Sök i Mediepodden
Sökresultat
302 träffar för “valet” (sida 3)
-
Avsnitt 277
·
30:20 – 30:22
·
2024-12-12
Stora medieanalysen efter USA-valet - hur står sig journalistik mot populism?
sig eller strategiskt planera för att vinna. Alltså ett medielandskap där traditionella medier har underminerats. Vi pratade lite om det här direkt efter, eller om det var precis innan valet också, just hur det har verkligen blivit poddvalet. Det som jag möjligtvis då skulle kunna säga emot där är ju att Sverige har ju fortfarande traditionella medier som är otroligt starka.
-
Avsnitt 276
·
32:39 – 32:42
·
2024-12-05
Bonnier går ihop med NWT men snuvas på Berlingske + allt om årets wraps från Spotify, Tiktok och Youtube
Det var det vi hade den här veckan. Från Mediepodden, tack för att ni lyssnar. Vi är tillbaka nästa vecka. Då ska vi ge svar på det löftet som vi gav. Det vill säga göra en lite fördjupad analys av medieutvecklingen i USA efter valet också. Men nu, tack för den här gången. Tack Olle, vi hörs igen nästa vecka. Hej då!
-
Avsnitt 275
·
26:16 – 26:18
·
2024-11-28
Därför har Emanuel ändrat sig om "länkskatten" – och Stora journalistpriset-reaktioner
Det var den du tipsade om och som jag helt slukat då. Den är i sju delar och heter Question Everything Everything with Brian Reed. Som ju handlar egentligen om framförallt amerikanska valet, men ännu mer om journalistik på ett otroligt intressant sätt om just det här skiftet som vi har berört lite nu. Varje avsnitt är värt att lyssna på
-
Avsnitt 272
·
2:54 – 2:56
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Att det är svårt. Ofta vill man låta lite tid passera för att man ska kunna göra någon bra analys. Men det känns som att saker förändras hela tiden i Musks huvud och i hans värld. Så det är svårt att riktigt göra en analys. Men nu är ju valet här. Det är till och med över eller valdagen är över när det här sänds. Så vi behöver göra en slags analys, ett slags bokslut. Och det finns väldigt mycket på den amerikanska mediemarknaden som påverkar såklart hela världen som vi behöver prata om.
-
Avsnitt 272
·
5:42 – 5:44
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Att han har försökt styra tidningen. Jag har inte hört och sett några rapporter om det. Och det tror jag inte har varit hos Los Angeles Times heller. Men nu då har båda de här miljardärerna gått in. Med veckor kvar bara av valet. Och gjort just detta. Och jag ska säga att jag tycker att det här är ett bra beslut i grunden. Jag tycker att det är väldigt rimligt resonerat av Jeff Bezos i alla fall. Som jag sett offentligt har resonerat.
-
Avsnitt 272
·
30:46 – 30:48
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
medielandskapet. Att poddar får det här utrymmet, att politiker ser värdet av det och förhoppningsvis så kan det vara bra för politiken också, precis som du är inne på. Så vi fick inte AI-valet, vi fick kanske poddvalet och kanske att det kommer också smitta av sig till Sverige inför nästa val. Två kortisar. En är att vi har en ny etta
-
Avsnitt 257
·
0:49 – 0:51
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
Röstar du i valet, Olle Lidbom? Självklart i morgon, Karlsten. Var det en förolämpning och ens fråga? Ja, det var det faktiskt. Vi pratade om det förra veckan. Jag tror jag fick fram hur viktigt jag tycker det är med själva ritualen.
-
Avsnitt 257
·
7:48 – 7:51
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
Ja, dels är ju LO en del av vad de kallar arbetarrörelsens två ben och de är det fackliga och Socialdemokraterna är det politiska i arbetarrörelsen. De är ju väldigt tätt sammanflätade och framför allt då så har Johan Danielsson varit LOs kandidat i EU-valet. De väljer väl egna kandidater uppenbarligen då och då finns det väl också något beslut på att då ska man hjälpa dem ekonomiskt och så plöjer man ner 812 pkr en liten gåva i Facebook annonser som typ allting spenderades också på en enda
-
Avsnitt 257
·
14:10 – 14:12
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
Och det som du berättar nu stärker väl min uppfattning att det går liksom inte att säga att den som spenderar mest eller som lyckas bäst i sociala medier som också går bäst i valet. Men det finns säkert andra saker som spelar in här, just EU-valet. Det är svårt att säga vilken som är den viktiga sakfrågan eller vilken har varit bensinpris vid pumpfrågan.
