Sök i Mediepodden
Sökresultat
115 träffar för “algoritmer” (sida 3)
-
Avsnitt 444
·
29:18 – 29:21
·
2026-05-30
SVT-kritik, Aftonbladet Radio och BBC:s nya chef
Om man nu pratar om den här regeringen som ju till exempel i uppdraget till SVT har man ju sagt att man vill ha mindre mångfaldsperspektiv. Så det är ju intressant. Sen är det väl jag som är intresserad av algoritmer och TikTok och ungas mediekonsumtion. Allting som bidrar till mer kunskap är ju positivt och att regeringen då tillsätter pengar, två miljoner, har mediemyndigheten fått för det här,
-
Avsnitt 294
·
2:14 – 2:19
·
2025-04-10
Så försöker svenska medier lura Facebook – och därför funkar det (kanske inte)
Du lyssnar på Mediepodden med mig Olle Ridbom. Och mig Emanuel Karlsten. I dagens avsnitt ska vi prata om de medier som har hittat ett trick, en bakdörr in i Facebooks algoritmer. Har det verkligen någon effekt när man lägger länken i kommentarsfältet? Och så ska vi prata om allsvenskan och AI. Och sen har vi nya uppgifter om hur mycket EFN
-
Avsnitt 176
·
20:30 – 20:32
·
2022-08-18
Avsnitt 176: Så BORDE medier bevaka valet
också att folk är de här sociala medier-idioterna. Rastlösa människor som inte kan hantera mer än så här. Och som glömmer då att, absolut att vi är sociala medier-människor som sitter och matas av algoritmer och att det är en stor del av våra liv. Men vi är också människor som lägger extremt mycket tid på att lyssna på poddar som kan vara timslånga eller flera timmar långa eller sitter och kollar på streams där andra sitter och gör
-
Avsnitt 28
·
22:58 – 23:00
·
2017-03-02
Avsnitt 28: De nya barnteve-mogulerna
Så rent volymmässigt för han och hans klipp så är taggar och titlar ganska oviktiga egentligen. Det spelar ju roll i början när Youtube på något sätt försöker klassificera en video. Alltså deras algoritmer går igenom vad det är för typ av video och då tar man ju sådana saker som taggar och titlar. Men efter något dygn så tar tittarmönstret över istället, har han märkt. Alltså om en tittare börjar titta på vår video i samma session,
-
Avsnitt 10
·
5:48 – 5:53
·
2016-06-17
Avsnitt 10: Algoritmrapport och betalningstorrt
Och så funkar det inte. För en algoritm är ju alltid kodad och utvecklad av en människa. Med en åsikt, en värdering. Det tycker jag saknas lite grann i den här diskussionen kring algoritmer. Och det finns också, tycker jag, som man tittar på den här rapporten, Digital News Report, så saknar jag också den aspekten. Vem är det som skriver algoritmen? Och hur påverkar det nyhetsvärderingen?
-
Avsnitt 5
·
8:36 – 8:43
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
Att det skulle vara någon sorts fristående artificiell intelligens. Och så funkar ju inte. En algoritm är ju alltid baserad på en människas... I grunden så är det ju en människas värdering som skapar algoritmer. Vi pratade om det här i första podden som vi gjorde just kring representation på dagstidningar. Och där vet jag att Sydsvenskan till exempel har arbetat med att skapa algoritmer som är
-
Avsnitt 145
·
6:08 – 6:10
·
2021-09-09
Avsnitt 145: Tiktok växer medan medierna sover - men Sportbladet engagerar mest på Tiktok
Och det är därför det är så starkt. Det är därför det är så oemotståndigt för mig. Därför att de har den absolut bästa algoritmen för att presentera nytt innehåll som världen har skådat. Men det där med algoritmer är intressant för att om man jämför med YouTube så har ju det varit en av kreatörernas största kritik. Att tidigare så hade Pewdiepie
-
Avsnitt 5
·
4:50 – 4:56
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
Ja, det låter ju som att man åtminstone, alla redaktioner har ju rätt att göra ett redaktionellt urval förstås. Men då ska man ju berätta hur det redaktionella arbetet ser ut. Om jag har fattat det rätt så är väl också Facebook, deras historia är att det är teknik, algoritmer som ligger bakom det här. Alltså allt urval egentligen som sker på Facebooks sida. Har du sett senaste säsongen av House of cards? Absolut. Där finns ju precis den här problematiken kring hur ett sökföretag i det fallet då
-
Avsnitt 33
·
10:16 – 10:22
·
2017-04-06
Avsnitt 33: Vilka startups kan förändra mediebranschen?
