Sök i Mediepodden
Sökresultat
300 träffar för “Viaplay” (sida 6)
-
Avsnitt 213
·
8:48 – 8:53
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Där är de glada dagarna runt 2018 kanske. Och sen bytte man namn då 2022 till Viaplay i Sverige. Men sen har ju Viaplay funnits länge. Jag tror att Viaplay som varumärke har ju funnits åtminstone 20 år och som streamingtjänst då i elva länder. Så det är ju en ganska stor aktör. Vi har ju förväntat oss nu då att det kommer ske någon slags konsolidering.
-
Avsnitt 213
·
11:32 – 11:36
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Alltså jag hörde Marie Nilsson på Mediavision som har bra koll på streamingmarknaden uttala sig i ekonomiekot här i måndags. Jag menar ju att det här är peak content. Alltså strömningstjänster som Viaplay eller TV4 Play eller vad de nu heter. De kommer säkert fortsätta ha väldigt mycket användare. Sen kanske man under en ekonomisk kris kommer tappa lite eller kanske inte växa lika snabbt som tidigare.
-
Avsnitt 213
·
12:38 – 12:41
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Men att man går in även på lokala marknader då. Och sen kan man väl också tänka att nu vet jag inte exakt hur värdet på de här rättigheterna är upptagna i bokföringarna. Men man kan väl också tänka att Viaplay som tappar 60 procent. Jag såg att när vi spelar nu har de tappat ytterligare 16 procent. Det är ett bolag som är i behov av pengar. Och det betyder väl också att det kan gå att köpa dem för en billig slant för en utländsk aktör.
-
·
18:18 – 18:22
·
2025-02-26
Allt om Schibsteds köp av TV4
Nej, fast samtidigt kan man ju komma ihåg då att det vi nämnde här tidigare, C More, jag kommer nu inte ihåg siffran, men hur många miljarder det gick back under de år som Telia. Ja, visst. Så att TV är ju väldigt, väldigt farligt och Viaplay samma sak. Det kan gå fort fel om man äger TV. Det är det som är skillnaden mellan att äga TV och att äga dagspress. Pressen går långsamt åt helskotta, men med TV kan det gå riktigt fort.
-
Avsnitt 270
·
33:30 – 33:33
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
för de här rättigheterna per säsong, men att det kanske snarare ligger på typ 560 miljoner kronor per säsong. Man har kunnat få rättigheterna till ett mycket lägre pris. Och det är väl på ett sätt ett positivt besked även för Viaplay. Att det inte är det här galna prisracet längre. För ska Viaplay få ordning på sitt bolag så måste de ju sänka kostnaderna för de här dyra rättigheterna. Och TV4 har ju visat att det går att sänka dem.
-
Avsnitt 252
·
23:38 – 23:40
·
2024-05-09
Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik
och som du också satt och förbedde att du skulle vara med i något, vad var det, typ EFN-TV eller någonting, apropå att vi pratade om det för någon vecka sedan, typ strax efter vår inspelning? Nej, när jag var på EFN, då pratade jag om Viaplay och TV4. Men jag var med i Sveriges Television och kommenterade då att public service-kommittén, som skulle lägga fram förslag på hur public service ska utvecklas framåt och hur sändningstillståndet
-
Avsnitt 250
·
28:16 – 28:18
·
2024-04-24
Därför skakas musikbranschen av AI
Eller via lite pengar kanske. Ja, exakt. Det var det som Disney Plus vi var ju överraskade över hur bra det hade gått för Disney Plus att få in prenumeranter på den här annonsfinansierade modellen. Så det kanske går jättebra för Viaplay. Men det är svårt att säga att det skulle vara en sån kassako att det räddar Viaplay. Lite plåster på såren kanske. Men ändå så fortsätter kapitalsäkra personer att ösa in pengar där eller i alla fall ha gjort. Vi får väl se hur länge
-
Avsnitt 249
·
1:46 – 1:50
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Alltså tv-serierna och filmerna och alla Disneypics har. Men nu förändrar man profilen lite grann och man blir då en sportkanal också. Och det ska man göra utan att höja priset. Och det är också intressant därför att Viaplay har ju höjt sina priser. Och nu ska man då kunna titta på toppfotboll för typ en hundralapp då. Eller vad Disney Plus kostar i de lägsta prisnivåerna. Så det här är en stor förändring. Och det ska väl sägas då om inte någon fattade min inledande kommentar här.
