Sök i Mediepodden
Sökresultat
933 träffar för “public service” (sida 18)
-
Avsnitt 253
·
8:26 – 8:29
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
Det vore ju märkligt annars. Men i grunden, så det hotar ju inte journalistiken eller förutsättningarna att bedriva granskande, grävande journalistik, underhållning eller vad det nu är på de stora sportevenemangen eller vad det nu är man tycker är viktigt med public service. Ingen av det Det har ju ändrats i grunden med den här utredningen. Så varför vill man då framställa det i förhand och även efter som ett otroligt ingrepp i public service och mediernas roll?
-
Avsnitt 253
·
23:51 – 23:54
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
av det skäl som du var inne på. För det finns trots allt ett väldigt högt förtroende för svensk public service bland tittarna och bland väljarna. Så det är ingen som tycker att det är vettigt att ge sig in och försöka ha ett kulturkrig om public service. Möjligen några hardcore sverigedemokrater. Men tittar man som helhet så är ju förtroendet det är som att gå in och göra en valfråga av att avskaffa kungahuset. Ja, det kan du ju tycka i en motion i riksdagen.
-
Avsnitt 249
·
24:17 – 24:22
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Privatägd reklam-TV med vissa åtaganden från norska TV2 och så vidare. Då tänkte jag då, det var väl ingen större fråga. Och skrev en kommentar i den här Facebookgruppen som vi har för prenumeranter att jag vill uppfatta public service som villkorat av uppdrag plus associationsform. Det vill säga att man ska ha ett uppdrag att utan vinstsyften vara eller göra journalistik i publikens tjänst. Och strukturerat så att det isoleras från ägande. Som kan vara inne och peta säkrast via stiftelseform.
-
Avsnitt 222
·
4:25 – 4:30
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Man kan väl räkna på 15 procent i ökade kostnader ofta, tror jag. Ja, bara personalkostnaden ska ju öka med 7 procent under 2023 och 2024. Om man ska följa märket. Och det ska man ju. Nej, men det är ju verkligen en rävsax som public service-bolaget. Sitter i. Ett annat medieföretag kan ju i alla fall teoretiskt sett då. Höja sina annonspriser eller prenumerationspriser. I samma takt som inflationen. Men public service-bolagens intäkter är ju låsta till det här mångåriga avtalet.
-
Avsnitt 222
·
10:17 – 10:20
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Medan den andra fortsätter med sina enorma renoveringar. Jag tror att det är bara en kommunikationsstrategi här från Sveriges Televisions sida. Man vill inte gå ut samtidigt. Alla public service-bolag samtidigt säger att man ska göra ett jättehugg. För det tar bort fokus från andra saker. Ja, ja. Det tror du. Men finns det någonting övrigt att säga då om alla de här sparpaketen? Det är mycket som händer samtidigt.
-
Avsnitt 198
·
7:24 – 7:26
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Det ska komma ett nytt tillståndsprövning. Som är ju ett antal år framåt. Och de politiska krafter eller röster som hörs kring public service. Eller man ska säga de politiska förslag som finns kring public service. Det är ju inte de mest generösa utan snarare tvärtom. Det är ju de som vill begränsa och smalna av och förtydliga på det viset. Och vi har ju sett till exempel Sverigedemokraterna.
-
Avsnitt 198
·
9:20 – 9:24
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Nej, utan man har ju sagt att man ska undersöka. Det har varit någon bisats i någon moderat motion tror jag. Men nej, det är en politiskt helt död fråga. Vilket är ju också otroligt märkligt. Men då är ju inte kritiken egentligen mot cheferna i public service. Det är ju mot att samhället inte tycker den här frågan är relevant eller viktig. Precis, men jag skjuter gärna åt alla håll. Man kan ju tycka att om man då också driver en verksamhet så borde man ju förstå lite grann vart det barkar.