Hur många gånger den delats i sociala medier blir ytterligare en. Hur varierad man är i språket när man skriver. Det finns också tydligen en parameter som är viktig. Så man har tagit fram olika algoritmer för att belöna de som skriver artiklar. Om orter som har liten bevakning och därmed alltså få artiklar. Så det finns ju någonting gott här, tänker jag. Ja, och man använder då... Tekniken till att försöka skapa mer geografisk mångfald.
-
Avsnitt 287
·
16:52 – 16:57
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
Ja, men det här är väl det vi diskuterar då och då. Alltså kan vi se dem som en elledning eller som en infrastruktur. Eller är de redaktörer? Och det har väl ändå landat i att de är redaktörer med sina olika algoritmer och att det är väl det som återspeglas när man ställer den här frågan. Hur man tycker att de sköter sitt arbete. Men såklart inte minst att vi är ett land där våra traditionella medier har väldigt stort inflytande på oss och på hur vi formar vår uppfattning.
-
Avsnitt 444
·
25:51 – 25:57
·
2026-05-30
SVT-kritik, Aftonbladet Radio och BBC:s nya chef
Men pratar ingenting om det som jag tycker är det kanske absolut viktigaste i mediebranschen just nu. Och det handlar ju om distributionen och tillgången och egentligen då algoritmerna. För vi kan göra hur mycket Newsfluencers som helst. Men det är ändå så att allt mer av vår mediekonsumtion idag styrs av algoritmer. Vad du ser och vad du inte ser. Och det pratar hon inte alls om. I den här och det tycker jag är en svaghet. Vad skulle hon säga om det menar du? Nej men alltså jag vet inte om jag skulle kunna hålla ett tal.
-
Avsnitt 5
·
8:51 – 9:00
·
2016-05-13
Avsnitt 5: Publicistkollision och New York Times-innovation
I grunden så är det ju en människas värdering som skapar algoritmer. Vi pratade om det här i första podden som vi gjorde just kring representation på dagstidningar. Och där vet jag att Sydsvenskan till exempel har arbetat med att skapa algoritmer som är duktigare på att skapa, till exempel lyfta upp andra sporter och andra sportlag än de som publiken är mest intresserad av.
-
Avsnitt 336
·
27:12 – 27:18
·
2026-03-26
Ljud och bild tar död på text - och därför sitter medier med svartepetter på hand
Ja, och det är ju väldigt intressant så här i efterhand. Därför att när de gjorde sitt enorma genombrott. Det var ju de som myntade. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Och drev ju helt enkelt sin trafik på att få Facebooks algoritmer att lyfta deras innehåll. Och folk älskade att dela och klicka deras innehåll. Och det var väldigt framgångsrikt tills Facebook ändrade sin algoritm.
-
Avsnitt 92
·
8:39 – 8:48
·
2019-09-13
Avsnitt 92: Facebook betalar Expressen för att göra tv - och Cmores ofattbara förlust
Det är ju det här rastlösa småätandet som vi gör när vi utmanar. Utan någon riktig avsikt, utan någon riktig idé om vad vi vill uppnå. Så tar vi upp mobilen 150 gånger om dagen och går in på sociala medier och scrollar. Och det är utifrån det beteendet som man har optimerat och försökt att skapa algoritmer som ska få oss att fastna i det här scrolltummandet. Att vi ska fastna vid någonting, stanna upp och titta på det. Och att då bjuda in ett material som är optimerat för ett helt annat beteende. Alltså det tillbakalutade.
-
Avsnitt 248
·
0:10 – 0:20
·
2024-04-11
Den stora medieanalysen av Folklistan, och om Handelsbankenägda EFN och Guldspaden
Det är ju ett medie-event som är skräddarsytt för att få genomslag och väcka engagemang. Och det är ju skickligt utfört förstås. Här har vi tre stycken hantverkare som verkligen förstår hur man spinner algoritmer och hur man spinner tykonomer som Emanuel Karlsten för att få maximal uppmärksamhet. Herregud.