveten kring. Hon började hela sin internetkarriär med att sätta sig ner och skissa på vilken person hon skulle vilja vara.
-
Avsnitt 58
·
6:00 – 6:04
·
2018-11-16
Avsnitt 58: Bianca Ingrosso en syntes mellan två medievärldar - och när ledarskribenter låtsas "granska"
Till exempel då att man tycker att Ivar Arpi gör ett sånt viktigt. Eller hans åsikter är så intressanta. När det handlar om genus och genusvetenskap. Att det här behövs. Vi behöver en bok som vi kan använda i debatten kring det här. Eller Tino Sanandaji. Som är en ekonom och som har varit väldigt invandringskritisk. Som vill göra en bok om lånekalas i folkhemmet.
-
Avsnitt 51
·
26:34 – 26:36
·
2018-09-28
Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt
Men det innebär ju då att man inte kan leva på sin goda publicistisk ska vilja. För ibland då har man ju räddat det som sagt genom att det går dåligt för det här. Men vi tycker det är så viktigt, även fast vi gjorde sopiga affärer så vi tar då pengarna vi tjänar på karusellen här borta och lägger dem här. Och det är det du säger att om det går dåligt för karusellerna nu då kommer de konkursa och så kommer vi inte se dem mer.
-
Avsnitt 49
·
29:18 – 29:20
·
2017-09-18
Avsnitt 49: Omni-analysen och livet efter Jockiboi
Peter Sunde på Pirate Bay som hade börjat lägga upp Börsveckan eller Dagens Nyheter-artiklar på Pirate Bay. Alltså som har ett piratangreppssätt på det hela. Men det är inte det vi pratar om här. Nu pratar vi liksom om Sveriges två största medieföretag. Bonnier och Schibsted och hur de agerar gentemot varandra. Jag tror att det är liksom
-
Avsnitt 48
·
38:46 – 38:48
·
2017-08-25
Avsnitt 48: Marknadsstörare - Newsner
Det är där vi hittar vår främsta inspiration. Men ni finns kvar om fem år? Absolut, det hoppas jag. Ja, men det är ju svårt att säga. Vi finns ju inte kvar om tio år om vi gör samma sak som vi gör idag. Det tror jag är nyckeln för alla. Man måste vara öppen, flexibel se hur man ska anpassa sig och förändra sig. Och det är väl det som är faran.
-
Avsnitt 45
·
2:34 – 2:38
·
2017-07-19
Avsnitt 45: Marknadsstörare - Football Addicts
För det fanns ingen som hade en position att egentligen tala om. I förhållande till storleken på marknaden. Men berätta då, hur gör ni det här? Gick det till när ni, för att ni startade då 2012? Eller hur? Ja, fast vi egentligen så, den riktiga storyn är att vi började 2010. Och misslyckades i två år. Försökte bygga en webbsida. Idén var då, kopplat till media då, så var det att i och med att marknaden var fragmenterad så skrevs det väldigt mycket artiklar.
-
Avsnitt 43
·
46:06 – 46:09
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Och de produkter jag vill ta fram. Och då behöver man ju lite ekonomiska. Och där ligger ju de traditionella mediehusen långt före. Men det är åt det hållet jag vill. Vi får se om vi kan prata igen om fem år om detta. Underbara Clara Lidström. Tack så hemskt mycket för att du var med i Mediepodden. Tack själv.
-
Avsnitt 42
·
3:07 – 3:10
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
Apropå den där intervjun då som jag pratade om. Här i början. Så var det med en av de som vi ska göra specialavsnitt av. Men nu börjar ju sommaren här. Och vi har bestämt oss för att vi ska fortsätta köra hela sommaren. Och har börjat spela in de avsnitten också. Och det blir lite annorlunda. Annorlunda mediepodden, eller hur?
-
Avsnitt 36
·
1:19 – 1:23
·
2017-04-28
Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles
Vi har gjort en liten rundringning, kan man säga så? När det inte är att man ringer längre. Men vi har i alla fall gjort en kartläggning, kanske vi kan säga. Över de svenska publicisterna som har använt och varit först ut med att använda Instant Articles. Men vi kanske ska förklara mer bakgrunden till Instaint Articles.
