Sök i Mediepodden
Sökresultat
904 träffar för “public service” (sida 17)
-
Avsnitt 198
·
8:08 – 8:12
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Och att även om det principiellt såklart vore moget och läge och nästan genant att hålla på. Med de här separata analoga bolagen i en digital kontext. Så vore det ju också självmord i princip. Att ge sig in på någon slags omvälvning av public service. För det enda det kommer leda till är att vi får ett mindre public service. Är inte det ändå en ganska rimlig slutsats att ta? Eftersom det inte finns några progressiva krafter. Absolut att det finns högt förtroende.
-
Avsnitt 198
·
8:52 – 8:56
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Men att vara defensiv och skydda sig av skräck för omvärldens förändringar. Det är ju sällan ett bra sätt att utvecklas. Men ge ett förslag på hur det borde se ut då. Om det var Hanna Stjärne, vd på SVT här nu till exempel. Hur tycker du att hon borde göra? Jag tror inte att public service-cheferna står för lösningen här. Däremot så tror jag att politikerna skulle kunna komma med en sån. Jag skulle kunna, det är ju ett viktigt. Ja men exakt. Det finns ju inte på agendan. Nej jag vet, det är helt obegripligt. Det har inte lagts en motion i den här frågan.
-
Avsnitt 193
·
15:08 – 15:10
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
en förklaring till att Netflix och HBT. och Disney Plus har kommit in i Sverige med stor framgång. De har ju SVT att tacka för det här. På marknader där man inte har ett public service som har gått före så har det varit mycket trögare. Detsamma kan man ju säga gäller på radiomarknaden. Sveriges Radio investerade tidigt i att göra högkvalitativa poddar. Man har gått i bräschen för poddrörelsen i Sverige och
-
Avsnitt 190
·
12:08 – 12:11
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
jämfört med 54 för Sveriges Radio. Då kommer ju de andra efter. Dagens Nyheter ligger på 29 procent, Svenska Dagbladet på 24. Men sen så kommer ju kvällstidningarna och släntrar efter där. Men att det är någonting som händer med public service just, som drar med sig de övriga medierna. Så din tes är att förtroendet är högt på grund av eller tack vare att du har ett starkt public service i Sverige? Ja, det är i alla fall en tes.
-
Avsnitt 138
·
5:04 – 5:06
·
2021-04-30
Avsnitt 138: Fånigt mediegråt kring Apples datatransparens/Nätjättarnas crowdfunding
dokumentären inte hade publicerats och som man då skulle kunna tänka var SVTs syfte att stimulera en fortsatt debatt. Och är på ett sätt SVT's syfte ju. Och det är därför vi har en public service som kanske inte behöver vara så ängslig kring olika kommersiella hänsyn som behöver tas. För vi hade kanske aldrig fått en sån dokumentär på TV4 eller något annat kommersiellt media ju. Vad tänker du?
-
Avsnitt 135
·
17:58 – 18:00
·
2021-03-25
Avsnitt 135: Den ekonomiska bakgrunden till Bulletins konflikt - och vänsterlutande medier
Men här har det år för år skett en förskjutning där de här blåa staplarna, alltsåalltså Liberalerna men framförallt KD och Moderaterna har sjunkit i förtroende. Så det är ju också någonting om man sitter på public service-bolagen måste man ju också titta på det här lite längre bak. Man ser att förtroendet har förändrats så att där förtroendet tidigare var högt i vissa väljargrupper
-
Avsnitt 121
·
1:16 – 1:20
·
2020-08-27
Avsnitt 121: Dubbelmoral i anklagelserna mot Tiktok, Expressens vinstras och lösnummerförsäljningen
Jag har så pass lite tilltro till den lilla skärva av mediebevakning som finns kvar. Att jag tänkte att det här kommer nog ingen skriva om. Och då förbisåg jag också att det handlade om public service. Alltså det handlar om SVT och SR. Och därmed då så är det ju tusentals journalister på de här reaktionerna. Jag förbisåg att alla deras...