-
Avsnitt 249
·
3:26 – 3:29
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Det spansk-kinesiska bolaget packade ihop efter ett halvår. In kom Amazon och betalade 2,5 miljarder per säsong. Det vill säga att man utnyttjar liksom pressade lägen. Och Amazon har ju plockat nio tv-serier är det väl från Viaplay. Man köper det till en bråkdel av kostnaden. Det är klart att man utnyttjar Viaplays pressade läge och ser till att... Ja, då är det ju inte kommunicerat ens och vi vet ju inte att det går hem.
-
Avsnitt 249
·
10:03 – 10:06
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
det är en räddningsplanka för de stora aktörerna om vi kan kalla TV4, Telia och Viaplay stora aktörer fortfarande är ju att SHL vill ju inte att något ska hända med TV4, Telia. Och Premier League de går ju ner och ber på knäna att ingenting händer med Viaplay. För om de skulle falla samman och Premier League skulle ut på marknaden igen ja det finns ju inte en chans att de skulle få vad man fick ut 2020.
-
Avsnitt 233
·
26:01 – 26:04
·
2023-12-08
Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4
Som menar att det är ett underbetyg till aktieanalytiker. Och att de här två personerna också har hävdat att. Ja men det här såg ju alla som tittar på bolaget. Bullshit. Och det måste man ju säga att Viaplay har varit väldigt duktiga på. Att gömma undan de här enorma skulderna. För såhär är det ju i ett bolag så har du ju en resultaträkning. Där du beskriver vad du har för intäkter och utgifter. Sen har du en balansräkning där du har skulder och tillgångar.
-
Avsnitt 233
·
26:52 – 26:56
·
2023-12-08
Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4
Men tillbaka till Schibsted. De gick in och sa att det här ska vara en finansiell investering. Man ska gå in med pengar så ska de då öka i värde. Det har de ju inte gjort. Men det är ju fortfarande så att man äger en del av Viaplay. Så det finns ju fortfarande ett rörelseutrymme här tänker jag. För Schibsted att göra någonting. Och en sak som man kan göra. Det är ju att man kan få loss en del rättigheter ur Viaplay.
-
Avsnitt 233
·
27:04 – 27:08
·
2023-12-08
Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4
Men det är ju fortfarande så att man äger en del av Viaplay. Så det finns ju fortfarande ett rörelseutrymme här tänker jag. För Schibsted att göra någonting. Och en sak som man kan göra. Det är ju att man kan få loss en del rättigheter ur Viaplay. Som en sorts betalning eller plåster på såren. För den här dåliga investeringen. Mot att man släpper sitt ägande. Och då har ju Schibsted en möjlighet att göra någonting annat.
-
Avsnitt 222
·
12:00 – 12:06
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Så det är ju den som jag tänkte vi skulle prata här om en liten stund. Hur är betalningsviljan för till exempel ett digitalt DN-abonnemang? Eller att ha både ett Viaplay, ett Netflix och ett Disney Plus-abonnemang? Det är den andra frågan här som också kommer ställa de kommersiella medieföretagens framtid lite på sin spets.
-
Avsnitt 222
·
15:06 – 15:11
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Men jag skulle säga att det är nog ingen som tittar på tv-marknaden som inte tror att det kommer hända. Och då är ju frågan, är det här TV4? Är det någonting som Schibsted också vill ha? TV4, är det kanske någonting som ska ingå i det här Viaplay-paketet? Eller den här nya Viaplay-konstellationen? Jag tror att det vi ser här, det är början på en väldigt intressant spelplansändring av tv-marknaden i hela Norden.
-
Avsnitt 214
·
26:40 – 26:42
·
2023-06-22
Avsnitt 214: hemligheterna bakom CNN:s härdsmälta
som ju är enorm och all den produktion som de gör själva, SVT. Det gör de alltså på en årlig omsättning på 5 miljarder kronor. Är det så? Ja, så är det. Men sen kan man ju komma ihåg att både Viaplay och C More är ju större än bara svenska marknader. SVT verkar ju bara på den svenska marknaden. Jaha, så just det. Det är ju ganska avgörande såklart. Komponenter där.
-
Avsnitt 213
·
1:52 – 1:55
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Och Viaplay och C More är ju de som också har drivit upp kostnaderna för tv-rättigheter på sport enormt mycket i Skandinavien, framförallt i Sverige. Och det har man ju alltid undrat lite hur det ska gå ihop. Nu visar det sig att det gör inte det. Nej, det är nästan konstigt hur lite vi har pratat just om Viaplay. Det är också för att de alltid hamnar lite längre ner. Om man ska prata om svenska exempel så är det ju... C More som har varit det primära exemplet efter SVT Play. Men nu menar du att det finns anledning att prata om något rejält.