-
Avsnitt 257
·
15:36 – 15:38
·
2024-06-14
Vem la mest pengar på valet - och varför gav det ingen effekt?
är ett val. Alltså jag antar att det finns någon tanke eller strategi Vi har ju verkligen lärt oss av det där reportaget Jag kan inte släppa konspirationstanken av att hur strategiska de är. Men att de tänker att okej, om det här nu har blivit en fråga som har dominerat mest under valet. Då ska vi rida på det. Och då säger vi, men tror du vi vinner på söndag? TV4 eller Sverigedemokraterna. Och så det som det har tänkt så mycket på. Det som den flashen som kom ut på valdagen.
-
Avsnitt 256
·
15:12 – 15:14
·
2024-06-06
EFN:s obegränsade budget: Varför är de inte bättre?
Olle, jag gav ju dig en läxa till den här veckan. Att du skulle utvärdera mediernas satsningar inför EU-valet. Det är ju här i helgen som svenskarna ska gå och rösta. Det verkar för sig som att det är rekordmånga som har förtidsröstat. Har du röstat? Nej, jag älskar att gå till vallokalen och lägga ner min
-
Avsnitt 252
·
4:57 – 5:00
·
2024-05-09
Analysen av TV4, medial makt och SD:s hemliga trollfabrik
Det andra är hur man avslöjar att man har haft olika anställda. På Konservativa Förbundet. Som är någon slags studentorganisation. Som är knuten till Sverigedemokraterna. Hur de, Julian Kroon där, har varit någon arbetsledare för tio personer. Som under valet 2018 arbetade bara. Med att helt enkelt vara ute och kriga i kommentarsfält. Där de själva kallar det som en trollfabrik. Men där man såklart absolut skulle kunna se det som att se av. Vi är där för att opinionsbilda.
-
Avsnitt 237
·
39:36 – 39:38
·
2024-01-11
Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024
I samband med det här måste vi prata någonting om EU-val och USA-val då det är den stora förutsägelsen generellt här tror jag att alla förutsätter att det kommer spridas enormt mycket desinformation och förstöra valet och manipuleras och alltihopa. Jag tror att det kommer säkert finnas allt det där men jag tror inte att det kommer få så mycket fäste. I alla fall inte i Sverige. Vad tror du? Nej, jag tror inte heller det och jag tror
-
Avsnitt 237
·
41:02 – 41:04
·
2024-01-11
Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024
Men att det kommer absolut säkert missförstås eller felrapporteras om tror jag. Så snårigt och så lätt och enkelt och kittlande där att säga att AI har kartlagt och förstört valet hit och dit. Det tror jag säkert att medier inte kommer navigera så bra i. Klickvänlig rubrik. Men du, ska vi avsluta? Jag har en grej. Jag såg om en ny bok som heter Love Drugs
-
Avsnitt 205
·
13:48 – 13:50
·
2023-03-30
Avsnitt 205: Opinionssiffran som förklarar varför politiker inte vågar ge sig på public service
inte ligger särskilt långt efter. SVT gjorde en egen undersökning via Novus kanske det var, som släpptes här i höstas. Jag tror att vi pratade om den i Mediepodden med och det såg ut just så här också att när det handlar om valet så ligger SVT väldigt högt, men även just TV4. Det handlar kanske allra mest då om TV-mediets genomslagskraft. Ja, säkert. Och också kanske
-
Avsnitt 190
·
3:29 – 3:30
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
Men även när man tittar på frågan. Informerar sig mycket eller använder den mycket. Så ligger SVT långt före alla andra. Men det som egentligen var den intressanta saken kring den. Hur man informerar sig för valet. Det är att dels så har vi ganska många aktörer som ligger högt upp. TV4 är andra medier. De ligger på 72 procent. Sveriges Radio var det 69 procent som använde sig av i någon mån.
