Sök i Mediepodden
Sökresultat
106 träffar för “algoritmer” (sida 2)
-
Avsnitt 239
·
26:44 – 26:46
·
2024-01-25
Därför köper Egmont TV4 och därför är fuskandet med streams naturligt
Och att artister ska kunna både leva såklart, men framförallt nå en helt annan publik. Och jag tycker inte att det har varit fallet de senaste decenniet eller så. Spotifys algoritmer har ju inte fungerat superbra för artister. Det är klart att det finns några anekdotiska exempel men inte som ett system. Och jag vet inte riktigt varför det där inte händer mer.
-
Avsnitt 239
·
28:36 – 28:38
·
2024-01-25
Därför köper Egmont TV4 och därför är fuskandet med streams naturligt
har en skev bild, men jag tänker att just fusket är ett symtom på det. Att det finns inte särskilt många vägar att nå in. Det som man har skapat är nya gatekeepers i form av algoritmer eller redaktörer för listorna. Och att det skulle vara intressant om det fanns inbyggt nånting mer oberoende så att säga. Jag känner själv att jag fastnar ofta. Jag får lägga ganska
-
Avsnitt 224
·
19:30 – 19:32
·
2023-10-05
Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler
Det har ju varit ett koncept som de flesta mediehus har lämnat. Uppenbarligen utom Aller då. Men med det sagt så ska man ju säga att just det här typexemplet på den som har hängt kvar och inte nöjt sig med att säga att Facebooks algoritmer belönar oss inte tillräckligt mycket. Utan de har ju fortsatt skruva, skruva, skruva hela tiden för att optimera utifrån den algoritm som finns och skörda trafik därifrån. Och det kan man ju tänka att Aller också
-
Avsnitt 207
·
35:20 – 35:22
·
2023-04-20
Avsnitt 207: Rätt eller fel av SR att lämna Twitter
ännu mer algoritmstyrd. Alltså vad man upptäcker och hur mycket som visas. Och vi har ju pratat om just den utmaningen att tittandet går ner för många youtubers och interaktionerna går ner i takt med att youtuba förändras i sina algoritmer. Men att det också därmed finns ett behov av att skapa någon sorts hierarki och någon sorts värdering. Man delar ut ett pris och på det sättet bringa lite ordning i det här
-
Avsnitt 194
·
17:22 – 17:25
·
2022-12-22
Avsnitt 194: Twitter får TT-räv att lämna/Årets största artiklar
Och sen så har det gått ner till en all time low 2021. Och så ökar det lite igen här nu då 2022. Det är lite spännande. Ja, det är det. Och vi har väl varit inne på det här. Alltså hur Facebooks algoritmer har förändrats. Att det är mycket mer än distribuerad socialt medier. Saker blir stora i sin grupp. Eller i sin lilla krets. Eller i sin ekokammare.