-
Avsnitt 86
·
2:09 – 2:13
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
Och där det skiljer. Det som skiljer sig är ju framförallt att man tar pengarna som man tjänar på att lägga ner Radiotjänst i Kiruna och ger till public service-bolagen. Och sen så fortsätter man uppskrivningen av bidragen till public service med 2% per år. Så man kan väl sammanfatta allt. Uppdraget är samma som förut, men public service-bolagen får mer pengar än de har haft tidigare.
-
Avsnitt 42
·
10:55 – 11:00
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
Och det har ju inte kanske varit okänt för någon i branschen. Men det fanns inte med i det första direktivet. Men det har man lagt till då. Att det ska man utreda. Hur public service-bolagen ska agera och resonera kring de här. Plattformarna. Så det känns ju också lovvärt då. Att man tar tag i det. Sen kan man ju. Ganska typiskt då. I en utredning så lägger man till frågor som ska utredas.
-
Avsnitt 42
·
12:02 – 12:04
·
2017-06-27
Avsnitt 42: Om public service-engagemang och betaversionen av Spotify för nyheter
Så du får återkomma. Så jag lyckas sprida denna glädje över utredningen till dig. Jag är inte helt övertygad ännu men jag känner mig uppmärksam. Sen upplyst om vad som händer. Bra, det ser du som en public service-uppgift från mig. Okej, så du har kommit ut på landet nu Olle.
-
Avsnitt 14
·
45:48 – 45:50
·
2016-11-04
Avsnitt 14: Journalistpristrött och Beernews fött
som bestämmer vad som är god och mindre god journalistik. Men är det inte det som vi hoppas presenteras då på måndag? Ett koncept där det inte är staten som det är ju samma sätt som vi har public service idag. Det är ju inte statsägt. Där har man ju skapat en stiftelse för att separera det från staten för att det ska kunna vara oberoende. Nu har jag tänkt på det här inte särskilt länge.
-
Avsnitt 9
·
23:40 – 23:42
·
2016-06-10
Avsnitt 9: Mediestrategi och snapchatteri
av skärmen, bara det känns ju helt otroligt analogt. Särskilt när man faktiskt kan via tredjepartsappar det är ju lite fusk och fult och det kanske är därför public service inte gör det då men ladda upp direkt på Snapchat med välproducerade grejer. Nu ska jag ta en kula här för jag tycker att det där låter ändå rätt med citationstecken skönt. Att de fotar av sin datorskärm?
-
Avsnitt 7
·
14:23 – 14:30
·
2016-05-27
Avsnitt 7: Radiodystopi och kommunikatörsutopi
Det var väl också det som vi tror är en av anledningarna till att man har börjat jobba med viralklipp och memes för att attrahera den här lite yngre publiken. Men jag tänker, det är lite problematiskt att public service då som Sveriges Radio är, gör ett sånt tydligt insteg i nånting som man skulle betrakta som ganska kommersiellt och börjar producera originalmaterial.
-
Avsnitt 3
·
3:39 – 3:46
·
2016-04-29
Avsnitt 3: Public service-snobberi och likeköps-haveri
Det finns några saker. Som jag tycker är spännande. Man kan gå in på min Facebook-sida. Och kolla där. Men det jag tänkte att vi skulle prata om. Det är den public service-debatt som har varit senaste åren. Eller året kan man säga. Det tog ju fart förra sommaren i Storbritannien. Och sen har den spridit sig. Den finns i Danmark. Den finns i Norge och den finns också i Sverige.
-
Avsnitt 3
·
3:56 – 4:00
·
2016-04-29
Avsnitt 3: Public service-snobberi och likeköps-haveri
Eller året kan man säga. Det tog ju fart förra sommaren i Storbritannien. Och sen har den spridit sig. Den finns i Danmark. Den finns i Norge och den finns också i Sverige. Man kan säga att den i grunden ifrågasätter en public service existensberättigande. Kritikerna tycker att public service gör för mycket kommersiellt innehåll. Man är ineffektiva.