-
Avsnitt 213
·
5:06 – 5:10
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Det är ju pengarna som styr sportvärlden och det har Olof Lundh granskat länge. Men han tog fram några intressanta nyckeltal här som jag i alla fall hade missat. Och det är att Viaplay då köpte de sex år av Premier League. De köpte Formel 1. Och samtidigt så köpte C More Champions League. Och sen så köpte Viaplay även Europe League och ECL.
-
Avsnitt 213
·
5:46 – 5:53
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Man har liksom köpt på sig rättigheter. Som är helt makalöst dyra och många. Och Olof Lundh han har då en siffra på att de närmaste tre åren så skulle Viaplay betala 38 miljarder kronor i rättighetskostnader. Wow. Och vad omsätter Viaplay? Viaplay omsatte 12 miljarder 2020. Snabba siffran som jag har här framför mig. Så det är ju enorma pengar då.
-
Avsnitt 295
·
28:33 – 28:35
·
2025-04-24
Olles bok i Metas AI – och SVT:s märkliga SEO-satsning på golf
eller någon livechatt eller vad de nu kan ha för någonting. Så det håller inte helt utan det verkar... Ja, jag tycker det är lite skumt. Ja, lite skumt. Jag tror att en förklaring till att man har vågat göra så här det är att Viaplay, som du säger, de har ju bara en tv-kanal. De har ju ingen sajt. Så man konkurrerar ju inte i text eller skrift med Viaplay. Googlar man på det här så är det oklart vem man konkurrerar med. Så på det sättet kan man säga att skadan är noll.
-
Avsnitt 270
·
33:36 – 33:40
·
2024-10-25
Allt om veckans poddaffärer, vd-byten, Tidningen Vi och TV4.s nya sporträttigheter
ligger på typ 560 miljoner kronor per säsong. Man har kunnat få rättigheterna till ett mycket lägre pris. Och det är väl på ett sätt ett positivt besked även för Viaplay. Att det inte är det här galna prisracet längre. För ska Viaplay få ordning på sitt bolag så måste de ju sänka kostnaderna för de här dyra rättigheterna. Och TV4 har ju visat att det går att sänka dem. Så ja, det var väl lite hur de hänger ihop då. Men förlåt, varken du och jag är ju fotbollstittare,
-
Avsnitt 222
·
15:43 – 15:47
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Nej, jag tror att precis det. Alltså att man går in med citationstecken bara 10 procent som ägare. Det är ett tecken på att man inte känner sig helt bekväm. För det hade gått att köpa mer aktier i Viaplay om man hade velat. Utan jag tror att det här är ett sätt att testa temperaturen på badvattnet och få ändå vara med. Det intressanta med det är ju att man då har en presentation från den nya ledningen som man ändå
-
Avsnitt 222
·
16:33 – 16:37
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
att man ska satsa och ja, de har ju sagt att det finns alla möjligheter. Men att de vill ha tid att lägga fram en strategi och det ska de göra senare i september. Jag gissar att Schibsted har fått den presentationen om man går in och köper in sig i Viaplay i det här läget. Så Schibsted har ju låtit sig övertygas. Så det blir ju spännande att se vad aktiemarknaden i övrigt tycker om Viaplays nya strategi när den väl presenteras senare i september.
-
Avsnitt 133
·
31:42 – 31:48
·
2021-02-18
Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen
Men i övrigt då, tvåa här, om du tittar på, vem kommer efter Netflix av betaltjänsterna? Ja, det är ju Viaplay som har ju växt också. En av de som har växt snabbast under 2020. De har ju 9,3% som säger att de tittar på Viaplay varje dag. Och jag tycker det är intressant för man pratar ju, i dagligt tal så pratar man om Netflix och HBO. Men man borde ju prata om Netflix och Viaplay. För det är ju de som är störst.
-
Avsnitt 133
·
33:44 – 33:47
·
2021-02-18
Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen
Och sen så är det ju Viafree. Också Viaplays gratis. Annonsfinansierade tjänst på 1% på marknaden. Man har ju tappat väldigt mycket. Kanske till förmån för Viaplay att man inte står ut med de här annonserna. Men för det är ju ändå det som verkar hända här. Att vi flyttar över väldigt mycket till olika betaltjänster. Det kan man absolut se här. Och jag tror också att man bör fundera lite grann på
-
Avsnitt 249
·
0:15 – 0:22
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Det vi ser från Amazon och Disney är just hur dom är som rovdjur. Dom utnyttjar ju att marknaden har kraschat här och är här och krafsar och tar vara på starka möjligheter när både Telia TV4 och Viaplay är skadeskjutna. Då är ju dom här och festar på resterna. !