-
Avsnitt 184
·
15:35 – 15:37
·
2022-10-12
Avsnitt 184: Svenskarna och internet - den stora mediegenomgången
också för det är det som bygger lojalitet också. Att de vill det, absolut. Men det är väl kanske snarare ett underbetyg till Netflix eller SVT Play, att de har så få sociala byggstenar i sina produkter. Som kommentarsfält och algoritmer och sådär. Utan att det är väldigt traditionellt uppifrån ett elfenbens-tor som man skjuter ut sitt innehåll. Medan då YouTube är duktiga och är väldigt stora på grund av att de har
-
Avsnitt 181
·
33:18 – 33:20
·
2022-09-22
Avsnitt 181: Tiktok vann inte något val
Att man kunde se hur många visningar per video och hur många följare och så där. Redan då pratade vi om att det var en ganska skarp, ganska tydlig minskning som vi kan ha flera skäl. Det kan vara algoritmer, hur plattformarna styr och så där. Men absolut att vi ser det på YouTube är en jätteminskning. Men jag skulle säga att man börjar se det lite på Instagram också. Det är ju väldigt svårt för de här stora
-
Avsnitt 124
·
6:06 – 6:08
·
2020-10-09
Avsnitt 124: Stora analysen av makthavarna på nätet - Lokaltidningens förtroendetapp under corona
Det är ju ett supermärklig utveckling här. Där till och med de mest etablerade som har miljoner i prenumeranter måste anpassa sig helt plötsligt till konstiga viral-algoritmer för att behålla sin publik ens. Men samtidigt, det är som du säger då, det krävs mer än att ha mycket prenumeranter för att få mycket visningar. Men samtidigt så
-
Avsnitt 88
·
21:00 – 21:04
·
2019-07-01
Avsnitt 88: Uppdrag mat, Aftonbladets anonyma youtubesuccé - vi pratar med Mauri Hermundsson
kom från så till synes ingenstans och snittade sådana höga siffror. Det är ju imponerande. Det är jättehäftigt och framförallt så tycker jag att vi med Facebook och de algoritmer som var för några år sedan där när man pratar om en miljon visningar det är klart att det är mycket men till exempel om man jämför en YouTube-visning
-
Avsnitt 60
·
28:38 – 28:40
·
2018-11-29
Avsnitt 60: Spelbolag i Melodifestivalen och Löwengrips trauma i fiktionens gränsland
eller två åren egentligen, utan att vi har gjort några, även på sidor där vi inte gjort så mycket förändringar, eller inga förändringar alls. Så uppenbarligen så är det någonting som Google har gjort i sina algoritmer som gör att ett kvalificerat innehåll, ett nyhetsinnehåll eller nyhetsartiklar rankas högre. Och jag tycker också som anekdotisk användare att Googles sökningar
-
Avsnitt 53
·
6:11 – 6:14
·
2018-10-12
Avsnitt 53: Kits fall på Facebook, stiftelsefinansierad journalistik och enmansmediers självförsvar
Slutsatsen här är att det går inte att tjäna pengar med stora Facebook-sidor idag. Nej, men det där är ju intressant. För det är ju, vad ska jag säga, det börjar ju bli den gängse bilden annars. Att Facebook har förändrat sina algoritmer. Det är allt svårare att nå ut med sitt innehåll via Facebook-plattformen. Och att det då borde slå mot de här publicisterna som är så beroende av Facebook för att distribuera sitt innehåll.
-
Avsnitt 51
·
18:52 – 18:54
·
2018-09-28
Avsnitt 51: Dagliga poddar och ny mediemakt
och sådana här saker. För det där är ju också intressant och det har det har vi ju pratat om i mediepodden länge men det kanske under senaste året så har ju också Facebook förändrat sina algoritmer ganska mycket så att de som jag pratar med upplever ju att det betyder svårare att få stora räckvidder på publicering på Facebook. Facebook testar en statiskt på en mycket mindre grupp
-
Avsnitt 36
·
25:09 – 25:12
·
2017-04-28
Avsnitt 36: Så många svenska medier har dragit sig ur Facebooks Instant articles
en mer lokal aktör. Som då Strossel skulle kunna vara. Och att man som också är publicist får kanske också en högre kvalitet på sina besökaren. Om man utgår ifrån algoritmer snarare än att man utgår från plattformen som är Facebook. Så jag tror att alla nya aktörer som kan komma in för en publicist
-
Avsnitt 29
·
31:54 – 31:56
·
2017-03-09
Avsnitt 29: Guldspade och Tim Pools trasiga journalistmetod
Vi har en partner i Meltwater, som håller på med omvärldsbevakning. Mycket datadrivet idag. Har du tänkt på det? Är det inte så att hela mediebranschen går mer och mer åt data och algoritmer och analys? Det är ganska naturligt att vi på Mediepodden, som ligger i framkant också har den sortens partner. Men de gör omvärldsanalys. Vi pratade
-
Avsnitt 20
·
31:12 – 31:15
·
2016-12-15
Avsnitt 20: Poddarna som tjänar på många bäckar små
Att han tänkte stänga ner sin YouTube-kanal. Om han nådde 50 miljoner följare på YouTube. Och det var ju som en protest egentligen. Mot att YouTube hade förändrat algoritmer. Och egentligen i hans värld. Förändrat och försämrat relationer med alla YouTubers och content creators. Vad som hände sen. Efter vi hade lagt ut vår mediepodden avsnitt.
