Sök i Mediepodden
Sökresultat
752 träffar för “sociala medier” (sida 15)
-
Avsnitt 175
·
1:33 – 1:37
·
2022-07-01
Avsnitt 175: Analysen av nya mediestödet - chefen Olle kräver ska avgå
Alltså, dagens media är väl det enda som är kvar nu i princip. Men beror det inte också på att publicisterna inte är lika högljudda längre? Thomas Mattsson till exempel. Var ju en väldigt stark röst i de här olika frågorna. Det finns ganska få personer som är ute och vevar i olika sociala medier, i bloggar eller vad det kan vara för någonting. Ja, eller kanske. Å andra sidan så hade ju... Jag vet inte hur många chefredaktörer på lokaltidningar det var som hade skrivit under en DN-debatt.
-
Avsnitt 137
·
0:50 – 0:55
·
2021-04-16
Avsnitt 137: Pedofiljaktens nya medieetik - så tänker de nya spelarna
med uthängningar i sociala medier och i traditionella medier eller namnpubliceringar. Jag har sett en trend som jag tycker pågått en längre tid som jag skulle vilja presentera för dig, Olle. Låt höra. Så här då. En av de som får allra mest engagemang på sociala medier det är en kille som heter Jonathan Alvén, aktivist, har tidigare arbetat med olika hjälporganisationer och sådär. Och han har, jag tror att det är ungefär i två år, haft en sida
-
Avsnitt 128
·
7:24 – 7:30
·
2020-12-04
Avsnitt 128: varför pratar alla om Bulletin - men ingen om Therese Lindgren?
Ja, det var opinionsdrivet kan man väl säga. Det var väldigt opinionsdrivet. Men den blev ju kortvarig. Verkligen. Och nådde ju inte ut särskilt väl heller. Den var inte inflytelserik. Inte alls på det sättet som de högerskribenter och röster är på sociala medier. Idag. Och på så sätt så är det väl såklart en intressant utveckling. Att det finns mecenater och finansiärer. Som förstärker det här. Men mycket mer än så kan man väl inte riktigt säga än?
-
Avsnitt 115
·
12:49 – 12:53
·
2020-04-30
Avsnitt 115: Stor clash när åtal väcks mot Lamotte – Della Q:s lyssnarsiffror – influencer marketing i Coronatider
Och ja, det kanske var fel men det kanske också var värt det i det fallet som vi gjorde och så vidare. Men att det ändå har gett någon typ av prejudicerande effekt, eller? Jag tror just metoo-hösten är speciell också. För att där fick många av de anklagelser som fördes fram i sociala medier. Fick ju vingar i traditionella medier. Och ganska ogrundat så fick de fötter. Och därmed fick de ännu större spridning. Och det gäller väl kanske inte många av de här som vi ser idag.
-
Avsnitt 102
·
4:30 – 4:36
·
2019-11-28
Avsnitt 102: Var är de unga på nätet - SR och Spotify - Obegripligt med försvunna likes på Instagram
Men det som är intressant här tycker jag är att det är ju inte så att det här var någon slags lösning. Eller nyckel i att nu förstår vi vart alla unga har tagit vägen. Kommer du ihåg när Snapchat kom in i den här undersökningen för flera år sedan. Då var det ju liksom som att för oss. Från ingenstans hade någonting kommit och tagit över hela sociala medier, internet i princip. Här är det ju en blygsam ökning då. Från när TikTok tidigare hette Musically 2018 till idag. Det är ju en ganska liten ökning som sagt.
-
Avsnitt 19
·
13:39 – 13:43
·
2016-12-08
Avsnitt 19: Pewdiepies uppståndelse och nätneutralitetens framtid
Tappar liksom alla mina followers. Det hade nästan varit... Nu låter jag jätteknäpp här kanske. Men det hade varit lättande på ett sätt och vis också. Man kan ju se lite i hans närvaro på sociala medier den senaste tiden. Att det har blivit allt mer punkare. Alltså gått åt det hållet. Där han på något sätt vill visa hur lite han bryr sig om sin position som nummer ett. Och försöka revoltera mot det.
-
Avsnitt 16
·
6:35 – 6:39
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
Det är en förenklad bild av vad som orsakar en politisk strömning som lägger grogrunden till en förenklad politisk kommunikation. Jag är med dig på det, men om vi utgår från att sociala medier har hjälpt till att, utifrån de algoritmer som finns belöna oss med saker som vi engageras av, som vi gillar...