-
Avsnitt 190
·
19:35 – 19:38
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
så räcker det inte att dyka upp där inför valet du måste ha ett högt förtroende hela året och då kan du utnyttja den också i valet till exempel. Och det är väl så SVT försöker använda den här. Det är ju så att public service har en väldigt viktig funktion i förmågan att informera väljare kring sina val och att det går inte heller säga att SVT skickar väljare
-
Avsnitt 162
·
30:44 – 30:46
·
2022-03-31
Avsnitt 162: Stora inskränkningar i svenskarnas friheter när ryska statsmedier censureras
diskussion mediepoddens Facebookgrupp. Det var en lyssnare som påpekade att en helsida i Dagens Industri kostar listpris då 155 900 kronor. Det kan man ju undra då om man tycker att public service ska lägga så mycket pengar på annonser. Men ingen har ju någonsin betalat listpris för en annons. Jag tyckte det var roligt också att Axel Björklund då
-
Avsnitt 125
·
25:16 – 25:18
·
2020-10-22
Avsnitt 125: P3 fortsätter tappa, färre journalister i Sverige och Twitter stoppar artiklar
Det är 10 936 journalister anställda i Sverige och det är en minskning med 115 journalister. Totalt då, sen 2014. Ja, det var inte så farligt ändå. Nej, och det ser ju ut här som att public service-bolagen dammsuger de kommersiella företagen på talang och journalister. Så ser det ut. Det var ju ändå, det var lite glädjande tycker jag.
-
Avsnitt 86
·
1:30 – 1:34
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
Det är ju den största mediepolitiska insatsen i pengar mätt i alla fall som regeringen gör. Och har alltid gjort. Så den är ju väldigt viktig och påverkar både oss mediekonsumenter men också mediemarknaden i stort eftersom de public service-bolagen är ju väldigt dominerande i både radio och tv. Och det handlar ju då i korthet om hur SVT, UR och Sveriges Radio vad de ska få för riktlinjer under de här kommande fem åren. Ja, det är 2020-2025 då.
-
Avsnitt 7
·
19:40 – 19:45
·
2016-05-27
Avsnitt 7: Radiodystopi och kommunikatörsutopi
Det skulle kunna vara en mediekanal och innehålla vad som helst oavsett om det är ljud, bild eller rörligt. Det kanske löser sig på sikt, men det är ju public service. Sen har vi den andra frågan som handlar mer om de kommersiella medieföretagen. De kommer att ha svårare att ställa upp. Men det är rätt bra. De gör det rätt bra på den här Youtube-kanalen.
-
Avsnitt 3
·
5:24 – 5:30
·
2016-04-29
Avsnitt 3: Public service-snobberi och likeköps-haveri
och som också påverkar ett företags framtid och förtroende. Det är i kärnan av verksamheten. Det måste man adressera på ett eller annat sätt. Det känns som att public service-bolagen antingen låtsas om som att det inte finns en public service-kritik som är ganska högljudd och väl finansierad. Eller så är det bara så att man inte har förstått den. Att man inte förstår att det är på riktigt. Vad tror du då?
-
Avsnitt 333
·
14:56 – 15:00
·
2026-03-05
Public service problem med SD – och allt om politiserade Warner Bros-affären
tycker ju att det är neutralt det som man läser på nyhetsplats. Men det är ju våldsamt vad det är. Vad många det är som anser att det är vänstervridet. Det hänger ju ihop med det som jag tycker är public service public service-bolagens stora utmaning och kris här. Det handlar ju om det. För det där går ju också väldigt i linje med partisympati. Alltså om man har lågt eller högt förtroende
-
Avsnitt 298
·
27:21 – 27:24
·
2025-05-15
Traditionella medier står starka i Mediebarometern - döljs av ett digitalt glapp
Istället får hon en saklig och balanserad rapportering. För det tycker jag ändå att den politiska rapporteringen är i alla våra stora tidningar oavsett färg och då tar hen den till sig och lyssnar på den. När hen ser på public service tror hen att den är vänstervriden och ser allting med de glasögonen. Det går inte ens att diskutera. Hen är bara säker på att det är så. Jag menar att risken med att inte ha ledarsidor gör att all rapportering istället blir politisk.