-
Avsnitt 311
·
29:49 – 29:51
·
2025-09-18
Flashback i tingsrätten, nya Kvartal och nya Hint
här på slutet. Charlie Kirk då är ju en högerdebattör som har blivit känd även i Sverige. Framförallt genom TikTok och de stora globala algoritmer som kastar in oss där i det här kulturkrigskriget som pågår och som ju även finns i Sverige inte minst bland unga. Så fort man har en åsikt om det första man får en åsikt om i princip som politiskt medveten
-
Avsnitt 300
·
31:00 – 31:02
·
2025-05-29
Stora analysen av regeringens nya förslag för Public service
Man pratar om public service som att de befinner sig på en ö som består av public service och dagstidningar i Sverige. Man pratar väldigt lite om TikTok, man pratar väldigt lite om Netflix väldigt likt om algoritmer, väldigt lite om OpenAI eller AI generellt. Det är på något sätt en sorts visionslös mediepolitik då som visar sitt ansikte i den här propositionen. Jag tittade på vilka remissinstanser
-
Avsnitt 286
·
29:25 – 29:28
·
2025-02-13
Stora medieanalysen om skolskjutningen i Örebro
att vi har etablerade medier som bedriver granskande kvalitetsjournalistik. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa. Det finns ett behov hos allmänheten att kunna kommentera vad som händer. I Flashbacks fall på ett sätt där åsikter möts. På Flashback finns inga följare eller algoritmer. Om någon påstår något felaktigt så är andra medlemmar snabbt framme och kommenterar detta. Ifall vi enbart tittar på händelsen i tisdags så var informationen från polisen och etablerade medier i början väldigt bristfällig.
-
Avsnitt 248
·
4:20 – 4:24
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Det är ju ett medie-event som är skräddarsytt. För att få genomslag och väcka engagemang. Och det är ju skickligt utfört förstås. Här har vi tre stycken hantverkare. Som verkligen förstår hur man spinner algoritmer. Och hur man spinner tykonomer som Emanuel Karlsten. För att få maximal uppmärksamhet. Men herregud, ja okej. På det sättet så är det ju väldigt typiskt. Men det är ju inte nytt.
-
Avsnitt 237
·
17:28 – 17:30
·
2024-01-11
Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024
som TikTok har blivit så har vi fått väldigt många nya som rider på den vågen och som skapar ändå räckvidd. Men jag tror att man ska förledas av att tro att de då har tagit över av de gamla utan de har mest ridit på de nya algoritmer som kommer och att de gamla alltså håller kvar sitt grepp och sitt inflytande. Och jag skulle kanske snarare likna det vid tidskrifter. Det har vi kanske också pratat om tidigare.
-
Avsnitt 224
·
8:10 – 8:13
·
2023-10-05
Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler
Jag tänkte på att det skulle vara en liten passus som vi skulle springa förbi. Men det känns som att här finns det ju mer att fördjupa oss i kring tidskrifters existensberättigande överhuvudtaget då. Är de bara kanonmat för sociala algoritmer och fungerar som viralsidor som Newsner eller inte? Eller har de ett annat existensberättigande? Och vad är det i så fall? Vad fyller de för uppgift? Jag tror verkligen att ett magasin kan fylla en stark uppgift.