-
Avsnitt 2
·
3:18 – 3:20
·
2016-04-22
Avsnitt 2: Räckviddsnack och nätneutralitetsattack
Och sen så till sist hamnar det på att nej men det är bara Och att man, ja men det är alla sociala medier och vår hemsida. Det är en slags total siffra på unika som vi når. För att sen när man pressade ännu mer så skalar de ner det till att ja men det är mer sociala medier. Fast inte Twitter Facebook för det är de enda som vi riktigt kan lita på och som ger ett rättvist mått på hur många
-
Avsnitt 190
·
7:07 – 7:10
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
När de ska informera sig och göra goda val. Men så finns det ju också en oro här då. Att man missar någonting om man bara utgår från den här Novus-undersökningen. Det är intressant att vi stannar upp bara det där med sociala medier och TikTok. För där kan man ju se att till exempel då så använder... Om vi tar TikTok. 26 procent av unga första och andragångsväljare använder då TikToks.
-
Avsnitt 182
·
10:24 – 10:28
·
2022-09-29
Avsnitt 182: Svenska medier storsatsar på Tiktok - och det lönar sig
på topp 10 i år så är det bara tre som var med på topp 10 2021. Alla andra är nya. Så det har ju hänt otroligt mycket. Och för att knyta an till där vi började, det är väl det som gör det så kittlande just nu. Att det är ju varje gång det kommer en sån här ny sociala medier-plattform som tar världen med storm så är det som att internet börjar om från början igen. Alla går in som en slags nybyggartid och försöker positionera sig.
-
Avsnitt 164
·
0:51 – 0:57
·
2022-04-14
Avsnitt 164: Den anonyma svensken som styr miljonkonton på Tiktok
Och ett samtal då med en person som jag har varit på jakt efter länge. Och det här är minst sagt en speciell historia. Då och då försöker jag ju hitta vilka som har störst inflytande på sociala medier. Vilka svenskar som når folk där ute. Det är ju en fascinerande värld där vi har svenskar som har extremt stor räckvidd internationellt. Men ofta kan vara helt okända i Sverige.
-
Avsnitt 112
·
32:13 – 32:19
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
Det är supertorrt, tråkigt, konstigt. Och jag hade förväntat mig bättre av partierna i ett krisläge. Och jag tycker då att de sköter sig så bra som de bara kan. Det är ingen som bryr sig om vad partier kommunicerar i sociala medier just nu. Där står vi mot varandra. Ska vi stänga coronalådan? Jag måste ta en sista då. Det är bara för att jag tycker att det är så fruktansvärt.
-
Avsnitt 108
·
3:42 – 3:46
·
2020-01-30
Avsnitt 108: Allt om Tiktok - Så mycket fick Bonnier för korsord - Splays lite värt för Nent
Till att 25% använder det varje dag. Så det är ju enormt stort. Vart då någonstans? I Sverige. Ja just det. Det hade vi ett eget avsnitt också va? Om det här med barn och ungas användning av olika sociala medier. Där vi pratade om just att TikTok var en av få sociala medier som ökade. Vi har ju några ingångar i det här då. Som vi tycker är intressanta att prata om här i mediepodden sammanhang. Dels har vi någon slags nyhet får man väl säga då. Där jag har gått igenom vilka som är de största svenskarna på TikTok.
-
Avsnitt 102
·
6:23 – 6:30
·
2019-11-28
Avsnitt 102: Var är de unga på nätet - SR och Spotify - Obegripligt med försvunna likes på Instagram
Där ser vi att generellt ökningen av sociala medier och sånt ligger väldigt mycket högre från mellanstadiet. Vilket inte är så konstigt. Inte minst för att åldersgränsen är 13 rent formellt på de här plattformarna. Men där ser vi att det är nästan runt 90% på sociala medier och Snapchat. Och Instagram och att chatta och sådär. Men även här ser vi att det minskar i alla kategorier. Alltså det minskar kanske inte jättemycket i hur många som tittar på YouTube.