-
Avsnitt 287
·
8:44 – 8:49
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
partier som man röstar på och då är det ju Sverigedemokraterna som har minst förtroende och bara 25 procent som säger sig ha ett förtroende för SVT. 32 procent av Sverigedemokraterna säger att de har förtroende för Sveriges Radio. Men det är ju en avgrund här emellan. Vi ser ju Kristdemokraterna då som har näst lägst förtroende för public service. 44 procent för SVT tappar 4 procentenheter i år och 60 procent. Otroligt stor skillnad för Kristdemokraternas förtroende för Sveriges Radio. Då är det 60 procent.
-
Avsnitt 287
·
13:07 – 13:12
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
Och där jämför man då Aftonbladet, som ju i andra mätningar betraktas som en vänstersida. Tidning är inte alls lika polariserande. Det är liksom mindre polariserande med Aftonbladet och SVT än med Dagens Nyheter och TV4. Men public service bolagen har ju en unik plats på den här polariseringsgraden. De är verkligen extremt polariserade. Ja, men bara för att ta ytterligare exempel för att sätta det ännu mer i kontext. Och vi ställer ju frågan i år till exempel om opinionsbildare och internationella ledare och
-
Avsnitt 251
·
13:27 – 13:30
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
det kanske bör bli mediernas roll, utan det kanske snarare ett annat radioprogram då som skulle behövas för att beskriva det. Och sen så pratar vi också lite grann om Sveriges Television, för var är de? Alltså det här är ett public service-bolag och de har ju ändå då får man säga en otroligt ambitiös bevakning av medielandskapet och journalistiken jämfört med Sveriges Television som inte gör nånting alls. Så det är klart att om man nu skulle vilja bredda
-
Avsnitt 249
·
25:25 – 25:28
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Jag menar, det är ju inte säkert att EFN hade varit annorlunda bara för att det hade varit, eller mer fristående, bara för att man varit stiftelseägd. Så jag håller nog med Malmsten där i sin dräpande kommentar. Stiftelseformen är ju inte en garant för att man är en public service. Dessutom, som jag också påpekade där, men om man nu tar begreppet public service att man är i allmänhetens tjänst så skulle ju de flesta journalister säga att ja, det är man ju, även om man jobbar på Expressen.
-
Avsnitt 226
·
2:30 – 2:34
·
2023-10-19
Avsnitt 226: De helt digitala svenska bolagen som lyckas bäst + vi gissar fel på alla guldörats vinnare
Men framförallt hopkok av en bransch som då ser att vi har ett behov av att skapa en gala. Vi skapar en gala med representanter från varje kommersiell Eller public service-bolag som går in och pitchar och försöker hjälpa till. Och som en kompensation så har vi svinmånga olika priser. Så alla ska gå därifrån lite glada i alla fall. Det ser jag som liksom är orsaken till det här.
-
Avsnitt 222
·
2:46 – 2:50
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Ja, men det är det. För jag tänkte, dels så är det ju stort att Sveriges Radio gör ett sparpaket. Det har ju inte gjorts på väldigt länge. Jag tror att kanske det gjordes ett, typ 2007. Men annars är det ju väldigt ovanligt att public service-bolagen gör nedskärningar. Så det var ju en stor nyhet. Och Sveriges Radio gjorde ju också en stor nyhet av det. Och då började jag fundera, fanns det fler? Ja, det fanns det. Jag visste ju att TV4.
-
Avsnitt 222
·
4:38 – 4:44
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Nej, men det är ju verkligen en rävsax som public service-bolaget. Sitter i. Ett annat medieföretag kan ju i alla fall teoretiskt sett då. Höja sina annonspriser eller prenumerationspriser. I samma takt som inflationen. Men public service-bolagens intäkter är ju låsta till det här mångåriga avtalet. Med de här årliga uppskrivningarna. Men det som är intressant här då. Dels är ju hur mycket det är. Det är väl nästan 10 procent av den totala årsbudgeten då. Som de ska spara in här, eller hur?