-
Avsnitt 335
·
3:53 – 3:58
·
2026-03-19
SR:s nya mål, SVT:s burgare – och AI-slasket som tar över Facebook
Det har alltid funnits olika debatter kring public service. Men det som jag tänker är lite speciellt nu är att det finns en mycket bredare flora av kritik mot public service. Och kanske kölvattnet av public service-utredningen och det nya sändningstillståndet. Jag har ju i och för sig utsett... året som ett ödesår för public service på grund av att det är val. Men jag tror att det kanske kommer lugna sig lite sen när de får jobba på som vanligt.
-
Avsnitt 335
·
28:23 – 28:25
·
2026-03-19
SR:s nya mål, SVT:s burgare – och AI-slasket som tar över Facebook
Vi har haft en kulturminister som vägrade betala public service-avgiften och fick avgå. Ja men det var ju 25 år sedan. Herregud. Och jag pratar historiskt om Moderaterna. Om det är någon som har varit kritiska mot public service så har det väl varit Moderaterna historiskt. Absolut. Men nu får vi ändå försöka leva i nutiden. För det du säger stämmer. Och jag har ju till och med skrivit en artikel
-
Avsnitt 310
·
25:34 – 25:36
·
2025-09-11
Ny ranking: Svenska digitala mediehusen som går bäst
Så det är sånt oerhört hög risk om det skulle vara att de medvetet hade vilselett allmänheten eller branschen med de siffrorna. Men oavsett så... Om vi vänder på det istället för att prata om public service. Är det rimligt givet då att kostnaden sjunkit i våra snabbestimat från 150 till typ, vad var vi och sa nu då? 25? Är det fortfarande rimligt för TV4
-
Avsnitt 309
·
12:10 – 12:12
·
2025-09-03
150 miljoner skäl för TV4 att ska sluta vara gratis-tv
så att TV4 är ju mycket mer en kommersiell fri aktör idag än den var tidigare. Och då kan man göra en sån här drag. Det man ska säga är väl att det är ju public service då som kommer få den här ökade kostnaden. Men jag tycker inte heller det är särskilt bekymrande givet att i den här utredningen som väl snart blir en lag så står det ju ganska tydligt att staten
-
Avsnitt 302
·
8:35 – 8:39
·
2025-06-12
Är attacken mot SVT farlig för demokratin - och NWT miljardsäljer medieinvesteringen
Nej, det var det nog inte. Överbelastningsattackerna är beställda av SVT för att visa hur viktigt deras roll är. För att kunna komma åt mer pengar. För det är klart att det här uppdraget är väldigt kostsamt. Och har ju tidigare behövt finansieras inom ramen för public service-avgiften. Men nu så ska den då... Eventuellt ska man kunna få extra pengar till det uppdraget från regeringen och riksdagen. Nej, det tror jag inte. Just eftersom du säger att det verkar så att man tagit höjd för det.
-
Avsnitt 300
·
32:57 – 33:00
·
2025-05-29
Stora analysen av regeringens nya förslag för Public service
att ens lyfta upp eller visa att man förstår att det utvecklas. Det är så konstigt att tänka att vi kommer sitta här om nästan tio år igen då och tänka tillbaka på allt som hänt de senaste tio åren. Och det enda vi vet då är att public service kommer se exakt likadant ut som idag med lite lägre uppräkning då av anslagen. Det som händer nu då, det är ju att det här ska gå till röstning
-
Avsnitt 297
·
4:14 – 4:18
·
2025-05-08
Radions nya regler, AI-chatten på Aftonbladet och ledarsidornas baksida
Varför då? Ja men det är ju mediepolitik. För en gångs skull så bryr sig politiken om vad som händer i det svenska medielandskapet. Det är så sällan som man gör det. Man är kanske inne och petar lite grann i public service sådär. Och sen så lite mediestöd vågar man ta i med jämna mellanrum typ var tjugonde år. Men nu har man då lagt ett förslag på hur kommersiell radio i Sverige ska få bättre förutsättningar.