-
Avsnitt 97
·
8:35 – 8:40
·
2019-10-15
Avsnitt 97: Stor intervju med P3 om framtiden - Alla medievinklar från stora internetrapporten
Det är ju någonting som ökar också i alla kategorier. Och där tänker jag också på en grad. Ett diagram i Svenska internet som heter Diagram 7.2. Som handlar om i vilken grad man tycker det känns meningsfullt att använda sociala medier. Och det är ju verkligen... Det är ju märkligt att så många använder sociala medier. Med tanke på hur meningslöst så många tycker att det är. Ja, men det där är självuppskattat.
-
Avsnitt 60
·
17:20 – 17:27
·
2018-11-29
Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland
Så att nu är det massa andra som gjort samma sak. Anis Don Demina är ju med igen som huvudakt. Nu har han blivit mycket större. Vi kan också se att Vlad Reiser, en av de största kanske på Youtube, 400 000 prenumeranter, han var på plats 13 över de mäktigaste på sociala medier totalt, i Medieakademins maktbarometer. Också yngligen, 15-åringen Bishara Amorad, som är ju någon slags Sveriges Justin Bieber-case på något sätt.
-
Avsnitt 40
·
4:00 – 4:06
·
2017-06-08
Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?
Eller hur tänker du? Hjälp mig här. Är det någon skillnad? Ja men kanske. Samtidigt tror jag att dilemmat sätter också fingret på skillnaden mellan ett elman Medie som du då i någon bemärkelse med alla dina tusentals följare i sociala medier. Som läser och älskar och delar dina grejer varje vecka. Och då ett mediehus eller en mer traditionell medieplattform. Mediepodden då är någon sorts mikro.
-
Avsnitt 298
·
11:49 – 11:55
·
2025-05-15
Traditionella medier står starka i Mediebarometern - döljs av ett digitalt glapp
Men den är kul. Totalt rörlig bild är ju 96 ps i daglig räckvidd. Alla kollar på rörlig bild på något sätt, vilket också är talande och kanske inte så förvånande. Någon annan rubrik som stack ut var väl om sociala medier, att det stannat av något. Men det är också parkerat på en otroligt hög nivå. Ligger runt 84-85. Från 35 procent till 2010. Det kanske inte är så konstigt, men svårt att se att det ska bli högre också.
-
Avsnitt 225
·
13:49 – 13:53
·
2023-10-12
Avsnitt 225: Stora genomgången av Svenskarna och internet – ur medieperspektiv
Så det är en enorm dominans här som TikTok har tagit på väldigt kort tid. Och precis som Snapchat så är det också en plattform eller ett socialt medie som... Det är väldigt stort åldersgap mellan de unga och de gamla. Och det har vi ju sett tidigare också att när andra sociala medier har växt fram. Som till exempel podcasten där det börjar som ett ungdomsfenomen men sen då står och stampar och gapet ökar och sen så helt plötsligt så kommer det över någon sorts vändpunkt.
-
Avsnitt 179
·
0:43 – 0:50
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
Känner du valfeber, Olle? Den är under kontroll, skulle jag säga. Det känns också som att den här valrörelsen rent medialt överträffar sig själv hela tiden. Med falukorvar och nya grepp som är skapade för sociala medier och för att bli meme. Men man blir väl avtrubbad. Känner du en valfeber? Nja, det är väl snarare just kanske den typen av feber som är mot slutet. När man är så trött på skiten.
-
Avsnitt 115
·
13:13 – 13:23
·
2020-04-30
Avsnitt 115: Stor clash när åtal väcks mot Lamotte – Della Q:s lyssnarsiffror – influencer marketing i Coronatider
Och det gäller väl kanske inte många av de här som vi ser idag. Så jag tänker ändå att de var ganska speciella. Jag sitter ju inte på de här databaserna så jag kan göra de här fina sökningarna. Men jag tror inte att antalet åtal eller domar i förtal i sociala medier har minskat. Jag tror snarare att en sån här dom kommer få den motsatta effekten. Alltså att vi kommer se fler åtal. Kring förtal i sociala medier.
-
Avsnitt 112
·
31:30 – 31:36
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
För ett eller två år sedan. När krisen kommer. När krisen kommer, ja. Jag är lite förvånad över att han slog bort det. Men det kanske var för att det var Sveriges sociala medier kung Emanuel Karlsten som frågade. Det är svårt att in your face säga att man tänker satsa på tryckta medier. Jag försökte istället uppfostra honom i vikten av att sända på Facebook och på andra kanaler.