-
Avsnitt 183
·
16:22 – 16:24
·
2022-10-06
Avsnitt 183: allt om årets digitala makthavare - från Emil Henrohn och Sverigedemokraterna till The Typical Jag och Nocco
och man tappar också var fjärde delning. Där kan man ju liksom fundera lite vad det beror på. För att vi ser samtidigt en ökning med 7% av reaktioner per post. Så att man kan ju tolka det som att det är Facebooks algoritmer som har styrt om till att premiera innehåll som lockar mer likes än kommentarer och delningar. Eller att man har blivit sämre på att skapa innehåll
-
Avsnitt 178
·
22:30 – 22:32
·
2022-09-02
Avsnitt 178: Allers slakt i Malmö och Tiktok-valet som aldrig nådde Sverige
Men det skulle man behöva analysera djupare för att kunna säga någonting. Ja och det där är så svårt för att det finns ju väldigt få analysverktyg till TikTok och eftersom att det kretsar mycket kring algoritmer och så lite kring följare på ett konto så säger det väldigt lite om man går igenom de olika partiernas enskilda konton. Men det är också lite spännande att TikTok på ett sätt blir en återgång till
-
Avsnitt 170
·
30:20 – 30:22
·
2022-05-27
Avsnitt 170: NRK stänger ned på Facebook och om Kenzas gammelmodiga Instagram-attack
Men för mig låter det som en otroligt grundläggande förståelse över dels plattformen och dels förutsättningarna för de algoritmer som Instagram försöker skapa. Alltså, ididén är ju att Instagram vill visa innehåll som är så engagerande för sina användare som möjligt som gör att man
-
Avsnitt 130
·
17:26 – 17:28
·
2021-01-07
Avsnitt 130: artiklarna som fick mest reaktioner i sociala medier och analysen av Bulletin
Eller ett sånt här fall. Det är någon som gör sig lustig över någonting som har lärt oss de senaste fyra åren, hur Donald Trump pratar. Men sen är det ju någonting annat också. Vad säger det här om Facebook och de sociala mediernas algoritmer under 2020? Är det att de inte premierar den här sortens åsiktsmaterial? Det är ju lite åsiktsmaterial i den här hälften kanske.
-
Avsnitt 294
·
4:27 – 4:29
·
2025-04-10
Så försöker svenska medier lura Facebook – och därför funkar det (kanske inte)
och så säger de, som vanligt så vet ni att om jag lägger en länk här i min status så kommer Facebook ranka ner min post så ni hittar länken, ni vet var. Nästan som Voldemort pratar man om det för att man inte ska trigga några algoritmer. Det var lite fånigt har jag tyckt det där också. Och ännu fånigare tyckte jag att det var när det då gick över till de stora mediernas Facebook-sidor. Att man även där då alltså skrev vad artikeln handlade om.
-
Avsnitt 286
·
36:50 – 36:52
·
2025-02-13
Stora medieanalysen om skolskjutningen i Örebro
Ja, det är olika. Men det här är ju den stora diskussionen som har varit de senaste typ 10 åren kring Facebook och så vidare. Är de en redaktör? För det är klart att i och för sig i deras fall så handlar det väldigt mycket om algoritmer och vad algoritmerna väljer att lyfta upp och når ju allmänheten och genom det är det ett redaktörsskap. Men det är ju också att man tillhandahåller en plattform och i synnerhet i de här brinnande lägena så har man ju
-
Avsnitt 281
·
21:01 – 21:03
·
2025-01-11
Metas unika vändpunkt - Så blir medieåret 2025
innehållet. Och det har jag inte sett att Marcus Rackerberg har pratat om. Det kan man däremot säga att det gjorde ju Musk när han tog över Twitter och X. Han har ju väldigt tydligt skruvat om sina algoritmer på ett sätt som, i alla fall jag uppfattar det som extremt mycket mer polariserande än det var tidigare. X har ju fått väldigt mycket kritik från EU för att det innehåller väldigt mycket falska påståenden
-
Avsnitt 281
·
37:07 – 37:11
·
2025-01-11
Metas unika vändpunkt - Så blir medieåret 2025
och då är det kanske inte bara videos utan det är också A-genererad text med bild och så vidare. Så kommer man känna ett äckel över sig själv att man sitter där i ett datornätverks klor. Och då pratar jag inte om algoritmer utan då pratar jag just om att det inte ens finns en autentisk människa som har försökt att göra någon typ av kvalitativt innehåll på andra sidan. Absolut att det är meningslöst med alla
-
Avsnitt 224
·
8:52 – 8:55
·
2023-10-05
Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler
Jag tycker det är fascinerande. Vi är ju ändå i en tid där väldigt många, inte minst via nyhetsbrev och försöker hitta alternativa trafikströmmar för att fånga in och skapa relationer direkt och utan att behöva anpassa sig till algoritmer. Men det kanske vi får ta längre fram här. Ja men exakt, och det är väl det som är tidskrifter nas framtid. Att skapa egna relationer med sina läsare. De har varit sämre på än många andra medieföretag.