-
Avsnitt 190
·
9:08 – 9:10
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
som har mycket eller ganska stort förtroende för Twitter. Bland de unga så är det lite högre, 7 procent då. Och nu är det väldigt diffust vad man menar med det, vilket förtroende man har för Twitter inför valet och så. Men det är väl som det är, det är ju hur man själv uppskattar det där. Generellt så kan man säga att Twitter är den kanal som man har mest förtroende för bland sociala medier, i alla fall bland unga. Sen är det Instagram, TikTok och sist Facebook
-
Avsnitt 181
·
9:01 – 9:04
·
2022-09-22
Avsnitt 181: Tiktok vann inte något val
Det är på något sätt som att medierna längtar tillbaka till den tiden. När man hade den makten. Och nu har man förlorat den. Och det är väl... Om man nu ska sammanfatta och sätta en etikett på det här valet. Så är det väl liksom... Icke-mediala valet. Kanske det första icke-mediala valet. Där de traditionella medierna har haft extremt lite påverkan. På hur valet har... Vilka frågor som har drivits och hur valet har spelats ut. Ja, det är ju sant och intressant ju.
-
Avsnitt 180
·
13:20 – 13:22
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Det tror jag blir den stora eftervalsanalysen. Hur har opinion och engagemang formats? För det tycker jag inte riktigt man får svar på. Jag tänkte att en intressant spaning är ju att. De unga i det här valet. Alltså de första och andra gångsväljarna. I mycket, mycket högre grad än samhället i övrigt. Har valt högerpartier. Vi kan väl bara tydligt. Vad är den här datan egentligen säger då?
-
Avsnitt 180
·
19:41 – 19:44
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Men det kan man ju säga att antalet frågor har minskat de senaste valrörelserna. Alltså att det blir färre och färre frågor som är på den politiska dagordningen. När medierna då ska beskriva valet. Men en annan intressant sak i den forskningen visar också att. Tidigare så har dagstidningar, tv och radio haft ganska samma frågor.
-
Avsnitt 179
·
3:52 – 3:54
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
Och den enda som är någorlunda på G här under valrörelsen. Det är Samnytt. Men även de ligger långt under. Alltså hälften under den räckvidd som man hade under valet 2018. Det är speciellt eller? Ja det är det. Lite oväntat på ett sätt. Samtidigt har ju vi pratat om det här i en internationell, höll jag på att säga, men en amerikansk kontext.
-
Avsnitt 179
·
6:46 – 6:48
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
och genomsnittligt engagemang att där har det inte skett en minskning. Utan där ligger de snarare i nivå egentligen eller något bättre till och med än vad det gjorde valet 2018. Ja precis, så det betyder ju då att det kan vara så att Facebook har förändrat sina algoritmer på ett sätt så att det skadar de här alternativa
-
Avsnitt 179
·
7:20 – 7:22
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
än genomsnittet. Alltså vi ser att totalt så fick till exempel Aftonbladet nästan dubbelt så mycket engagemang på sina artiklar efter valet eller i samband med valet 2018 som de fick nu. Men genomsnitt då så har man högre idag. Så man verkar helt helt enkelt posta mindre artiklar
-
Avsnitt 179
·
7:22 – 7:24
·
2022-09-08
Avsnitt 179: Räckvidden kraschar för Fria tider och Samnytt - och nya pengar flödar för Bulletin
Alltså vi ser att totalt så fick till exempel Aftonbladet nästan dubbelt så mycket engagemang på sina artiklar efter valet eller i samband med valet 2018 som de fick nu. Men genomsnitt då så har man högre idag. Så man verkar helt helt enkelt posta mindre artiklar idag också. Man kanske är mer varsam
-
Avsnitt 176
·
25:52 – 25:54
·
2022-08-18
Avsnitt 176: Så BORDE medier bevaka valet
vad som hände på Scandinavium 1976. Jag vet inte om du kommer ihåg eller känner till det. Nej, jag var lite ung. Jag kommer ihåg, du var inte född men jag fattar dig. Men ändå. Nej, vad berätta. Vad hände? Inför valet så möttes Olof Palme och Torbjörn Fälldin i en debatt på Scandinavium 9400 21 personer var på plats och ropade hejaramsor.