-
Avsnitt 222
·
10:39 – 10:42
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Det är mycket som händer samtidigt. Det går att härleda till de ökade kostnaderna. Och i Stampens fall så upptalar man också att man tappar 30 procent av annonsintäkterna. Kvartal till kvartal. Exakt, för det jag beskriver här är ju väldigt specifikt för public service. Att intäkterna bara ökar med 2 procent om året. Men sen har vi ju för den kommersiella marknaden också. Där TV4, eller media, ska spara 50-100 tjänster till exempel. Och Stampen som du är inne på.
-
Avsnitt 198
·
7:42 – 7:47
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Det är ju de som vill begränsa och smalna av och förtydliga på det viset. Och vi har ju sett till exempel Sverigedemokraterna. Jag tror att de var ute här i veckan och pratade om ganska hårda ordalag. Om SVT börjar lyfta klimatfrågor för nu går det dåligt för Miljöpartiet. Och det finns en jargong som ju är ganska bekymmersam för public service. Och av det skälet så kan man ju tänka att alla public service-chefer gör rätt i att sitta still i båten. Och att även om det principiellt såklart vore moget och läge och nästan genant att hålla på.
-
Avsnitt 193
·
5:25 – 5:30
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
Men det som är intressant och som jag tycker gör att det här blir en kul ingång är den lyssnarfråga som vi har fått den här veckan. För att de senaste veckorna så har det diskuterats väldigt mycket om public service och att de är inne och tassar på kommersiella medier marknad, eftersom att allra mest då SVT publicerar inte bara video på nätet, utan också textartiklar. En av våra lyssnare som har skrivit in ett mejl,
-
Avsnitt 193
·
6:25 – 6:30
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
på svt.se uteslutande består av text. Det är alltså enligt en egen undersökning som de här kommersiella medierna har gjort. Och det här uppropet kommer ju också i en kontext där det finns ett beslut på EU-nivå att public service eller stats bärande medier, jag vet inte vad vi ska kalla dem, i EU inte får ha för mycket text. Det har liksom tagits ett slags prejudicerande beslut. Berätta lite om det här, Olle. Ja, men det var Finland som detta dök upp.
-
Avsnitt 191
·
17:46 – 17:51
·
2022-12-01
Avsnitt 191: P2:s lyssnarras och SR:s åtgärder – så klarar sig linjär radio
Ja men du har ju själv, det här är ju som en reklaminslag, det här är ju som native advertising för Skansen och deras julmarknad. På bästa sändningstid, flera hundra, ja kanske hundratusen lyssnare sitter och får den här kommersiella reklamen intryckt i öronen av public service. Det rasar över höjerna här nu då, men alltså är inte det här ganska vanligt? Alltså jag tänker just Skansen i public service-sammanhang är ju väldigt vanligt för Allsång på Skansen till exempel.
-
Avsnitt 141
·
21:20 – 21:22
·
2021-05-28
Avsnitt 141: Sveriges Radio och Ekots motstånd till att granskas
får sina nyheter via Sveriges Television. Och sen är det Sveriges Radio, TV4, morgontidning och kvällstidning, gratistidning, annan TV-kanal eller annan radiokanal. Så här kan man säga att public service-bolagen har en väldigt stor makt. Men finns det en annan graf, lite längre ner i samma undersökning här. Där tittar man då på hur, vilka sociala nät tjänster som man får nyheter via.
-
Avsnitt 121
·
3:30 – 3:34
·
2020-08-27
Avsnitt 121: Dubbelmoral i anklagelserna mot Tiktok, Expressens vinstras och lösnummerförsäljningen
Jag fattar väl det på ett sätt. Att man är osäker kring hur man ska hantera Kina. Men det som jag tycker direkt tänker på. När det här handlar om just public service och journalister som gör det. Det är ju att det är samma journalister som har skrivit hur mycket som helst. Om USA och Snowden. Och hur underrättelsetjänster över hela världen delar data med varandra.