-
Avsnitt 287
·
20:09 – 20:14
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
Rörelsen, de här stora techbolagen ökar inte sitt förtroende utan de som stärker eller behåller sitt förtroende är de traditionella medierna och då går väl det tillbaks till det som jag hade som huvudtes i hur man ska förklara public service bolagen eller etermediernas uppgång. Att det finns ett grundsug efter verifierad och kvalitativt innehåll och den kommer från de stora traditionella medierna än så länge.
-
Avsnitt 271
·
5:52 – 5:55
·
2024-10-31
Så mår influencer-branschen i Sverige – Vad kan vi förvänta av SVT:s nya vd?
Sveriges televisions trovärdighet och ställning i Sverige. Förvaltat? Ja, fast det låter ju så tråkigt. För jag tycker att när man befinner sig på den globala och politiska spelplanen som man gör som public service-bolag i Sverige. Så förvaltar man då glider möjligheterna ur händerna på dig. Om att anpassa företaget, innehållet, journalistiken. Man har ju byggt ut den lokala journalistiken
-
Avsnitt 262
·
24:58 – 25:00
·
2024-08-29
EFN fortsätter skaka om i Mediesverige, TV4:s nyhetssatsning och DN-reportern som får gå
att bedöma. För att TV4 de redovisar inte hur mycket pengar de lägger på nyheter och samhällsjournalistik och heller inte hur mycket timmar de sänder av den varan. Det gör ju public service. Så det skulle ju om man nu vill flytta fram positionerna här och driva Viveka Hanssons tes i hand så behöver hon nog vara tydligare med att redovisa det. Men sen var det ju också ett sparpaket som man annonserade för
-
Avsnitt 253
·
8:26 – 8:29
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
Det vore ju märkligt annars. Men i grunden, så det hotar ju inte journalistiken eller förutsättningarna att bedriva granskande, grävande journalistik, underhållning eller vad det nu är på de stora sportevenemangen eller vad det nu är man tycker är viktigt med public service. Ingen av det Det har ju ändrats i grunden med den här utredningen. Så varför vill man då framställa det i förhand och även efter som ett otroligt ingrepp i public service och mediernas roll?
-
Avsnitt 253
·
23:51 – 23:54
·
2024-05-16
Kalla fakta, trollfabriken och public service-utredningen
av det skäl som du var inne på. För det finns trots allt ett väldigt högt förtroende för svensk public service bland tittarna och bland väljarna. Så det är ingen som tycker att det är vettigt att ge sig in och försöka ha ett kulturkrig om public service. Möjligen några hardcore sverigedemokrater. Men tittar man som helhet så är ju förtroendet det är som att gå in och göra en valfråga av att avskaffa kungahuset. Ja, det kan du ju tycka i en motion i riksdagen.
-
Avsnitt 249
·
24:17 – 24:22
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Privatägd reklam-TV med vissa åtaganden från norska TV2 och så vidare. Då tänkte jag då, det var väl ingen större fråga. Och skrev en kommentar i den här Facebookgruppen som vi har för prenumeranter att jag vill uppfatta public service som villkorat av uppdrag plus associationsform. Det vill säga att man ska ha ett uppdrag att utan vinstsyften vara eller göra journalistik i publikens tjänst. Och strukturerat så att det isoleras från ägande. Som kan vara inne och peta säkrast via stiftelseform.
-
Avsnitt 222
·
4:25 – 4:30
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Man kan väl räkna på 15 procent i ökade kostnader ofta, tror jag. Ja, bara personalkostnaden ska ju öka med 7 procent under 2023 och 2024. Om man ska följa märket. Och det ska man ju. Nej, men det är ju verkligen en rävsax som public service-bolaget. Sitter i. Ett annat medieföretag kan ju i alla fall teoretiskt sett då. Höja sina annonspriser eller prenumerationspriser. I samma takt som inflationen. Men public service-bolagens intäkter är ju låsta till det här mångåriga avtalet.