-
Avsnitt 103
·
6:14 – 6:22
·
2019-12-05
Avsnitt 103: Kartläggning av nyhetspoddar i Sverige och världen - Wahlgren gör reklam trots SVT-medverkan - Klassklyftorna i svenska sociala medier
Det är svårt också att kasta olika exempel emot Johanna Gårda. Eftersom hon är ju bara ansvarig för det här programmet. Men både du och jag känner ju till exempel från tidigare när skådespelare just har fått beskedet att de inte får publicera olika saker i sociala medier. Det finns ju flera ganska publika också. Loa Falkman var till exempel ett sånt som inte fick medverka när han var väldigt synlig i tv-reklam. Med ICA.
-
Avsnitt 60
·
8:16 – 8:22
·
2018-11-29
Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland
Jag tror att det här kommer vara en grej som man. Det är lustigt en stund. Men det är svårt att hålla liv i det. Det finns inget intresse kring det heller. Men däremot så tänkte jag på det. För det är ju inte första gången som det skapas en fiktiv karaktär i sociala medier. Jag tänker till exempel på en. Jag tror att det var ett konstprojekt från början. 2016. Ett konto som skapades som heter Lill-Mikaela.
-
Avsnitt 30
·
1:20 – 1:24
·
2017-03-17
Avsnitt 30: Det orubbade förtroendet för medierna och Sveriges självbild
Utan det här är, är man intresserad av de här frågorna så måste man åka dit. Det är sättet som man resonerar. Jag vet att det är annorlunda. Och att mycket etableras, alltså framtiden på något sätt etableras där. Det finns hur många exempel som helst på nya sociala medier och allt vad det är. Som verkligen har formats under den här konferensen. Men vi är inte där och det kan vi gråta över. Vi har å andra sidan ju en stringer ute. En korrespondent.
-
Avsnitt 4
·
1:00 – 1:08
·
2016-05-06
Avsnitt 4: Gutenbergsparentes och Therese Lindgren-hypotes
Men jag antar att du också tänker på debattartikeln i veckan. Ja, precis. Vi pratar ju om Telias nya erbjudande till sina kunder att man får surfa gratis på en handfull utvalda sociala medier om man tecknar ett Telia-abonnemang. Och det där är ju ett ganska tydligt slag mot neutraliteten och som också då i förlängningen kan drabba medieföretag. Och det var vi ändå tidiga med att fånga upp.
-
Avsnitt 279
·
4:32 – 4:36
·
2024-12-25
SPECIALAVSNITT: Mentour pilot - så bygger svensken ett globalt mediehus
Jag startade min YouTube-kanal för att förklara för folk som är på väg in i branschen vad branschen egentligen handlade om och vad man kan förvänta sig och vad man kan förvänta sig är jobbigt. Det var dels för att jag tyckte att det var spännande att ge mig på sociala medier och dels för att jag är entreprenöriell. Jag tycker om att starta upp saker och se om jag kan bygga någonting själv. Så det var så det startade. Men sen växte det där ganska snabbt. Förmodligen därför att den där nischen saknades.
-
Avsnitt 165
·
0:50 – 0:55
·
2022-04-21
Avsnitt 165: Svenska Facebookgrupper peakade under pandemin för att sedan rasa
Ja, fick du vila ut dig? Ja, exakt. Jag hade gärna varit med men du skötte det där med bravur. Nu kör vi ett vanligt Mediepodden och vanligt för oss betyder att vi gör en djupdykning i sociala medier den här gången och vi har ju en topplista som vi ska prata om. Men vi har ju gjort i flera år, försöka göra nedslag kring saker som vi tycker är intressanta som beskriver ett nytt medielandskap och Facebookgrupper är ju en favorit. Det började ju någon gång för länge sedan där jag framförallt då gick igång så otroligt mycket på att
-
Avsnitt 165
·
6:05 – 6:11
·
2022-04-21
Avsnitt 165: Svenska Facebookgrupper peakade under pandemin för att sedan rasa
Om att Facebook tappat. Ja, inte interaktion har vi inte fått. Men i alla fall tappat medlemmar. Och det är ju intressant. Ja, definitivt. Sen är det klart att just interaktioner. Där har vi just tidigare sett att Facebook och även andra sociala medier som Twitter och Instagram. Har ju kunnat påverka det i ganska hög grad i vilken sorts content man lyfter. Och hur man gör det och vad man lyfter upp. Är det lätt eller svårt att lajka en postning och så. Men det ser man ju här att det har gått ner.