-
Avsnitt 151
·
4:02 – 4:04
·
2021-12-23
Avsnitt 151: Årets största artiklar – boomer-optimerade nyheter
kunde skriva en kommentar på ett företags sida. Även en sån grej kunde bli superviral och verkligen stärkte konsumentmakten. En period. Sen skruvade du på Facebook på algoritmer igen. Men de senaste åren så vittnar ju alla mediehus om att man har verkligen fått kämpa mycket mer för att nå upp i räckvidd via Facebook.
-
Avsnitt 334
·
3:15 – 3:18
·
2026-03-12
Alex och Sigge till PodMe, radiotillstånd och regeringens utredning om sociala medier
Och den här veckan så tittar vi naturligtvis vidare på den stora poddaffären när Alex och Sigge går till PodMe. Och så skärskådar vi ett pressmeddelande från Sveriges regering som vill göra upp med sociala medier-algoritmer och vilka som egentligen får höras i Sverige. Och så tittar vi på de regionala radiotillstånden som är på väg att delas ut. Mer spännande än man tror.
-
Avsnitt 277
·
16:22 – 16:24
·
2024-12-12
Stora medieanalysen efter USA-valet - hur står sig journalistik mot populism?
och sen har det gått ner igen. Om man pratar i decennier som tidspersektiv. Jag tror att det är svårt att isolera. Men det är klart att det borde vi göra kanske. Alltså där är ju tiden då internet och sociala medier och algoritmer har varit väldigt starkt. Men det är ju fortfarande otroligt högt förtroende för public service. Så det är inte så att det är någon slags kris. Fast samtidigt så, jag menar, Lagercrantz, Sveriges
-
Avsnitt 238
·
24:12 – 24:16
·
2024-01-18
Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads – efter en månad i Sverige
visar ju att folk ändå har inte bara postat det första, hej jag är här, vad ska jag göra, inlägget. Utan att ha gjort ännu ett inlägg. Men för mig räcker liksom inte det som bevis på att man ska ha den här enorma contentmassan som behövs för att också få algoritmer att trolla fram ett attraktivt, vanebildande innehåll som Twitter har varit så otroligt duktiga på. Nej, absolut inte. Men ja, en intressant datapunkt att ta med sig in i 2024.
-
Avsnitt 195
·
9:36 – 9:41
·
2023-01-09
Avsnitt 195: Så blir 2023: Mediebolagen som säljs, influencers som dyker
Alltså det vill säga att ha ett liv och en affär enbart på någon annans plattform. Som det ju faktiskt är då när man är en influencer. Det är väldigt farligt. Och därför att man är väldigt... Man är liksom ett rov för plattformarnas förändrade algoritmer. De tar liksom inte hänsyn till en svensk influencer. De tar hänsyn till mycket större förändringar och behov som plattformen har. Och det har man ju sett också många, framförallt på Instagram senaste året.