-
Avsnitt 159
·
21:38 – 21:40
·
2022-03-10
Avsnitt 159: Krig och mediekrig - vilka gynnas?
det var väldigt svårt att hitta en tid statsministern men i god dialog fann vi en lösning. Ja, det är väl också en kittlande del av det här tänker jag. Att man gör det här valet. Alltså man väljer det här istället för en debatt i Agenda då som traditionellt kanske har varit ganska självklart för statsministern att ställa upp i. Söndag kväll. Massor med tittare.
-
Avsnitt 304
·
26:58 – 27:00
·
2025-06-26
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
som har olika typer av relationspoddar eller skvallerpoddar som absolut skulle kunna använda det som någon slags hävstång in i en politisk ideologi när vi börjar närma oss valet som kanske skulle bli allt viktigare där. Jag tänker inte droppa några namn för jag är inte säker på om jag kan namnen men jag vet att det finns ett gäng, en handfull i alla fall,
-
Avsnitt 125
·
4:15 – 4:18
·
2020-10-22
Avsnitt 125: P3 fortsätter tappa, färre journalister i Sverige och Twitter stoppar artiklar
Så har han kontaktat polisen. Men innan polisen kom så gjorde han en kopia av hela hårddisken. Av hela alltihopa. Och så höll han på det här. Och skickade det nu alltså då. Strax innan valet till Trumps kampanjstab. Och Trumps kampanjstab såg igenom alltihopa. Och kontaktade New York Post och sa här har ni. Och så publicerade New York Post detta då. Och det finns ju massa teorier om det här.
-
Avsnitt 112
·
11:22 – 11:24
·
2020-03-19
Avsnitt 112: Så har medierna hanterat Corona-viruset - SVT tvingas betala för järnrörsfilmen
Men då skrev han ju ganska navelskådande om livet i mediebranschen. Eller något uppfordrande om David Isak eller yttrandefrihet. Men... Det enda jag kan komma på som att jämföra. Det är ju i valet, riksdagsvalet. Det måste ha varit då 2014. Med de här löpsedlarna. Vi är de 80. I sju procenten eller vad det stod. Kommer du ihåg dem? Nej.
-
Avsnitt 99
·
17:16 – 17:18
·
2019-11-01
Avsnitt 99: Amazons svenska podd-satsning och Aftonbladets ras
Och då är det både en fråga om vad vill Telia med med det här förvärvet och vad vill staten med Telia? Och det är väl där det blir så intressant med valet av Benalis &le Kirkby som ju kommer från en koncernchefsroll för danska TDC som ju faktiskt är närmast en identisk kopia av Telia men som har genomfört
-
Avsnitt 94
·
25:28 – 25:30
·
2019-09-24
Avsnitt 94: Avslöjande: En av Sveriges största poddar plagierar TT i ny bok
hållningar eller man har ju haft först en väldigt restriktiv hållning till Sverigedemokraterna. 2010 så fick man inte annonsera och uppenbarligen då 2013 inför valet så fick man inte annonsera. Men sen i valet därefter så var ju tvärtom då alla tidningar förutom Aftonbladet
-
Avsnitt 94
·
25:30 – 25:33
·
2019-09-24
Avsnitt 94: Avslöjande: En av Sveriges största poddar plagierar TT i ny bok
eller man har ju haft först en väldigt restriktiv hållning till Sverigedemokraterna. 2010 så fick man inte annonsera och uppenbarligen då 2013 inför valet så fick man inte annonsera. Men sen i valet därefter så var ju tvärtom då alla tidningar förutom Aftonbladet tillät ju annonser från Sverigedemokraterna.