-
Avsnitt 104
·
9:40 – 9:44
·
2019-12-11
Avsnitt 104: Vad Com Hem och TV4:s bråk handlar om EGENTLIGEN - Gratistidningskraschen
De äger noll eller? De tillhör Kinnevik-koncernen och där finns ju MTG. Och MTG har ju Viaplay. Så det finns ju innehåll och sporträttigheter här också. Men jag skulle säga att Viaplay är i och för sig större än C More som streamingtjänst. Men som innehåll skulle jag säga att TV4-gruppen med C More har bättre trumf på hand över MTGs.
-
Avsnitt 249
·
2:14 – 2:18
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Att det var ju en passning till hur du behandlade då. Det jag tyckte var revolutionerande förra veckan. Jag tycker ju också att det är väldigt intressant. Och inte minst det här som du pratar om på slutet nu då. Att man ska, inte minst eftersom jag själv är Disney Plus-prenumerant och inte Viaplay-prenumerant. Att jag ska få den här fotbollen på köpet. Det känns ju som en otrolig skänk från ovan. Men det är också spännande det som vi nu ska presentera. För att den som vet mest om allt det här. Det är ju kanske inte du och jag.
-
Avsnitt 249
·
4:30 – 4:35
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Utan de flesta talar för att Champions League hamnar på hälften kommande period som gäller från i höst. Det innebär att de ungefär kostar lika mycket som Europa League. Och Europa Conference League kostade när Nent köpte det som det hette då och numera Viaplay. Våren 2020 när Norden var den hetaste marknaden i världen. Det vill säga att för Viaplay blir det nästan kostnadsneutralt att byta från de här två rättigheterna.
-
Avsnitt 249
·
9:41 – 9:47
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
ja men de är ju som rovdjur. De utnyttjar ju att marknaden har kraschat här och är här och liksom krafsar och tar vara på liksom starka möjligheter när både Telia TV4 och Viaplay är liksom skadeskjutna. Då är ju de här och fäster på resterna. Sen kan man ju säga att det är en räddningsplanka för de stora aktörerna om vi kan kalla TV4, Telia och Viaplay stora aktörer fortfarande är ju att SHL vill ju inte att
-
Avsnitt 249
·
9:49 – 9:56
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
och tar vara på liksom starka möjligheter när både Telia TV4 och Viaplay är liksom skadeskjutna. Då är ju de här och fäster på resterna. Sen kan man ju säga att det är en räddningsplanka för de stora aktörerna om vi kan kalla TV4, Telia och Viaplay stora aktörer fortfarande är ju att SHL vill ju inte att något ska hända med TV4, Telia. Och Premier League de går ju ner och ber på knäna att ingenting händer med Viaplay.
-
Avsnitt 249
·
13:48 – 13:53
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Alla har haft tillgång till kapital för att köpa innehåll och liksom positionera sig och växa på marknad. Lite är det ju också att nu är kapitalet kanske inte slut men betydligt dyrare. Och då finns det ju också mindre utrymme att röra sig för de här små aktörerna som Viaplay och TV4 ändå är. Och då kommer ju de här stora globala, välkapitaliserade mediejättarna in och har ju möjlighet att ha en annan långsiktighet. Så det säger ju mycket också om konjunkturen och räntenivåerna, förutsättningar på kapitalmarknaden, riskaptiten och så vidare.
-
Avsnitt 233
·
1:10 – 1:14
·
2023-12-08
Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4
Klart ändå. Hur många gånger har jag inte frågat där? Men är det klart? Ja, nu är det faktiskt klart hur det nya mediestödet ska fördelas. Ja, kanon. Och det är ju en stor sak i sig såklart. Men sen så har vi till exempel att Viaplay då äntligen kom ut med sitt bokslut som du har gjort flera nummer av under veckan som gått här. Och sen så har vi två saker som jag själv då har ett orimligt starkt intresse kring här.
-
Avsnitt 213
·
4:02 – 4:06
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Att vi har ju ingen svensk streamingtjänst som har gått runt någonsin. Förutom Draken Film, Göteborgs filmfestivals lilla streamingtjänst då. Det är ju inga enorma summor där. I alla fall inte jämfört med de enorma summor som C More och Viaplay handlar med. För det är väl det som är grejen. Att de som har försökt sig på en bred streamingtjänst. Har sänkts då av att de behöver köpa på sig sådana enormt dyra rättigheter.