-
Avsnitt 183
·
20:16 – 20:18
·
2022-10-06
Avsnitt 183: allt om årets digitala makthavare - från Emil Henrohn och Sverigedemokraterna till The Typical Jag och Nocco
ackumulera upp en total och få in sina reklampengar eller vad det nu är för någonting också. Men det där tycker jag är spännande för att det hör ihop lite med Facebook också. Att det verkar som att man skruvar på algoritmer på något sätt som gör att det sprids ut, ska man säga visningarna på fler aktörer. Etablissemanget blir inte lika starkt kanske på de här plattformarna. Utan att det är fler.
-
Avsnitt 16
·
4:24 – 4:28
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
om sanning och massmedier överlag. Istället för att några få medier berättade sanningen fick vi en fantastisk infrastruktur för våra gamla mänskliga gemenskaper. Algoritmer som effektiviserade det sociala i våra gamla gemenskaper. till massmedierna för att få informationen. Vi kunde anpassa oss till gemenskapsalgoritmer som sociala medier skapade.
-
Avsnitt 16
·
6:40 – 6:44
·
2016-11-18
Avsnitt 16: Massmediedöden
som lägger grogrunden till en förenklad politisk kommunikation. Jag är med dig på det, men om vi utgår från att sociala medier har hjälpt till att, utifrån de algoritmer som finns belöna oss med saker som vi engageras av, som vi gillar... Det är ju det som har varit utgångspunkten.
-
Avsnitt 224
·
17:06 – 17:08
·
2023-10-05
Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler
så fortsätter de här Facebooksidorna posta fler och fler poster varje år för att kompensera för det tapp man har i snitt per post. Men det är ju egentligen ingenting nytt. Alltså att Facebook ändrar sina algoritmer så att det påverkar de som vill ta trafik från Facebook. Det har ju pågått länge. Det var ju ett skäl till att svenska mediekometen KIT kraschlandade en gång i tiden.
-
Avsnitt 180
·
9:57 – 10:00
·
2022-09-13
Avsnitt 180: Analysen av mediernas valbevakning
Ja, på de tre största då. Jag har inte gjort hela den djupa analysen. Det är ingen som kräver det för de ynka kronor vi får betalt för att göra mediepodden. Men det är ju ändå en indikation på intresse som du säger. Men det kan ju också vara så att de algoritmer. Jag menar idag sprider ut oss användare på många fler kanaler. Som gör att det är svårare att mäta valtemperaturen på det där sättet som du mäter det. Ja, men det är rimligt. Absolut.
-
Avsnitt 124
·
8:28 – 8:30
·
2020-10-09
Avsnitt 124: Stora analysen av makthavarna på nätet - Lokaltidningens förtroendetapp under corona
som ökat. De har klättrat upp ganska snabbt och sådär. Men annars så står det ganska still, det är ganska tydligt och enkelt att se. Ja, det kanske finns ett lugn också där då. Det är inte så mycket algoritmer som stör och stökar helt enkelt då. Nej, men att det är också svårare att hitta nya influenser att följa. Men jag tänkte också, jag tänkte att vi skulle prata om det sen, rörligheten mellan de olika här.
-
Avsnitt 43
·
33:53 – 33:56
·
2017-07-05
Avsnitt 43: Marknadsstörare - Underbara Clara
Annonsintäkterna har ju ökat väldigt mycket på Instagram. Bara sista året egentligen. Det har också blivit en viktigare modell. Men det jag tycker är så viktigt. Och det som jag tror är varför det finns en framtid för blogg. Det är ju för att Instagram har ju sina algoritmer. Och Facebook har sina algoritmer. Och YouTube. Det är många YouTubare som säger att... De har fler följare men de har mindre och mindre visningar av varje video. Och det finns säkert flera förklaringsmodeller.
-
Avsnitt 28
·
23:18 – 23:22
·
2017-03-02
Avsnitt 28: De nya barnteve-mogulerna
Alltså om en tittare börjar titta på vår video i samma session, i samma session som om den tittar på någon annan populär barnrelaterad video. Då skapar Youtubes algoritmer en association mellan de här videosarna. De kallar det coach Youtube. Och sådana associationer används sen för att föreslå videor för tittaren. Vilken nästa video du ska se är, alltså vilken du antagligen kommer uppskatta.