-
Avsnitt 84
·
18:43 – 18:45
·
2019-05-23
Avsnitt 84: Aftonbladets Bagdad bob - och Gardet som feminismens Nyheter idag
Nu faller fjällen av mina ögon här. Är det så att det här är en sorts supermetatrollning? Man samlar IP-nummer på hipsters, mediahipsters. Jag gissar att valet av Strago och Hammar också signalerar att det är män man vill nå. Det är någonting som i det är väldigt skumt och som gör det också lite komiskt förstås. Det var väl det som Fredrik Strago också tyckte var roligt
-
Avsnitt 79
·
24:10 – 24:12
·
2019-04-12
Avsnitt 79: nya finansieringsmodeller för poddar, nyhetssajter och journalister
väl upp till 30 så att, ja för sig nu är 36 och jag är inte så ung längre då. Men det är ju någonting i det där som skaver så väldigt mycket att, det var ju likadant inför förra valet, riksdagsvalet, att man öppnade upp sina sajter då för att nu helt plötsligt så är journalistiken demokratibärande. Jag vet inte det säger ju någonting om alltså att man, det säger
-
Avsnitt 56
·
3:00 – 3:03
·
2018-11-02
Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet
Och sen är det ju ganska svårt att säga vad som är vad. Vad är hönan och vad är ägget? Och hur ska man bedöma internets påverkan? Nu säger ju Obama-valet 2008. Men jag kommer ihåg att redan 2006, eller 2005, när jag började blogga faktiskt, så var jag med i SVT och diskuterade, blir det här bloggvalet?
-
Avsnitt 56
·
13:33 – 13:36
·
2018-11-02
Avsnitt 56: Skuggmedier: Skräckexemplet om hur sociala medier påverkade Brasilianska valet
som har gjort anspråk på någon typ av etablerad makt att existera i den här världen. Och det som jag tycker extra intressant, jag nämnde ju tidigare att man pratade om valet 2006 i Sverige som bloggvalet och då såg man också det som en sorts positiv möjlighet att makten över det politiska samtalet flyttade ut till medborgarna.
-
Avsnitt 34
·
37:18 – 37:20
·
2017-04-13
Avsnitt 34: Mediernas hantering av terrorattacken i Stockholm
ännu viktigare uppgift och kanske behöva ta en ännu större roll i nyhetsrapporterandet eller informationsbekräftandet och så vidare. Och det ser vi ju i USA efter valet av Trump som president att det uppstår en helt ny dynamik där man fram tills idag har haft en väldigt, man har haft ett stort förtroende, en stor tillit för
-
Avsnitt 22
·
28:08 – 28:10
·
2017-01-10
Avsnitt 22: Sex framtidsspaningar och en topplista
så finns det en mindre beredning och jag är övertygad om att många svenska traditionella mediehus håller på och redan nu i år planerar upp för hur man ska bevaka valet 2018 och att man kommer bevaka det väldigt omfattande. Men att det också påverkar hur man bevakar och hur man ser på medielandskapet i år.
-
Avsnitt 5
·
4:30 – 4:33
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
Högernyheter, eller vad man skulle säga i Sverige. Det påstår flera att de har valt bort. Och det har ju blivit en stor sak, för det innebär ju att Facebook har en allt större makt att påverka valet just nu i USA. Och det är ju känsligt, eller hur? Ja, det låter ju som att man åtminstone, alla redaktioner har ju rätt att göra ett redaktionellt urval förstås.
-
Avsnitt 2
·
32:50 – 32:52
·
2016-04-22
Avsnitt 2: Räckviddsnack och nätneutralitetsattack
i allt högre grad rimligtvis söka sig till de sociala medier som det är gratis att surfa på Facebook i det här fallet då. Och en YouTuber då står kanske i valet och kvalet att här kan jag nå på Facebook väldigt många fler än vad jag kan göra på YouTube och jag kan ta med mig affären dit kanske på sikt här pratar vi nu. Vilket igen då
-
Avsnitt 182
·
0:50 – 0:56
·
2022-09-29
Avsnitt 182: Svenska medier storsatsar på Tiktok - och det lönar sig
Varför gör inte vi det, Olle? Därför att det är det viktigaste nya mediekanalen just nu. Den är väldigt underbevakad ändå, tycker jag. Sen har vi också många som hävdar att valet 2022 är det första TikTok-valet. Det avhandlade vi förra veckan. Det gjorde vi, så det kommer vi inte prata om. Det är ett löfte. Men sen är det också en kanal som tar väldigt mycket tid för alla användare.