-
Avsnitt 146
·
1:07 – 1:14
·
2021-10-06
Avsnitt 146: Maktbarometern och Olle intar kritisk position
Och på samma sätt som vi ibland i Mediepodden gör olika nedslag och skrubbar, begrapningar av data för att presentera och spalta upp, så är det här då just en sådan upphöjt till 10 kan man väl säga. Vi har tagit på oss att försöka hitta alla svenska konton på våra största fyra sociala medier och försöka kartlägga vilka har mest räckvidd, vilka väcker mest engagemang via kommentarer, delningar, likes och så vidare
-
Avsnitt 130
·
8:30 – 8:34
·
2021-01-07
Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin
Låt inte män som begår sexbrott styra samtalet. Och den publicerades väl, jag tror att det var samma dag som han gick ut i TV4. Och berättade om att han hade köpt sex då. Han var otroligt aktuell och det blev en slags slagträ och svinga, antar jag, i sociala medier. 141 000 reaktioner alltså. Sjätteplatsen är en coronarelaterad nyhet. Som jag vet är en favorit som du har, Olle.
-
Avsnitt 92
·
8:34 – 8:39
·
2019-09-13
Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv - och Cmores ofattbara förlust
Det är ju det här rastlösa småätandet som vi gör när vi utmanar. Utan någon riktig avsikt, utan någon riktig idé om vad vi vill uppnå. Så tar vi upp mobilen 150 gånger om dagen och går in på sociala medier och scrollar. Och det är utifrån det beteendet som man har optimerat och försökt att skapa algoritmer som ska få oss att fastna i det här scrolltummandet. Att vi ska fastna vid någonting, stanna upp och titta på det.
-
Avsnitt 73
·
5:30 – 5:34
·
2019-02-28
Avsnitt 73: Så få digitala lyssnare har P1 - Pedofilklicken som stängt ned svenska youtubekonton
Men vad är det för klipp då? Det är en intervju helt enkelt med en person. I det här fallet så, rubriken är, vilket är ditt ansvar Miller? Så att det är liksom ett specifikt klipp då. Man har klippt ut, man gissar att man tänker att man kan få spridning på sociala medier. Det är väl ett skäl till att man gör klipp då. Eller att man har en gäst som har mycket följare i sociala medier. Som man klipper ut en liten snutt av.
-
Avsnitt 56
·
2:33 – 2:40
·
2018-11-02
Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet
Det har man ju när det gäller Trump-valet i USA för två år sedan. Där tycker jag ändå att det finns... Två olika tolkningar. En tolkning som handlar om just fake news och hur Trump och hans kampanj använde sociala medier. Men det finns ju också en annan som handlar om verkligheten för väldigt många väljare. Där man känner sig kanske exkluderad från en globaliserad utveckling av världen.
-
Avsnitt 181
·
5:00 – 5:04
·
2022-09-22
Avsnitt 181: Tiktok vann inte något val
Jag tror att de har 60 000 följare. Och då är ju bara SSU, ganska framgångsrika har de ju varit. Och jag tycker det finns väldigt många exempel från egentligen alla falanger där. Vi har pratat om att det har ju skett en högervridning under ganska lång tid på sociala medier. Började på Twitter 2017, fortsatte över på Facebook och YouTube. Och de har ju ett momentum. Om vi skrattade åt vänsterns skämt innan 2016. De dominerade ju i princip alla skämtforum med vita kränkta män och så vidare.
-
Avsnitt 171
·
0:21 – 0:27
·
2022-06-01
Avsnitt 171: Sällananvändare av nyheter tydliggör mediernas utmaningar
Att vi tittar på Aktuellt en timme på kvällen och känner att nu har jag nog förstått världen så som den är. Det är helt omöjligt ju. Det är ju bisarrt att det har funnits en sån uppfattning. Och att vi då tror att sociala medier, det är det som verkligen kastar in folk i filterbubblor. Där vi ju för första gången ser exakt hur... folk beter sig, tycker, säger, tänker, känner. Och det sprids saker på alla möjliga konstiga sätt som verkligen utmanar vår verklighetsuppfattning nästan.