-
Avsnitt 90
·
25:56 – 25:58
·
2019-08-30
Avsnitt 90: Därför har Pewdiepie blivit störst - och därför borde vi lyssna mer på Lamotte, Uvell och Bali
tar itu med det på sitt burdusa sätt så får vi ska man säga det övriga etablissemanget allt svårare att ta tag i dem. Alltså Rebecca Uvell som kritiserar public service väldigt mycket, hon gör det så hårt så att det nästan svårt att diskutera så att man hamnar i defensiv situation kring vänsterdominans i public service. Som inte är sant på ett sätt
-
Avsnitt 72
·
6:38 – 6:42
·
2019-02-21
Avsnitt 72: Kris för P3 som tappat 38% av lyssnarna - 2018 ett katastrofår
att man inte mäter den totala lyssnandet på P3 man kan förstå hur den här digitala delen av P3 eller alla radiokanalers utbud hur den påverkar lyssnandet. För det är ju så här, P3 är ju en public service-kanal. De har ett uppdrag att nå alla unga i Sverige och ifall man inte sköter det uppdraget då måste man ju fundera på ifall man ska ha kvar det här uppdraget
-
Avsnitt 62
·
1:46 – 1:53
·
2018-12-13
Avsnitt 62: Den stora kartläggningen av Influencernätverken och DN påväg in i Göteborg
De vägrade svara på frågor på telefon och det gjorde det också uppenbart hur svårt det är att göra och bedriva bra journalistik när man inte kan ställa följdfrågor. Jag tycker det är extra flagrant i de här två exemplen som vi har nu med SVT och Rättsmedicinalverket. När det är myndigheter i Rättsmedicinalverkets fall och de andra public service-bolagen. Att de inte tar större ansvar för möjligheten att bedriva journalistik och ha en god transparens. Jag tror att det kommer bli en större fråga än de här enskildheterna.
-
Avsnitt 42
·
6:35 – 6:38
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
Det tror jag alla är rätt överens om. Jo, och samhället. Så därför tycker jag att det är... Ja, men absolut. Samhället har ju ändå utsett det här till en väldigt viktig del. Det är därför man lägger ner så mycket pengar på public service-bolagen. Det jag tror att jag tycker gör det lite ointressant. Det är för att det är så förutsägbart allt som händer kring dem. De har sina väldigt tydliga områden.
-
Avsnitt 42
·
7:34 – 7:42
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
På en sån väldigt tung institution som också påverkar nya aktörer. Det är svårt att etablera sig på det svenska medielandskapet. Utan att behöva relatera, analysera eller taktisera kring hur public service-bolagen agerar. Oavsett om man gör det medvetet eller undermedvetet. Så har de en väldigt stor påverkan även på de aktörer som inte är lika stora som public service-bolagen.
-
Avsnitt 21
·
2:47 – 2:50
·
2016-12-22
Avsnitt 21: Det stora avsnittet om serien Skam
NRK, visst är det så att i Norge så har de ett gemensamt public service-hus. Där radio och tv och så vidare smälter ihop. Ja, det stämmer. Det vill säga BBC-modellen. Eller Danmark också. Det är egentligen bara Sverige som har de här tre public service-företagen. De borde slås ihop. Men det är ett annat avsnitt av Mediepodden. Men här har de ju gjort det i alla fall. Så att NRK och P3 som är deras ungdomskanal.
-
Avsnitt 337
·
3:22 – 3:26
·
2026-04-03
SVT sparar hårt och Omni Ekonomi försvinner
Eller hur? Ja, och det hänger väl delvis ihop med att anslagen inte kommer skrivas upp i samma takt som tidigare. Och framförallt inte i samma takt som inflationen. Så att det är mindre pengar till public service och inflationen fortsätter öka. Och då hamnar man liksom i en press. Och det har väl varit skälet till att man har planerat det här sparpaketet. Och även på Sveriges Radio har man ju gjort en liknande grej. Sen är det väl också så att i det här så ligger det en
-
Avsnitt 341
·
3:43 – 3:49
·
2026-04-30
Kvartals kampanj mot public service – journalistik eller prenumerationsstrategi?