-
Avsnitt 294
·
2:14 – 2:19
·
2025-04-10
Så försöker svenska medier lura Facebook – och därför funkar det (kanske inte)
Du lyssnar på Mediepodden med mig Olle Ridbom. Och mig Emanuel Karlsten. I dagens avsnitt ska vi prata om de medier som har hittat ett trick, en bakdörr in i Facebooks algoritmer. Har det verkligen någon effekt när man lägger länken i kommentarsfältet? Och så ska vi prata om allsvenskan och AI. Och sen har vi nya uppgifter om hur mycket EFN
-
Avsnitt 176
·
20:30 – 20:32
·
2022-08-18
Avsnitt 176: Så BORDE medier bevaka valet
också att folk är de här sociala medier-idioterna. Rastlösa människor som inte kan hantera mer än så här. Och som glömmer då att, absolut att vi är sociala medier-människor som sitter och matas av algoritmer och att det är en stor del av våra liv. Men vi är också människor som lägger extremt mycket tid på att lyssna på poddar som kan vara timslånga eller flera timmar långa eller sitter och kollar på streams där andra sitter och gör
-
Avsnitt 28
·
22:58 – 23:00
·
2017-03-02
Avsnitt 28: De nya barnteve-mogulerna
Så rent volymmässigt för han och hans klipp så är taggar och titlar ganska oviktiga egentligen. Det spelar ju roll i början när Youtube på något sätt försöker klassificera en video. Alltså deras algoritmer går igenom vad det är för typ av video och då tar man ju sådana saker som taggar och titlar. Men efter något dygn så tar tittarmönstret över istället, har han märkt. Alltså om en tittare börjar titta på vår video i samma session,
-
Avsnitt 10
·
5:48 – 5:53
·
2016-06-17
Avsnitt 10: Algoritmrapport och betalningstorrt
Och så funkar det inte. För en algoritm är ju alltid kodad och utvecklad av en människa. Med en åsikt, en värdering. Det tycker jag saknas lite grann i den här diskussionen kring algoritmer. Och det finns också, tycker jag, som man tittar på den här rapporten, Digital News Report, så saknar jag också den aspekten. Vem är det som skriver algoritmen? Och hur påverkar det nyhetsvärderingen?
-
Avsnitt 5
·
8:36 – 8:43
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
Att det skulle vara någon sorts fristående artificiell intelligens. Och så funkar ju inte. En algoritm är ju alltid baserad på en människas... I grunden så är det ju en människas värdering som skapar algoritmer. Vi pratade om det här i första podden som vi gjorde just kring representation på dagstidningar. Och där vet jag att Sydsvenskan till exempel har arbetat med att skapa algoritmer som är
-
Avsnitt 145
·
6:08 – 6:10
·
2021-09-09
Avsnitt 145: Tiktok växer medan medierna sover - men Sportbladet engagerar mest på Tiktok
Och det är därför det är så starkt. Det är därför det är så oemotståndigt för mig. Därför att de har den absolut bästa algoritmen för att presentera nytt innehåll som världen har skådat. Men det där med algoritmer är intressant för att om man jämför med YouTube så har ju det varit en av kreatörernas största kritik. Att tidigare så hade Pewdiepie
-
Avsnitt 5
·
4:50 – 4:56
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
Ja, det låter ju som att man åtminstone, alla redaktioner har ju rätt att göra ett redaktionellt urval förstås. Men då ska man ju berätta hur det redaktionella arbetet ser ut. Om jag har fattat det rätt så är väl också Facebook, deras historia är att det är teknik, algoritmer som ligger bakom det här. Alltså allt urval egentligen som sker på Facebooks sida. Har du sett senaste säsongen av House of cards? Absolut. Där finns ju precis den här problematiken kring hur ett sökföretag i det fallet då