-
Avsnitt 29
·
15:15 – 15:21
·
2017-03-09
Avsnitt 29: Guldspade och Tim Pools trasiga journalistmetod
Där mycket gick ut på att vara totalt transparent. Vi gjorde ett antal olika granskningar. Både om skolan, polisen och psykvården tror jag det var. Där vi försökte mejsla ut metoden där det gick ut att i första researchstadiet, innan vi knappt ens visste vad vi skulle prata om. Så skulle vi blogga och vara öppna och berätta att nu läser vi på om det här. Hjälp oss hitta källor och vara med oss i resan från embryot. Det var bra, men det fanns också problem att det vi rapporterade i bloggen
-
Avsnitt 22
·
22:20 – 22:22
·
2017-01-10
Avsnitt 22: Sex framtidsspaningar och en topplista
det är all denna desinformation. Och att vi ser ett medielandskap som dels är avprofessionaliserat och det såg vi på den här listan som vi pratade om nyss att du behöver inte ha ett stort mediehus i ryggen för att nå ut, du behöver inte ens spela enligt de pressetiska reglerna för att nå ut.
-
Avsnitt 22
·
29:04 – 29:06
·
2017-01-10
Avsnitt 22: Sex framtidsspaningar och en topplista
än de stora mediehusen kommer göra någonting i år. Man satsar nog på 2018. Men ja, vi får se. Okej, men det är fyra här. Vi var lite inne på det när vi pratade om Kalle Anka här. Men den här filterbubblan som jag skulle vilja diskutera mer. Finns den? Det är en skön
-
Avsnitt 18
·
6:54 – 6:56
·
2016-12-02
Avsnitt 18: Medier och KPI:er - vi blir vad vi mäter
Som jag tänker att vi kan återkomma till lite senare också. Men det första är ju egentligen att inget av de här nyckeltalen för kvalitet är viktiga. Om vi inte känner oss trygga. Alltså om vi pratar journalistik nu. Om vi inte känner oss trygga med att det vi släppt ifrån oss. Eller vet att det vi släppt ifrån oss är bra i sin kärna. Basic. Och det var ju det som var mitt exempel i förra avsnittet. Där SVT Dold släppte ifrån sig någonting som egentligen inte uppfyllde kraven på grundläggande saklighet.
-
Avsnitt 18
·
8:55 – 9:00
·
2016-12-02
Avsnitt 18: Medier och KPI:er - vi blir vad vi mäter
Att man försöker flytta mätningen innan publiceringen. Att det man mäter egentligen inte är output. Utan det är vad man stoppar in. Ja, men det är ju viktigt både också såklart. Det är ju viktigt att mäta efteråt också. Men det måste utgå från att vi vet att det vi publicerade var... Så uppfyllde de kriterier för vad det är som vi kallar journalistik. Och det var ju det som brast med SVT Dolts publicering. Att de inte gav hela bilden av...
-
Avsnitt 16
·
3:30 – 3:35
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
som vi pratat om tidigare i podden. Och då var den ännu vidrigare. Innan den här tiden, innan massmedierna, fick vi nöja oss med nyheterna som prästen läste upp på söndag, eller som kommunicerades till oss. I bästa fall fick vi nyheter vars fakta vi sen kunde ta emot men som också tolkades genom de sammanhang vi befann oss i. Som filtrerades och försökte förstås genom de futtiga kunskaper som våra gemenskaper hade på 1800-talet.
-
Avsnitt 14
·
8:50 – 8:52
·
2016-11-04
Avsnitt 14: Journalistpristrött och Beernews fött
bilder på dåliga elkoppling. Det kan inte, jag kan inte köpa inte att det håller samma nivå som gäller Tamas reportage man har jobbat med i fem år. Men det är inte det vi diskuterar. Vi pratar ju inte om årets stilistiska reportage. Vi pratar om förnyelse. Vi pratar om förnyande någonting. Och här pratar vi om någonting där journalister tillför
-
Avsnitt 13
·
21:17 – 21:22
·
2016-10-28
Avsnitt 13: Jätteaffär och viralmisär
Det har varit ett sätt för dem att försöka vinna marknadsandelar. Utifrån det är det intressant att AT&p, tänker precis som du säger. Hur ska vi särskilja oss? Hur ska vi göra oss intressanta och relevanta? Det är marknadsandelar så klart att vinna. Ja, och tydlighet gentemot andra operatörer. Det finns likheter med med till exempel Netflix. Netflix var länge en aktör som skickade