För mig är det en sån trött och förutsägbar position som jag också målar in Kvartal i ett väldigt litet trångt hörn. Därför att det finns inget annat sätt nu för Kvartal att förhålla sig till public service än att vara kritisk mot allt och också hårdra stories för att hitta public services kritiska vinklar. Jag tror på sikt så kommer det inte gagna Kvartal. Vare sig om förtroendet för medier generellt sjunker, men också
-
Avsnitt 341
·
15:43 – 15:50
·
2026-04-30
Kvartals kampanj mot public service – journalistik eller prenumerationsstrategi?
Som väljer att på något sätt projicera bilden av den djupa staten som Jörgen Wittfeldt sa i pressvetenskapen för tre år sedan tror jag när vi satt i samma panel och oblygt prata om det. Det är det man försöker måla upp. Här är public service i maskopi med Göteborgs universitet för att manipulera ett valresultat som gör eller ett opinionsresultat som gör att de kan gå till politikerna och säga se vi sköter vårt jobb. Fortsätt att ge oss pengar för vi gör det uppdraget som ni har satt oss att göra.
-
Avsnitt 444
·
4:07 – 4:11
·
2026-05-30
SVT-kritik, Aftonbladet Radio och BBC:s nya chef
Har ju varit en av de högsta cheferna på SVT tidigare. Som skrev under det här debattinlägget. Och det där har ju skapat väldigt mycket diskussion. Och kanske också jackar in i en större diskussion kring dels public service. Och public services framtida uppdrag. Men också den här kritiken som har funnits mot SVT. Att det är för mycket hundbantningsprogram och för lite journalistik. Och den kritiken har ju också funnits.
-
Avsnitt 301
·
3:00 – 3:12
·
2025-06-04
Allt om bråket mellan TV4 och SVT och om SR:s nya ruta
Och så pratar vi om fransk rugby och Youtube. Spännande händelseutveckling där. Och så får vi inte missa att jag har blivit utpressad. Olle, hela förra veckan så pratade vi om de nya villkoren för public service. För SVT och Sveriges Radio. Den, ska man säga, rapporten, propositionen, hann ju knappt svalna innan vi fick en publik. Vass, giftig, jag vet inte vad vi ska kalla det, debatt i Dagens Nyheter mellan TV4 och SVT.
-
Avsnitt 253
·
0:04 – 0:08
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
Då blir det helt plötsligt att man behöver välja lag här. Alltså, är du för eller emot public service blir det ju för första gången. Och för ett gemensamt finansierat mediebolag så måste det vara döden långsiktigt.
-
Avsnitt 198
·
6:22 – 6:27
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Därför att gå in och pilla i den här gamla organisationsstrukturen som har funnits i snart hundra år. Det är väldigt känsligt. Och jag har pratat med alla möjliga sorters chefer under åren på både Sveriges Radio, Utbildningsradion och Sveriges Television. Och de är ju själva ganska ovilliga till att slå ihop public service-bolagen. Och framförallt har ju radiocheferna varit de som har varit mest skeptiska. De säger ju att de kommer bli förlorarna ifall man slår ihop det. För de är så små och de är i ett specifikt format och radiolyssnandet minskar.
-
Avsnitt 198
·
7:00 – 7:03
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Att de inte ens public service-bolagen själva vill göra det. Och här har vi en rapport som man tar fram och inte ens vill dela med sig av. Det är kanske en signal om att man vill skydda det här lite grann. Om inte ens de själva vill, vem ska då slå ihop public service-bolagen? Jag tycker ändå att det är rimligt att förstå var de kommer ifrån. För att börjar man rucka på det här. Alltså vi är ju i ett läge just nu där det är väldigt känsligt med politiken kring public service.