-
Avsnitt 133
·
32:02 – 32:09
·
2021-02-18
Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen
Och jag tycker det är intressant för man pratar ju, i dagligt tal så pratar man om Netflix och HBO. Men man borde ju prata om Netflix och Viaplay. För det är ju de som är störst. På den svenska streamermarknaden. Ja, men det är ju då, efter Viaplay så kommer C More med 6% av marknaden. Disney Plus kommer på 4,8% av marknaden. Vilket är en väldigt konstig siffra. För att här menar ju den då, MMS, att mellan 2019 och 2020 så har Disney Plus backat 8%.
-
·
8:30 – 8:37
·
2025-02-26
Allt om Schibsteds köp av TV4
I allmänhet så ansågs väl de tre stora nordiska medieföretagen vara de mest tänkbara köparna, det vill säga Egmont, Bonnier och Schibsted. Vad som hände hösten 23 var att Schibsted gick in och köpte 10 procent av Viaplay. Det här pratade du och jag mycket om då. Det såg ju väldigt märkligt ut redan då. Man gick in och köpte en stor andel i ett bolag som hade totalkraschat
-
Avsnitt 249
·
4:40 – 4:46
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Och Europa Conference League kostade när Nent köpte det som det hette då och numera Viaplay. Våren 2020 när Norden var den hetaste marknaden i världen. Det vill säga att för Viaplay blir det nästan kostnadsneutralt att byta från de här två rättigheterna. Europa League och Europa Conference League till Champions League. Och för de här två rättigheterna. Jag förstår att Disney, MR Asman Begovic som är ny chef känner jag väl. Vi jobbade ihop på TV4.
-
Avsnitt 213
·
0:14 – 0:20
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Olof Lundh, han har då en siffra på att de närmaste tre åren så skulle Viaplay betala 38 miljarder kronor i rättighetskostnader. Wow, och vad omsätter Viaplay? Viaplay omsatte 12 miljarder 2020, det är den senaste snabba siffran som jag har här framför mig.
-
Avsnitt 213
·
3:08 – 3:13
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Och det här fick naturligtvis börsen att störtdyka 60 procent. När börsen öppnade sen på måndagen. Det här var ju väldigt tråkigt, får man väl säga. För de som äger aktier i Viaplay. Och det har väl lite att göra med att Viaplay har ju sagt att de ska växa. Och att de har det här kostnadsbesparingsprogrammet. Och att de är på rätt väg. Och också kanske skrutit lite grann med att de har stått sig ganska starka då. Med mycket abonnenter och så.
-
Avsnitt 249
·
7:54 – 7:59
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Så att då tror jag att Disney kan räkna hem det till att de tar marknadsandelar. Att det är värt för dem att på tre år köra i Sverige och Danmark är det väl. På samma sätt när det gäller Viaplay går ju tillbaka till sin originalplan. Vi ska bli bäst på premium. i Norden. Bort med dramasatsningar, bort med internationell expansion. Vi måste också rensa i vår rättighetsportfölj. Man kan säga då Europa League och Europa Conference League, det är inte premiumsport men det är Champions League.
-
Avsnitt 213
·
10:55 – 11:00
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Och den andra är ju att det kommer säkert öppna upp här för utländska aktörer. Som till exempel Amazon eller, jag vet inte om Discovery fortfarande är intresserade av att gå in i Sverige. Men här är det ju uppenbarligen så att de här två som har budat mot varandra, C More och Viaplay. De kommer inte vara med och trissa upp priserna. Vilket kommer göra att det blir kanske lättare då för en annan aktör att ge sig in på den svenska marknaden. Så en oäven gissning är väl att tänka att det här också leder till en ökad internationalisering
-
Avsnitt 133
·
29:22 – 29:30
·
2021-02-18
Avsnitt 133: Momschocken för svenska dagstidningar, SVT Play tappar och lärdomar från Tiktok-världen
Alltså andelarna av marknaden för Netflix och så vidare. Jag har aldrig sett den siffran förut. Nej, du har inte det? Nej, men framförallt inte så detaljerat. För här finns det med Netflix, Viaplay, C More, Disney Plus, HBO, men även YouTube, SVT Play och TV4 Play. Men börja förklara bara. Vad är det som MMS då som har tagit fram där har gjort? Är det en enkät eller hur har de mätt marknadsandelar? Jag har förstått det som att det är en enkät.