-
Avsnitt 222
·
10:17 – 10:20
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Medan den andra fortsätter med sina enorma renoveringar. Jag tror att det är bara en kommunikationsstrategi här från Sveriges Televisions sida. Man vill inte gå ut samtidigt. Alla public service-bolag samtidigt säger att man ska göra ett jättehugg. För det tar bort fokus från andra saker. Ja, ja. Det tror du. Men finns det någonting övrigt att säga då om alla de här sparpaketen? Det är mycket som händer samtidigt.
-
Avsnitt 198
·
7:24 – 7:26
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Det ska komma ett nytt tillståndsprövning. Som är ju ett antal år framåt. Och de politiska krafter eller röster som hörs kring public service. Eller man ska säga de politiska förslag som finns kring public service. Det är ju inte de mest generösa utan snarare tvärtom. Det är ju de som vill begränsa och smalna av och förtydliga på det viset. Och vi har ju sett till exempel Sverigedemokraterna.
-
Avsnitt 198
·
9:20 – 9:24
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Nej, utan man har ju sagt att man ska undersöka. Det har varit någon bisats i någon moderat motion tror jag. Men nej, det är en politiskt helt död fråga. Vilket är ju också otroligt märkligt. Men då är ju inte kritiken egentligen mot cheferna i public service. Det är ju mot att samhället inte tycker den här frågan är relevant eller viktig. Precis, men jag skjuter gärna åt alla håll. Man kan ju tycka att om man då också driver en verksamhet så borde man ju förstå lite grann vart det barkar.
-
Avsnitt 190
·
19:35 – 19:38
·
2022-11-24
Avsnitt 190: Räddar public service svenska mediers förtroende/Turerna kring Disney
så räcker det inte att dyka upp där inför valet du måste ha ett högt förtroende hela året och då kan du utnyttja den också i valet till exempel. Och det är väl så SVT försöker använda den här. Det är ju så att public service har en väldigt viktig funktion i förmågan att informera väljare kring sina val och att det går inte heller säga att SVT skickar väljare
-
Avsnitt 162
·
30:44 – 30:46
·
2022-03-31
Avsnitt 162: Stora inskränkningar i svenskarnas friheter när ryska statsmedier censureras
diskussion mediepoddens Facebookgrupp. Det var en lyssnare som påpekade att en helsida i Dagens Industri kostar listpris då 155 900 kronor. Det kan man ju undra då om man tycker att public service ska lägga så mycket pengar på annonser. Men ingen har ju någonsin betalat listpris för en annons. Jag tyckte det var roligt också att Axel Björklund då
-
Avsnitt 125
·
25:16 – 25:18
·
2020-10-22
Avsnitt 125: P3 fortsätter tappa, färre journalister i Sverige och Twitter stoppar artiklar
Det är 10 936 journalister anställda i Sverige och det är en minskning med 115 journalister. Totalt då, sen 2014. Ja, det var inte så farligt ändå. Nej, och det ser ju ut här som att public service-bolagen dammsuger de kommersiella företagen på talang och journalister. Så ser det ut. Det var ju ändå, det var lite glädjande tycker jag.
-
Avsnitt 86
·
1:30 – 1:34
·
2019-06-13
Avsnitt 86: Regeringens rädsla för poddfrågan - och vad Flashbackkriget egentligen avslöjar
Det är ju den största mediepolitiska insatsen i pengar mätt i alla fall som regeringen gör. Och har alltid gjort. Så den är ju väldigt viktig och påverkar både oss mediekonsumenter men också mediemarknaden i stort eftersom de public service-bolagen är ju väldigt dominerande i både radio och tv. Och det handlar ju då i korthet om hur SVT, UR och Sveriges Radio vad de ska få för riktlinjer under de här kommande fem åren. Ja, det är 2020-2025 då.