-
Avsnitt 191
·
17:55 – 18:00
·
2022-12-01
Avsnitt 191: P2:s lyssnarras och SR:s åtgärder – så klarar sig linjär radio
På bästa sändningstid, flera hundra, ja kanske hundratusen lyssnare sitter och får den här kommersiella reklamen intryckt i öronen av public service. Det rasar över höjerna här nu då, men alltså är inte det här ganska vanligt? Alltså jag tänker just Skansen i public service-sammanhang är ju väldigt vanligt för Allsång på Skansen till exempel. Men hela syftet är ju att visa att det är Stockholms pärla på något sätt. Eller? Klippbilder från gården och alltihopa.
-
Avsnitt 86
·
0:00 – 0:03
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
Det blir skakigt för public service-bolagen att känna att det finns en trygghet. Det tror jag kommer slå mot både innehållet och oss mediekonsumenter. De vill tysta Flashback och på vägen ska alla som inte håller med också tystas.
-
Avsnitt 86
·
2:30 – 2:34
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
får mer pengar än de har haft tidigare. Om man ska ta några rubriker då, kring vad du tycker är särskilt intressant. Vilka är de? Som jag tycker är uppseendeväckande, det är ju att det är en public service... Ett public service-uppdrag som inte alls tar hänsyn till hur mediekonsumenter har förändrat sitt beteende. Podd, som är ju det som kanske starkast konkurrerar med Sveriges Radio.
-
Avsnitt 62
·
2:14 – 2:19
·
2018-12-13
Avsnitt 62: Den stora kartläggningen av Influencernätverken och DN påväg in i Göteborg
Jag tror att det kommer bli en större fråga än de här enskildheterna. Det är jag ganska övertygad om. Därför att det sätter fingret på någonting väldigt viktigt för journalistikens villkor. Och där måste någon ta ansvar. Det är ganska naturligt att till exempel public service och svenska myndigheter tar ansvar. Verkligen. Och det kanske vi får anledning att återkomma till. Men vi ska inte prata om Page &lphe Fury, det här avsnittet. Utan nu har ju du grävt lite, Olle. Du har ju lovat det redan förra veckan.
-
Avsnitt 43
·
13:10 – 13:13
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Och där tror jag... Där har jag ett ganska stort värde. Så jag kan ofta ta mer betalt ner. Jämfört med större bloggar. Därför att Underbara Klara är ett mer etablerat varumärke. Och det tror jag är just för att jag har jobbat med public service. Jag har jobbat med vanliga traditionella papperstidningar. Vilket förstärker mina aktier på nätet. Så att idag så... Om jag förut jagade siffror väldigt mycket.
-
Avsnitt 28
·
0:09 – 0:16
·
2017-03-02
Avsnitt 28: De nya barnteve-mogulerna
Vi ska prata barn-tv den här veckan. Alla har ju en relation till det. Ja, och vi har väl kanske det ännu mer eftersom vi båda har barn. Och har ju märkt att det finns ju någonting bortanför public service för barnen. Som är ett slags glittrande knark. Youtube. Ja, där finns ju verkligen allt. Det är ju en väldigt stor skillnad mellan Youtube.
-
Avsnitt 335
·
4:00 – 4:04
·
2026-03-19
SR:s nya mål, SVT:s burgare – och AI-slasket som tar över Facebook
Men det som jag tänker är lite speciellt nu är att det finns en mycket bredare flora av kritik mot public service. Och kanske kölvattnet av public service-utredningen och det nya sändningstillståndet. Jag har ju i och för sig utsett... året som ett ödesår för public service på grund av att det är val. Men jag tror att det kanske kommer lugna sig lite sen när de får jobba på som vanligt. Det är i alla fall en gissning jag har. Men den kommer säkert vara helt fel. Men nu har det ju hänt massor med saker här och du ville prata om...