-
Avsnitt 213
·
10:11 – 10:19
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Och att det märkliga för mig är att det skrivs så lite och är så lågt intresse kring de här frågorna. Trots att nästan alla svenskar är väldigt sportintresserade. Och då de här sporterna som Viaplay har köpt upp är någonting som de allra flesta svenskar har en relation till. Men inte har funderat på var pengarna kommer ifrån. Så det är väl det som skulle kunna hända nu då. Att vi ser att pengarna till sporterna tar slut. Sporterna blir lidande och kanske sändningarna blir sämre.
-
Avsnitt 249
·
3:40 – 3:47
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Man köper det till en bråkdel av kostnaden. Det är klart att man utnyttjar Viaplays pressade läge och ser till att... Ja, då är det ju inte kommunicerat ens och vi vet ju inte att det går hem. Det man hör på marknaden är att Viaplay och Amazon gör något liknande kring Champions League som man gjorde kring Premier League. Det vill säga att Amazon vill ha enstaka matcher för att locka in köpare. De bryr ju sig inte så mycket om vad de sänder eller så. De vill ha någonting som attraherar folk till deras sajter som de säljer saker.
-
Avsnitt 249
·
6:53 – 6:58
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
under de 18 månaderna och det tog EU att godkänna. Och sen behövde Telia komma in och då satsade de på Champions League dyrt. Det här tryckte upp priserna till en nivå som inte bär sig. Nej. Och det är väl det man sätter också i den här Viaplay-clashen. Men ur ditt perspektiv, de här nivåerna som man köper på fjärdehandsmarknaden. Är det en rimligare nivå? Går det att räkna hem kalkylerna för det du beskriver då? Att du tror att Champions League-rättigheterna kommer landa på halva priset?
-
Avsnitt 213
·
0:00 – 0:11
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Olof Lundh, han har då en siffra på att de närmaste tre åren så skulle Viaplay betala 38 miljarder kronor i rättighetskostnader. Wow, och vad omsätter Viaplay? Viaplay omsatte 12 miljarder 2020, det är den senaste snabba siffran som jag har här framför mig.
-
Avsnitt 222
·
12:50 – 12:58
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Kan låta som det är lite, men för ett börsnoterat aktiebolag så är det en ganska stor post. Sen är den ju kanske inte sådär som man kan styra och ställa med ett företag med bara 10 procent. Men man ska ju komma ihåg att den andra stora ägaren i Viaplay har ju varit ett franskt bolag som har haft 14 procent. Så man får nog säga att Schibsted är en stor ägare. I Viaplay. Då pratar du om Canal Plus va? Som är det här franska bolaget? Exakt. Vad handlar det här om då?
-
Avsnitt 249
·
9:02 – 9:09
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Vi kan inte satsa på Champions League på den nivån. Så då är det ju rätt för Viaplay att gå i den här riktningen men det är klart att det är en chansning. Ja för det blir ju på något sätt en väldigt speciell marknadssituation där Viaplay och kanske i viss mån då TV4 kämpar för sin överlevnad. ! eller någonting som kanske ökar lojalitet men de står inte och faller med att de får Där står och faller med att man har de här väldigt dyra rättigheterna. Och som du beskriver då Disney och Amazon
-
Avsnitt 213
·
1:36 – 1:46
·
2023-06-08
Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?
Så på det sättet är det en viktig aktör på mediemarknaden som då också ska slåss med stora internationella bjässar som Netflix och HBO och så vidare. De har ju varit... och sett också motpolen till det som Bonnier och TV4 och C More har gjort. Och Viaplay och C More är ju de som också har drivit upp kostnaderna för tv-rättigheter på sport enormt mycket i Skandinavien, framförallt i Sverige. Och det har man ju alltid undrat lite hur det ska gå ihop. Nu visar det sig att det gör inte det. Nej, det är nästan konstigt hur lite vi har pratat just om Viaplay. Det är också för att de alltid hamnar lite längre ner.
-
Avsnitt 184
·
0:00 – 0:15
·
2022-10-12
Avsnitt 184: Svenskarna och internet - den stora mediegenomgången
Och då har man i Svenskarna och Internet i år frågat hur ofta man tittar på SVT Play, TV4 Play, Viaplay, HBO, C More, Disney Plus, Discovery Plus, Amazon Prime, Apple Plus, UR Play och Paramount Plus. Och då kan vi konstatera att SVT leder stort.