-
Avsnitt 7
·
19:40 – 19:45
·
2016-05-27
Avsnitt 7: Radiodystopi och kommunikatörsutopi
Det skulle kunna vara en mediekanal och innehålla vad som helst oavsett om det är ljud, bild eller rörligt. Det kanske löser sig på sikt, men det är ju public service. Sen har vi den andra frågan som handlar mer om de kommersiella medieföretagen. De kommer att ha svårare att ställa upp. Men det är rätt bra. De gör det rätt bra på den här Youtube-kanalen.
-
Avsnitt 3
·
5:24 – 5:30
·
2016-04-29
Avsnitt 3: Public service-snobberi och likeköps-haveri
och som också påverkar ett företags framtid och förtroende. Det är i kärnan av verksamheten. Det måste man adressera på ett eller annat sätt. Det känns som att public service-bolagen antingen låtsas om som att det inte finns en public service-kritik som är ganska högljudd och väl finansierad. Eller så är det bara så att man inte har förstått den. Att man inte förstår att det är på riktigt. Vad tror du då?
-
Avsnitt 333
·
14:56 – 15:00
·
2026-03-05
Public service problem med SD – och allt om politiserade Warner Bros-affären
tycker ju att det är neutralt det som man läser på nyhetsplats. Men det är ju våldsamt vad det är. Vad många det är som anser att det är vänstervridet. Det hänger ju ihop med det som jag tycker är public service public service-bolagens stora utmaning och kris här. Det handlar ju om det. För det där går ju också väldigt i linje med partisympati. Alltså om man har lågt eller högt förtroende
-
Avsnitt 298
·
27:21 – 27:24
·
2025-05-15
Traditionella medier står starka i Mediebarometern - döljs av ett digitalt glapp
Istället får hon en saklig och balanserad rapportering. För det tycker jag ändå att den politiska rapporteringen är i alla våra stora tidningar oavsett färg och då tar hen den till sig och lyssnar på den. När hen ser på public service tror hen att den är vänstervriden och ser allting med de glasögonen. Det går inte ens att diskutera. Hen är bara säker på att det är så. Jag menar att risken med att inte ha ledarsidor gör att all rapportering istället blir politisk.
-
Avsnitt 287
·
8:44 – 8:49
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
partier som man röstar på och då är det ju Sverigedemokraterna som har minst förtroende och bara 25 procent som säger sig ha ett förtroende för SVT. 32 procent av Sverigedemokraterna säger att de har förtroende för Sveriges Radio. Men det är ju en avgrund här emellan. Vi ser ju Kristdemokraterna då som har näst lägst förtroende för public service. 44 procent för SVT tappar 4 procentenheter i år och 60 procent. Otroligt stor skillnad för Kristdemokraternas förtroende för Sveriges Radio. Då är det 60 procent.
-
Avsnitt 287
·
13:07 – 13:12
·
2025-02-20
Varför ökar förtroendet för SR, SVT och TV4?
Och där jämför man då Aftonbladet, som ju i andra mätningar betraktas som en vänstersida. Tidning är inte alls lika polariserande. Det är liksom mindre polariserande med Aftonbladet och SVT än med Dagens Nyheter och TV4. Men public service bolagen har ju en unik plats på den här polariseringsgraden. De är verkligen extremt polariserade. Ja, men bara för att ta ytterligare exempel för att sätta det ännu mer i kontext. Och vi ställer ju frågan i år till exempel om opinionsbildare och internationella ledare och
-
Avsnitt 251
·
13:27 – 13:30
·
2024-05-01
Vem vågar kritisera Medierna i P1? Mediepodden förstås!
det kanske bör bli mediernas roll, utan det kanske snarare ett annat radioprogram då som skulle behövas för att beskriva det. Och sen så pratar vi också lite grann om Sveriges Television, för var är de? Alltså det här är ett public service-bolag och de har ju ändå då får man säga en otroligt ambitiös bevakning av medielandskapet och journalistiken jämfört med Sveriges Television som inte gör nånting alls. Så det är klart att om man nu skulle vilja bredda
-
Avsnitt 249
·
25:25 – 25:28
·
2024-04-18
Mediebomb när Disney+ ger sig in kriget mot Viaplay och Cmore
Jag menar, det är ju inte säkert att EFN hade varit annorlunda bara för att det hade varit, eller mer fristående, bara för att man varit stiftelseägd. Så jag håller nog med Malmsten där i sin dräpande kommentar. Stiftelseformen är ju inte en garant för att man är en public service. Dessutom, som jag också påpekade där, men om man nu tar begreppet public service att man är i allmänhetens tjänst så skulle ju de flesta journalister säga att ja, det är man ju, även om man jobbar på Expressen.