-
Avsnitt 314
·
7:30 – 7:33
·
2025-10-09
Maktbarometern 2025 – Algoritmer, AI-slask och ett nytt politiskt landskap
Ja, men exakt. Det är ju många slutsatser som man får här som på nåt sätt resonerar med tidigare avsnitt av mediepodden. Och jag tror säkert att den sak som vi har pratat om vad kallar man det, TikTok-valet 2022. Och jag tror att många då också såg det som vi har pratat om sen start egentligen. Alltså att det finns två stycken medieverkligheter idag. Eller kanske ännu fler, men i grunden två i alla fall
-
Avsnitt 289
·
5:36 – 5:38
·
2025-03-05
Ledarsidorna måste dö, länge leve kultursidan
och genom det en ganska god tidningsägare har kanske redaktionen tyckt, genom att han inte blandat sig i. Och det är först när han då först gick in och sa att vi ska inte ta ställning för någon presidentkandidat precis innan valet, så som Washington Post brukar göra. Och nu då när han går in och ska styra ännu mer, förvisso då kring opinionssidorna, men så är det ju så det tolkas, att det här görs för att på något sätt
-
Avsnitt 272
·
7:21 – 7:23
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Eftersom det tas så nära valet så blir det ju en del av valrörelsen. Det är ju väldigt olyckligt. Nu ska jag bara korrigera dig att Patrick Sun-Chong som är LA Times ägare. Han gjorde precis samma sak förra valet. Så det är inte så att det här aldrig har förekommit tidigare. Men som sagt Jeff Bezos ingripande på Washington Post är väl det som har fått... absolut störst genomslag. Eftersom det också har en position i Sverige förstås.
-
Avsnitt 272
·
13:58 – 14:00
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Hur som helst. Det var ju en otrolig skräck. Det fanns ju inte minst om man pratar om Facebook och Mark Zuckerberg. Jag vet inte om du kommer ihåg det som kallades Zuckerbucks? Nej, det har jag förträngt. Ja, det är lika bra. Men förra valet var det ju pandemi. Det fanns en ganska stor och utbredd oro. Kring de ökade kostnader som det skulle innebära. Med poströstning. Och hur man skulle säkra. Virussäkra vallokaler.
-
Avsnitt 272
·
19:55 – 19:57
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Kan jag också styra hur ett val... Det är väl nån sån slags falling down-utveckling som han har hamnat i eller? Han har ju definitivt skrivit in sig i historieböckerna. Nästan oavsett hur det här valet går. Så är det ju svårt att tänka sig en historiebok om 200 år som inte... där inte Elon Musk finns med. Och att det här valet förstås är en viktig del i att förstå personen.
-
Avsnitt 272
·
23:50 – 23:51
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Det är ett löv som flyter på flodens krusningar. Otroligt kall take av Mediepoddens Olle Lidbom. Men det som blir spännande blir ju att se vad som händer efter valet. Hur de kommer hantera den eventuella desinformation information eller information som kommer kommuniceras. Det blir också högintressant givet det vi har sett inför valet. En annan sak som vi kan prata om
-
Avsnitt 272
·
23:58 – 24:00
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
Men det som blir spännande blir ju att se vad som händer efter valet. Hur de kommer hantera den eventuella desinformation information eller information som kommer kommuniceras. Det blir också högintressant givet det vi har sett inför valet. En annan sak som vi kan prata om när det gäller val. Det är väl att alla har förutspått att det skulle bli AI-valet i USA. Det har man ju inte sett.
-
Avsnitt 272
·
24:22 – 24:24
·
2024-11-05
Stora medieanalysen av USA-valet
särskilt mycket AI-fejk, vad jag har sett i alla fall. I alla fall inte som har diskuterats. Nej, det har inte förekommit, men det har inte påverkat valet. Vi pratade för ett år sen tror jag det var det tjeckiska valet. Där det blev en jättestor skandal av någon som hade klonat någon kandidats röst och det ljudklippet. Spreds då som ett slags bevis för att han hade gjort några skumraskaffärer
-
Avsnitt 259
·
23:02 – 23:04
·
2024-06-27
Public service-bolagen blir ett, Malin Ekmans avhopp, Mustiga Mauris nya storaffär och Aftonbladets AI-journalistik
Jag gjorde ju ett avslöjande här om att deras valkompass, jag hinner nog prata om det i mediepodden, men att den är ju gjord av medborgerlig samling, det här lilla partiet av partiledaren själv då och även i det här senaste valet då så var han liksom inblandad då och det här redovisas ju inte någonstans. Och när jag frågade chefredaktören om det, så Dan Korn då som det numera är, så ryckte han på axlarna