-
Avsnitt 153
·
19:43 – 19:49
·
2022-01-20
Avsnitt 153: kommersiell radio utveckas vidare + allt om Annika Jankells influencernätverk
Som jag nog då säger så har Hydra helt enkelt lagt av med Youtube och det är därför jag nu då sitter på kanalen. Okej, I know, det är fcking sad att Hydra inte längre kör Youtube men han kommer fortfarande finnas på Twitch och Instagram därmed har jag länkat hans sociala medier nere i beskrivningen så ni kan ju väl checka om ni fortfarande vill följa honom. Om ni trots allt skulle vilja ge mig en chans så får ni jättegärna göra det. Hejdå.
-
Avsnitt 130
·
3:10 – 3:16
·
2021-01-07
Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin
Mediebranschen på väg. Jag tycker man kunde ha använt de här ganska tidigt för att förutse till exempel vad som händer när Facebook skruvar om sin algoritm. Vad som händer när det kommer in alternativ medier. Vad som händer när de traditionella medierna har klivit ut och börjat massproducera och masspublicera i sociala medier. Till exempel. Så det här är en bra start på att förstå även 2021 då. Och i år så gör vi om det här lite grann. Du läser listan i sin helhet 1-10.
-
Avsnitt 56
·
1:50 – 1:57
·
2018-11-02
Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet
Det är ju intressant med val generellt nu i internettider. Det pratas ju väldigt mycket om inför varje svenskt val och kanske inför varje val i världen generellt. Om att det är sociala medier-val. Ända sedan Obamas första val egentligen så har det pratats om att i år förändrar sociala medier allt. Men det är alltid väldigt svårt att i efterhand på något sätt hänvisa. Till vad som är sociala medier och vad som inte är det. Därför på något sätt så blir det alltid en eftervalsdebatt.
-
Avsnitt 17
·
0:23 – 0:30
·
2016-11-25
Avsnitt 17: SVT Dold-irritation och Facebook live-enkäter
Men hon stod inte ut med dig för att du hade så fel i förra avsnittet. Okej. Där är hon ju ganska ensam, skulle jag vilja påstå. Det kan man inte säga om man tittar på sociala medier och följer den vattendelare som förra avsnittet. Folk skriver team Carlsten. Den här gången måste jag hålla med Emanuel. Och så vidare. Det är ju tydligt att jag...
-
Avsnitt 260
·
0:54 – 0:59
·
2024-08-15
EFN:s nyförvärv, DN-reportern som blev avstängd och 9 hemliga SR/SVT- miljarder
! ! Och jag nästan gäspar. Får veva igång mig själv. Hur har din sommar varit? Toppen! Ja, just det. Jag såg att du skrev här på sociala medier att det var din bästa sommar i ditt vuxna liv. Det är ju otroligt. Så är det. Jag för ju inte bok då, men det är mer en allmän känsla. Och fundera, jag har haft ungefär 30 vuxensomrar i mitt liv. Ja, men den här var den bästa.
-
Avsnitt 158
·
1:00 – 1:07
·
2022-02-24
Avsnitt 158: Hovets dementi och mediernas hantering
Ja, och är det inte väldigt fint också att vi gjorde det på Clubhouse? Denna kanal som vi dödförklarat i princip här i den här podden tidigare. Eller jag vet inte vad vi har gjort, men vi har i alla fall inte sagt att det är någon framtid. Ändå kastade vi oss ut där när nyheten då kom om att hovet gjorde en dementi på sociala medier. Det är inte någon skilsmässa på gång mellan prins Daniel och kronprinsessan Victoria. Det har inte varit någon speciell händelse. Då gav vi oss ut på Clubhouse för att tycka till om detta.
-
Avsnitt 238
·
1:03 – 1:09
·
2024-01-18
Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads – efter en månad i Sverige
Vi pratar då om svenska influencers. I bred bemärkelse, vi utgår här från Maktbarometerns lista, så har vi fyllt på med lite namn och tagit bort något namn och sådär. Men i grunden så handlar det ju då om svenskar som har byggt upp ett kommersiellt varumärke via sociala medier. Och därmed har kulturell makt och så tittar vi på, kan de omsätta den i finansiell makt? Just det. Och så har vi en topplista över vilka som gör det här bäst då. Och det här har vi tittat på sedan 2020 tror jag.