-
Avsnitt 226
·
2:30 – 2:34
·
2023-10-19
Avsnitt 226: De helt digitala svenska bolagen som lyckas bäst + vi gissar fel på alla guldörats vinnare
Men framförallt hopkok av en bransch som då ser att vi har ett behov av att skapa en gala. Vi skapar en gala med representanter från varje kommersiell Eller public service-bolag som går in och pitchar och försöker hjälpa till. Och som en kompensation så har vi svinmånga olika priser. Så alla ska gå därifrån lite glada i alla fall. Det ser jag som liksom är orsaken till det här.
-
Avsnitt 222
·
2:46 – 2:50
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Ja, men det är det. För jag tänkte, dels så är det ju stort att Sveriges Radio gör ett sparpaket. Det har ju inte gjorts på väldigt länge. Jag tror att kanske det gjordes ett, typ 2007. Men annars är det ju väldigt ovanligt att public service-bolagen gör nedskärningar. Så det var ju en stor nyhet. Och Sveriges Radio gjorde ju också en stor nyhet av det. Och då började jag fundera, fanns det fler? Ja, det fanns det. Jag visste ju att TV4.
-
Avsnitt 222
·
4:38 – 4:44
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Nej, men det är ju verkligen en rävsax som public service-bolaget. Sitter i. Ett annat medieföretag kan ju i alla fall teoretiskt sett då. Höja sina annonspriser eller prenumerationspriser. I samma takt som inflationen. Men public service-bolagens intäkter är ju låsta till det här mångåriga avtalet. Med de här årliga uppskrivningarna. Men det som är intressant här då. Dels är ju hur mycket det är. Det är väl nästan 10 procent av den totala årsbudgeten då. Som de ska spara in här, eller hur?
-
Avsnitt 222
·
10:39 – 10:42
·
2023-09-20
Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?
Det är mycket som händer samtidigt. Det går att härleda till de ökade kostnaderna. Och i Stampens fall så upptalar man också att man tappar 30 procent av annonsintäkterna. Kvartal till kvartal. Exakt, för det jag beskriver här är ju väldigt specifikt för public service. Att intäkterna bara ökar med 2 procent om året. Men sen har vi ju för den kommersiella marknaden också. Där TV4, eller media, ska spara 50-100 tjänster till exempel. Och Stampen som du är inne på.
-
Avsnitt 198
·
7:42 – 7:47
·
2023-02-10
Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop
Det är ju de som vill begränsa och smalna av och förtydliga på det viset. Och vi har ju sett till exempel Sverigedemokraterna. Jag tror att de var ute här i veckan och pratade om ganska hårda ordalag. Om SVT börjar lyfta klimatfrågor för nu går det dåligt för Miljöpartiet. Och det finns en jargong som ju är ganska bekymmersam för public service. Och av det skälet så kan man ju tänka att alla public service-chefer gör rätt i att sitta still i båten. Och att även om det principiellt såklart vore moget och läge och nästan genant att hålla på.
-
Avsnitt 193
·
5:25 – 5:30
·
2022-12-16
Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?
Men det som är intressant och som jag tycker gör att det här blir en kul ingång är den lyssnarfråga som vi har fått den här veckan. För att de senaste veckorna så har det diskuterats väldigt mycket om public service och att de är inne och tassar på kommersiella medier marknad, eftersom att allra mest då SVT publicerar inte bara video på nätet, utan också textartiklar. En av våra lyssnare som har skrivit in ett mejl,