-
Avsnitt 216
·
5:20 – 5:26
·
2023-07-07
Avsnitt 216: Han anmälde för missbruk av personuppgifter – nu får Bonnier betala miljoner
Ska vi till och med citera vad som står där? Jag ser detta utspel som ännu ett exempel på de mer, ska vi säga, nätromantiska inslagen i en annars viktig debatt om integritet och yttrandefrihet. Sakfrågorna handlar om att det på sociala medier pågår överträdelser av använda villkor och brottslighet i olika former som inte beivras av plattformägare och rättsvårdande myndigheter, vilket är kombination med dålig tillgänglighet och dålig transparens hos nätjättarna gör att människor som vill yttra sig i det offentliga startade en hashtag på Facebook, jag tror det gick på Twitter också, som jag kallade för DNkollen, där jag helt enkelt började gräva. rummet hotas och skräms i syssnad och självcensur.
-
Avsnitt 161
·
0:40 – 0:49
·
2022-03-24
Avsnitt 161: förtroendet för medierna på toppnivå - och hur går det för mediernas poddsatsningar?
! Förra veckan så pratade vi ju en del om hur intresset för Ukraina och engagemanget på sociala medier har dalat. Både i antal artiklar som var skrivna och just då vilket engagemang som finns. Jag tänker att vi kan fortsätta lite på det spåret med den speciella situationen
-
Avsnitt 130
·
1:12 – 1:20
·
2021-01-07
Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin
Vi ska inte prata om, det här är ingen kroppspodd utan det är en mediepodd. Och vi ska ju prata om, jag tänker försöka bara knyta ihop 2020 en gång för alla. Och göra det som vi brukar göra så här års. Vi tittar ju alltid på vad har varit mest och störst och bäst och fräckast på sociala medier under 2020. Och då har ju du en modell för det. Berätta. Ja, precis. Det vi tittar på är ju framför allt då artiklar. Det är det som vi gör som är unikt för den här podden.
-
Avsnitt 238
·
22:15 – 22:20
·
2024-01-18
Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads – efter en månad i Sverige
Jag minns fortfarande den här datavisualiseringen av bubblorna på Twitter. Alltså hur det finns olika fält där man umgås och så finns det fält som man inte umgås med. Jag har en väldigt tydlig bild av hur Twitter och kanske sociala medier generellt såg ut för typ tio år sedan. Nu i alla fall så är han med i Medieakademin och har tagit fram data över threads. När vi spelar in det här är det nästan exakt en månad sedan det släpptes i Sverige,
-
Avsnitt 28
·
46:00 – 46:08
·
2017-03-02
Avsnitt 28: De nya barnteve-mogulerna
Som man som marknadsför, annonsör eller medie behöver nå. De har ju liksom då försökt hitta fram den ur sin data. En intressant grej är att sen första september till nu så har det skrivits över 10 000 inlägg i sociala medier. Där folk skriver om sin missnöjdhet eller att man misstror myndigheter och offentlig sektor eller kommuner. Är det inte ganska mycket? Och det är de man kallar prepsters?
-
Avsnitt 153
·
23:53 – 23:59
·
2022-01-20
Avsnitt 153: kommersiell radio utveckas vidare + allt om Annika Jankells influencernätverk
Vakajs lista som de säger sig företräda så är det ju liksom stora namn. Alltså Kristin Kaspersen, Carola Häggkvist, Isabella Scorupco, Mia Parnevik, Malin Berghagen, Laila Bagge, Robert Wells. Det här är ju starka namn som alla känner till ju och som vi också har en relation till just via sociala medier. Och det skulle väl kunna bli en liten mental notering för dig och mig att nästa gång vi tittar gör den här Maktbarometern att faktiskt kanske titta på ålder också. Det är bra det.
-
Avsnitt 282
·
0:07 – 0:14
·
2025-01-16
DN-kritiker som startar mediehus kan skapa trendbrott / Mediestödets osynliga 7000-gräns
Vill jag bara berätta en anekdot från tiden när jag skrev nyhetskrönikor i Dagens Nyheter, vilket var kanske för åtta år sedan. Regelbundet skrev jag det och då kunde jag också bli uppringd från redaktionschefer som skällde ut mig för vad jag hade skrivit på sociala medier. Det där är ju ett otyg alltså.